Aftonbladets smygreklam?

Under en längre tid har jag uppmärksammat att tidningen Aftonbladet dagligen har artiklar införda som producerats av någonting som kallas Minimedia. Det handlar ofta om produktplacering, och jag har ännu inte sett något som tyder på att jag har fel. Idag hittar jag artikeln som jag visar på bilden.

AB: ”Spelade bort det sista han hade på spelkontot: ”Går runt i chock” En man från Upplands Väsby var uttråkad och hade ingenting att göra. Då valde han att surfa in på nätet och spela bort sina sista pengar på spelkontot på en ”Lördagsgodis” hos Svenska Spel. Beslutet gav honom 4,4 miljoner kronor.”

Tittar man på Minimedias hemsida så finner man följande under rubriken – ”Det här gör vi”:

Vill du höras och synas?
Då har du kommit rätt!

MiniMedia hjälper dig nå ut med dina budskap på ett nytt och spännande sätt. Redaktionell kommunikation med en tydlig avsändare är ofta flera gånger effektivare än traditionella annonser.
Genom att säga saker på rätt sätt kommer du att nå fler… …Genom samarbeten med Sveriges och Norges största internetsajter kan vi garantera dig hög trafik på nätet.

MiniMedia har i dag både stora mediehus och företag på kundlistan. Vi hjälper företag och mediahus med både stort som smått:

• Redaktionella sajter och projekt.
• Redaktionell PR på nätet.
(!)

Med andra ord så verkar det handla om betald textreklam, fast det står ingenstans i artikeln att det är en annons. Det är antagligen ett sätt att fylla tidningen med tidningsliknande innehåll, slippa utgifterna för anställd personal, och dessutom få betalt för det. Bara idag har jag hittat tio artiklar, samtliga med underrubriken spel. Botanisera själv, använd Aftonbladets sökfunktion och sök på ”Minimedia”.

På mig gör det ett falskt intryck. Jag trodde att de pressetiska reglerna innebar att annonser ska vara märkta med – Annons?

it , , , , , , , , ab123

  6 comments for “Aftonbladets smygreklam?

  1. Bosse
    26 januari, 2011 at 23:04

    Har en artikel ett nyhetsvärde som kan antas sälja tas den oftast in på samma villkor som redaktionellt material även om den är skriven i syfte att marknadsföra en produkt/tjänst. Jag har en bekant som är riktigt duktig på att skriva pressreleaser han lyckas ofta finna en intressant vinkling som får tidningsfolket att höja på ögonbrynen och utbrista ”Aha det här skulle nog folk gärna vilja läsa om”.
    Han har fått en hel del gratisreklam för sina verksamheter på det viset genom åren.

    Nåväl det är självklart inte riktigt samma sak som betald textreklam men om texten anses ha ett nyhetsvärde även bortsett från själva ”reklamvärdet”, dvs om den hjälper till att sälja tidningar så kan det möjligen bidra till att information om att det egentligen är betald reklamtext slopas. Jag vet inte om det är så, det var en tanke bara. Om ”tilltaget” i sig kan man sedan självklart tycka vad man vill.

    • 27 januari, 2011 at 05:07

      I fallet med den artikel jag citerar är det uppenbart. Dessutom kan man ju undra på vilka fler sätt vi blir lurade? Men du tycker tydligen att det är ok, men det tycker inte jag. Jämför artiklar från TT, det är externt material men där källan är känd.

      Och läser du texten så ser du att det är reklam för Svenska Spel och deras spelkonto. Att du tycker att ”man kan tycka vad man vill” är förvånande.

  2. nature
    27 januari, 2011 at 08:07

    Vilken sagolik tur då att jag helt och fult ut har bojkottat all information som ägs eller förmedlas av Bonnier eller Schibsted.

  3. 27 januari, 2011 at 10:27

    Det där har de tagit upp i radioprogramet Medierna några gånger. Journalisterna på Aftonbladet är inte jätteglada för att det på webbsidan förekommer textreklam som är svår att skilja från riktiga redaktionella texter.

    • 27 januari, 2011 at 10:30

      Å fasen, har inte hört. Nää, det är fult…

  4. Janne
    30 januari, 2011 at 01:09

    Man får inte ljuga här! / Jinge

Comments are closed.