Jag blev ett av strejkens första offer


Nej, jag lever fortfarande men just nu känns det som att det inte är mer heller, en resa till Hjorthagen och Östermalm och därefter lite shopping.

Eftersom jag är kattsambo så avslutade jag min nästan fem timmar långa utflykt i affären. Det lilla felina djuret behövde mat och kattsand. Eftersom jag är en stor och stark karl i mina bästa år så handlade jag 7-8 kilo mat till mig och kisse och efter det greppade jag en stor påse med sand. I normala fall åker jag buss när jag handlat men vaddå? Det är ju bara 1 ½ kilometer hem från affären.

Dessa 1 ½ kilometer var de längsta jag någonsin gått. Men, jag kom ju hem…

En annan sak var att det var gott om folk på både pendeltåg och tunnelbana. Mycket turister och vid Saluhallen på Östermalmstorg var det en som frågade hur man skulle ta sig till Skansen. Vi förklarade givetvis samtidigt som vi konstaterade att strejken drabbar många oskyldiga. Att Stockholmare drabbas är helt ok, det är normalt vi som reser med bussarna. Men under semestertider så drabbas turister och t.ex. Skansen, Vasamuseet, Gröna Lund etcetera.

Man kan ju undra vad Kommunal tänkte med? En strejk ska startas samtidigt med att sommarlovet är slut, eller omedelbart efter 1:a

Buss, Kollektivtrafik, Strejk

maj. Men det kanske är mig det är fel på, jag tycker att en strejk ska drabba så kraftfullt som möjligt om den ska vara effektiv. Att strejka när alla ordinarie chaufförer har semester, och när de flesta arbetsresenärerna ligger på stranden är – korkat. AB DN123 SvD12 i t

Andra om: , , , , ,

[tags]Buss, Kollektivtrafik, Busstrejk, Kommunal, Facket, Politik[/tags]


29 svar till “Jag blev ett av strejkens första offer”

  1. Eftersom kollektivavtalet tog slut 1 juni så är det naturligt att strejken inträffar just nu. De får väl se till att nästa avtal upphör i juli eller augusti nästa gång.

  2. Jag blir ofrivillig gräsänkling i helgen p g a strejken och det känns ju lite bittert. Kärlek borde alltid ha dispens från strejker … på ngt sätt …

    Hursomhelst, visst har de senaste stora strejkerna varit ohyggligt ljumma? Bussisarna skulle blockera alla infarter till stan med sina röda fordon mitt i julruschen, dricka glögg och skandera … (Å andra sidan skulle väl en sådan aktion sortera under patriot act IV och samtliga chaufförer skulle förpassas till djupaste källarhålan på vatten och bröd för att slutligen rövas bort av specialchartrade plan och aldrig synas till igen …)

  3. Skulle vi ha strejkat när det gamla avtalet gällde (gick ut 31/5), eller ska vi arbeta avtalslösa till mitten av augusti när semestrarna är slut och skolorna börjar och strejka då i stället. Av vad jag har sett och hört i media så verkar det fungera rätt så bra utan bussar, och lite motion har aldrig skadat någon.
    Om det är någon som tycker att det blir dåligt med nattvila så betänk att det har vi bussförare jämt.

  4. Trots att jag själv är strejkande bussförare är jag drabbad av strejken eftersom jag bor i Stavsnäs utanför Värmdö och inte har bil.
    Alternativen för mig att åka in till Stockholm är båda båt.
    Jag kan åka båt från Stavsnäs vinterhamn på morgonen till Saltsjöbaden och där ta Saltsjöbanan till Stockholm. Hur, om och när jag kommer hem vet jag inte ännu.
    Annars kan jag ta båten till Sandhamn och sitta där och vänta på en annan båt som går norr om Värmdö till Stockholm. Många timmar går åt.

  5. Bertil:

    Fungerar det bra säger du?

    Säg det till en stackare i Tyresö, Ekerö eller Norrtälje där busstrafiken är det ENDA kommunala alternativet. På många andra håll drabbas människor, och tvingas kanske promenera en bit eller cykla några kilometer. Men att sätta sig på cykeln ett par mil från Tyresös yttre delar till – ja vad är närmast med spårtrafik – Skarpnäck? Nej, någon verklighetsförankring måste man ha.

  6. @Ken: Eftersom kollektivavtalet tog slut 1 juni så är det naturligt att strejken inträffar just nu. De får väl se till att nästa avtal upphör i juli eller augusti nästa gång.

    Ja eller helst tre-fyra veckor före jul… :)

    Att strejka under industrisemestern är den absolut sämsta tidpunkten. Det betyder att bussbolagen bara garvar. Det kommer att bli en mycket lååång strejk.

  7. Strejk är ett vapen i en arbetsmarknadskonflikt. Strejken används för att påverka motparten, vars ”moteld” heter Lock-Out. Det är precis samma sak, men då är det arbetsgivare som dra i ”handbromsen”.

    För att ett sådant vapen ska ge en regäl effekt, ska tredje parten (de som behöver tjänsten) drabbas.

    Flertalet av dagens kommentatorer har inte läst igenom, vad striden handlar om. De har nöjt sig med, att glatt lyssna på radio, titta på TV samt läsa lite rubriker.
    Avtalskraven är så mycket mera än lite mera pengar till mat och hyra. Det handlar raster, sovtider, tidtabellsanpassning och trafiksäkerhet. – Läs den sista meningen en gång till och fundera över betydelsen!

    RASTER – Vill du åka med en chaffuör som knappt hunnit stanna och stiga ur bussen, vid vändhållplatsen. SOVTIDER – Tycker du att det är rätt, att planera sovtider så att det inte finns tid till en ordentlig sömn. Det blir regelbundet mindre än 6 timmar för förare. TIDTABELLSANPASSNING – Är det lämpligt att anpassa tidtabellen endast efter den glesa och inte rusningstrafiken. Under rusningstrafik kommer alltid bussen sent till varje hållplats samt är ofta tvungen att ”vända” utan att föraren hunnit ”stiga ut och sträcka på sig”. TRAFIKSÄKERHET – Trivs du med att veta, att föraren av den buss du åker med regelbundet är tvungen att bryta mot trafiklagar?

    Fundera över de här frågeställningarna! Det är det strejken gäller, lite förenklat. Bussförarna vill bara få de arbetsgivare, som säljer deras tjänster, till kommunala uppdragsgivare, att skriva samma avtal som finns direkt mellan den kommunala arbetsgivare och facket.
    När du funnit ett klokt svar på dessa frågor, ska du bestämma dig om de har rätt att strejka.

  8. 1,5 kilometer. hoho, ja du stackare till offer. Prova att bo i Kungsberga ute på Färingsö. Vi har i bästa fall dåliga kommunikationer när bussarna går för fullt.

  9. @Jimmy:

    Ja fy fan. Att bära tio kilo kattsand från Ekerö centrum långt ut på Färingsö måste vara ett helsilke. Det enda man kan glädjas åt är att de som arbetar på FRA oxo har ett helvete…

  10. Massmedia gjorde i början misstaget att säga att strejken handlade om löneförhöjning, men strejken handlar i huvudsak om arbetstiderna som påverkar säkerheten i allra högsta grad.
    Som det är nu är vi många som kör omkring trötta. I förra veckan hade jag bara lyckats sova 1 timme en natt. Natten därefter blev det 3 timmars sömn. Detta berodde mest på de sanslösa förhållanden vi har och jag lyckades inte somna i tid.
    Orsak: På dagen innan efter lunch fick jag ut min buss 10 minuter för sent från tankning och tvätt och fick köra 10 minuter försenad hela den första linjen efter lunch eftersom man aldrig kan köra in tid ute på en linje. Innan jag ens kommit in till Slussen skulle jag därifrån redan ha avgått på nästa linje, så den körningen blev 5 minuter försenad både fram och tillbaka eftersom det inte heller finns marginal på ändhållplatsen. När jag sedan kom tillbaka till Slussen skulle jag redan ha avgått på en ny runda på samma linje igen, men då var jag tvungen att gå på toaletten, så min start på nästa runda blev 7 minuter försenad.
    När jag sedan körde hemåt ut mot skärgården på sista körningen blev jag tvungen att köra in till ett annat bussgaraget efter vägen för att tanka bussen eftersom det inte hade gått att tanka i Björknäs på min lunch (pumpfel). Därmed blev jag försenad 8 minuter till båten i Stavsnäs som på grund av detta i sin tur också blev försenad!
    Man har alltså snålat så mycket att trafiken knappt fungerar. Allt handlar bara om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

  11. @Ken:

    Jag tror inte att någon ifrågasätter förarnas krav. De är säkert mer än berättigade. Men tidpunkten för strejken är rent åt helvete. Men den blir lång…

  12. ”Ja fy fan. Att bära tio kilo kattsand från Ekerö centrum långt ut på Färingsö måste vara ett helsilke. Det enda man kan glädjas åt är att de som arbetar på FRA oxo har ett helvete…”
    ———————-

    Haha, ja det tänkte jag inte på. Nu känns det lite bättre igen. :D

    @Ken
    Kan inte annat än hålla med. Tidtabellen för bussen jag tar beräknar en körtid från Brommaplan till Svanhagen på 23 minuter. Det kör jag knappt med bil utan trafik! Hur tänkte man att en buss i rusningstrafik (för den går bara i rusningstid) ska hinna på samma tid inkl rödljus och av- och påstigningar? För i Svanhagen är det bussbyte och med nya regler så ska de bara vänta i max 5 minuter. Hyfsade tidsoptimister som gör tidtabellerna.

  13. För ett par år sedan räknade jag på vår körtid på Stavsnäsvägen från Grisslinge mot Stavsnäs (1,6 mil). Då var tiden i tidtabellen så att man måste hålla en genomsnittsfart på 69 km/tim på denna smala och krokiga väg som har maxfart på 70 km/tim och även 50 km/tim bitvis. Det går alltså inte att klara det ens om man kör med en tom buss. Den verkliga genomsnittsfarten på den sträckan under normala förhållanden är cirka 45 km/tim.
    Arbetsgivarna gör så här för att tjäna pengar och det blir vi förare som får ”betala” det med vår lilla paustid som försvinner vid ändhållplatserna. Även passagerarna får betala det med sin tid. Om man som jag ofta kör 80 minuter i ett sträck till ändhållplatsen (6 mil) så vill jag sträcka på benen utanför bussen innan jag kör tillbaka samma långa sträcka. Numera brukar jag ta min paus även om det innebär en försenad start, ibland med 10 minuter, speciellt på vintern brukar det bli så. Våra vintertabeller är inte alls anpassade för vinterkörning.

  14. Strejken är korkad… på många sätt.

    Att strejka som kommunalt anställd är meningslöst. Det finns inget att slåss mot.

    En privatanställd som strejkar gör tex att produktionen läggs ner – med dyra förluster för arbetsgivaren.

    Men en sjuksköterska eller en bussförare som strejkar tjänar IN pengar åt arbetsgivaren. Inställda operationer är pengar in. Bussar som inte förbrukar bensin och underhåll är klirr i kassan. De flesta bussresenärer har ju liksom redan köpt sina månadskort…

    Det är därför svårt som kommunalanställd att slåss mot en arbetsgivare som egentligen tjänar pengar på strejken…

    Själv är jag isolerade ute på Värmdö med samtliga ungar isolerade inne i stan. Vi kan inte nå varandra ö h t om något händer, med annat sätt en en taxiresa på många hundra kronor. Undrar om SL ersätter den i så fall?

  15. @Mia
    Vi bussförare som strejkar är inte alls kommunalanställda!
    Vi är privatanställda.
    Vi vill ha samma avtal som de kommunalanställda bussförarna redan fått.
    De privata bussföretagen vi jobbar för vill inte ge oss likadant kollektivavtal.

    Ja man har dessvärre privatiserat busstrafiken för cirka 11 år sedan och lägger därmed ut verksamheten på entreprenad (LOU).
    Somliga dårar vill privatisera allt och nu är det bara att gilla läget och rösta vettigare i valen var 4:e år.

    Strejken är inte alls korkad. Den är tvungen.
    Om vi inte får igenom våra krav kommer förarbristen bli ännu större. Folk vill inte jobba under så här vidriga förhållanden.

  16. Mia, för din kännedom, så du skriver rätt i framtiden. :)
    De stora bussarna går INTE på bensin.
    De går på diesel, eller som här i Västerås på biogas tillverkad av biologiskt hushållsavfall.

  17. Calle. Jag kan bara relatera till vad som skrivs i tidningar och sägs på/i radio/TV

    Där jag bodde förut var det 10 km till närmaste buss och affär, cykel går alldeles utmärkt om man inte vill gå. Bussen gick två – tre gånger om dagen så det var bara cykel i 30 km som gällde om man skulle in till centralorten. Det är verkligheten för oss på landet.

    Som jag bor nu är det ”bara” 5 km till centralorten och tåget.

    Jag vet även hur det ser ut i Stockholm med omnejd, är född och uppvuxen där, och under T-banestrejken tog jag mig en nätt liten promenad från Skärholmen till Hornstull där man förhoppningsvis kunde få plats på en buss, jag förstår inte riktigt problemet, använd benen om du är fullt frisk, har du inte bil så är det bara att gå eller skaffa en cykel. Dom som jag verkligen tycker synd om pensionärer, sjuka och handikappade.

    Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det län jag är verksam i som busschaufför blir nästa som tas ut.

  18. Jag tycker att Jinge snarast inhandla en shoppingvagn.
    En dylik vagn sväljer en hel del och kostar inte så många hundralappar.

  19. Vi bussförare som strejkar är inte alls kommunalanställda!
    Vi är privatanställda.
    Vi vill ha samma avtal som de kommunalanställda bussförarna redan fått.
    De privata bussföretagen vi jobbar för vill inte ge oss likadant kollektivavtal.

    Så man är nöjd med de kommunalanställdas avtal, eller? Har de fler och länger raster, mindre stressig tidstabell och bättre sovtider?

  20. Jonatan: Vi bussförare som strejkar är inte alls kommunalanställda!
    Vi är privatanställda.
    Vi vill ha samma avtal som de kommunalanställda bussförarna redan fått.
    De privata bussföretagen vi jobbar för vill inte ge oss likadant kollektivavtal.”

    MARKERA gärna när du citerar och skriv gärna VEM du citerar.

    Ett gott råd som gäller alla.

  21. Vi bussförare är inte ute efter kortare arbetstid per vecka. Vi jobbar 40 timmar per vecka som alla andra.
    Det är fördelningen av arbetstiden över dygnet som är problemet.
    Vi bussförare har en mycket komplicerad arbetstid och det är få icke bussförare som förstår hur komplicerat det är. Den ena dagen är sällan lik andra dagar. Ofta är arbetstiden uppdelad på två gånger per dygn med cirka 5 timmar ledigt emellan. Det gör att tiden för sömn kan bli för kort.

    De kommunalanställdas nya kollektivavtal är bättre än det arbetsgivarna erbjudit oss privatanställda.

    Stora bussar går på diesel eller etanol eller biogas, eller på el från strömavtagare på taket.

  22. Jag tycker det är skönt och lugnt utan alla stinkande bussar som dundrar hit och dit (ofta med bara nån enstaka passagerare). Hoppas strejken drar ut på tiden :P .