Aftonbladet och dold textreklam

Den lilla blänkaren som Aftonbladet har i högerspalten ser ut att vara en puff för något slags nyhet men – Aftonbladet luras.


Det är en betald annonsplats
för Svenska Spel. Man får läsa om en person som spelar bingo via nätet och jag citerar texten nedan.

AB: ”Äntligen kunde Birgitta Kjellqvist från Enköping köpa sin drömbil. En vit Mercedes Pagoda cab från 1967.

— Det var en gammal dröm. Förhoppningsvis kan jag köra den lagom till min 60-årsdag!
Birgitta Kjellqvis, 58, från Enköping satt hemma på sin lediga dag. Hon har ett konto på Svenska Spel och tänkte spela ett parti Bingo – men datorn gick för långsamt, så hon gick därifrån. En stund senare skulle hon stänga av Bingosajten, men då blinkade det till – jackpott på 192 282 kronor.”

Jag undrar om inte denna företeelse till och med är olaglig. Det står nämligen ingenstans att det är en betald annons. AB it

Dold reklam, Aftonbladet

Andra om: , , , , ,

[tags]Mediekritik, Aftonbladet, Reklam, Dold reklam, Etik, Politik[/tags]

  8 comments for “Aftonbladet och dold textreklam

  1. MJE
    7 augusti, 2008 at 06:29

    Som före detta mediaanalytiker så är jag inte det minsta förvånad. Andelen av tidningarnas egetproducerade material blir mindre och mindre, samtidigt som reklam och inköpt material ökar.

    Flera av de små landsorttidningarna är i princip helt uppbyggt på externt material och är identiska med andra landsortstidningar. Osignerade ledarartiklar köps även det in.

    Men det som är ännu allvarligare är smygreklamen som du pekar på. Jag har aldrig sett att de lagt upp en blänkare som visat sig vara täckt reklam innan. Men vad jag sett innan är till exempel insålda produkttest där man lagt till den egna tidningens journalist som skribent. Någon gång hittade jag samma test av snösyfflar i 5 olika tidningar under en veckas tid. 1 tidning indikerade att det inte var tidningen som gjort testet själva. Egentligen var undersökningen gjord av ett företag som utförde produkttester på tillverkarnas begäran.

  2. 7 augusti, 2008 at 09:07

    Det står ju annons över rubriken ”Bingo”. Men jag håller med – det här är ett lågt trick för att lura läsare.

  3. 7 augusti, 2008 at 10:05

    Jag såg det nu. Men det ser inte ut att gälla artikeln. Men blänkaren är borta från hemsidans första sida nu, möjligen är det ngn som klagat.

    Men fult var det!

  4. nature
    7 augusti, 2008 at 10:53

    @MJE
    Bra! Är det så illa? Vad kan vi göra åt det?

  5. MJE
    7 augusti, 2008 at 15:20

    @nature

    Tyvärr är det så illa. Och det finns inte så mycket att göra åt det. Det är ren marknadslogik: det kostar att producera eget material. För att skära på kostnaderna tar man in material från annat håll. Att kvalitén blir sämre är ganska sekundärt, för det viktiga är att man kan behålla annonsörerna, inte läsarna.

    Som jag skrev innan, inte ens ledartexterna är egenproducerade i många fall. Jag tror inte att många vet om att den före detta fp-ägda Liberala Nyhetsbyrån förser 38 svenska tidningar med material, allt från ledare till debattartiklar.

    Detta allt detta gäller även teve. Se på Danmark som vågar investera, de producerar också bra teve-serier. I Sverige nöjer kanalerna sig med att köpa in gamla Amerikanska serier för det är mer kostnadseffektivt. Men det har ju också följden att det knapp har gjorts någon bra avensk teveserie sen Skånska Mord.

    Men jag vill notera ett undantag: Sydsvenskan låter Per T Ohlson hållas och mannen återkommer med helsideslånga ledare. Jag håller inte med mannen, men jag måste ge honom erkännandet att det finns ingen som skriver lika långa och djuplodande ledare som han.

  6. 7 augusti, 2008 at 15:48

    Det är dock ändå lumpet av dem att göra som de gör. Att placera en annons i samma spalt som nyheter och att sedan utforma den som en nyhet är skamligt. Bra att de tog bort den till slut.

  7. 8 augusti, 2008 at 13:34

    Ja, det här har förekommit ett tag. Jag har i alla fall lärt mig att det handlar om annonser då rutan är blå ovanför.
    Texten ”Bingo” borde bytas mot ”Annons”, men fortfarande hade man först trott att det var redaktionellt material.

  8. Gizgiz
    24 augusti, 2008 at 00:26

    Den är tillbaka på förstasidan nu iaf.. förjävligt

Comments are closed.