Flygbolagskris i finanskrisens spår


Det har länge talats om att flygbolagen skulle falla ett efter ett nu under hösten, bland annat SAS har haft dåliga affärer i samband med att man köpt upp bolag som senare visade sig ha kraftiga ekonomiska svårigheter. Att flygbolag skulle gå i konkurs var således väntat. Likafullt hade nog inte Sterlings resenärer väntat sig att bli strandsatta och lurade på sina pengar.

DN: ”Tidigt på onsdagsmorgonen meddelade det Köpenhamnsbaserade flygbolaget Sterling Airlines A/S, som har isländska ägare, att bolaget kommer att lämna in sin konkursansökan och att alla avgångar ställs in med omedelbar verkan. De resenärer som beställt sina biljetter från Sterlings hemsida får inga pengar tillbaka av bolaget, skriver bolaget på hemsidan. ”Det gäller också returresor varför hemresa med annat bolag måste ske på egen bekostnad.””

När det gäller resebyråer så finns det någon slags resegaranti om resebyrån skulle gå i konkurs, men motsvarande tycks inte finnas inom flyget. Jag kan tänka mig att resenärer i utlandet kanske har gjort slut på hela semesterkassan och plötsligt finner sig ha en ogiltig flygbiljett, dessa är troligen rätt sura nu.

Men jag tror att det är viktigt att ha klart för sig att detta inte bara handlar om oljepriser och dåligt management. Det handlar om finanskrisen i stort och ursprunget till den, bolånebubblan och ett enormt underskott i den amerikanska budgeten. Det blir följdverkningar, och tack vare att USA är en dominerande aktör i världsekonomin så kommer nu företag att rasa, ett efter ett.

Här i Sverige har vi Carnegie som troligen går i konkurs inom några dagar, då har vi dessutom förlorat fem miljarder i skattepengar eftersom man inte kan bygga upp något förtroende för det företaget efter alla skandaler. Ingen vill låna ut pengar till dem utom vi – skattebetalarna. Vi vill förstås inte heller med finansvalparna i regeringen bryr sig knappast om vad befolkningen tycker, trots att det är vi som tillhandahåller slantarna.

Det jag personligen hoppas på är att denna affär är början på en allmän nedgång i flygandet. Det finns inte någon anledning att skita ner miljön med dessa flygande maskiner. Flyg bör givetvis reserveras för

interkontinentala förflyttningar, ska vi resa här i Europa så kan och bör vi ta tåget. En fördel är givetvis om SAS går så dåligt att man får banta företaget rejält. Att flyga mellan Bromma och Katrineholm som en viss finansminister har gjort är ett enormt resursslöseri.

Men han är givetvis inte ensam. Mängder av människor tar flyget även om de ska mindre sträckor än hundra mil. Det beror ofta på att det är någon annan som betalar, ibland är det skattebetalarna och annars är det arbetsköparen. Därför ser jag fram emot att hela flygindustrin går på pumpen och i framtiden reduceras till att transportera människor mellan världsdelar, inte inom dem.

AB12 12 SvD123 VG1 Dbl1 Aktieskolan Annarkia Konsumenter Svensson it

Andra om: , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Sterling, Carnegie, Bolånebubblan, USA, Budgetunderskott, Finanskrisen, Anders Borg, Miljö, Flyg, Flygindustrin, Miljö, Koldioxid, Växthusgaser, Järnväg, Politik[/tags]


8 svar till “Flygbolagskris i finanskrisens spår”

  1. Som en illustration av finanskrisen brukar det talas om börsmäklare som hoppar ut från fönstren i finansbyggnaderna. Nu är ju, vad jag vet detta mycket ovanligt, i stället är det det ju vanliga människor som hoppar från balkongerna i sina betonggetton när kronfogden och låssmeden borrar upp låsen. Fondförvaltarna förtidspensionerar sig i stället, med alla pengar de plockat undan.

    http://tinyurl.com/6ar846
    http://tinyurl.com/6e4luz

  2. Det jävliga i sammanhanget är att bolagen får fotsätta att köra på in i det sista trots att det är uppenbart hur det slutar.
    Det borde finnas lag på styrelsenreperesentanter och företagsledningen personligen ska tvingas ersätta enskilda som har i god tro och trott att företaget är solitt och köpt t.ex biljetter.
    Skälet till att jag anser det är att i och med styrelse och företagsledning vet om hur det ligger till så är det en medveten handling att undanhålla uppgifter till sina kunder, det är rena bedrägeriet.

  3. Christer W, antagligen är man mer van i USA att hantera konkurser. Det du efterlyser är det som kallas bankrupty under Chapter 11.
    Det är är när företaget inser att det går åt helvet, men deras avsikt är att fortsätta affärerna på något vis.
    En slags domstol som driver företaget vidare under rekontruktionsförsök ser till att deras åtagande fullföljs i möjligaste mån.

    Svensk och europeisk ekonomi står på ruinens brant och USA är två steg före.

  4. Flygbranschen är körd på lång sikt. Interkontinentalt affärsflyg kommer att överleva men svensson kommer inte ha råd att åka på en weekend till London eller NY, eller tillbringa varje semester i Thailand (därmed inte sagt att de aldrig kommer att ha råd).

    Ryan Air tjänar fulpengar på att vi skattebetalare subventionerar dem med extra flygplatser istället för att låta dem samsas på samma flygplatser som alla andra bolag. Dessutom rear de ut biljetter till priser som inte ens täcker kostnaderna bara för att svensson ska få ett sken av att det verkligen går att resa för 1kr. Vem får betala biljetten? Jo de andra resenärerna…

    Alliansen går helt fel väg som bygger en tredje flygplats i Stockholmsregionen och därmed binder upp sig med kontrakt fram till 2030. Istället bör man snarast påbörja arbetet med Europakorridoren, då kan man på sikt nå Hamburg på 4h, Köpenhamn på 3, och från bägge städerna går gott om tåg till Europas större städer – då är flyget konkurrensutsatt på allvar!
    http://www.europakorridoren.se/

  5. Tharand, problemen med tågtrafiken i europa är rätt många. Minst fyra olika spårvidder på de stora järnvägsnäten och en hel det lokala spårvidder. Till detta kommer 7 – 8 olika spännibgar i elsystemet och inte minst, signalsystemen. Det som betyder stopp i ett land kan betyda kör i ett annat. T.ex. har vi samma spårvidd som storbritaniens nationella järnvägsnät, men de har smalare broar och tunnlar än sverige vilket leder till att deras lok och vagnar kan rulla här men en stor del av europas kan inte rulla där. När det gäller kanaltunneln så är det engelsk tunnelstandard.
    Ytterligare ett problem är t.ex godstrafiken genomsnittshastighet i europa är ca 5 till 7 kilometer timmen, konsekvensen blir att företagen hellre skickar godset på lastbil, t.ex. från italien till sverige och tvärtom för att det bra mycket fortare. Om jag inte minns fel så är snitthastigheten på järnvägsgods i sverige ca 30 – 40 km timmen, vilket också anses är alldeles för långsamt.
    Stambanan mellan sthlm och gbg borde ha byggts ut till 4 spår för länge sedan, men med det budgetsystem som sverige har så blir det bara wtt bit här och en bit där.

  6. Christer W: Visst finns det problem – och därför är det förstås extra angeläget att satsa långsiktigt och se till att vi får samma spår som kontinenten på sikt. Redan idag kan man dock åka till större delen av Europa från Köpenhamn. DB klarar redan idag en stor internationell tågtrafik och visar därigenom att problemen är fullt möjliga att lösa!

    Det går inte att komma ifrån att tåget på Europakorridorens sträckor skulle bli avsevärt mycket billigare än vad flyget kommer att bli i framtiden. Och det är ju framförallt för persontrafiken som Europakorridoren skulle bli revolutionerande.

    Om jag inte är helt fel ute så beror en betydande del av de låga tåghastigheterna även för gods på att järnvägsnätet är överbelastat. Med dubbelspår skulle sannolikt hastigheten kunna ökas för godståg också. Även om lastbilar må vara snabbare så tar de generellt en avsevärt mycket mindre last än godståg. Samtidigt fraktas en mycket stor andel av gods in/ut till Sverige via Göteborgs Hamn – där järnvägsnätet är i stort behov av utbyggnad för att klara efterfrågan. Att Alliansen helt har missat detta är ett av de mer pinsamma felprioriteringarna de har gjort…