Skadeglädjen den enda sanna glädjen


[column width=”49%” padding=”2%”]
Idag var jag på väg för att besöka barnbarn och även bese en fotbollsmatch som inte står så långt efter ”La Liga” eller vad den kallas i Spanien, en av Stockholms lokala serier, flickor nio år.

När jag stod och väntade på bussen såg jag att bilarna som skulle åt mitt håll stannade för rött, jag hade cirka 300 meter till trafikljusen som också ska passeras av den buss jag skulle med. Jag reagerade inte på bilarna som stod främst, en ljusblå Mazda eller Ford med bakvinge, samma bil förekommer i rallytävlingar fast då med en supertrimmad motor, i standard-
versionen är det säkert bara 200-250 hk. Jag är så dåligt orienterad så att jag inte ens är säker på bilmärket.

I den andra filen stod en Chevrolet pickup i något mörkare nyans, och jag hade inte lagt märke till någon av dessa bilar om det inte hade varit för att de uppenbarligen skulle accelerera ikapp. I samma ögonblick det slog om till grönt så vrålade deras motorer, och när en V8 vrålar så hörs det. Chevan var snabbast och förbi busskuren hade säkerligen bilarna 120-130 km/t. De fick ställa sig på bromsarna för att få ner farten före en rondell i deras färdväg. Hastighetsbe-
gränsningen på platsen är 50 km/t.

Men de hade missat en inte oväsentlig detalj. De hade inte kollat bilarna bakom i sina backspeglar. För upp seglar nämligen Tusse Batong i egen hög person, med blåljus och hela midevitten. Ska man köra streetrace, vilket man inte bör

[/column]
[column width=”49%” padding=”0″]polis

göra inne i samhällen, så ska man i alla fall se till att oddsen inte talar för att man ska åka fast. För ”Mazdan” förlorade inte bara racet, det var den enda av de två som polisen kom ifatt.

När jag sedan passerade de blinkande blåljusen med bussen, och föraren stod med händerna på biltaket på amerikanskt vis, ja då var mitt leende större än en krokodils…

[/column]
intressant Andra om: , , , , , , , t


10 svar till “Skadeglädjen den enda sanna glädjen”

    • Jag hann inte fotografera, tänkte hoppa undan ifall de skulle strula till det, men hann inte det heller. Men jag mådde fint-fint när jag sekunden efter såg att det tändes blått bakom dem… :-)

      Klurar på att berätta en egen MC-historia, men då kommer alla bara att skälla på mig… :-I

    • Självfallet räcker det inte med regnummer för att sätta dit någon. Man måste kunna bevisa vem som kört bilen.

      F.ö. låter det som en Subaru WRX. Mellan 220 o 280hk (otrimmat) brukar det vara i dem beroende på år o lite annat.

      • F.ö. låter det som en Subaru WRX. Mellan 220 o 280hk (otrimmat) brukar det vara i dem beroende på år o lite annat.

        Just det, en sådan tror jag att det var. Blandade ihop den med mazda…

  1. Det behövs inget körkort för att köra som en idiot, inte säkert att det finns ett från första början. Mitt lilla biltrauma som också inföll idag på en femtioväg med familjen i bilen var något värre. Ett pucko som gör en omkörning på fel sida korsningsrefugen i hög fart från en skymd kurva. Tur att man hade blicken långt fram och beskedlig fart.

  2. Jag som kör buss dagligen får se en hel del. Gott om bildårar finns det överallt och alltför många kör onyktra numera. Många kan inte ens köra bil, men gör det ändå.

  3. Även jag fick skrämselhicka i helgen.
    En dam i en Suzuki SUV som fick sladd efter att ha kommit ut ur en rondell, inte i så hög fart, missade en lyktstople med ngn meter, fick en retursladd och kom rakt emot mig (i mötande fil – och jag satt fast i en kö !) – lyckades häva den sladden också och vinglade iväg…

    Speciellt halt verkade det inte vara, var iof lite regnigt, men för att få sladd i den farten så skall man nog köra med slicks !

    /K