Är Jan Björklund vilse i pannkakan?


Jan Björklund har äntligen kommit på något som gör att även han kan få lite uppmärksamhet i media, ett förhållande som normalt bara gäller hans regeringskollegor. Han har kommit på den fullkomligt geniala idén att ta efter arbetsförmedlingens nya coachreform.

Den går i korthet ut på att man från AF rekryterar folk som av olika anledningar saknar möjlighet att försörja sig själva, eller som har ofärdiga utbildningar, eller studieerfarenhet inom något område som omöjligen kan ge dem ett jobb. Dessa människor upphöjer man till coacher och ser på det sättet till att de faller bort ur arbetslöshetsstatistiken. Det är givetvis listigt, men problemet är att de outbildade, eller de som inte gått färdigt sina utbildningar bara sällan kan ge arbetslösa det stöd de behöver för att själva skaffa sig ett eget arbete.

Jan Björklund till Ekot: ”– En mycket viktig orsak till varför matteunder-
visningen inte ger tillräckliga resultat, det är att det undervisas på fel sätt i klassrummen. Lärarna undervisar för lite utan man låter eleverna själva lösa uppgifter, sida upp och sida ner, timme efter timme utan att läraren förklarar och berättar och instruerar.

Det här är en del av den satsning som regeringen sedan tidigare valt att göra på matematikämnet i skolan. Fram till år 2016 hoppas Jan Björklund att upp emot 50 000 matematiklärare ska förbättra sitt sätt att undervisa med hjälp av omkring 1 000 lärare som ska utbildas till att bli coacher för sina kollegor.”

En spontan fundering som dyker upp i mitt huvud är förstås varför inte arbetsförmedlingen gjort samma sak, plockat ut de extra duktiga medarbetarna för att vidareutbilda dem? Istället har vi fått se att det allmänna löjet nu växt i en omfattning så att Sveriges Television har valt att göra en humorserie om coacher. En serie där tre skådespelerskor gestaltar kraftigt förvirrade kvinnor med skiftande psykiska problem som tar hand om ett antal personer som är lika vilse i pannkakan som sina tre coacher.

Jan Björklund till Ekot: ”– Det handlar egentligen rätt mycket om en övergång till en mer traditionell katederunder-
visning, det vill säga att läraren för eleverna förklarar, berättar, instruerar, repeterar, diskuterar i helklass med eleverna, och har mindre grupper också för den delen.”

Jag måste erkänna att jag känner mig lite förvånad, för är det inte just det som lärarkåren fått sig inpräntat under lärarutbildningen, hur man beter sig för att lära ut och stimulera elevernas förståelse i ämnet matematik? Om så inte är fallet så verkar det väl mer adekvat att satsa på att förbättra lärarutbildningen istället för att ta de bästa lärarnas tid i anspråk, de behövs rimligen bättre i sina respektive klasser?

it Andra om: , , , , sr svt ab1 svd1 dn12


11 svar till “Är Jan Björklund vilse i pannkakan?”

  1. Vilsenheten kan ha med skallaskadan att göra, som Jan Björklund så orättvist ådrog sig på Västbanken.
    Björklund själv är kanske också i behov av stöd och coaching efter det
    svåra traumat.
    Vem räknar med att bli slagen när man bara har positiva budskap att komma med?

    Björklund kan även ha haft problem med matten själv – och kanske ännu flera ämnen? – under skoltiden och därför blivit riktigt inkännande för just de problemen.
    Han verkar i alla fall vara mycket engagerad i att omvandla skolan tillbaka till femtiotalet – och lärar-
    ogillandet från förr verkar vara helt intakt. Allt färre söker sig till lärarutbildningen på grund av all kritik.

    För övrigt så har antalet arbetslösa akademiker med examen ökat, så nu kan den gruppen söka arbete
    som coacher.
    Bättre ett fritt arbete i skolan än inget alls i handen, eller hur man ska uttrycka det?

  2. Om man ville vara lite elak skulle man kunna säga att Björklund nu är i desperat behov av skolreformer vars resultat blir svårt att mäta.

    Hittills har Folkpartiets skolpolitik gett ett ganska sorgligt facit. Antingen inga förbättringar alls eller försämringar. Partiets profil i frågorna har, historiskt sett, vunnit mest på att politiken ännu är oprövad. Att Björklund vill reformera skolan kan han vinna röster på, men så fort det kommer till utvärdering av resultaten är han förlorad.

    Coach-konceptet är i sammanhanget genialiskt. Han flyttar liksom ut förändringsprocessen så långt ut i lärarledet han kan komma, där det torde bli väldigt svårt att följa upp utfallet. Om inget händer på exempelvis betygsfronten kan man ju bara slå fast att lärarna inte tog emot coachningen tillräckligt bra.

  3. Jan Björklund är ett mysterium jag inte förstår mig på. hur kan en ärkekonservativ, vara parti ledare för en så kallat liberalt parti, jag ser att det har pusslat några gamla folkpartister också

  4. Farbror Björklund. Kan det ligga något i detta faktum att många lärare är
    obehöriga och inte har förmågan att undervisa. De är säkert väldigt duktiga
    i matte men helt värdelösa på att undervisa. Jag tror att du borde lyssna på
    vad Metta Fjelkner har att säga. Dessutom har vår egen lille major tydligen
    kommit fram till vad många hävdat i åratal. Det kanske vore bättre med mindre
    grupper. Det tar olika tid för olika människor att få myntet att ramla ner. Och det
    gäller definitivt för farbror Björklund.

  5. Lika stolligt som när ”nya” (s) nu närmast desperat försöker sälja budskapet om att att man kan utbilda bort massarbetslöshet (”-bara ungdomen får en rejäl utbildning!”, precis som farfar fick höra på sin tid, när sådant hjälpte)? Om någon har en ”stoll-våg” kanske man man se vilken av skålarna som väger tyngst..

    • Fast skillnaden är att ungdomsarbetslösheten till viss del kan ’utbildas bort’ då stora delar av de arbetslösa ungdomarna antingen har ingen utbildning eller ’fel’ utbildning. Detta samtidigt som arbetsgivare i sektorer med kvalificerade jobb säger sig leta med ljus och lykta efter kvalificerad arbetskraft.

      • Jo, men om utbildningsnivån märkbart höjs i bergen av ansökningar så kommer även arbetsgivarkraven att ”följa med” uppåt; inte mycket kommer att duga då heller. Däremot blir det ännu svårare för folk att få de enkla jobb som finns kvar. (s) ansträngda dagdrömmeri om utbildning som räddaren i massarbetslöshetslandet är fantasier för att slippa prata om det enda stället jobben kan komma, det förbjudna, ”fyfy-zonen”: offentlig sektor.

  6. När Björklund nyligen ville införa särskilt välskötta övningsskolor för blivande lärare svarade jag med ett anspråkslöst förslag, bättre än hans eget och betydligt mer skonsamt för skolväsendet. Inför ett övningsutbildningsdepartement! På detta kunde Björklund få skjuta lite från höften som han ville utan att det drabbar en massa oskyldiga människor. Vi hade kanske sluppit ogenomtänkta reformer som håller myndigheter, rektorer, tusentals lärare, elever och föräldrar sömnlösa om nätterna. Vi hade kanske sluppit detta ovärdiga drev efter eländesskildringar i massmedia vecka ut och vecka in. Vi hade kanske haft en skola där lust att lära, nyfikenhet, tillit, kreativitet, och framtidstro var ledorden.

  7. Jan Björklund, ministern som hatar flum men föredrar ”kunskap”, vad han nu menar med det?

    blogg.aftonbladet.se/ledarblogg

    ”Det är något särskilt med skolminister Jan Björklund. Han kan liksom allt.

    Genast står Björklund redo att undervisa landets mattelärare i hur man lär barnen räkna.

    ”Det handlar egentligen rätt mycket om en övergång till mer traditionell katederundervisning”, förklarar skolministern i Ekot. Sedan uppmanas landets högskoleutbildade lärarkader ”förklara, berätta, instruera, repetera och diskutera”.

    Man blir inte förvånad. Björklund brukar som sagt kunna sina saker.

    Han ser saker ingen annan ser i Skolverkets siffror. Han vet bättre än fack och arbetsgivare vilka kunskaper arbetslivet efterfrågar, och han är helt säker på vilka nya befogenheter lärarna behöver för att återfå sin forna status…”

  8. Men vad är det här? Hur länge ska idioten tillåtas rasera Sveriges skolväsende? Finns det ens någon asom är dum nog att tro att skolan var bättre på 1800-talet? Det finns oerhört mycket forskning kring pedagogik och hur man bäst lär ut saker, och det sker inte med 1800-talsmetoden, vilket vaenda seriös lärarutbildning i sverige känner till och även lär ut. Här filar herr Björkdum på populismens godtycke genom att hacka på mångas hatämne; matematiken, vilken även är nyckeln till nästan all högre lärdom. Ska man lära sig matematik krävs att man läser uppgifter själv. Ingen lär sig matte genom att lyssna. Punkt. Men björklund och alliansen vill ju både fördumma folket och bespotta de som besitter dessa högre lärdomar, de som känner till forskningen, de som har sett bevisen för att den populistiska alliansen har fel på i stort sett alla punkter. Fy f-n för populism!