KEOLIS orsak till bussolyckan?




Mitt under Stockholm Maraton så fick en buss problem med att stanna vid sin hållplats på Slussen, färden slutade nere på Ryssgården efter att bussen innan dess kört över sex personer, enligt nu aktuella medie-
uppgifter. Företaget som driver trafiken heter Keolis.

SvD: ”Buss 55 på väg mot Sofia skenande vid busshållsplatsen ner på Södermalmstorg. Sex personer skadades, ett barn och fem vuxna. Flera av dem allvarligt. Keolis, som ansvarar för bussarna säger att orsaken till olyckan ännu är oklar. Men olycksbussen lämnades in för ett bromsfel den 25:e maj, tre dagar före olyckan vid Slussen.”

Utan att spekulera alltför mycket om orsaken så kan jag konstatera att de företag som drivit busstrafik i Stockholms Län genomgående fått mycket kritik för att slarva med service och underhåll, exempelvis så har man kört med slitna sommardäck i vinterväglag vilket de facto har orsakat olyckor. Om Keolis plötsligen avviker från normen vet jag inte, men jag besökte hemsidan för att få reda på vilka det är som äger Keolis.

Svaret jag finner kanske inte direkt förvånar mig, man skriver nämligen att ”Keolis Sverige ägs till 100 procent av Keolis, ett av Europas största kollektivtrafikföretag.” Jaha, det var ju uttömmande. Lyckligtvis finns Google och Wikipedia. Där sägs det att ägaren av Keolis är ”SNCF (förkortning för Société Nationale des Chemins de fer Français) är den franska statliga järnvägen. Frankrikes motsvarighet till det svenska SJ.”

Frankrikes Statliga Järnvägar kör således busstrafiken i Stockholm, och uppenbarligen anser Stockholms landstingspolitiker att de gör det bättre än Stockholms Lokaltrafik själva kan göra, i vart fall billigare. Eftersom SL inte kan göra det för samma pris, vad är det då som Keolis/SNCF sparar in på? Betalar lön till chaufförerna måste de göra, annars skulle de strejka. Men på något sätt kan fransonserna fixa detta billigare trots att inte Frankrike ligger speciellt nära oss.

Kan det vara så att de prutar på underhållet? Det är en tanke god som någon, och än så länge så är det vad jag tror, och det tror jag till motsatsen är bevisad.

Observera: Arbetar du åt KEOLIS, använd då gärna kontaktfunktionen.

it Andra om: , , , , , , , ab1 ex123 dn svd12 sr svt


14 svar till “KEOLIS orsak till bussolyckan?”

  1. Det sker en olycka med ett tyngre fordon, denna gång en buss, och genast börjas det spekuleras i orsaken till olyckan. Samtliga tidningar har kommit på att bussen nyligen var på verkstad för ett fel på bromsarna, oklart vad för fel. En sak tror jag är klar, föraren var inte påverkad. Om hon däremot har drabbats av något akut (tuppat av eller ngt annat) får väl utredningen visa. Det digitala förarkortet kan även visa hur det har varit med hennes kör-och vilotider, så jag tycker att det vore bättre att vänta och hoppas på att utredningen kan visa på olycksorsaken.

    Metro verkar vara den enda som har frågat vad det var för fel. ”Enligt Keolis, som ansvarar för bussarna, var den aktuella olycksbussen för tre dagar sedan inne på reparation för en trög bromspedal.” De har tydligen även fått uppgifter från en annan förare som har kört bussen innan olyckan ”Den förare som tidigare på olycksdagen körde bussen har uppgett att den då fungerade utan problem.” Jag har även sett uppgifter om att motorn har ”rusat”, det i kombination med en trög bromspedal kan ha varit orsak till olyckan (min egen lilla spekulation, jag vet).

    Och Keolis, är inte det gamla Busslink som under buller och bång blev av med trafiken i Norrtälje p.g.a. falska fakturor för ett par år sedan, och ägdes av SL genom SL-Buss AB och något annat bussbolag. SL-Buss bildades för övrigt under min sista tid som anställd på SL (1991).

    Mina tankar går till de drabbade, och föraren kommer säkert att se bilden av barnvagnen under en lång tid.

    • Glöm det där med färdskrivare. Sådant används inte i busstrafik på linjer kortare än 50km. Dessutom är bussen för gammal för digital färdskrivare, så något digitalt förarkort existerar inte i stadstrafiken.
      Bromsfel, gaspådrag som hakar upp sig eller föraren som trampar på fel pedal brukar vara orsaker vid sådana där händelser.
      Dåliga bromsar är mycket vanligt problem med bussar och lastbilar.

      • När jag skrev visste jag inte att det var en gammal buss. Själv har jag mest kört blandad körning (både stads- och långlinjer) och då blev det naturligt att använda färdskrivaren även om jag bara körde stadstrafik. Det är riktigt att det inte finns ngt krav på att man använder färdskrivaren på linjer under 50 km, det finns inte heller ngt förbud vad jag vet.
        Att använda färdskrivaren har räddat mig från böter två gånger, en gång påstods det att jag inte hade stannat vid stopplikt och en gång ansåg en bakomliggande polisbil att jag hade kört 35 km där det var 30 km (båda gångerna i stadstrafik)

    • Keolis Sverige är visst gamla Busslink och är visst de som blev av med trafikområde Norrtälje. Keolis har mer eller mindre ägt större delen av Busslinks aktier sen nästan 10 år tillbaka.

      • Märkligt att franska staten driver busstrafik i Stockholm. Vad är det för fel på SL? Moderaterna?

  2. ”och uppenbarligen anser Stockholm Stads politiker att de gör det bättre än Stockholms Lokaltrafik själva kan göra, i vart fall billigare.”

    Är det inte landstingspolitikerna du menar?

    • Givetvis.. Tnx!

      (Jag har gnällt på Slussenplanerna och Lindegården så det sitter väl inympat i fingrarna.. :-)

    • Det gäller att utnyttja olyckan så länge den är aktuell & säljer bra, gärna med dåliga källor och lösa spekulationer. Kvällspressen, bah.

    • Är det fel på bromsarna så får politikerna i Stockholm stora problem. Man får verkligen hoppas att det är en aktör som inte är beroende av politiker som besiktar bussen.

      • Polisen sköter utredningen. Dessutom är det en allmän uppfattning bland busschaufförer att underhållet är eftersatt, och at tdet även gäller bromsarna.

  3. Även om det är fel på bromsen så borde väl bussen haft 2 av varandra oberoende bromssystem. (Jag har för mig att det till och med på trampcyklar, ör 2 personer) skall finnas 2 av varandra oberoende bromssystem). De senaste ca 20 åren har personbilar haft dubbla bromskretsar i bromssystmet, för att fordonet inte skall bli helt utan bromsverkan om det skulle fåka bli fel i en bromskrets. Kan det vara så illa att det finns 2 bromssystem i bussen men att de fungerat så illa att de inte klarat av att få stopp på bussen?