Juholtaffären ett varv till?

Det börjar se mörkt ut på den socialdemokratiska himlen just nu, deras blivande stjärna tycks ha slocknat, i vart fall om man ser till hur Aftonbladet beskriver saken, en tidning som aktivt har bidragit till skandalen med Juholts lägenhetsaffär.

AB: ”Håkan Juholts kris fördjupas.

I Aftonbladet/United Minds nya mätning hamnar Socialdemokraterna för första gången under 25 procent.

– Skulle man inte ta sig ur det här snart får man börja förbereda för att byta partiledare, säger S-märkte statsvetaren Stig-Björn Ljunggren.

Partiet noteras för 24,9 procent, den sämsta siffran sedan mätningarna inleddes i april 2009. På två månader har S tappat drygt sju procentenheter.

– Det är ett jätteras som bara går att förklara med Håkan Juholts hyresaffär. Tappet är det pris som S får betala för att ha honom kvar som partiledare, säger Carl Melin, opinionschef på United Minds.”

Det är inte konstigt att folk reagerade på det faktum att Håkan Juholt fick fullt bidrag till bostaden eftersom även hans sambo bodde där, uppenbarligen så anser väljarna att det var ett slags mygel trots att regelverket var sådant. Att även borgerliga politiker utnyttjat samma regler spelade kanske ingen roll, kanske för att man förväntar sig annat av en socialdemokrat. Är man partiledare i (S) så har man automatiskt högt ställda förväntningar på sig. (forts nedan..)

Men, och det framgår inte tillräckligt tydligt, det är nästan tre år till svenskarna ska gå till val nästa gång. Tre år är en mycket lång tid sett till omkastningar i väljaropinionen. Moderatregeringen kan inte andas ut och tänka att Juholt redan är förbrukad men sett ur folkopinionens synvinkel så är det i högsta grad dags för den socialdemokratiske partiordföranden att sätta igång med det politiska arbetet. Hans jobb är att synas, likafullt syns han inte eftersom han är upptagen med att utföra sitt pudeltrick i de regionala partiföreningarna.

Givetvis gör man en High Five i Rosenbad en dag som denna, nu lär resten av media hänga på och det kommer återigen att bli lite av mediestorm i vattenglaset. För som bekant så behövs bara en vindpust för att alla journalister ska vråla ”- Alle man till pumparna!”. På det sättet så är det synd om alla oss mediekonsumenter, vi får aldrig en sansad eller balanserad rapportering. Tidningar ska säljas oavsett om det är en papperstidning i kiosken eller om det är hemsidans besökarantal.

it Andra om: , , , , ab1 ex1 svt dn svd gp

  11 comments for “Juholtaffären ett varv till?

Comments are closed.