Är det något skumt med Mauds budskap?


Idag skriver Maud Olofsson och en amerikansk biträdande minister en debattartikel i Dagens Nyheter, en artikel som talar om samarbete mellan den amerikanska och svenska staten.

Maud/DN: ”En ny plug-in-hybridbil ska öppna för längre sträckor på el och mindre utsläpp. Nästa steg i det svensk-amerikanska miljösamarbetet tillkännages i dag. En ny gemensamt framtagen elbil, med starkare batteri och därmed längre körsträcka på ren el än tidigare varianter, aviseras. Laddstationen har tagits fram med hjälp av amerikanska energidepartementet medan själva bilen tillverkas av Volvo.”

Tanken med detta är att bilen ifråga ska byggas av Volvo. Jag undrar personligen hur många miljoner som Volvo avser att satsa i denna forskning, men någon sådan satsning nämns inte i artikeln. Jag får en otäck känsla av att det är precis som med JAS. Staten kommer i slutänden att ha plöjt ner miljarder i utvecklingskostnader och när produkten är färdig kommer den att säljas med stor vinst, men förtjänsten går ner i aktieägarnas fickor.

Det är givetvis bra att det kommer igång en seriös forskning även här i Sverige på elhybrider. Japanerna har redan kommit en bit på vägen i den forskningen och det finns redan framtagna bilar i USA. Varför vi i Sverige ska uppfinna hjulet en gång till är oklart, varför det ska ske på skattebetalarnas bekostnad är ännu mer oklart.

Som av en händelse
så dyker Carin Jämtin upp i Ekot med nyheten om att socialdemo-
kraterna vill storsatsa på kollektivtrafiken fram till år 2020. Det var lyckad timing eftersom Maud Olofsson inte blev ensam om den mediala uppmärksamheten. Det är nästan så att man undrar om det är en ny spionageaffär på gång mellan partierna. Samtidigt som Maud Olofsson ska bättra på sitt nedsolkade miljörykte så berättar Ekot följande:

Ekot: ”Socialdemokraternas klimatrådslag föreslår att kollektivtrafiken fördubblas fram till år 2020. Rådslagets ordförande Carin Jämtin säger att det ställer höga krav på att stat, landsting och kommuner öppnar plånboken. Klimatrådslagets ordförande Carin Jämtin: – Ska vi nå klimatmålen ska vi kunna bygga ett samhälle där alla människor ska kunna ta sig fram på ett någorlunda bekvämt och ekonomiskt sätt och då måste vi satsa mer på kollektivtrafiken, säger Carin Jämtin.”




Maud Olofsson
På samma dag, också det i SvD Brännpunkt så presenterar socialdemokraten Ilmar Reepalu krav på utbyggnad av transportinfrastrukturen på 275 miljarder kronor. Det innefattar vägar och järnvägar och Reepalu påpekar att den främsta inkomstkällan är bränsleskatter vilket ger staten inkomster på närmare 50 miljarder årligen.

Med andra ord finns det ett flertal artiklar att läsa och förundras över, men eftersom vi nu enligt högerregeringens företrädare återigen ska börja betala ut ett statligt socialbidrag till aktieägarna så finns det starka skäl att syna detta i sömmarna. Maud Olofsson är ju en taleskvinna för ett privatägt och fritt näringsliv, varför i hela friden ska då skattebetalarna återigen finansiera utvecklingen av projekt vars värde kan ifrågasättas?

DN1 SvD1 Ekot AB i t

Andra om: , , , , , , , , ,

[tags]Maud Olofsson, Carin Jämtin, Ilmar Reepalu, Miljö, Vägar, Kollektivtrafik, Hybridmotorer, Statligt socialbidrag, Almedalen, Politik[/tags]


9 svar till “Är det något skumt med Mauds budskap?”

  1. ”Varför vi i Sverige ska uppfinna hjulet en gång till är oklart, varför det ska ske på skattebetalarnas bekostnad är ännu mer oklart.”

    För mej är det klart som korvspad!
    En skattefinansierad marknadsekonomi gör så eller för att tala klarspråk: ta ifrån de fattigaste och ge till de redan rikast?

  2. Jag misstänker snarare ett PR-jippo där medverkarna gör mycket liten praktisk nytta. Ingen som helst ytterligare forskning behövs för att kunna sätta igång, så räkna med att detta snarare blir ännu en bromskloss och ursäkt för att så få meningsfulla initiativ tas idag.

  3. USA och Måd, di har tänkt å installera FRA i bilarna, så GPS:en styr en raka vägen mot Guantanamo, utan att passera Gislaved. Nog äre nåt skumt alltid.

  4. Ursäkta den larviga kommentaren. Ditt innehåll var klokare än jag inbillade mig rubriken sa.

    Skrev igår om att Israel (oops) satsar på det bl a Maud föreslår i artikeln, nämligen teknik för laddning och, antar jag, batteribyte. Jag antar att det kan vara vettigt att knyta tillverkare till standarder där medverkande företag kan inneha patent och standarden etableras i USA/världen.

    Har knappt skummat Mauds artikel och inte sett det om effektivare batteri, men låter lite som om hon tror staten kan trolla fram något som jämfört allt annat är en överlägsen teknik, och det låter ju inte bra – om hon tror.

  5. Förresten. Jag förstår att samarbetet mellan Sverige och USA för en standard ska kosta 220 miljoner, och en del av 250 miljoner som svenska staten satsar på teknikutveckling ska gå till det.

    Det handlar alltså totalt om 30 spänn per skalle, varav en tia till standarden. Alltså obetydligt jämfört med de 100-tals miljarder föreslagna till infrastruktur. Men visst ska inte politikerna leka VD:ar. Så sant.

  6. Kan vara värt att på peka att Volvos hybridkonceptbil, den baserad på C30 varken är byggd av Volvo cars i Sverige eller Belgien utan i Kalifornien. Säger ju lite om hur mycket efter vi är och hur lite vi har att komma med. Det är Volvos utvecklingscenter i Kalifornien som tagit fram den.

    Sverige har inget att komma med. För det första tillverkas ju C30 i Gent. För det andra är inte Svenska elektronik eller verkstadsföretag inblandade verkar det som. Vilket är en konstig satsning från deras sida, vi har ju bland de billigaste ingenjörerna man kan få.

    AB Volvo är lite vettigare, Scania också. Men jag tror knappast det handlar om att Volvo (Cars) och Saab ska utveckla några seriehybridbilar de kommer nog licensiera massor teknik istället för att ta fram egen. Vilket är rätt att göra, men då kan man knappast vänta sig någon vidare utveckling eller att de skulle bli först och störst på marknaden. Biltillverkarna är trotts allt inte elektronik och batteriföretag.