Ljuger regeringen om Arctic Sea?

Idag fortsätter mysteriet runt det kapade fartyget Arctic Sea, nu i Dagens Nyheter. Man skriver och berättar tre olika varianter på konspirationsteorier men underligheterna begränsar sig nog inte till vad som sägs ha hänt i Östersjön.

DN: ”Marinens och kustbevakningens radarskärmar visar att fartyget rör sig konstigt under de tidiga morgontimmarna. Hon driver och ändrar kurs. Senare ska ögonvittnen berätta om samma sak. Men Kustbevakningens södra distrikt, som övervakar de farvattnen, reagerar inte.
–?Det är två tusen fartygsrörelser varje dygn i det här området och vi följer inte allt, säger Johanna Holmér på Kustbevakningen nu efteråt. Först dryga fyra dygn senare får den svenska polisen en anmälan om kapning.”

Sanningen skrivs i DN:s citerade första rad. Den svenska marinens radarskärmar visar att ett ryskt fartyg på väg söderut plötsligen stannar upp. Det ligger sedan och driver i åtta till tio timmar för att sedan återuppta färden söderut. Kaptenen på fartyget uppger några dygn efteråt att man bordats av 8-12 poliser eller elitsoldater som på bruten engelska hävdat att de letade efter narkotika.

När vi fått höra uppgiften att marinen och kust-
bevakningen ”inte följer allt” så har vi givetvis på svenskt manér trott att det är sanningen och inget annat än sanningen som vi fått serverad på ett fat. Men jag böjar tvivla alltmer. Då händelsen som beskrivs som en kapning inträffade så var Arctic Seas transponder igång hela tiden. Ett fartyg som rör sig i hårt trafikerade farvatten, och som dessutom är ryskt, borde väcka viss uppmärksamhet då det avviker från det normala.

Dessutom så har knappast den eller de ribbåtar som använts vid kapningen gått från fastlandet och ut söder om Gotland. Dessa båtar drivs normalt med utombordsmotorer och en färd på 10-12 landmil slukar mycket stora mängder bränsle. Även om de utgår ifrån ett mindre fiskeläge så måste de ha väckt stor uppmärksamhet, det handlar inte bara om ovanliga båtar, det handlar dessutom om 8-12 unga svartklädda män, män som alla är försedda med automatvapen.

Arctic Seas resa har kunnat följas av den svenska sjöbevakningen, dessutom har vem som helst kunnat följa den i realtid på Internet. Det har framgått vilket fartyg det handlar om och vilken destination det har. Och vad jag känner till så har inga drivande ribbåtar tillvaratagits eller observerats runt de aktuella kustavsnitten i Sverige eller något annat av länderna runt Östersjön.

Och är detta något slags kommandoräd utförd av främmande makt så kan det mycket väl ha varit så att både kustbevaknings- och övrig marinpersonal ålagts tystnadsplikt med hänvisning till rikets säkerhet. Det skulle med andra ord vara till nackdel för Sverige om uppgifter kom till medias kännedom om Sveriges inblandning i den här operationen.

Ryssland har, enligt uppgift i DN, tvingat besät-
tningen att skriva på avtal om tystnadsplikt, avtal som gör dem skyldiga att betala ett högt skadestånd ifall de yppar något om den här händelsen. Hur vanligt är det att man hindrar brottsoffer från att berätta vad de utsatts för?

arctic sea
Arctic Sea

Att det har hänt något söder om Gotland den aktuella natten är det ingen tvekan om, men har utländska kommandosoldater eller agenter bemäktigat sig fartyget så har det skett med svenska myndigheters goda minne. Men av olika skäl så vill man inte berätta någonting om detta. Nu skriver DN dessutom att NATO hela tiden vetat exakt var Arctic Sea befunnit sig även när transpondern var avslagen. Det är givetvis en anmärkningsvärd upp-
gift, eftersom NATO varit medvetet om de skriverier och spekulationer som funnits i den europeiska pressen.

Nu säger ryssarna att fartyget bogseras till Novorossijsk i Svarta Havet för att undersökas. Att bogsera ett tungt lastat fartyg så lång är en mycket dyrbar åtgärd. Såvitt känt finns det inget maskinfel på Arctic Sea, och någon förklaring till varför det inte räcker med att undersöka den eventuella lasten i någon hamn på närmare håll lämnas inte.

Jag anser att vi kan utgå ifrån att det är elitsoldater från antingen Israel eller USA som ”kapade” fartyget, det är lika säkert som den svenska marinen och kustbevakningen lagt munkavle på dem som har kunskaper i frågan. Det har dessutom skett på direkt order från Sveriges regering, frågan är i så fall på vilken nations uppdrag regeringen agerar.

intressant Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , dn1234 svd123 ab1234 ex12 svensson

[tags]Arctic Sea, Gotland, Öland, Underrättelsetjänst, Israel, USA, Kommandosoldater, NATO, Hemlig, Marinen, Kustbevakningen, Regeringen, Novorossijsk, Ryssland, Iran, Politik[/tags]

  19 comments for “Ljuger regeringen om Arctic Sea?

  1. Per
    6 september, 2009 at 13:17

    Låt Iran få robotarna.
    Det är ju luftvärnsrobotar till försvar.
    Med tanke på Israels sätt att angripa alla de inte tycker om med vapen, lönnmord och verbalt så behöver Iran allt stöd de kan få.
    Snart får väl Sverige också uppgradera sitt skydd om tidningarna fortsätter att skriva negativt om Israel.

  2. Nils Lindholm
    6 september, 2009 at 14:28

    Vilka är det som är kaparna?
    Dom som ‘kapade’ vid Gotland eller dom som visades upp i tv?
    Har Nordkorea nåt med detta att göra?
    Båtnamnet!

  3. 6 september, 2009 at 15:14

    Niklas: En dylik farkost/last drar ca 10 l/landmil vid 40knop

    Nej nej, möjligen en med bara en person ombord, definitivt inte tio per med vapen.

  4. mr Biz
    6 september, 2009 at 15:48

    En sådan båt drar minst 15 l per motor och landmil. Mellan Pernu och kapningsplatsen är det 50 landmil och ville de komma hem igen så skulle de haft med 2*50*15 l bensin = 1500 liter. Med tre motorer, som är rimligt på öppet hav skulle de haft med minst 4500 liter…
    Nänä, det går inte men en tillsynsman på Gotland har ju sett en sådan båt vid St Karlsö och folk uppe vid fyren de här dagarna så de har nog haft en bränsledepå där.

    Kolla motorerna:

  5. sf
    6 september, 2009 at 20:13

    Fortfarande en mycket märklig historia. Om man ville frakta något från Ryssland till Iran borde man rimligen ta den korta och säkra vägen över Kaspiska Havet, inte en hundra gånger längre och osäkrare omväg genom världens mest trafikerade och bevakade farvatten…

  6. Jakob
    6 september, 2009 at 20:45

    Om nu USA eller Israel är inblandade så är det garanterat inte deras egna agenter/soldater som genomfört kapningen utan kontrakterade ”thugs” som sannolikt inte vet vem uppdragsgivaren är eller varför kapningen genomförs, bara att de får en summa pengar om de lyder order.

  7. Daniel
    6 september, 2009 at 22:37

    Israel har u-båtar.
    Små ribbar kan skickas ut från vissa typer av u-båter. Sverige behöver inte ha varit inblandat.

  8. Marcus R
    7 september, 2009 at 08:27

    När man läser artikeln står där ju att missilerna har anknytning till den undre världen.

    Relationerna mellan Rysslan och Iran är relativt bra; det är Ryssland som byggde kärnkraftverket i Bushehr och de har redan kontrakt med att handla med vapen mellan sig. Ryssland har alltså inget behov av att smuggla missiler till Iran (och som skrivits tidigare så är ju knappast vägen via östersjön den snabbaste vägen att frakta gods mellan Ryssland och Iran).

    Iran har dessutom know-how för att bygga egna missiler.

    Det är faktiskt inte omöjligt att missilerna var påväg till folk som är mindre vänligt sinnade; addressaten var troligtvis inte ens Iran men ingen vill ha missiler på vift, inte ens Ryssland.

  9. 7 september, 2009 at 09:55

    Jag tycker det verkar vara ganska utrett vilka personerna som bordade fartyget var. Småkriminella och ”lösdrivande” personer med anknytning till baltikum/Ryssland.

    Frågan är väl vilka som anlitade dom – och här kan jag mkt väl tänka mig att mossad eller annan organisation ligger bakom…

    Fortfarande är det dock lite långsökt att dom skulle gjort det bara för att få ryssarna att reagera – borde ha räckt med ett tips för att dom skulle borda fartyget – OM det inte var så att höga/korrumperade tjänstemän låg bakom smugglingen och då blockerade sådana ”förfrågningar”…

    Den lama svenska militären hade troligen inte en aning om någnting av detta, knappast kustbevakning eller polis heller. OM någon hade blivit misstänksam så hade troligen ett svenskt ingripande välkommnats av mossad eller vem det nu var också – bara skeppet inte nådde sin tänka hamn…

    /K

    • 7 september, 2009 at 10:34

      Klas: Jag tycker det verkar vara ganska utrett vilka personerna som bordade fartyget var. Småkriminella och ”lösdrivande” personer med anknytning till baltikum/Ryssland.

      Grattis Klas!! Då vet du mer än alla andra. Jag skulle råda dig att kontakta Säpo och Must och berätta. De är nog angelägna att få ta del av dina dolda resurser som shaman och tankeläsare…

  10. 7 september, 2009 at 12:27

    Nej Jinge jag är inte synsk.
    Det finns en summering samt länksamling här bla:
    http://xxxx

    http://xxx

    Och litar man inte på den bloggen så är det lätt att googla lite på namnen och så ser man att det verkar ganska sannolikt…

    http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSTRE57K47R20090821

    /K

    • 7 september, 2009 at 13:16

      Klas, du menar att en bloggare har hajjat hur allt hänger ihop, något som inte stater grejar??

      Seriöst… :-P

      • 8 september, 2009 at 11:13

        Vem är det som säger att ”stater” inte har klurat ut det ?
        En annan femma är förstås vad dessa ”stater” släpper ut för information…
        /K

  11. mr Biz
    7 september, 2009 at 12:30

    Jinge!

    Journalisten Galina Sapozhnikov har intervjuat anhöriga och bekanta till kaparna som kom från samma område i Tallin. De är publicerade med namn, bild och bakgrund i Komsomolskaja Pravda den 26/8-09.
    Dessutom är rederiet Pakri Tankers VD, bosatt i Lettland, identifierad som en av kaparna av rederiets ägare.
    Det var ju ganska tydliga bilder av dem från Cap Verde..

  12. Christer W
    7 september, 2009 at 14:38

    Det här är en perfekt affär för att skapa dimridåer för olika intressen. Det kan också vara en ren kapning för att pressa pengar. Det kan också ha varit ett försök till försäkringsbedrägeri

    Det kan också vara fråga om att smuggla beprövade vapen till mer eller mindre underjordiska rörelser.
    Det kan t.ex. vara handburna luftförsvapen till hizbolla och hamas.
    Det kan ju vara så att det är ett försöka att smuggla ut ny rysk vapenteknologi.
    Det behöver inte vara missiler till Iran som Israel påstår, det har ju ett intresse av att måla upp den hotbilden. Mossad behöver inte vara inblandad annat än med att skapa dessinformmation. Israels skäl till blåsa upp det för sina syften, är att de vill ha us och europa med sig i ett krig med Iran.

    Det enda vi vet är att vi får räkna med att det är ett fult spel som pågår.

    • 7 september, 2009 at 14:45

      Men Christer!

      Fråga Klas om du är nyfiken på vad som egentligen har hänt… :-P

  13. Sten Sture den Äldre
    7 september, 2009 at 18:20

    Ljuger regeringen? Ja – ofta! Dom ljuger ju om så mycket annat – sa varför skulle dom inte ljuga om det här?

    Tyvärr ligger problemet i att vi inte har någon frihet. Det vi kallar frihet är en illusion.

    http://xxx

  14. sörmlänning
    8 september, 2009 at 08:28

    Bra ställda frågor!
    En kommentar till båtarna; landsstigningbåtar kan ha luftkylda dieselmotorer, så de kan startas före sjösättning.

  15. 8 september, 2009 at 09:02

    Jag förståd nästan att du inte skulle lita på den bloggaren – som iof är journalist – eftersom han har ett rätt liberalt tema i övrigt.
    Men som sagt ett antal ryska tidningar, och även internationell media har skrivit en del om det – bla den artikeln i reuters jag länkade till.

    Så jag kan inte ta credit för den researchen – men det är logiskt, och fakta från olika källor passar med varandra så det är en teori som är trovärdig.
    Att en underättelsetjänst skulle utföra en så klantig kapning låter inte troligt.
    Och dessutom låta sina agenter åka fast !??

    Men som sagt: Vem som har anlitat dessa ”smågangsters” är förstås en annan femma…

    /K

Comments are closed.