I veckan har tidningsägaren Schibsted stått för den största medienyheten i Sverige. Företaget blöder finansiellt tack vare kostnaderna för i första hand Aftonbladet. Man har gått ut och berättat att man ska göra sig av med sjuttio – åttio personer av de anställda, och deras chefredaktör Jan Helin har sagt att man ska satsa mest på nätvarianten av tidningen, Aftonbladet.se
Vi är många som dagligen följer tidningen på nätet och vi har sedan länge sett signal-
erna. Reklambudskap startar på grund av ”mouse over” och diverse reklamfilmer automat-
startas när man går till vissa artiklar, något som många irriterar sig enormt på. Tidningen har dessutom ökat antalet artiklar som de annonserar som ”TV” trots att vare sig bildkvaliteten eller kvaliteten på inslagen når upp ens till lågt ställda förväntningar. Allt detta kan man se som tecken på en marknad som håller på att gå dem ur händerna. Numera så kan man inte läsa en artikel om senaste fotbollsmatchen, istället måste man ”följa tidningens livebloggning” något som de flesta är fullständigt ointresserade av.
Vill jag ha information om en fotbollsmatch så vill jag läsa en artikel, jag vill definitivt inte läsa en stackars journalist som skriver en löpande rapportering, ändå är det ofta så der ser ut i bägge kvällstidningarna. Att morgontidningarna ännu inte är lika desperata beror på att en stor del av deras kunder abonnerar på tidningen. De är inte lika trendkänsliga, men de kommer givetvis att hänga på de med.
Det är förstås ett faktum att om någon av tidningarna går i graven så förbättras situationen för den kvarvarande tidningen, och det gäller både morgon- och kvällspressen. Men det gynnar definitivt inte mångfalden.
Vi är många som sett tendensen, men den började inte med internet eller med gratis-
tidningarna. Långt tidigare så satsade kvällspressen på att överdriva och hårdra nyheter på löpsedlar och förstasidor, allt för att sälja lösnummer. När man som presumtiv kund vet att det som står på löpet och förstasidan ofta saknar täckning i verkligheten så struntar man i att köpa tidningen. Och eftersom nätupplagorna tenderar att utvecklas likadant i jakten på läsare så tror jag att minst en av kvällstidningarna är borta inom fem år.
Man kan givetvis försöka göra en kvalitetsprodukt för nätet, men då gäller det att få folk att betala för den. Och det finns alldeles tillräckligt med gratisnyheter för att försvåra Aftonbladets planer. Sedan så är jag övertygad om att allt tingel-tangel i form av automatiskt startande reklaminslag gör att förtroendet för tidningen sjunker kontinuerligt. Sitter jag och läser förstasidesnyheterna i Aftonbladet så vill jag inte få en helskärm med reklam som tryfferas med klämmig musik bara för att jag råkade flytta musen i sidled. Och så upplever nog många läsare saken.
Jag önskar förstås att jag själv satt på lösningen, då hade jag kunnat sälja idén för en bunt miljoner till Schibsted, men det enda jag vet är hur jag inte vill ha det. Det är egentligen märkligt att tidningens medarbetare inte berättar för ledningen att de inte har lust att läsa sig igenom en ”live-bloggning” på 7 000 ord för att få reda på ett slutresultat och vem som gjorde målen, för rimligen är tidningens journalister vana surfare och reagerar precis likadant som alla andra.
Egentligen så tror jag att man skulle kombinera erbjudandet, en papperstidning i brevlådan och senaste nytt på nätet. Så fungerar det i stort sett för morgontidningarna, kanske borde Aftonbladet byta namn till SvD/Aftonbladet och trycka en tidning till abonnenterna och samma eller en senare upplaga till kolportörerna? Abonnerar man så kan man få tillgång till fördjupningsreportage på nätet, kostnaden ingår i abonnemanget. (fortsättning nedan…)
Sedan måste man lösa problemet med alla rörliga bilder, det fungerar inte med alla Youtube-liknande inslag, fortsätter man att överdriva läs- eller tittarvärdet så kommer folk avstå helt. Man måste dessutom minst komma upp i SVT Plays kvalitet både tekniskt och på produktionen. Ska man intervjua en politiker så duger det inte med en handhållen mikrofon gömd i ett hörn av rummet.
Men som sagt, om fem år är en av kvällstidningarna borta. Just nu lutar det åt Aftonbladet om man ser till de avskedanden som är på gång. Trist, jag gillar mycket av tidningen även om jag verkligen undrar över en del av deras medarbetare, men så är det väl alltid för oss tidningskonsumenter.
it Andra om: Aftonbladet, Mediekritik, Internet, Gratisnyheter, Politik, Gratistidningar, Media, Nyheter ab1 dn svd sr
Tweet
6 svar till “Aftonbladet största nyheten?”
Kan man inte tänka sig att dela upp landet i mediaregioner och se till att varje sådan region har en 50/50 fördelning vad gäller tidningars partitillhörighet. Detta oavsett ägarnas politiska preferenser.
Det går snart inte att läsa AB eller Expressen på nätet – man hittar inte artiklarna för bara annonser. Det är inget att säga om för hur skulle dom annars få in pengar?
Det borde finnas möjlighet att prenumerera på ett Aftonblad utan annonser – jag tror faktiskt att många skulle gilla det.
Det finns flera tidningar som bara är nättidningar och som man betalar för. Ett ex är Feministiskt Perspektiv. För 365 kr/år (en kr om dagen) får man en innehållsrik och intressant tidning. Den vägen borde flera tidningar gå.
Man kan ju lägga sin iPad eller iPhone på köksbordet till morgonkaffet som vanligt och händer det något ute i världen så får man ju reda på det direkt!
Varför skulle man vilja prenumenera på en borgerlig skvallertidning som låtsas vara nyhetstidning? 90% av världens viktiga händelser går ju uppenbart tidningen förbi.
Jag tror också att vi kommer att få se förändringar, men jag tror att det är Expressen som viker sig först. Både Kvällsposten och GT är på fallrepet redan.
Aftonblajet är fanbäraren för ”fixerade vänster-åsikter”, vilket är problematiskt. Höjt tak i a-kassan t ex. Det måste man tycka som vänster-röstare, om man får tro aftonblajet. Välbeställd medelklass ska ha mera pengar när den blir arbetslös, då blir den snäll & röstar på (s). Det gynnar till sist alkisen på parkbänken. Men fungerar världen så? Borgerligt sinnad medelklass/välbetald arbetarklass röstar väl borgerligt? Bekymmersamt med ”fixerade” vänster-åsikter. Särskilt sådana som hela tiden vill ge mera pengar åt folk i villor med dubbelgarage…
Aftonblajet är fanbäraren för ”fixerade vänster-åsikter”, vilket är problematiskt.
Du är lite oklar, Aftonbladet är ingen vänstertidning, det är en allmänborgerlig tidning vars ledarsida är socialdemokratisk, men resten är borgerligt.