Sten Tolgfors skriver idag en debattartikel i Dagens Nyheter där han förefaller ha två huvud-
De nya sjötransportleder Tolgfors talar om är möjliga på sikt, exakt hur många decennier framåt i tiden det handlar om är svårt att uppskatta, det beror till stor del på hur snabba klimatförändringarna kommer att bli. Sverige har inga intressen att tala om i Barentsregionen men det har givetvis Ryssland med sina tusentals mil kust mot området. Ur den aspekten verkar deras intresse legitimt, medan Tolgfors får deras strategiska intressen att låta suspekta. Rysskräcken har gamla anor i Sverige, kunde vi backa bandet några hundra år så skulle vi kunna följa ryssarnas spår efter svenska ostkusten, spår där många stora gårdar blev till aska. Men ska vi göra den sortens jämförelser så måste vi också i rättvisans namn granska vårt eget beteende, eller snarare våra egna kungars bredvillighet att öka sin personliga makt och deras stormaktsambitioner. En sådan jämförelse utfaller inte till Sveriges fördel. Tolgfors/DN: ”Skulle Norge välja Gripen som sitt framtida flygsystem förbinder vi oss i Sverige att anskaffa ett tiotal plan av samma version. Redan i dag bidrar Norge ekonomiskt till utvecklingen av nästa generation Gripen, E/F. Skulle Norge välja Gripen kan det vara rationellt för Sverige att gå vidare och uppgradera fler plan till denna version. Det skapar också förutsättningar för ett tätare samarbete mellan Sverige och Norge på flygsidan.” Jag lyfter på ögonbrynen inför uppgiften att norska skattebetalare redan bidrar ekonomiskt till utvecklingen av nästa generation Jas. Jag undrar om de vet om det? Vilket motiv skulle norrmännen ha för att bidra till Saab och Investors utveckling av nya flygplan? Personligen har jag länge undrat över varför lilleputtlandet Sverige ska hålla sig med en egen flygindustri. Det verkar rimligt att vi har någon form av luftstridskrafter, om inte annat av det skälet att vi
|
inte vet någonting om framtiden. Men då ska vi välja så mycket prestanda vi kan få för pengarna, och då borde det naturliga vara att köpa ett antal Sukhoi Su-30MK av ryssarna. Det borde även Norge göra eftersom det är det plan som lämpar sig bäst för nordiska förhållanden. Ser man till priset så kostar de bara hälften jämfört med Eurofighter och de amerikanska motsvarig- Möjligen kan man tolka Sten Tolgfors artikel som en effekt av att sätta en vapen- och värnplikts- Andra om: Sten Tolgfors, Sukhoi Su-30MK, JAS Gripen, Norge, Sverige, Ryssland, Barents hav, Barentsregionen, Klimatförändringar, Flygplansutveckling, Skattebetalarna, Miljardinvesteringar, Tomhylsan, Politik [tags]Sten Tolgfors, Sukhoi Su-30MK, JAS Gripen, Norge, Sverige, Ryssland, Barents hav, Barentsregionen, Klimatförändringar, Flygplansutveckling, Skattebetalarna, Miljardinvesteringar, Tomhylsan, Politik[/tags] |
9 svar till “Köp Sukhoi Su-30MK istället för JAS!”
Godmorgon! :)
Självklart ska vi bygga våra stridsflygplan i möjligaste mån. Det är lika dumt att förlita sig på ryssarna som på jänkarna. En sak som jag tycker är korkad är att vi idag förlitar oss till 100% att Gripen ska stå för luftförsvaret vilket är lite riskabelt. Vi har ingen strategisk markbaserad luftförsvar att tala om.
Annars håller jag med om det där med Rysskräcken osv.
Du glömmer att vår politiska elit kommer att se till att vi blir NATO medlemmar inom några år. Vi måste alltså ha flygplan som är anpassade till NATO standarder något som ryska flygplan knappast är.
Kan inte förstå vad Sverige ska göra uppe i Arktis/Nordpolen!! Vad blir nästa steg? Skicka trupp till Georgien?
Alliansen borde fokusera på det territorium som är svenskt och sluta leka nykolonialister!
Nyheter: ”Norges regering väljer det amerikanska stridsflygplanet F-35 framför svenska JAS Gripen. Det uppger norska regeringen i ett pressmeddelande.” -svd
Men jag letar febrilt efter en plastbyggsats av Sukhoi Su-30MK. Det vore nåt att limma ihop nu i juletid? Sen sätta på lite svenska dekaler mm mm…
Flygindustrin har varit välgörande för landet Sverige på så sätt att vi lärde oss den teknologi som krävs för att bygga flygmotorer och bearbeta titanlegeringar osv.
Synd bara att vi inte satsade på civila flygplan för sådär en 35 – 50 år sen.
Håller i övrigt med om att rysskräcken är enormt djupt rotad – sågfilarna osv. T.o.m. jag, som anser mig vara en fördomsfri person hesiterar inför avtal med ryssar …
För det första är JAS/Gripen till stora delar bestående av amerikansk teknologi som tex. Motorn. För det andra är dessa affärer som aldrig är rena affärer urusla för alla utom möjligen aktieägarna i SAAB.
Vi skulle aldrig utvecklat denna gökunge som optimerats efter försvrsindustrins behov och inte efter vad ett optimalt försvar behöver.
Sukhoi är säkert ett väldigt trevligt flygplan att flyga och med en mdern motor i säkert ett potent plan men det hela är ointressant då det ingår i ett SYSTEM där planet bara är en del.
I framtiden gäller förarlösa och intelligenta robotar i luften. Människan har gjort sitt där.
Nils Dacke: Ja jag funderar också på varför man måste släpa upp en pilot i luften? Planet skulle gå att optimera bättre om man slapp bry sig om piloten. Men än så länge vill man tydligen ha pilot?
Nils Dacke. Det är nog sant att människan har gjort sitt uppe i luft. Med tanke på hur det ser ut på jorden har vi nog gjort vårt där också.
Nils-dacke: JA OM SAAB/Sverige skulle ha råd/satsa på ännu ett jaktplan så är det nog ett förarlöst som gäller. Allt annat känns lite passé ?! :)
F.ö. Grattis Norge – ni får nu köpa ett riktigt bra plan – på papperet. Mig veterligen finns inte mer än ett par protyper i luften av JSF ännu :)
Fast visst kommer dom lyckas med den finansieringen som finns – men det är väl som med bilar: Man bör aldrig köpa den 1a årgången av en viss modell :)
/K