Katrine Kielos läser Blondinbella

Den här veckan har jag kritiserat Aftonbladet tre gånger, det är lite ovanligt eftersom tidningen brukar klara sig undan alltför kraftig kritik, men mellan varven så lever man verkligen upp till den stämpel som många läsare använder mot tidningarna i genren. Nu är det Katrine Kielos som tar upp Blondinbellas blogg och någon annan ung bloggartjej som Isabella tydligen ligger i fejd med i ett s.k. ”bloggkrig”.

Katrine Kielos i AB: ”I landets tidningsaffärer glittrar samtidigt nya numret av Isabella ”Blondinbella” Löwengrips tidning ”Egoboost”. Hon har sin bakgrund i MUF och är på många sätt en perfekt representant för det nymoderata ­Sverige. ”Feminist 2.0” står det i vita bokstäver på omslaget.

Tidningen ska förbättra unga kvinnors självkänsla och vara en motvikt mot allt det andra. Kvinnlighet som ett konstant tillstånd av defekt. Nå din idealvikt på 21 dagar? Är dina porer tillräckligt rena? Är dina porer för rena? Kriget mot celluliterna som kriget mot terrorismen: ­alla ­pratar om det men ingen kan definiera exakt mot vad det riktar sig – ­poängen är att ständigt nya fronter ska öppnas. Nej, Löwengrips magasin vill vara något ­annat.”

Företeelsen bloggkrig har normalt ett syfte, ett syfte att driva upp besöksfrekvensen, jag gjorde ett misstag själv genom att starta ett sådant en gång, resultatet blev att en otäck rasistblogg i Malmö fick en mängd nya besökare. Det var givetvis inte avsikten och efter det så har jag aktat mig trots att jag har sett en mängd bloggar värda att låta sin urin över. Men nu i tider av Libyenkrig, Etiopien-
skandaler, Moderatkongresser, Juholtaffärer, EU-kriser, ja då skriver Kielos om – Blondinbella. (forts nedan..)

Katrine Kielos har använt tidningens ledarspalter till att hacka på Håkan Juholt de senaste veckorna, det är väl alltid berättigat, men dagens artikel kan jag inte se som annat än ren reklam för BB och för en tidning som startats i hennes namn. Hon pekar på kontrasten mellan Isabella och hennes antagonist, och det är väl i och för sig vällovligt, men samtidigt så kan jag inte låta bli att undra över ämnesvalet.

Sex – sjuhundra meter från Aftonbladets redaktion så pågår Occupy Stockholms aktion, man har visserligen nämnt den några gånger men när kommer ledarsidan ägna hela utrymmet åt den protesten?

it Andra om: , , , , , , , , , ab ex svd dn e24

  7 comments for “Katrine Kielos läser Blondinbella

  1. Mats E Fredriksson
    23 oktober, 2011 at 08:47

    Kielos har väl svårt att gå däruppe vid tälten, det är ju gräs och lera, passar väldigt illa till hennes högklackade.

  2. Mariam
    23 oktober, 2011 at 10:30

    Jag tror att du har fel här. Avståndet mellan ledarplats i AB och Blondinbella är för stort. De som läser ledarplatsen skulla aldrig ta blondinbellas tidning hem, om än så gratis och än mindre skulle de ägna sig åt den tjejens skriverier på nätet. Aldrig.

    De unga tjejerna som hänger efter Blondinbella skulle väl aldrig läsa ledarplatsen heller. Frågan är varför Kielos tar upp frågan öht. Den gör inte så mycket nytta, om jag säger så.

    • Lars
      23 oktober, 2011 at 14:51

      När man blivit såpass gammal att man trappar ned på bloggläsningen och istället läser ledarsidor, inte är det väl inte torra DN och SvD man börjar med? Skulle snarare tippa på en mer lättsmält tidning.

      Blondinbellas tidning ska vända sig till kvinnor mellan 20 och 30, Aftonbladet är precis rätt marknadsföringskanal. En artikel av Kateine Kielos ger ett seriöst intryck hos målgruppen. Undrar vad hon tog betalt?

  3. Lord
    24 oktober, 2011 at 12:50

    Katrin Kielos har gått i lära hos Timbro och ser sig troligtvis som någon sorts modern kvinna, individuell och frigjord från patriarkala vänsterns förtryck. Jag tror KK anser det av större vikt att göra reklam för ännu en kall affärs-kvinna än att skriva om vardagen för de flesta av oss; de cyniska människofientliga politiska åsikterna och samhällets förändring i dessa åsikters kölvatten.

  4. Beck
    24 oktober, 2011 at 23:47

    Tycker personligen det är häpnadsväckande att Blondinbella tror att hon är en bra förebild för unga tjejer och ännu mer häpnadsväckande att man kan utnämna sig själv till en god förebild. Anledningen till detta är att Blondinbella tror hon stärker unga tjejers självförtroende med bloggen och ett magasin. Problemet som jag ser det med dagens tjejer är att de sätter alldeles för höga krav på sig själva. Att de ska vara så omänskligt duktiga så de mår dåligt när de inte klarar av att vara allt det som samhället förväntar sig av dem. Det enda jag ser med Blondinbella är att hon är en bidragande orsak och en del av detta. På samma sätt som hon själv i vissa avseenden är ett offer för det rådande samhällsklimatet. Detta gör hon till något nytt och fräckt medans hon i själva verket bara rider på vågen och är ett kommersialiserat fenomen. Ett ansikte utåt för något mycket större än hon själv. Jag tror tyvärr hon är för ung för att bära denna mantel och att det kan straffa sig framledes. Hon kan mycket väl bli ett offer för det samhällsideal som hon själv företräder.

Comments are closed.