Comviq, landets sämsta mobilsupport?

Som återkommande besökare vet så står jag just i begrepp att skaffa mig en ny mobiltelefon. De över-
väganden som jag fram till nu begränsat mig till har rört frågan om jag ska ha en Smartphone eller en traditionell. Nu har ytterligare en fråga aktualiserats, men inte av mig utan av Comviq.

Jag tankade mitt kontantkort (Comviq) med en hun-
dralapp, jag ska ju snart byta lur tänkte jag. Telefonen har legat i en ryggsäck ett bra tag så efter att jag fört över slanten till Comviq via banken så hämtade jag telefonen och slog på den. Då stod det ”SIM Inaktivt” på displayen. Jag ringde Comviqs support där jag fick beskedet att de hade gett mitt telefonnummer till någon annan, och orsaken var att jag själv hade varit inaktiv. Jag blev givetvis lätt irriterad och frågade hur jag skulle få tillbaka min hundralapp, jo det grejar vi, men jag måste koppla dig till en annan handläggare, hävdade killen jag talade med.

I samma ögonblick han kopplade samtalet vidare så började det tuta upptaget i luren, det verkade som att har bara kopplade ner samtalet.

Hundra kronor kan man förlora med en axelryckning, men jag tyckte ändå att jag skulle kontakta dem via epost så jag mejlade info@comviq.nu i torsdags i förra veckan. Jag fick ett automatsvar som uppmanade mig att skriva på deras supportsida, med en länk till sidan. Jag gjorde som jag blev tillsagd och fick en bekräftelse på att det kommit fram. När jag inte hade fått höra något från dem i tisdags så gjorde jag om samma manöver. In med ett mejl och sedan samma sak till supportsidan.

Nu har det gått en vecka (sju dagar) sedan jag kontaktade deras support, och jag har ännu inte hört något. På ett sätt är det förstås bra, jag inser att Comviq har en värdelös support och sådana operatörer ska jag givetvis hålla mig undan från. En operatör som dessutom klipper mitt mobilnummer och ger det till någon annan bara för att jag en period använder en annan mobiltelefon?

Det ska nog mycket till för att jag ska ändra uppfattning om Comviq i nuläget är jag rädd.

it Andra om: , , , , ab1 srsvt dn12 svd12

  12 comments for “Comviq, landets sämsta mobilsupport?

  1. Sara
    26 april, 2012 at 13:37

    Det kunde du frågat redan från början. Jag hade comviq de första åren, är nu comvikfri sedan 2009, och nu funkar allt bara jag inte tappar mobben i golvet… :-D

  2. Max
    26 april, 2012 at 13:37

    Jag kör Telia, supportsvar samma timme…

  3. Jens O
    26 april, 2012 at 13:44

    Huruvida Comviqs kundtjänst är bättre eller sämre än andras ska jag låta vara osagt, men nu för tiden finns bara en sak man kan vara någorlunda säker på: kundtjänsten är outsourcad!

    Jag tror att de flesta har upplevt sådana här saker minst en gång, oavsett vilken sorts leverantörer eller tjänster det gäller. Ett problem uppstår, man kontaktar kundtjänst och får absolut ingen hjälp. Oändliga telefonköer eller mejlade standardsvar. I den mån man överhuvudtaget får kontakt möts man av bristande kunskaper, ointresse eller direkt fientlighet (”Nej, det felet kan inte uppstå. Det måste vara du som orsakar det”). Och så vidare.

    Orsaken är outsourcingen. Förr jobbade kundtjänstpersonal hos företaget som levererat produkterna eller tjänsterna. De lärde sig hur dessa fungerar och kunde identifiera sig med dem. De kände personlig lojalitet mot sina arbetskamrater, företaget och dess varusortiment och ville därför göra sitt bästa. Och kunde det dessutom.

    Men idag jobbar nästan all kundtjänstpersonal på något callcenter-företag i en annan stad, eller rentav ett helt annat land. Samma personal som i ena stund sitter och besvarar kundtjänstärenden för en telefonoperatör kan i nästa stund svara för ett elbolag. Eller kanske beställa färdtjänst åt någon kommun som vederbörande inte ens vet var den ligger.

    Lojaliteten, engagemanget, kunskapen, etc – allt sådant är bortbyggt genom outsourcing. I värsta fall kanske personalen dessutom får betalt efter hur korta de kan göra varje ärende, eller genom att ”hjälpa” på ett sådant sätt att det kostar uppdragsgivaren så lite pengar som möjligt. Tacka fasen för att kunderna lackar ur ibland.

    • 26 april, 2012 at 13:47

      Skaffa dig en Nikonkamera och ring och fråga kundtjänsten om något.. :-) De är inte outsourcade..

      • lingon
        26 april, 2012 at 14:27

        Kan man ringa med en sådan?!;-)

  4. 26 april, 2012 at 14:42

    Inte vet jag men sedan den 20 april har jag minst en gång om dagen suttit i telefonkö hos Telia för att få allt att fungera efter att ha gjort förändringar i mina abonnemang. Två besök hos Teliabutik dessutom. Just nu sitter jag kö igen. – du har plats 19 i turordning hörs i luren. Stressande till tusen. Är så förbannad att jag inte vågar skriva ett blogginlägg i nuläget om eländet.

  5. Mikael
    26 april, 2012 at 18:49

    Själv fick jag kämpa för att bli av med deras abonnemang, trots att någon bindningstid inte fanns. De vägrade avsluta det med en den ena, en den andra idén om vem, vart eller hur jag skulle kontakta företaget. Till slut efter en begäran per snigelpost och ett halvårs väntan fick jag svar att de avslutat mitt abonnemang eftersom jag slutat betala. Jag fick en liten post hos kronofogden på kuppen men det var det värt. Cirkus Comviq ska man inte ha att göra med.

  6. VIlle
    26 april, 2012 at 18:59

    Du är ett bra exempel på hur jävla korkade supportfolk kan vara egentligen. Att man inte gallrar bättre när man rekryterar supportpersonal till Comviq är en jävla skandal. Att du tror att du kan gömma dig bakom ett statiskt IP-nummer är beklagligt, och visar på hur okunnig du är. Håll dig härifrån om du inte kan uppföra dig som folk!! // Jinge

  7. 27 april, 2012 at 09:45

    Jag har använt, Europolitan–>Vodafone–> Telenor,sen 1994 (tror jag) och deras support har alltid varit snabb, saklig och mycket bra. Det skulle nog krävas mycket av mig för att jag skulle byta teleoperatör. Jag använder inte och har aldrig använt något kontantkort, utan har ett abb.

  8. nature
    27 april, 2012 at 12:16

    Jag har kört med samma nummer i bra många år nu. Förlorade min mobil (ej smartphone) och trodde att allt var kört. Comvic räddare mig dels genom att blockera numret ett tag fram över samt att de även registrerade numret på mig. Efter att jag köpt ny mobil fick jag gratis ett nytt simkort med mitt gammal nummer!

    Jag säger bara Hurra för Comvic! Synd att du drabbats Jinge!

  9. nature
    27 april, 2012 at 13:12

    Sensmoral! Comviq bryr sig endast om sina kunder. Varför skulle de bry sig om andra? Tydligen så ansåg Comviq att du inte var deras kund, längre. Haken är bara att då borde de inte behålla hundringen; som kan gå till mycket annat kul en sommardag i Stockholm!

  10. eriksson
    28 april, 2012 at 01:15

    Mejladress? / Jinge

Comments are closed.