Jag känner avsky inför Coca-Cola


Själv bor jag ett tre-fyra kilometer från den svenska CocaCola-fabriken som ligger här i Haninge, närmare bestämt i Jordbro. Jag har inget ont av den, i alla fall om man bortser från de långa gods-
tåg som dagligen förser fabriken med socker.

Att OS är i antågande i snabb takt vet vi alla, men frågan är hur kul ett olympiskt spel kan vara med tanke på att dollarbaronerna tar över alltmer. Nu har Coca-Cola gått in som huvudsponsor för detta OS, och vad betyder det konkret?

AB: ”Har du biljetter till OS? Då är det bäst att du lämnar eventuella kläder med Pepsi-loggan på hemma. Annars kommer du inte släppas in. Bakgrunden förklarade OS-basen Sebastian Coe i brittisk radio i går:

– Coca-cola är våra sponsorer och de har lagt flera miljoner pund på projektet. Vi skyddar våra sponsorer…

…Sedan i måndags patrullerar en vaktstyrka på 300 personer Londons gator för att se till att inga blomsterhandlare eller pubar säljer några ”guldbuketter” eller ”olympiska hamburgare”.

Ingen förutom de stora sponsorerna får nämligen använda orden olympisk, sommar eller guld i sin annonsering. Den som ändå gör det kan stämmas och hamna i kriminalregistret.”

Om besökarna på den här sidan upptäcker någon reklam för de olympiska spelens sponsorer så vill jag att ni omgående mejlar mig, det känns inte etiskt korrekt att göra reklam för något företag som är står så lågt som Londons-OS sponsorer. Möjligen bör man också lägga in orden Olympiad och London i spamfiltret, varför inte plussa på med Coca-Cola och de andra sponsorernas företagsnamn?


i Andra om: , , , , , , , , , , ab123 gp12 sr dn12 svd123

  17 comments for “Jag känner avsky inför Coca-Cola

  1. Christer
    22 juli, 2012 at 09:41

    Jag försöker bojkotta alla amerikanska varor samt sådana som förekommer i TV-reklam.

    Det blir iof inte så mycket kvar men jag klarar mig…

  2. lingon
    22 juli, 2012 at 10:13

    Undras om det går att nynna på ‘Fyra Bugg och en CC’ eller om man åker ut på Bugg?

    Friska upp minnet med ett litet klipp från tuben, för den som glömt de gamla goda melodruttfestivalernas tid ;-)

  3. Erik F
    22 juli, 2012 at 11:52

    Det är framförallt sk Ambush Marketing de vill komma åt, inte enskilda individer. Mest kända exemplet av företeelsen är den under fotbolls-VM 2010: http://www.guardian.co.uk/football/2010/jun/16/fifa-world-cup-ambush-marketing

    Läs mer här om Ambush Marketing: http://en.wikipedia.org/wiki/Ambush_marketing#Notable_events

    • lingon
      22 juli, 2012 at 20:29

      På så sätt. Då är vi tillbaka till pengarna som förstör. Så fort det kommer in den typen av intressen så blir det tydligen konflikter och elände. Det är ju själva %##%&/ att inte den här sortens tillställningar heller ska kunna klara sig utan sånt tjafs. Alltså får man bojkotta de olympiska spelen oxo. Det handlar tydligen inte om idrotten utan mer om de ekonomiska intressena och att hamra in varumärken i skallen på folk. Att spelen i sig blir skådespel för folket är med andra ord egentligen en biprodukt av mindre intresse?!

  4. Danniel Thegel-Westerlund
    22 juli, 2012 at 13:48

    Som jag fattade det är det inte coca-cola som vill ha skyddet, utan det är OS pamparna som har bestämt detta. Det är ju flera som börjar kritisera os-pamparna för detta. Man har ju liksom missat själva poängen med os när man börjar bry sig mer om pengar än det rent idrottsliga.

  5. 22 juli, 2012 at 14:58

    Och inga pommes frites får serveras från andra än McDonalds i och runt arenorna – om de inte serveras med fisk.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2172168/London-Olympics-2012-McDonalds-force-Olympics-bosses-ban-restaurants-selling-chips-unless-FISH.html

  6. lingon
    22 juli, 2012 at 16:40

    Det här är ju ännu mer fullständigt sanslöst än man kunde ana. Är det detta man ser som förebild när man nu håller på att göra om gamla svedala? För det är väl så här resultatet blir när man tillämpar rajrajismen fullt ut?!

  7. Lennart
    22 juli, 2012 at 18:23

    Blev helt plötsligt sugen på att ta ett glas Pepsi,,,, aaaah den satt gott i sommarvärmen, nästan som en gudadryck av guld.

  8. harry toepfer
    22 juli, 2012 at 20:20

    Iofs så dricker jag inte coca-cola eftersom jag tycker det är en kladdig sörja som inte smakar gott. Men det gäller att skilja på det ena eller andra. Coca-cola har betalat mängder med pengar för att få reklam på OS-arenorna. Men de har INTE förbjudit någon att bära pepsi-tröjor. Det är IOK som har bestämt att sponsorerna ska dfå valuta för sina pengar och dessutom se till att inte Pepsi kan skicka dit inhyrda hejarklackar klädda i t.ex. Pepsi-kläder. Att göra så kallas för ”ambush-marketing” och förekom under fotbolls VM 2012 där ett företag hade hyrt ett gäng tjejer att klä sig i företagets färger. Det företaget fick större exponering (reklam) än vad de officiella sponsorerna som stöttade spelen fick. Det sjuka är här inte coca-cola, det sjuka är reklam, så för att må bra föreslår jag att istället känna äckel över reklam, bojkotta OS, TV, postverket och dessutom alla matvaruaffärer och butiker som gör reklam.

  9. Marcus R
    22 juli, 2012 at 21:24

    Med tanke på vad det kostar att organisera de Olympiska spelen tycker jag inte det är så konstigt att IOK kräver särskilda regler för att skydda sina sponsorer.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_sommarspelen_2012#Ekonomi

    • Marcus R
      23 juli, 2012 at 02:58

      Jo det är svindyrt; jag vet inte vad de använder alla pengar till (rustar upp arenor etc antar jag).

      Jag är inte så mycket för sport så för min del hade man gärna fått spendera de där pengarna på typ välgörenhet. ;)

  10. Anna
    23 juli, 2012 at 08:58

    Jag älskar (att titta på) sport och jag älskar dessa mastodonttävlingar som OS är! Men nog är det minst sagt hysteriskt att det alltid ska vara större, bättre och mer av allt för varje gång. Ett maxtak på kostnaderna vore inte så dumt.
    Nu minns jag inte invigningarna från spelen under 60- och 70-talen, mina starka minnen är från enskilda sporthändelser. Bob Beamons monsterhopp 1968 i Mexico City, liksom hälsningen på prispallen av guld- resp bronsmedaljörerna för Black Power (fast deras namn minns jag inte), Ulrika Knapes simhopp i München 1972, Gunnar Larsson tusensekundersseger i samma spel, eller Anders Gärderuds hinderlopp på 3000 meter 1976. Till exempel.

    Men det var som att det hände något i Moskva 1980. Än värre blev det i Los Angeles 1984. Så har det stegrats mer och mer och mer och …

    Att IOK har sådana krav på vad som får visas och inte visas är rätt sjukt. Nu tror jag knappast att de skulle gå så långt som att registrera varenda liten bloggare runt om i världen som skriver något ogynnsamt för Coca-cola, t ex, men deras krav på total kontroll är ganska sjukt.
    Hur man överhuvudtaget kan dricka eländet övergår mitt förstånd. Vill man ha något sött och bubbligt är Pommac mycket godare.

    Det är också sjukt med SOK:s krav på de svenska aktiva. De ska ha rimlig chans att bli bland de åtta bästa i respektive gren, säger SOK (med undantag för vissa yngre talanger som är där för att få lite rutin inför OS i Rio de Janeiro 2016). Och hur vet SOK hur utfallet kan bli? Det finns många, många exempel på förmågor som plötsligt överträffar sig själva, som blir taggade av hela den här cirkusen. Så finns det förstås rutinerade rävar som drabbas av stora skälvan och knappt tar sig i mål.

    Har man som idrottare klarat de internationella kraven för att bli uttagen, borde det vara ett starkt skäl för att få åka. Eller tycker SOK är det är för nesligt med svenskar som tar sig till semifinal men inte längre?

    • Anna
      23 juli, 2012 at 11:49

      tusenDELssekundsseger ska det vara

  11. lingon
    23 juli, 2012 at 23:32

    Men alltså, det finns en sak CC är bra på,nämligen att lossa fostrostade skruvar och det är inte lika bra med Pepsi…

  12. Thomas
    24 juli, 2012 at 05:50

    Som några har sagt är det IOK som får ta på sig ansvaret för att OS har blivit ett mångmiljardjippo, snarare än en idrottsfest. Tyvärr gäller det ju många idrottsorganisationer och idrottsklubbar. Att AIK numera är börsnoterat är ett lågvattenmärke för idrotten.
    Att sponsorer, som Coca Cola ser det som en bra investering i reklam är ju bara sunt företagande – inte något moraliskt problem.

    Vi är helt överens om att Coca Cola och allt annat ”sockervatten” är ett folkhälsoproblem. Men ansvaret ligger ju hos alla de vuxna som faktiskt köper och dricker på tok för mycket.

  13. Mathias Hellsten
    25 juli, 2012 at 04:55

    1: Apropå Marcus R’s kommentar om var pengarna går till: Jag såg nyligen en intervju med en kille som bor i ett housing project (motsvarande våra miljonprogram men ännu värre) i närheten av OS-byn. Han hävdade på fullt allvar att militären varit där – vilket inte är så konstigt eftersom de fått ta över efter vaktbolagens totala misslyckande – och installerat en luftvärnspjäs på taket till deras höghus. Vad går pengarna till? Tja, inte konstigt om man försöker ta ut terrorister med luftvärn (Anders B Breivik kunde man nog stoppa effektivare med andra medel än luftvärn kan jag tänka) att det kostar pengar, när man lägger ut skitstora summor på det sinnesslöa sättet.

    2: Vad värre är läste jag häromdagen att det fanns risk att du kunde bli nekad entré på arenorna om du hade en tydligt Pepsi-tröja eller ett par skor av fel märke. När jag jobbar med insläpp på Råsunda-stadion stoppar vi tröjor med hakkors och liknande (vilket i och för sig aldrig har hänt att jag sett någon), men FEL LÄSKMÄRKE? Kom igen!

    • Kamelsilen
      25 juli, 2012 at 08:29

      Det kommer inte så mycket Olympiadturister till London som arrangörerna hoppats på. Hotellen blir inte fullbelagda och priserna sjunker. Ja, tacka för det. Att gå omkring där ständigt bevakad av hundratals kameror och skjutglada säkerhetsvakter, vilken skön och avkopplande semester!

Comments are closed.