Cykel-Anarkisterna Vann!




Idag på morgonen bjöds vi på ett gott skratt på Stockholms politikers bekostnad, de har nämligen gett upp alla försök att sätta stopp för den rådande anarkin bland huvudstadens cyklister.

TT/SvD: ”Tunga Stockholmspolitiker vill tillåta cyklister att köra mot rött ljus, vilket sannolikt skulle kräva en lagändring. Rödljuskörning är tillåtet för cyklister i många andra länder, skriver Dagens Nyheter.

Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) konstaterar att många redan bryter mot reglerna. Han anser att det är bättre att ”under ordnade former se till att det blir lagligt”.

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) är också försiktigt positiv.”

Vi som är ute och går i Stockholm får vara tacksamma för att cyklister inte lägger rabarber även på gångbanorna, där får vi oftast vara ifred. Men kör man bil på en enkelriktad gata så möter man dem, står man vid ett rödljus så blir man omkörd. De åker skickligt slalom mellan fotgängarna på övergångsställen, och mellan bilarna då trafiken står stilla.

En cyklist som stannar vid rött ljus är ett undantag, det är nästan så att folk sliter upp sina mobilkameror när de ser det. Jag har ingenting emot att cyklister cyklar mot rött så länge de inte ställer till med några olyckor, inte heller om de trampar mot enkelriktat. Cyklisterna struntar i lagstiftningen och vi andra borde inte heller bry oss så länge de inte ställer till med några olyckor, men då det sker så kan det vara bra med en lag som berättar hur det egentligen ska gå till. Vi som promenerar i huvudkommunen har redan lärt oss att det inte är bilar och bussar vi ska se upp för, det är cyklister…

it Andra om: , , , , , , svd dn123 ab1 ex


15 svar till “Cykel-Anarkisterna Vann!”

  1. Låtsasåtgärder för cyklingen som inte kostar något, som inom så många andra områden…

  2. Lägg ner Cykelbanorna,helt bortkastade pengar att Bygga Cykelbanor,dom är livsfarliga att Cykla på.Försök samsas i trafiken istället,Tanken var nog god på att Bygga Cykelbanor,men det fungerar inte.Ja bra till barn och ev äldre.Hade varit bättre att,ta 1 meter av vägbanan och göra till cykelfil,då blir det inte livsfarligt som det är nu vid varje korsning.Cykewlbanan ligger oftast nån meter in från vägen (korsningen) bilarna kör så klart ända fram,livsfarligt att passera på en cykelväg då.Sen hur många går inte på dessa ”cykelbanor” finns väl ingen lag eller ordning på vilken sida heller.

    • Cykelbanor är dock oerhört trevliga att gå på, så länge man slipper korsa vägar med mycket trafik på.

  3. Hur skall mopedisterna uppfatta detta? Cyklister får men inte vi?
    Tveksam till att vår anala trafikvärk tillåter detta.
    Är det ok med anarki bara en tillräckligt stor del dör en olaglig grej! Skall vi inte legalisera marijuana/cannabis med?

  4. Jag cyklar dagligdags i stan och kan berätta att åtminstone 60-70 procent av cyklisterna stannar vid rött ljus. jag är en av dem. Men jag förstår hur de som cyklar mot rött tänker. Som cyklist gäller det att ha bilarna så långt ifrån sig man bara kan och trampar man mot rött har man hyfsad kontroll över sin framfart. Det är när det slår om till grönt i en korsning, när bilar och cyklar samtidigt ska bege sig än hit, än dit, som det är livsfarligt att vara cyklist i Stockholm.

    • Det finns få gator i Stockholm där det är så långt mellan rödljusen att bilisterna hinner ifatt en cyklist innan denna har börjat bromsa in för nästa rödljus. Det är bara när det uppstår köbildning av cyklister vid ett stopp som man behöver hålla ögonen på vart bilarna ska.

  5. Den som läser själva artikeln inser att det handlade om att man skall få cykla mot rött ljus vid högersväng på samma sätt som i många andra länder. En cykel som svänger höger korsar inget körfält.

    • Mer än det… Beror kanske på vilken tidning man läser?

      AB: Cyklister i Stockholm ska få köra mot rött och mot enkel- riktat. Det vill tunga politiker i stadshuset – och hänvisar till att det i praktiken redan görs. Stockholms stadsmiljöborgar- råd Per Ankersjö (C) står bakom förslaget.

      DN: Bland annat vill en rad politiker i Stadshuset ge cyklister möjlighet att cykla mot rött vid vissa tillfällen samt mot enkelriktat. I många länder är det redan tillåtet för både cyklar och bilar att köra mot rött i högersväng.

  6. Har en vän och kollega som för c:a 15 år sedan, gående för grön gubbe, blev överkörd av en cyklist. Damen med cykeln hoppade upp på cykeln, smet från olycksplatsen och har sedan inte avhörts. Offret går fortfarande inte utan krycka och kommer aldrig att göra det.

    • Bra inlägg. Men det är segt i det ingenjörstokiga Sverige. Ingenjörerna bestämmer hur det ska vara, politikerna har inga visioner, med undantag för MP. Hur kan man bygga Öresundsbron utan cykelfil? Vilken investering för folkhälsan det hade varit!

  7. ”Cyklisterna struntar i lagstiftningen och vi andra borde inte heller bry oss så länge de inte ställer till med några olyckor, men då det sker så kan det vara bra med en lag som berättar hur det egentligen ska gå till.”

    Flera sådana lagar finns redan. T.ex vårdslöshet i trafik. Säg t.ex att en cyklist svänger höger i en korsning samtidigt som en bilist ska åt samma håll, och cyklisten svänger på ett sånt sätt att bilisten måste väja hastigt för att inte köra på cyklisten och då tappar kontrollen på fordonet och kör på en fotgängare. Cyklisten har då kört vårdlöst och kan dömas därefter. Exakt samma sak ska den kvinnliga cyklisten Leif Kjellberg berättar om kunna dömas för, plus smitning.

    Själv är jag även för att man ska få köra bil mot rött i normallfallet, när det handlar om högersväng. Så är fallet i många delstater i USA, och flera andra länder.

    • Hade hon gripits så hade det troligen blivit fängelse för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till kroppskada och smitning från olycksplats. Skadeståndet till offret Skulle också blivit nog så märkbart.

  8. Att reglera cykeltrafik och fotgängare är svårare än att reglera bilism, eftersom både fotgängare och cyklister har en tendens att ta ”genvägar” om det uppfattas som för ansträngande att följa lagen (exempelvis rulla mot rött ljus för att slippa stanna, eller gå över en väg när det är för långt till övergångsstället).
    Ett sätt att komma på rätt kurs är att som i artikeln att snegla på Köpenhamn, som lyckats långt bättre i att både främja cyklism, samt få cyklisterna att uppträda vettigt i trafiken. För att Stockholm skall komma ikapp krävs en massiv satsning på breda cykelbanor.
    Men det är ju ofta så att har man satsat fel i ett antal år så kostar det en slant att göra om och och göra rätt.