Detta är inledningsvis en något nedkortad översättning av en artikel av Gunnar Ulson ”From Ukraine to Syria: UN’s Selective Defense of Human Rights” (Från Ukraina till Syrien: FN:s Selektiv försvar av de mänskliga rättigheterna) på Global Research. Gunnar Ulson, New York är en geopolitisk analytiker och författare speciellt för nättidningen ”New Eastern Outlook”. Därefter följer ett ”eget” avsnitt.
Artikeln.Under de senaste åren har FN tjänat som en plattform för Syriens fiender för anklagelser om brott mot mänskliga rättigheter och till och med försök att använda sådana påståenden för att rättfärdiga militära aggression mot Syrien. Påståenden om bomber mot civila, beskjutning av fiendens positioner på bekostnad av civila liv och förstörelse av livsviktig infrastruktur har alla varit obevisade utsagor i väst mot den syriska regeringen.
Nu när USA bombar Syrien och dödar syrier, inklusive oskyldiga män, kvinnor och barn, samt vital infrastruktur som lokalbefolkningen är beroende av för sin överlevnad, har FN plötsligt tystnat, liksom den västerländska pressen. Plötsligt är just de terrorister den syriska regeringen har försökt varna världen om i åratal och slagits mot på gator i städer och på landsbygden så pass dåliga att man döda oskyldiga civila för att döda dem – så länge de dödas med amerikanska och inte syriska vapen.
Detta hyckleri kan ses med beaktande av att Syriens militär arbetar på sitt territorium, genomför säkerhetsoperationer för att säkra landets gränser, medan USA opererar många hundra mil utanför sina gränser, i ett främmande land, med en mycket tveksamt agenda. Var finns FN? De flyganfall i Syrien – som utförs av USA, Persiska Gulfstaterna, och flera europeiska länder har skett utan godkännande av den syriska regeringens (eller av den syriska oppositionen), och utan stöd av någon FN-resolution – har gett västvärlden mandat att utöva militärt våld inne i Syrien. I denna fråga borde FN protestera, tala om förlusten av civila liv, precis som FN gjorde under de senaste åren om konflikten i Syrien, samt förbereda övervakningsgrupper och undersökningar om effekterna av dessa attacker. Samt protestera mot att FN-stadgan helt överträds.
Bortsett från Syrien, finns det ett annat mycket viktigt slagfält där FN är frånvarande. Ukraina. I Ukraina har Kiev utfört alltmer avskyvärda våldskampanjer mot sitt eget folk. Allt eftersom Kiev stadigt förlorar kontrollen över territoriet i östra Ukraina, avslöjas ohyggliga scener av massmord, tortyr och utomrättsliga avrättningar. Ändå hörs inga protester hos FN, och man utser inga team för undersökningar och inga åtgärder vidtagits mot förövarna som inkluderar grupper långt ut på högerkanten, inkluderande moderna nazister som den ökända Högersektorn.
Medan vissa hävdar att det bara rör sig om ”Kreml-propaganda” är det faktiskt västs egen Organisation för Säkerhet och Samarbete i Europa (OSSE), dagligen rapporterar från marken inne i Ukraina, som har nämnt insatser av högerextremister, dessas förstörelse av Ukrainas historiska arv, deras trakasserande av politiska motståndare och det våld de utför i hela Ukraina.
Nyligen rapporterade OSSE att den nynazistiska Azov-bataljonen, som har en flagga med Adolf Hitlers SS Wolfsangel, ledde en mobb i nedmontering av en historisk staty av Lenin i den ukrainska staden Charkov. Enligt en annan rapport stod en annan liknande grupp, den så kallade ”Aidar-bataljonen” i centrum för flera brott mot mänskliga rättigheter och i synnerhet kidnappning, tortyr, och utpressning i östra Ukraina.
Helt klart sker ett missbruk eller överträdelse av mänskliga rättigheter av olika extremistgrupper i flera länder i Europa, med stöd av EU, Nato och USA. Varför FN har förblivit tyst om detta och samtidigt är så högljutt i andra frågor väcker allvarliga frågor om dess objektivitet och opartiskhet.
FN som ett verktyg för särskilda intressen
Även om FN i teorin FN ska vara en opartisk domare i internationell rätt visar sig FN i viktiga frågor vara ett organ för särintressen och använder tal om mänskliga rättigheter och folkrätten som förevändning för att selektivt föra fram en dagordning i vissa medlemsstaters intressen och helt bortse från sådana principer när det passar.
I Syrien dödar nu amerikanska bomber syriska civila, förstör infrastruktur och kränker samtidigt Syriens suveränitet. Den militära aggressionen från USA och dess allierade i Syrien strider mot FN-stadgan och utgör en allvarlig överträdelse av internationell rätt. När man funderar på den stadiga urholkningen av FN:s legitimitet, popularitet och effektivitet är dess dubbelmoral som i Syrien en viktig orsak.
Likaså, i Ukraina, där militant ultra-höger med anknytning till nazism öppet utför brott mot mänskliga rättigheter så ofta och öppet att även den europeiska alliansen OSSE måste rapportera dem alla medan FN förblir helt tyst. Detta underminerar inte bara FN självt, men begreppet internationell rätt helt och hållet.
När internationell rätt tillämpas selektivt av vissa medlemsstater i FN, med hjälp av FN självt som en plattform för att legitimera olagliga handlingar, står man och väger på randen av globala laglöshet som ger andra medlemmarna av FN skäl att begrunda alternativ för att lösa orättvisor som vidmakthålls i stället för att bekämpas av FN och dess stadga.
Befolkningen i östra Ukraina, syrierna och alla deras allierade har knappast annat val än att agera på egen hand för att försvara sitt territorium och folk inför oseriösa nationer som kontrollerar stora delar av FN.”
Mitt bidrag.
Men detta med Syrien och Ukraina är bara ett par i raden av de många exemplen som visar hur pass beroende FN har blivit av USA:s politiska intressen, till nackdel för organisationens möjligheter, dess anseenden och för freden i världen.
FN:s roll diskuteras i kapitel 5 i boken ”USA som världspolis. Amerikansk utrikespolitik och ekonomi sedan 1945” av Ulf Karlström och mig, som kan kan köpas för bara 185 kronor (se höger kolumn). Avsnitt 5.4 heter ”Kriser inom FN”. Där kan man inledningsvis läsa ”Under årens lopp har FN:s organisation och beslutsstruktur kritiserats av många, och organisationen har genomgått olika kriser. Inte minst stormakternas ställning har ifrågasatts och kritiserats. Många menar att rådet numera är USA:s verktyg (Blum 1998, Stea 2012). Vi ska här granska några kritiska frågor i FN:s historia nämligen Koreakriget, Första Irakkriget 1990–1991, Irakkriget 2003–, kriget i Afghanistan 2001–, invasionen i Libanon 2006 och hanteringen av resolutioner avseende Israel samt Syrienfrågan 2011-. Vietnamkriget
behandlades aldrig i FN till följd av USA:s veto.”
Koreakriget, ett utdrag ”Det är oklart hur kriget startade omkring den 25 juni 1950. 26 juni antog FN:s generalförsamling en resolution som fördömde Nordkoreas »provocerade aggression«. Sovjetunionen bojkottade FN vid denna tidpunkt i protest mot att Folkrepubliken Kina inte fick representera Kina. Senare röstade FN ned ett förslag från Sovjetunionen att inte endast låta Sydkorea utan även Nordkorea framlägga sin version inför FN. Vid denna tid var de allra flesta av de drygt 50 medlemmarna i FN mycket beroende av USA för ekonomisk återhämtning eller utveckling, och endast fyra länder i Sovjetblocket var medlemmar i FN (Blum 1998). Efter en resolution 7 juli 1950 upprättades ett militärt kommando, men inte under ledning av FN, vilket stadgarna föreskrev, utan under USA-generalen MacArthur.
Koreakriget medförde att FN:s förste, mycket USA-vänlige generalsekreterare Trygve Lie tvingades avgå 1952. Genom att stödja USA:s linje i Koreakriget hade Lie helt förlorat Sovjetunionens stöd. Kritiken spred sig och när folk i Lies eget sekretariat började visa tecken på misstro mot honom blev situationen ohållbar. Senare avslöjades att Trygve Lie hade ingått en hemlig överenskommelse 1949 med USA:s utrikesdepartement om att avskeda FN-anställda som Washington ansåg ha tvivelaktiga politiska sympatier (Blum 1998:68).”
Avsnitt 5.4.4 behandlar kriget i Afghanistan och inleds ”USA initierade redan dagen efter attacken den 11 september 2001 en FN-resolution (nr 1368) i säkerhetsrådet, som antogs enhälligt. Den nämner inte Afghanistan, utan talar om internationellt samarbete för att ställa terroristerna inför rätta. Det finns inget stöd för angrepp på Afghanistan med hänvisning till kapitel VII i FN-stadgan, som medger proaktiv krigföring. Resolutionen hävdar vidare varje lands rätt till självförsvar. USA:s försvar har aldrig legat i Afghanistan,men den 7 oktober 2001 anföll USA Afghanistan, vilket ansvarig för al-Qaidas verksamhet.” Sedan följer en utförlig diskussion, liksom då det gäller anfallet på Libyen 2011.
Avsnitt 5.5 med titeln ”FN:s legitimitetsproblem” inleds ”USA har inte sällan sökt att utöva ekonomisk press på FN på grund av USA:s missnöje över de ståndpunkter som många FN-medlemmar intagit. I många år har USA vägrat betala hela eller delar av sin medlemsavgift
till FN. Många länder har sannolikt röstat med USA i olika frågor för att »FN ska hålla ihop«, ty USA har flera gånger varit betydligt mer kritiskt till FN än de flesta andra medlemsländer. USA är också, som nämnts ovan, det land som oftast lagt in sitt veto under senare år. Inför Irakkriget 2003 var Frankrikes hot att lägga in veto mot USA:s folkrättsvidriga krig mycket skarpt kritiserat av USA. På det hela taget har tankar på veto från andra stater rönt skarp kritik av regeringen i Washington, medan man hållit tyst om egna veton. Dessutom har USA genom sin maktställning i världen och i FN ofta framtvingat en försvagning av resolutioner, till exempel sådana med kritik av staten Israel, eller till och med kunnat hålla viktiga frågor i
världen utanför agendan, som Vietnamkriget.
Det finns alla skäl att stödja en demokratisering av FN och dess utveckling till en oberoende starkare organisation. Boken ”Frågan om hur maktfördelningen bör se ut i säkerhetsrådet och i andra FN-organ har diskuterats i många år. Det har hävdats att antingen
skulle varje land ha en röst eller ett röstantal i förhållande till antalet invånare (mer demokratiskt) om vanliga demokratiska principer
skulle tillämpas.
Sista avsnittet är 5.8 Sammanfattning ”Denna genomgång visar att Förenta Nationerna vid flera tillfällen inte har fattat beslut och handlat i enlighet med FN-stadgan. Det generella våldsförbudet i FN-stadgans artikel 2:4 är enligt folkrätten absolut och tvingande, och från vilken staterna inte kan göra avsteg ens genom överenskommelser. Bara våldsanvändning som beslutats av FN:s säkerhetsråd för att »upprätthålla eller återställa internationell fred och säkerhet« och våld i självförsvar för att avvärja »ett väpnat angrepp« är tillåtet. Detta visade sig tydligt redan i samband med Koreakriget. Främsta orsaken till detta är att USA i kraft av sin styrka, ibland genom desinformation och ibland genom att orimligt tänja ut ett FN-mandat (Afghanistan 2001), kunnat få igenom en politik som inte främjat freden. Under senare år har begreppet »Responsibility to Protect« (R2P) tillkommit och stärkts. Detta har medfört att enskilda stater inlett angreppskrig mot annan stat (USA:s anfall mot Afghanistan 2001) eller att en internationell organisation kunnat göra det (Natos angrepp på Libyen 2011).
FN:s beslutsstruktur är i grunden odemokratisk i det att endast fem av närmare 200 stater på jorden har ständigt säte i det mäktiga säkerhetsrådet, där var och en av dem kan blockera beslut genom sin vetorätt. USA är det land som främst använt vetorätten under de senaste 30 åren, medan Sovjetunionen var flitigast med veto tidigare. Man kan i varierande grad se FN som ett forum för maktkamp. FN har ofta att kryssa mellan veton i säkerhetsrådet och den typ av ensidiga våldshandlingar som USA eller dess bundsförvant Israel visat prov på. Det ena förlamar FN genom att bromsa militära eller andra ingripanden, medan USA:s militära ensidiga aktioner leder till splittring och minskad auktoritet för FN. Världen skulle verkligen behöva ett starkare och
mer demokratiskt FN.”
i Andra om: FN, Syrien, Libyen, Folkrätt,FN, imperialism, desinformation, Krig, USA, Politik, Korea, massmedia veto, Human Rights Watch FN-stadgan jäv
FN-förbundet Globalresearch 5/10 USA-bloggen Björnbrum SvT om al-Qaida-svenskar
Sara Flounders Syria and US Imperialism om Qatar Tony Cartalucci. Human Rights Watch: “Syrian Rebels” Guilty of Torture, Murder, 19/9 2012 Ronda Hauben. The United Nations and the Houla massacre – the information battlefield. 12/6 2012 Tony Cartalucci. UN expert panel concludes Syria regime, militia have committed war crimes against civilians FN-rapport 17/9 2012 Nyhetsbanken Sunday Express 19/11 New York Times 16/11
Folket i Bild Kulturfront New York Times 31/10 Washington Post 1/11 Bill Auken Countercurrents 2/10 Konflikt 27/10 S Hersh i The New Yorker 2007 Aftonbladet – Bildts strategiråd FolkrättsbevakningenDN 12/10Anförande av Rysslands ambassadör The Telegraph 7/11 Intervju med Assad Kritik från Rysslands utrikesminister Thierry Messan i Voltaire Network 29/10 FIB-Kulturfront konferensreportage Porelären om Syrien Russia Today Dagens Arena 10/10 Syrien har inte bett om ursäkt DN 8/10 DN2 8/10 SvD 8/10Ab 8/10SvD 9/10Monthly Review DN 6/10 SvD 6/10 Aftonbladet 6/10Expressen 6/10 Sveriges RadioNya Zeeland Inlägg på Syriensolidaritets hemsida Konferensen i Damaskus DN 30/9DN Gunnar Jonssons ledare 28/9SvD 29/9Sveriges RadioSvTExpressenAftonbladetDN 26/9 SvD 26/9SvD 2 26/9Aftonbladet 26/9Expressen 26/9Sveriges Radio SvTAftonbladets ledare 21/9 Folkrättsbevakningens Syrienlathund DN 24/9 DN 20/9 Aftonbladet 19/8 Expressen 19/8 New York Times 3/8 DN 11/8
NY Times 4/8 SvT DN Croneman 31/7 DN 2/8 DN2 2/8 Skelton i the Guardian 12 juli DN 1/8 Aftonbladet 2/8 DN huvudledare 31/7 SvD 1/8 DN ledare 31/7 DN Joscha Fischers kolumn
Ett svar till “FN om dagens kriser”
Chomsky på presskonferens i FN.
Relevant för artikeln, då mycket handlar om hur orelevant FN är då man inte konvergerar med stormaktens policy.
http://webtv.un.org/watch/noam-chomsky-mit-on-international-year-of-solidarity-with-the-palestinian-people-press-conference/3839283501001