Hjälp INTE Volvo – Saab ekonomiskt


Har man själv lyckats använda en fuskexamen för att komma till den position man har så är man kanske inte så benägen att hjälpa dem som inte fuskar.

AB: ”Taket i a-kassan kommer inte att höjas. Det är arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorins besked till alla de som nu riskerar jobbet. – Det är inte aktuellt. Istället vill vi se till att fler får ett arbete, säger han till aftonbladet.se. Rekordmånga arbetslösa, eller 75 procent, får inte ut 80 procent av lönen om de förlorar jobbet. Det visar en undersökning som Arbetslöshetskassornas samorganisation har gjort. För många grupper, till exempel de som riskerar jobbet på Volvo, handlar det istället om drygt halva lönen i a-kassa. Men ansvarig minister tänker inte höja taket på 18 700 kronor i månaden för att fler ska få ut mer i ersättning vid arbetslöshet.”

För några dagar sedan berättade Maud Olofsson att regeringen förde samtal med Saab och Volvo om hur de skulle gå in och hjälpa företagen. Då var det beroende på hur Ford och GM tänkte göra, och om det socialbidrag de får av de amerikanska skattebetalarna också skulle spilla över på Sverige. Det kommer det givetvis inte att göra varför det med största säkerhet blir frågan om att stötta amerikanska företag med svenska socialbidrags-
pengar.

Men det bör man under inga omständigheter göra. Saab och Volvo är gammaldags teknik som inte alls svarar upp mot de miljökrav man har anledning att ställa på bilar idag. De är stora och tunga och ingen av dessa bilar är ens i närheten av vad man kan kalla miljöbil. Subventioner till dessa företag är liktydligt med att slänga goda pengar efter dåliga. Och att kalla det ”forskningspengar” är bara att dölja vad det handlar om. Det är bidrag även om det kallas för något annat.

Att bilföretagen levt kvar i en verklighet där bensinpriserna är låga och där det inte finns några miljöproblem med utsläpp av växthusgaser är beklagligt, men det är ett faktum. Troligen kommer företagen att gå under och försvinna helt även om kanske deras varumärken överlever. Det är givetvis hundra gånger bättre att satsa skattebetalarnas pengar på omskolning och utbildning istället för att skänka dessa pengar till bilindustrins ägare.

Har vi tur så kanske något kinesiskt eller japanskt företag väljer att montera bilar i Europa och då får

säkert en hel del behålla sina arbeten, de som blir kvar ska givetvis ha den hjälp som de behöver. Att regeringen struntar i att höja a-kassan så att även de med högre månadslön än 18 700 kronor får 80 procent var knappast väntat. Väljarna har sett till att vi skulle ha en högerregering och det är en sådan som nu sitter vid makten.

Att det är just Littorin, betygsfuskaren, som ger de tråkiga beskeden är bara humor. Jag hoppas att de som nu blir arbetslösa orkar skratta.

AB12 DN1 SvD12 i t

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Volvo, Saab, Bilindustrin, Littorin, Bidrag, Forskning, a-Kassa, Betygsfusk, Omskolning, Facket, Utbildning, Staten, Högerregeringen, Finanskrisen, Lågkonjunktur, Recession, Politik[/tags]

[print_link]


9 svar till “Hjälp INTE Volvo – Saab ekonomiskt”

  1. Jag har varit övertygad om att man skall välja Volvo, Audi, BMW eller Mercedes som bil. Men saker och ting förändras. Min nästa bil blir en Toyota, Huyndai eller nåt. Volvo och Saab är hopplöst föråldrade. Vad vi skulle gjort är ju att vi skulle avvecklat all bilindustri under högkonjukturen. Men det går ju inte av flera skäl. Men att hålla liv i dessa med skattepengar är totalt meningslöst.

    Ge dem inte en krona!

  2. Har kört Japanska bättre märkes bilar som gick länge men när de väl gick sönder var de hopplöst dyra att renovera samtidigt som de var enormt svårskruvade.Körde Ford med V6 och automatlåda som bara gick isönder om man så stod och tittade på eländet.Relativt nya Fordar som Ford själva inte vill befatta sig med utan skickade kunden vidare till en fristående underleverantör/verkstad.Innhandlade så en C70 T5 som nu gått 12000 mil i min egen ägo och inte krånglat en enda gång.Så det där med dålig kvalitet hos Volvo om man sköter bilen spolar jag rakt ut i vasken.

  3. Det vore skandal om skattepengar användes för att skänka amerikanska aktieägare tillbaka förlorade pengar!

  4. Pelle, det är skillnad på Volvo och Volvo, din C70 byggd i Uddevalla av Pininfarina lär ha bra mycket mindre rapporterade fel än en V50 byggd i Gent av Volvo.

    Problemet är ju att de i Sverige bara bygger de stora bilarna, de dyra bilarna, de bilarna som gör Sverige till det land i EU som har den bränsletörstigaste bilflottan. De är de bilarna som faller störst vid en lågkonjunktur eller en kris. Att bevara Volvo Cars ”svenskt” gör oss alltså utsatta.

    Fast det kanske löser sig när en kinesisk firma köper dom för att göra lyxbilar till sig själva. Tvivlar på att någon i Europa eller nordamerika vill ha något med dom att göra.

    Det är inget större fel på V70, S80 och XC70 i mitt tycke, förutom att de är stora bilar med stora motorer som drar på tok för mycket, men det är egentligen inte problemet utan att det är dessa bilar det satsas så mycket på, de flesta andra tillverkare gör sådana bilar som lågvolymsbilar. Särskilt bilar som XC90 som inte ens sålde i Sverige. Saab stylade istället en amerikansk bil och de kallar den Saab där borta istället för att tillverka sådana bilar här.

    Volvos storhetstid är förbi och Torslandaverken kan inte leva kvar om de bara ska tillverka dyra stora bilar som folk inte vill köpa. För 20 år sedan hade Volvo fyra fabriker med hög kapacitet. Nu har de två, men önsketänkandet om att kunna massproducera dyra småvolymsbilar som har höga marginaler (just för att de tillverkas i små volymer?) fungerar inte.

    Miljöbilar? Det har inte Volvo och Saab satsat ett dug på, de har ju inte ens bränslesnåla bilar som folk köper. Varför kan man fråga sig, men det är ju för att de kört fast i att de ska vara de här gamla stora bilarna (som egentligen är ett påhitt från deras amerikanska ägare, de var ju småbilstillverkare när de var svenska). Kört fast i att de ska vara exklusiva lyxbilstillverkare. De behöver uppfinna sig själva igen för att leva kvar i framtiden. De fåtal miljonerna de satsat på prototyper och utveckling av dessa är larvigt, Volvo cars är ett företag med hundratals miljarder i omsättning. Pengarna används i princip bara för att se bra ut, som reklampengar. Sen räddar inte forskningspengar några jobb i produktionen. El-bilar är fortfarande tiotal år bort, även då i små volymer och någon vettig (plug-in) hybrid kommer vi inte få se från någon av dom.

    Förhoppningsvis kan väl underleverantörerna hitta nya kunder, marknader och produkter. Där kan iaf en omställning ske.

    Det är inte bara frågan om att de tillverkar bränsletörstiga bilar, för vem fan vill betala 200k för en tredörrars ”småbil” med undermålig prestanda? Var ska de som inte vill det vända sig? Inte är det Volvo. Varför ska man välja en C30 över A3? Osv. Visst de måste leva på marknadens villkor men varför nästan bara erbjuda så stora motorer?

    Att kalla de framtida 200 000 E85-bilarna på våra vägar som använder mer spannmål än vi förbrukar via mänsklig konsumtion miljövänligt är ju också lite fel, bara inblandningen i bensin är extremt resurskrävande. Handlar om 120 000 ha högavkastlig vete om vi skulle producera etanolen till inblandning i Sverige.

  5. Måste säga att det är synd att AB Volvo blir så hårt drabbat. Tycker de är viktiga. De investerar ju dessutom i miljöteknikföretag.

  6. Äger en liten bar i Kina. Många av våra gäster är VD för amerikanska företag. Enligt dem är den amerikanska bil industrin i super kris. De talar om varsel på häpnads väckande 2.5 miljoner anställda. De är väldigt många konsumenter och skattebetalare som kommer att bli arbetslösa. General Motors letar redan efter köpare i Japan och Kina. Jag tror att när vi har gått ut ur denna kris så är det inte omöjligt att Kina kommer att äga halva världen. Är det bra eller dåligt? Skall vi stötta eller inte stötta våra inhemska företag?
    Kina har i dag den största reserven av utländsk valuta i världen. Kina kommer att släppa ett enormt stödpaket på häpnadsväckande 1 trillion RMB (nästan lika mycket i svensk valuta.)
    Jag tycker vi skall stötta våra företag. Kinesiska företag flytta bilproduktion till Europa?! Varför? Det är billigare att producera i Kina. Dessutom är kineser väldigt nationalistiska till skillnad från oss, de förstår att stötta deras utveckling och därmed deras företag.