Den svenska rasismen


[column width=”49%” padding=”2%”]
Precis som man ofta kan kritisera en tidning för de bedömningar de gör när de presenterar nyheter och debattartiklar så finns det emellanåt guldkorn. Idag har jag läst Fridolin och Sandbergs debattartikel i Aftonbladet, något som motväger något av den kritik som jag också tagit upp.

Fridolin/Sandberg/AB: ”Negern är knappt till hälften människa”, skrev kyrkoherden på den svenska ön i Västindien år 1833. Han argumenterade för att Sverige skulle stå emot internationella påtryckningar och inte avskaffa slaveriet. Men om sådant får vi inte lära oss något i skolan. I skolans historieböcker är slavhandel, kolonialism och rasism något som tas upp när det handlar om andra länders historia. Något som inte gäller oss.”

Det är en viktig sanning, för genom århundraden så har vi invaggats i någon slags föreställning om att rasismen i Sverige varit praktiskt taget obefintlig. Det är den nu inte, och det har den aldrig varit. För några dagar sedan skrev jag om rovdjurs-
frågan och samernas rätt att föda upp boskap på annans mark, och dessutom åberopa sedvanerätt och låta renarna beta i fjällen. När sedan rovdjur attackerar renarna så vill man ha rätt att skjuta dessa rovdjur.

När det gäller djuruppfödning för köttproduktion i resten av landet så gäller att djurhållaren har ansvar för att se till att djuren skyddas, men när det gäller samer så ses det som näst intill naturligt att de skjuter av de rovdjur som närmar sig renarna. Själv har jag funderat mycket på dessa frågor och jag medger att det inte finns något entydigt svar eller en fast linje som man kan följa i alla lägen, men det skrämmande är de kommentarer jag fick på mina åsikter. Tre av dem som kommenterade framförde rasistiska schabloner rörande

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]rasism

samerna, en Kirunabo var så hatisk mot samer att jag redan efter ett par inlägg från hans sida tvingades spärra honom helt från att kommentera.

För en stund sedan så ramlade det in en hatisk kommentar som rörde judar men de vanligaste rasistiska kommentarerna som skrivs här handlar om muslimer. Och det är i princip samma sorters myter om dessa som det var om judar på trettiotalet. Ska man försöka bedöma fördelningen av dessa kommentarer så är det 96-98 procent kommentarer som är mer eller mindre öppet rasistiska mot muslimer, de åter-
stående procenten handlar oftast om judar, och nu när det gällde rovdjuren om samer.

I mitt eget skräpfilter så ligger just idag omkring fyrtio olika IP-nummer, folk vars alster åker direkt ut i den binära världsrymden utan att passera Gå. (Hårdhänt kommentars-
granskning tillämpas)

[/column]
intressant Andra om: , , , , , , ab1 t


24 svar till “Den svenska rasismen”

  1. Långt in i modern tid, i viss mån fortfarande fanns och finns en delvis strukturellt betingad rasism gentemot romer och resande (zigenare och tattare som man allmänt sade förr). Bl a hölls det emot dem att de saknade fast hemvist och inte gick i skola trots lagstadgad skolplikt. När anledningen ofta var att dessa grupper helt enkelt inte tilläts att bosätta sig fast! Tala om Moment 22…

  2. Rasism och främlingsfientlighet har infekterat hela vårt samhälle men jag misstänker att den är spridd av intressen med något mål som vi vanliga dödliga inte vill veta något om. Jag får ton av kedjemail med hat propoganda mot muslimer och homosexuella, de flesta är mot muslimer.

    Deras ursprung är oftast USA och Israel och sedan översatt till svenska men många är i engelska fortfarande.

    Dessa kedjebrev liknar propogandan mot judarna på 20-40 talet, men med nya måltavlor.

    Min egen slutledning tror att mörka krafter är ute och rör sig och försöker få folk i rätt tanke sätt för att nå makt position när tiden är inne.

    Ps jag gillar bilden Jinge

  3. Donera de raderade inläggen ihop med din black-list till Säpo, där gör de bättre nytta än ute i den binära världsrymden…

  4. Sverige är inte så farlig när det det gäller rasismen om du jämför det med Danmark som har institutionaliserad rasism
    Här kan du läsa vad en Afghansk läkare skriver om Sverige
    Jag kommer ursprungligen från Afghanistan och kom till Sverige som 4-åring , Jag växte upp i Malmö och har avslutat skolan i Lund , jag arbetar som läkare i Småland
    Jag är ung , vacker, attraktiv, mycket smart , ambitiös , laglydig och betalar enorma summor i skatter och ge den bästa servicen för det svenska samhället , Mitt största problem som får mig att allvarligt överväga att lämna Sverige är diskriminering , På sjukhuset är jag mycket respekterad och så fort jag lämnar sjukhuset får jag värsta behandling någonsin , Jag har länge slutat gå ut det mesta av tiden , jag går aldrig till nattklubbar på grund av vakterna på nattklubben

    När jag lämnar Sverige kommer det att vara Sveriges förlust eftersom de kommer att förlora en utmärkt ung läkare , skatteintäkter och jag kommer att uppmuntra mina syskon som också är inom samma område att lämna Sverige , Kan ni föreställa er hur dum Sverige och det svenska samhället är?

  5. Det finns definitivt rasism i Sverige, men det varierar ganska mycket i olika städer och olika delar av landet. Min kusin är adopterad och svart. Han berättade för mig om den rasism han upplevt i Göteborg (där han bor numera) men att han aldrig förut upplevt rasism bortom att något barn i skolan någon gång sa neger om de blev arg på honom. Han är uppväxt i en mindre by utanför Luleå, gick gymnasiet i Luleå och universitetet i Umeå. På inga av dessa ställen har han blivit illa behandlad (vilket naturligtvis inte betyder att det inte finns rasister där) men i Göteborg fick han lämna ett jobb för att hans arbetskamrater betedde sig sjukt illa mot honom, baktalade honom, spred rykten och kallade honom alla möjliga rasistiska grejer bakom ryggen. Han har också haft folk som ropat saker åt honom och folk som betett sig om de inte förstår vad han säger trots att han pratar helt perfekt svenska, han pratar inte ens norrländsk dialekt.

    • Det är nog så att man har en högre acceptans mot andra kulturer, utseenden etc uppe i Norrland. Det är många som vittnat om just det.

  6. Man måste vara historiskt okunnig om man inte vet att vi under långa tider har haft allvarlig rasism in Sverige.
    Man måste vara blind om man tror att det inte finns rasism i Sverige idag.
    Man måste ha ett hårt hjärta om man inte känner för den muslimska kvinnan som får ta emot okvädesord på Malmös gator.
    Man måste vara naiv om man inte inser att rasismen finns bland alla grupper.
    Vi måste alla sträva after att behandla all människor som individer och inte som medlemmar av speciella grupper.

    Men vi har också rätt att bestämma om vårt eget lands framtid.
    Vi har frihet att kritisera (med respekt) alla ideologier eller religioner.
    Jar kritiserar fundamentala kristna gruppers (i USA) religion för deras världssyn och politik. Det gör mig INTE till rasist.
    Jag kritiserar också muslimska moral-regler. Det gör mig heller inte till rasist.
    Som Ayaan Hirsi Ali skrev, att skrika ”rasist” tenderar att avsluta all diskussioner.

  7. Rasism, är det endast ett västeländskt påfund? Är det så att vi i väst endast diskriminerar människor som inte ser ut som oss, blonda, vit hud och blå ögon?
    Vill påstå att Kineser, Japaner, Koreaner alla är mer rasistiska än vi kanske Indier är det mest rasistiska folket på jorden. Res runt i världen och ni kommer att se. Svenskar är inte mer rasistiska än de som svenskar är rasistiska mot. Tror ni att ni kan ändra svenskar, och varför skall inte vi vara rasistiska, resten av världen är det. Judar är det, muslimer är det, hinduer är det-alla är rasistiska.
    Efter att hela väst har dragits ner i ekonomiskt kaos och Indien plötsligt står bättre till en de flest länder i Europa, då för ni se rasism.
    Som den gången jag var i Indien, bodde på internationellt hotell, de vägrade sälja mig öl under ramadan trots att det fanns en öl pump just framför bartendern. Tänk er liknande situation i Sverige. Att vi skulle vägra någon något pga att de inte är tex Kristen eller blond eller inte bär sharia.
    Som i Kina eller Filipinerna, olika priser beroende på om du är utlänning eller inte. Tänk er det i Sverige.
    Sluta prata som om att det bar är Svenskar som är rasistiska, jag är säker på att över hälften av alla de som immigrerar till Sverigä själva är rasister! Det blir fler och fler rasister i Sverige för att diskussionen är så snedvriden. Bara blonda svenskar kan vara rasistiska eller hur?

    • Detta med olika priser tillämpades ev. fortfarande tillämpas i turisttäta orter på sommaren på västkusten. Den bofasta befolkningen hade ett personligt rabattkort som gav de en stor % rabatt på allt när de handlade i de lokala affären. Det var lite konstigt att stå där och se den lilla tanten få ett mega prisavdrag på sitt inköp.
      Rättvist eller ej?

      I SO Asien finns likaså en stor prisdifferentiering om man ät turist eller ej.
      Man träffar på rasism överallt men den är ofta dold om man inte kan språket eftersom den är i verbal form.
      Centraleuropa är översållad med rassim i olika former väldigt ofta den verbala formen. Skämt och tillskrivande av egenskaper till ”negrer, ciggosar, judar, araber” och nuförtiden vilket knappt förekom på 90-talet, muslimer. Man blir rätt störd när man hör hur lättvindigt vissa lägger rassistiskavärderingar i samtalet.

      Briljant bild.
      Fick mig att fråga: Smakar en svart anka annorlunda mot en gul anka? Eller ett vit ägg mot ett brunt ägg? ;-)

    • Lars! Indierna som vägrade sälja dig öl var med all sannolikhet muslimer. Enligt islam får man inte sälja sådant som skadar människors hälsa, först och främst alkohol. Många kompromissar och gör det ändå under hela året men just under Ramadan kan de inte göra. Då räknas inte deras fasta, bön och skatt. Så för att kunna servera dig alkohol under resten av året måste de kunna slippa under fastemånaden.

      Även om ölpumpen stod framför bartenderna kunde han inte röra vid den. Om karln var fastande skulle han hellre röra vid glödande kol… :-D

      Förebanneselen fördelas nämligen på den som producerar och de som säljer alkoholen eller hanterar frn ända fram tills den når din mun.

  8. Jag tror man kan rycka undan mattan under fötterna för samhällsfarliga populister som SD.

    Vi-och-dom-fientligheten hos SD utgår från en vi-och-dom-känsla som skapas av segregationen. Och det går att bryta segregationen. Människor med helt olika bakgrund kan komma mycket närmare varann.

    Segregationen bryts om man ändrar reglerna så varannan lägenhet får marknadshyra, slumpmässigt utspritt i varje hus. Folk med helt olika bakgrund och ekonomi blir då grannar vägg i vägg. Barnen växer upp tillsammans, och de vuxna möts på föräldramöten och i tvättstugan. Isoleringen mellan samhällsklasserna minskar dramatiskt.

    Med det här systemet blir det lönsamt för hyresvärdarna att engagera sig och investera en hel del pengar för att göra varje bostadsområde så tryggt och lockande som möjligt. Ju mer attraktivt, desto högre hyra kan de ta ut i varannan lägenhet, de med marknadshyra. Det går inte snabbt, men allteftersom satsningarna gör områdena mer attraktiva blir det mer och mer kontakt över klassgränserna.

  9. När kolonisationen av andra kontinenter blev verklighet på 1500-talet så växter sig rasismen allt starkare, för det går knappast att mörda eller ta ifrån en annan människa deras land om de anses vara ens jämlike.
    Samma sak är det ända in i våra dagar, vi kan se hur israelerna behandlar palestinierna, mördar dem, krigar. tar land och deras hem och kallar dem för ”palesvinier” eller ännu värre.

  10. Värst drabbade av rasism i Sverige och ute i övriga världen är muslimer, araber och romer. Det är otäcka saker man kan få höra, särskilt här nere i Skåne…

    • Man behöver inte vara nera i skåne att höra fruktansvärda saker om romer, araber eller muslimer, du kan höra det i dalaran också.

      Vad jag finner lustigt är att det inte är av auromatic de mindre städerna eller byarna som är mer rasistiska, det ser ut att vara de större samhällen. Så det ser ut som den gamla sannignen med småhålor och deras främlings fientlighet inte stämmer längre.

      Ingen bryr sig om den iranska familjen, eller syrien på jobbet, de är bara grannar eller arbetskamrater som alla andra.

      Vad beror detta på, kan det vara så de är bättre integrerade i de små samhällena en i större samhällen?

      Skulle vilja se officiella studier på detta.

      • Anser att man inte bryr sig när de folk som är annorlunda är få eller snarare färre. Då integreras de i samhället. En stor grupp och segregation skapar mer utanförskap då gamla seder, vänner inom samma grupp och vanor behålls och kontakten med svenskar minskar.
        Till vårt område flyttade en svart familj med volvo, ungar, hela kittet. De är mycket mörka i hyn. Vissa här trodde att det var inbrott på G flera gånger då de flyttade in. :-) De är mycket ensamma om att ha den hudfärgen här. Vad jag vet kommer de bra överens med alla sina svenska-vita-grannar och är på ett helt annat sätt assimilerade i samhället än om de borde i en förort till Göteborg. Ingen här kallar de för negrer, svartskallar eller liknade.
        Jag tror dock att tongångarna skulle var annorlunda om det hade flyttat in fem svarta familjer till ett hyreshus eller en grupp villor.
        Man borde se över invandringspolitiken och ta väl hand om de som finns här redan. Utanförskap för inget gott med sig.

        • Det är nog sant Sniff. Svårigheten är väl att komma hit utan att kunna kommunicera alls. Då blir det så att man söker sig till landsmän, men kunde den tiden kortas ner så skulle de flesta anpassa sig snabbare och bli integrerade.

          • Också vi svenskar söker oss nog gärna till områden med fler svenskar om vi emigrerar, ganska naturligt. Men det ligger mycket i att det ofta inte är särskilt lyckat för integreringen om de nyanlända hopklumpas i ghetton, dessutom med hög arbetslöshet därför att ”vi” inte vill anställa utlänningar, särskilt mörhyade sådana.

            Jag är övertygad om att etniska motsättningar skulle minska betydligt om det hade gått att ”fördela” flyktingar jämt över landet. Men det går ju inte att tvinga folk att bo på ett visst ställe, där de kanske har långt från släkt och vänner, det skulle ju i sig vara nästan som ett fängelse …

            Själv bor jag i ett litet samhälle i glesbygd, vi har några flyktingar här och det tycks gå bra, de är som regel omtyckta av oss infödingar och vi hoppas att de trivs och vill bo kvar. Men jag undrar hur det skulle bli om flyktingarnas antal på denna lilla ort skulle öka drastiskt ? Då kanske fördomar och rasism skulle visa sig här också ?

    • Värst drabbade av rasism i Sverige och ute i övriga världen är muslimer, araber och romer.

      Jag skulle vilja säga att svarta afrikaner är drabbade mer än araber. Tyvärr är det så att rasismen i de segregerade områdena i Malmö inte bara är från Svenskar mot invandrare utan även mellan olika invandrargrupper. Jag har jobbat med barn i ett av dessa områden och det är ganska tydligt att de Afrikanska barnen hamnade längst ner på hack-ordningen (speciellt de Somaliska), sedan Romerna. Barn från olika delar av gamla Jugoslavien kom bra överens med varandra medan de barn som var i majoritet (i det här fallet arabiska barn) såg ner på alla andra.
      Det är tyvärr en attityd barnen fått med sig hemifrån. Sedan hjälper ju inte olika språkförbistringar till och det kan vara svårt för folk att identifiera rätt etnicitet och det får man oftast ha överseende med när man arbetar med människor (jag vet inte hur många gånger jag blivit identifierad som ”han kinesen” av östeuropeér fast jag kommer från en helt annan del av asien).

      • Jag har set liknande saker här i dalarna. Men rang ordnignen är lite annorlunda, längst ner står kurder, de bliar hackade på av turkar, iranier, syrier, irakier. Men andra som står lågt i rang är somalier och afghaner för de är”dumma tjuvar” Svarta från marroco står ganska högt i rang, öst europeer ser alla de andra invandrarna som lägre stående. Detta är en generalisation, men det är den bild jag får av att lyssna på invandrande tonåringar.

        Asiater,(kineser, tailändare, fillipinier och andra östasiater) får jag en bild av att de är utanför invandrar gruppen, invandrar tonåringarna ser ut att see alla dem som kineser men är inte våldsamma eller ”elaka” mot dem.

        Men detta är mina egna erfarenheter och de är inte gjorda som en seriös studie av detta fenomen.

      • Du har säkert rätt, Marcua R, för du har erfarenhet av vad du skriver. Jag däremot sitter här i godan ro, en vit gammalt tant i det rätt så idylliska Simrishamn – och här är så lugnt, så lugnt, åtminstone under ytan….

        Men en sak är då säker, det största hotet sedan andra världskriget är SVÄRJEDEMOKRATERNA!!!
        Jag repeterar: det största hotet sedan andra världskriget är SVÄRJEDEMOKRATERNA!!!

        • Jag däremot sitter här i godan ro, en vit gammalt tant i det rätt så idylliska Simrishamn

          Jag skulle vilja bo nära hamnen med utsikt över den. För ett antal år sedan nu så var jag nere i Simirishamn en junimorgon och satt och kollade soluppgången nere i hamnen. Jag hade dessutom förälskat mig i några låga hus på gatorna närmast hamnen. Hittade oxo en ”strandväg” söderut från Simirishamn minns jag, enormt fint.

  11. Det allra största hotet mot Sverige sedan Andra Världskriget är SVÄRJEDEMÅKRATERNA, stavas egentligen sverigdemokraterna, bara så att ni vet….