Arctic Sea – Mystiken tätnar


Jag vet inte riktigt varför, men historien om de svenska poliserna som bordade det timmerlastade fartyget Arctic Sea fascinerar mig, dessutom vet jag genom e-postkontakter med läsarna att jag inte är ensam om det.

För inte var det några svenska poliser som bordade fartyget i närheten av Gotland. Skulle polisen begett sig till ett fartyg i öppna vatten så skulle de ha låtit sig transporteras av Kustbevakningen. Dessutom skulle de inte smyga med den saken eftersom en så stor operation skulle ha läckt ut till media. Men fantasterierna slutar inte där. Fartyget kommuni-
cerade med redaren och berättade om ”poliserna” och fortsatte sedan sin väg mot Algeriet som är sluthamnen.

Men enligt de internettjänster som följer fartygs rörelser så försvann fartyget någonstans mellan England och Frankrike i den södra delen av Engelska kanalen. Igår läste jag i någon tidning att båten hade synts utanför Portugal, men uppgiften är mycket osäker.

Fartyg i den storleken är utrustade med en transponder, enkelt uttryckt kan man beskriva den som en GPS-mottagare som via radar reflekterar fartygsnamn, kurs och destination till fartyg som befinner sig i närheten. Jag tror att den informa-
tionen sedan visas på alla fartygs radarskärmar så man ser dessa data inklusive anropssignal på VHF-radion, allt för att undvika kollisioner till havs. Men denna transponder tycktes ha slutat fungera i samband med att fartyget passerade söderut i engelska kanalen.

Den första tanken är förstås att fartyget råkat ut för något slags olycka, den andra är att besättningen själva förstört eller stängt av utrustningen för att inte synas. Igår spekulerade några tidningar om möjligheten att det numera är dessa ”poliser” som är besättning, vilket då skulle innebära att Arctic Sea är kapat. Nu skriver TT/Aftonbladet:

TT/AB: ”Ryska krigsfartyg har beordrats att delta i sökandet efter det mystiskt försvunna fartyget Artic Sea. – På order av president Dmitrij Medvedev har alla ryska örlogsfartyg i Atlanten skickats för att delta i sökandet efter Artic Sea, sade ryske amiralen Vladimir Vysotskij, rapporterar nyhetsbyrån Itar-Tass enligt Reuters. Vysotskij uppger att uppåt fem ryska örlogsfartyg, där ibland flera ubåtar och en korvett, kan användas i sökandet.”

arctic sea

Man skulle ha varit framme i Algeriet för över en vecka sedan, och tidningen berättar vidare att ett spaningsplan iakttog båten utanför den portugisiska kusten, på andra sidan Biscayabukten, ett eller ett par dygns resa från det ställe där man tappade kontakten med Arctic Sea. Att dessutom halva ryska flottan börjar söka efter fartyget är intressant, men jag personligen undrar förstås vad fartyget hade för last egentligen? För inte kan väl ett fartyg som är lastat med timmer ge upphov till såhär mycket skriverier.

Tipsa gärna i kommentarerna om du hittar mer information på något ställe på nätet. Den hemsida som visar information om fartygets rörelser är denna: http://www.marinetraffic.com/ais/

I en kommentar i det finska Vasabladet skriver ”Kapten Jack” följande: ”Det finns för tillfället ett nyligen anlöpt namnlöst lastfartyg 98 meter långt förtöjt i hamnen i San Sebastian. Arctic Sea är 98 meter lång. Kanske någon borde kolla upp saken.”

Är fartyget kapat? Av vem i så fall, terrorister? Eller så är det hunnerna… (. .)

i Andra om: , , , , , , , , , , , , ab1234 ex1 dn1 hd svd12 pol t

[tags]Arctic Sea, Finland, Engelska kanalen, Polisen, Förvunnen, Timmerlask, Ryska flottan, Portugal, Transponder, Lettland, Ryssland, Sverige, Politik[/tags]


21 svar till “Arctic Sea – Mystiken tätnar”

  1. Fartyg kapat utanför Öland!!! Och det är inte förstanyhet i alla svenska medier. Mycket, mycket märkligt.

  2. Den där båten är kapad, i Östersjön. Intressant kommentar från kapten Jack om san SEbastian. Jag vet inte ens var det ligger.

  3. Förutom alla tillgängliga krigsfartyg i närheten använder ryssarna även flyg och sina övervaknings & spionsatelliter:

    “The Russian Defense Ministry has instructed the Russian Navy to search for the “Arctic Sea” vessel in the presumed area of its location. The Navy intends to cooperate with the Russian Foreign Ministry, Emergency Ministry and the ship owners, as well as with the relevant international organizations. The Russian Navy ships located in the Atlantic and all possible tracking systems, including space, are involved as well. The patrol ship Ladny from the Black Sea Fleet passed through the Straits of Gibraltar today and will be coordinating the search,” the Defense Minister’s press secretary Aleksey Kuznetsov told RT.
    http://www.russiatoday.com/Top_News/2009-08-12/missing-ship-pirates-interpol.html

  4. Jag är mest fascinerad över att ryssarna lägger energi från militär, tidigare även ryska militära underrättelsetjänsten, för att leta rätt på ett maltesiskt fartyg lastat med timmer… Även om det är en liten rysk besättning ombord så känns väl ryssarnas agerande som rätt mycket overkill? Det känns som att det är något som inte stämmer. Varför kapar man en timmerfrakt och varför får det långtgående ryska militära konsekvenser i agerandet? Varför inte bara förlita sig på interpol, olika nationella kustbevakningar och de vanliga diplomatiska påtrykningarna för att få länder utmed den tilltänkta rutten att agera?

    Jämför med om en Maltaregistrerad större fisketrålare med spansk 10 personers besättning skulle uppges ha kapats i ishavet. Skulle detta resultera i omfattande agerande av spanska militär och militär underrättelsetjänst? Eller hade man använt Norges kustbevakning för att gå ut med båt och flyg och kolla efter fartyget?

    Jag tror att svaret ligger i att det fanns annat ombord än bara timmer. Frågan är om det andra bestod av gods eller teknik? Spännnande fortsättning följer helt klart!

  5. Intressant är ju att Arctic Sea länge gått som en timmerlastad ”linjebuss” mellan Finland och Algeriet. I Juni började de ibland ta omvägen norrut via ryska Kaliningrad med motiveringen av ”reparation” och detta hände även före denna resa och timmerlastningen i Jakobstad.

    De kom till Jakobstad direkt från Kaliningrad.

    Stora Enso som äger lasten säger att ”vi är inte det enda företaget som har last ombord”. Det kan mycket väl vara så att Arctic Sea också har last med från Kaliningrad. Kanske tom under timmerlasten.

    Som huga och Dex påpekar är inte ryssarnas engagemang i proportion till tidigare visad omsorg för sitt folk så rimligtvis har de nu ett problem av både nationellt och internationellt format.

    En forumsida som har bra koll på läget är sjöfartsfolkets Landgången och den finns här.

  6. Sedan ”yankees” fick igenom ISPS har alla kommersiella fartyg något som heter AIS. Vilket är ett identifikationssystem som gör att i princip vem som helst kan se var fartyg befinner sig.

    Men detta systemet funkar inte långt ifrån land. Därför tvingade ”the yanks” igenom ett till system som hetter LRIT. Det vill säga ”Long Range Identification”. Dvs ett AIS-liknande system som kan fångas upp av sateliter och ge ”storebror” info världen runt om var varje fartyg befinner sig.

    Säkerligen har ”Arctic Sea” bägge systemen vilket innebär att myndigheter i världens alla land borde se var båten befinner sig. Dess värre går systemen att stänga av. Vilket dock är olagligt.

    Men de har också ett tredje system. Ett terroristvarningssystem med alarmknappar både på bryggan och i inredningen som rimligen borde ha lösts ut om de stormades av okända personer i Östersjön som man hävdar.

    Här har alltså inget terroralarm lösts ut trots att man har bordats av främmande folk. Dessutom har AIS och LRIT slocknat. Vilket rimligen borde leda till att fartyget i en perfekt värld skulle ha bordats av myndigheter redan i Öresund. Och i vart fall i Engelska kanalen.

    Men sedan är det ju så att fartyget inte har något stort värde. Lasten är värd lite mera. Men de pengarna motiverar inte en aktion av den här kalibern. Alltså rör det hela sig om något annat. Något som kan ge fritt spelrum åt fantasin.

  7. Upplägget av denna händelse är som taget från en bättre spionthriller. Då jag läst ett par sådana kommer här en litterär gissning om vad som hänt:

    Ryssarna smugglade vapen eller hemlig utrustning till Algeriet – båten kom från Ryssland innan den anlöpte Jakobsstad i Finland.

    USA fick via FRA information om detta och genomförde en inspektion på svenskt vatten. På mycket hög nivå godkändes insatsen av Sverige (härav tystnaden från myndigheter). Styrkan som bordade fartyget bestod av personer från amerikanska och brittiska specialförband. Då bevismaterial insamlats lämnades fartyget. Fartyget sänktes i Biscayabukten av laddningar som placerats där under räden på svenskt vatten. Innan sänkningen förstördes AIS-modulen som skickar positioneringsinformation så att fartyget inte skall gå att återfinna.

    Nu inser ryssarna vad som hänt och skickar därför halva atlantflottan för att söka efter fartyget.

    Visst låter det spännande… ;D

  8. Under varvstiden i Kaliningrad i början av Juli kanske man svetsade in smuggelgods med stark blykapsel.
    Specialstyrkan utanför Öland sökte igenom fartyget hittade inte detta mha geigermätarna.
    De gav upp och lämnade fartyget. Men informationen var så allvarlig att man beslutade att borda fartyget innan det kom till Algeriet(dvs en gång till) och skära det sönder och samman tills man hittat bomben
    Sedan låter man fartuyget och besättningen försvinna…

  9. Nu hittar jag tyvärr inte artikeln men en person från Stora Enso kommenterade deras del av lasten. Värdet av deras last låg på ca 300.000€ vilket är en bråkdel av deras omsättning på X miljarder euro. SE representanten tyckte att även om det var tråkigt att förlora lasten så gjorde det rent ekonomiskt varken till eller från då lastens värde jämfört med omsättningen var marginell och dessutom var lasten försäkrad.

    Hur ryssarna tidigare agerat i samband med Kursk där man lät besättningen dö (118 personer) hellre än att hämta hjälp från väst samt vid belägringen av Dubrovkateatern där man gasade ihjäl angriparna samt 129 i gisslan står inte i proportion till hur man nu agerar för 15 besättningsmän. Måste säga att hittills så slår det här alla spionthrillers jag kan komma på. Eller är det bara så att Putin personligen försäkrat skepp och last?

  10. Sedan när bryr sig ryssarna om ryska medborgare?
    Detta handlar självklart om någon hemlig last. Min gissning är någon hemlig rysk radarteknik. Ryssland har sålt eller har försökt sälja radarteknik till iran innan och nu när amerika vacklar har dessa länder ställt sig nära varandra.
    Angående kapningen tror jag att svenska myndigheter kan ha varit medvetna om den, det är därför di inte ha agerat. Antingen är det amerikaner som har stoppat en eventuell leverans av hemlig last eller är det ryssarna som har kapat sitt eget fartyg och utnyttjar sin krigsflotta inte för att leta efter fartyget utan för att eskotera det. Jag tror dock på den första förklaringen eftersom svenska medier har skrivit relativt lite om det, känns som en rätt stor nyhet.
    Vad tror ni blir det en invasion av iran mars 2010?

  11. Allt kring skeppet ” Arktic sea ” är i scensatt av Putin, in i minsta detalj.Allt för att få en konflikt med Sverige, om Sveriges oförmåga att värna sitt territorium ?Kryddat med hur farligt detta blir för gasledningen.Så det kommer att bli krig och ockupation av Sverige.

    • ”Per Larsson”: Allt kring skeppet ” Arktic sea ” är i scensatt av Putin, in i minsta detalj.Allt för att få en konflikt med Sverige,

      Grattis ”Per”! Du har vunnit en badboll. Hör av dig med din adress så kommer den med posten.

      Det var den dummaste jävla kommentaren hittills i augusti, troligen klarar den sig bra även till årets slut när alla idiotkommentarer ska radas upp. Du verkar ju faktiskt vara totalt bakom flötet, och din mailadress där du kallar dig ”bob fyrkant” borde du byta till ”bob hjarndod” eller nåt sådant.

  12. Sorry men jag tycker lite synd om Per Larsson.
    Det är faktiskt synd om alla människor som i sin förvirrade rätta övertygelse så totalt motarbetar sig själva.
    Åkte spårvagn där två äldre damer inbegripna i sitt samtal var helt övertygade om att socialdemokratin var densamma nu som på 60-talet. De hade ingen som helst insikt i att sossarna är reformerade till en nyliberal-pseudo-höger-elitistisk-sörja som snodde o snor deras pensionspengar och förmåner på samma sätt som en högerregering gör.
    I vårt överinformerade samhälle tenderar vi att sprida konspirationsteorier, lögner och propaganda på ett sätt som många hungrigt och okritiskt slukar och bygger om till verklighet.

    Själv tror jag inte vi kommer få sanningen om AS, det luktar maskirovka redan. Vi kommer få en ”sanning” som döljer lögnen och sanningen. Det kommer vara en ”sanning” som den stora massan kommer äta upp och vara nöjd med så de kan konsumera vidare. Resten kommer skrika sig hesa om ”lögnen”.

  13. Arctic Sea had an arsenal with strategic weapon on board and destination was ”caracas venezuela” . After its left the russian side the CIA special forces attacked the Artic Sea in Swedish waters . The Finland officialy saying that ” there was NO nucliar weapon on board ” what is the compleat lie .

  14. ”Fartyg i den storleken är utrustade med en transponder, enkelt uttryckt kan man beskriva den som en GPS-mottagare som via radar reflekterar fartygsnamn, kurs och destination till fartyg som befinner sig i närheten. Jag tror att den informa-
    tionen sedan visas på alla fartygs radarskärmar så man ser dessa data inklusive anropssignal på VHF-radion, allt för att undvika kollisioner till havs.”

    Det är väl så att positionen, anropsignal, namn osv skickas ut med hjälp av VHF och visas på det digitala sjökortet. Även radarbilden kan visas på sjökortet, men AIS-systemet i sig har ingenting med radarsystemet att göra.

  15. Hej

    Mystiken är inte mindre än fastän fartyget
    hittats.
    En transponder är en nödsändare som aktiveras
    manuellt eller automatiskt när fartyget sjunker
    eller överges,
    Ais är en igenkänningssignal som skickas ut på
    VHF bandet räckvidd ca 50 sjömil max 90 km.
    Den är relativt enkel att stänga av och faktiskt
    inte speciellt tillförlitlig.

    Hela historien med ribbbåt och polis är nog
    uppdiktad , utan kapning har nog skett på
    något annat sätt.

    Kjell