En halv miljon för ett nummer?


En företeelse som det alltid varit populärt att kritisera är melodischlagerfestivalen. Eller Eurovisionsschlagern om det uttrycket passar bättre. Och, det kan inte förnekas, företeelsen drar publik.

Men att det är en hype är det knappast någon som för-
nekar,och nu berättar Aftonbladet att en artist kräver en ombyggnad av scenen och stuntmän och annat, till en kostnad av tvåtusen sjuhundra kronor i – sekunden. Lite enkel matematik, det kostar licensbetalarna en halv miljon, för ett nummer. Visserligen riskerar väl inte kunderna att få någon otäck sjukdom på köpet, men frågan är väl snarare om det är rimligt.

Artisten ifråga heter Saade i efternamn och är en för mig okänd förmåga, möjligen attraherar han en helt annan publikgrupp än den jag själv tillhör, kanske är det därför jag inte känner till honom. Och visst måste trettonåriga flickor också få med sina favoriter i programmet, det är ju trots allt ett familjeprogram.

EM-schlagern har annars utvecklats på ett negativt sätt enligt min uppfattning. Numera tycks dess främsta målsättning vara att sälja kvällstidningar, inte att vinna själva huvudtävlingen. Som spridare av kultur har tävlingen aldrig haft någon betydelse, i vart fall inte om man stavar ordet med en versal i början. Men reklamkampanjen för programmet tycks ha börjat, nu kommer kvällspressen att skriva om företeelsen nästan dagligen, och för att underlätta för dem så kommer Sveriges Television att skicka ut pressmaterial dagligen.

Man väljer oftast att skicka ut olika material till media så att inte konkurrerande tidningar publicerar samma PR-material, oftast medföljer det också bilder som är fria att använda. Till och med artiklarna är i en del fall färdigskrivna, det är åt det hållet den ”fria pressen” utvecklas. Om den är så fri kan givetvis diskuteras, och visst, det skrivs en och annan negativ artikel också men merparten är upplagd som reklam för företeelsen och kommande artiklar i ämnet.

Var gränsen går för vad som ska kallas nyheter vet inte jag, men Melodi-SM är skapat av media, underhålls av media och kommer att bli den huvudsakliga nyheten. Men när media själva skapar nyheter, är det verkligen riktiga nyheter då? Självklart inte, men det är betydligt billigare än att sända en fotograf och en reporter till Afghanistan och troligen säljer det fler lösnummer också.

Vi som ogillar företeelsen får väl klura på hur man beter sig för att stänga av strömmen till jippot så länge…

it , , , , , , ab1 ex1 dn svd1


4 svar till “En halv miljon för ett nummer?”

  1. I vår familj är melodifestivalen numera ett bigno! När dom spelade den en gång per år så var det trevlig familjeunderhållning, men numera känns det oerhört ytligt och kommersiellt med alla delfinaler och krims krams runt om kring!

  2. Helt obegripligt. fast å andra sidan tycker jag även att det är obegripligt att männiksor använder sin utmätta och begränsade tid till att titta på ”idol”, ”lyxhemmafruar”, ”slottsliv” och alla andra liknande programm. Lite deprimerande faktiskt; TV är opium för folket?

  3. Sök efter: Disposable Heroes Of Hiphoprisy – Television, The Drug Of The Nation från 1992!
    Inte världens bästa raplåt men TXTen är grymt bra!
    LÄS texten som mycket insiktsfull! Föga kunde de ana hur det skulle se ut två decennier senare.

    … Television, the drug of the Nation
    Breeding ignorance and feeding radiation

    T.V., it satellite links
    our United States of unconciousness
    Apathetic therapeutic and extremely addictive
    the methadone metronome pumping out
    a 150 channels 24 hours a day
    you can flip through all of them
    and still there’s nothing worth watching …

  4. Eurovisionsschlagern är väl vid det här laget en rätt tröttsam historia, en musikkakafoni helt utan betydelse. Ingen av artisterna kommer att nå några högre sfärer, förutom att då och då vara med på diverse jippon tiden efter tävlingen. 1. Att åka runt och sjunga på diverse varuhusöppningar typ nya Rusta i Fläckebohult. 2. Arrangera godisregn på Kupolen i Borlänge. 3. Vara med i diverse kändisprogram på TV.