Aftonbladets smygreklam?

Under en längre tid har jag uppmärksammat att tidningen Aftonbladet dagligen har artiklar införda som producerats av någonting som kallas Minimedia. Det handlar ofta om produktplacering, och jag har ännu inte sett något som tyder på att jag har fel. Idag hittar jag artikeln som jag visar på bilden.

AB: ”Spelade bort det sista han hade på spelkontot: ”Går runt i chock” En man från Upplands Väsby var uttråkad och hade ingenting att göra. Då valde han att surfa in på nätet och spela bort sina sista pengar på spelkontot på en ”Lördagsgodis” hos Svenska Spel. Beslutet gav honom 4,4 miljoner kronor.”

Tittar man på Minimedias hemsida så finner man följande under rubriken – ”Det här gör vi”:

Vill du höras och synas?
Då har du kommit rätt!

MiniMedia hjälper dig nå ut med dina budskap på ett nytt och spännande sätt. Redaktionell kommunikation med en tydlig avsändare är ofta flera gånger effektivare än traditionella annonser.
Genom att säga saker på rätt sätt kommer du att nå fler… …Genom samarbeten med Sveriges och Norges största internetsajter kan vi garantera dig hög trafik på nätet.

MiniMedia har i dag både stora mediehus och företag på kundlistan. Vi hjälper företag och mediahus med både stort som smått:

• Redaktionella sajter och projekt.
• Redaktionell PR på nätet.
(!)

Med andra ord så verkar det handla om betald textreklam, fast det står ingenstans i artikeln att det är en annons. Det är antagligen ett sätt att fylla tidningen med tidningsliknande innehåll, slippa utgifterna för anställd personal, och dessutom få betalt för det. Bara idag har jag hittat tio artiklar, samtliga med underrubriken spel. Botanisera själv, använd Aftonbladets sökfunktion och sök på ”Minimedia”.

På mig gör det ett falskt intryck. Jag trodde att de pressetiska reglerna innebar att annonser ska vara märkta med – Annons?

it , , , , , , , , ab123

  6 comments for “Aftonbladets smygreklam?

Comments are closed.