Hade Adelsohn Liljeroth skurit upp en jude eller muslim?


Lena Adelsohn Liljeroth har deltagit i en provokation av den sort som vissa rondellhundstillverkare brukar utsätta minoriteter för, hon har skurit upp en tårta formad som en naken afrikansk kvinna enligt den modell som har varit vanlig som nidteckning eller som seriefigurer i rasistiska tidningar.

Dessutom fanns det tydligen en person i eller under tårtfiguren som grät tillgjort när publiken fick skära en bit av ”tårtan”. Det var konst hävdades det, och Lena Adelsohn Liljeroth deltog uppen-
barligen med liv och lust, och såvitt jag förstår åt hon också av tårtan trots att den grät.

En afroafrikansk organisation protesterade, något som viftats bort med ”att det var ju konst”, precis på samma sätt som om det vore en rondellhund som var avsedd att provocera muslimer. Men jag undrar jag, att provocera muslimer och afrikaner tycks vara helt okej för kulturministern, men hur hade hon gjort om ”tårtan” hade föreställt Israels premiärminister Benjamin Netanyahu eller någon annan känd judisk person. Hade hon då skurit upp en bit trots att tårtan grät, eller är det skillnad på folk och folk i moderaternas värld?

it Andra om: , , , , , , ab12 dn gp sr svt svd1


47 svar till “Hade Adelsohn Liljeroth skurit upp en jude eller muslim?”

  1. Så en färgad konstnär skapar en tårta som ser ut som en negress och ber kulturministern att skära upp den så utför kulturministern en provokation? Det är det du menar? Inte missat något i händelsekedjan?

    Är det nån som blivit provocerad så är det kulturministern. Hon har provocerats att vara vänlig gentemot tramsfolket på Moderna muséet. Vore jag i hennes dräkt skulle jag dra in anslaget retroaktivt. Samt tryckt ner den vulgära tårtan i nyllet på konstnären. Hur otroligt det än kan låta så vore det också konst. I alla sin prakt. Punkt.

    • Så en färgad konstnär skapar en tårta som ser ut som en negress och ber kulturministern att skära upp den så utför kulturministern en provokation?

      Ja hon deltar aktivt. Punkt.

  2. Det finns bra konst och dålig konst. Vilket som är vad avgör konstnären och betraktaren. Men, som politiker på denna nivån har man ett ansvar. Det här var SMAKLÖS konst, och då har man faktiskt som betraktare i hennes position ett ansvar för att ta avstånd från smaklösheter som detta. Och som du undrar, hade hon ställt upp om det var en avbildad jude? Och om hon inte tycker att detta var smaklöst – då har hon totalt förlorat min respekt.

  3. ”men hur hade hon gjort om ”tårtan” hade föreställt Israels premiärminister Benjamin Netanyahu eller någon annan känd judisk person. Hade hon då skurit upp en bit trots att tårtan grät, eller är det skillnad på folk och folk i moderaternas värld?”

    Nej. Men det är skillnad på en man av våldsam natur med makt, och ett ”folkslag”, hur man nu ska uttrycka det.

    Benjamin lär väl, precis som alla andra högt uppsatta, vara alltför PK för att ens förstå ett så primitivt koncept som ”ta det med en nypa salt” …

    Så ja, förmodligen hade hon avstått av rent ”diplomatiska” skäl.

  4. Ministern har uppenbart ett mycket dåligt omdöme och måste genast bytas ut.

  5. Man kan tårta en minister på många sätt.

    Håller med Andersson kl 19:26 att kulturministern har ett mycket dåligt omdöme.

    Cecilia Chiló Stegö (kom jag ihåg hennes namn rätt?) satt ju inte så länge, men åtminstone visade hon prov på att hysa någon slags åsikt. Det verkar inte Adelsohn Liljeroth göra, någon mer menlös kulturminister får man leta efter.

  6. Undrar vad konstnären tänkte med när han gjorde kakan? Själv tyckte jag den var motbjudande.

    • ”Konstverket” är skapat av den afrikanskt svensk/tyska kvinnliga konstnären Makode Aj Linde.

      • Kvinnlig? Ja, det kanske han är i sitt sätt, vad vet jag, men nog ser Linde ut att vara en man.

  7. Hon kanske ville framhäva att moderaterna var drivande i kampen mot Apartheid.

  8. Kulturministern har beklagat att bilden togs och publicerades.
    Hon verkar dock inte ha beklagat sitt agerande. Trodde hon att hon var i ett slutet sällskap utan allmänhetens insyn?

    • Slutna sällskap utan allmänhetens insyn är väl a och o vad gäller moderaterna.

  9. Jag tycker att det var så himla bra gjort. Man kan bara stilla önska att man själv kunde lyckas med liknande kupp.
    För mig symboliserar ”tårtan” den afrikanska kontinenten och dess befolkning och ”ätarna” västvärlden som karvar var sin bit av kakan.

    • Tack Jonas för ett vettigt inlägg. Både din tolkning och den Palle P P nämner nedan om kvinnlig omskärelse funkar lika bra. Att Afrosvenskarnas Riksförbund klagar är inte så konstigt. Ordföranden för Centrum för Rasism är själv Afrikanska och drivande i Afrosvenskarnas Riksförbund och CfR har inte bättre saker för sig än att klaga på glass och tårtor.

      Hade Lena Adehlson vägrat skära tårtan hade man dragit upp tolkningarna av verket och sagt att hon undviker ämnet. Det är inte lätt att hamna i en position där man får skit oavsett vad man gör. (Eller det är iofs lätt om man är politiker för man får ju betalt även om man avgår). ;)

  10. Såg just på TV4 nyheterna ett inslag från hennes symboliska ritualslakt (svårt att hitta en bättre beskrivning). Vidrigt.
    Jag vågar svära på att jag i hennes ställe skulle ha tackat nej till tårtan och gått därifrån, inte skrattande. Gissar att många av oss skulle ha gjort det.
    Att hon kommer att avgå efter detta är nog ingen dum gissning.

    • Det hade du nog inte gjort, och om du hade gjort det, som kulturminister, hade du troligtvis blivit anklagad för att inte ta de svarta kvinnornas situation på allvar. Den svarta konstnären som skapade konstverket gjorde det ju just för att provocera och för att lyfta fram de svarta kvinnorna som omskärs.

      • Lite civilkurage hade nog varit på sin plats. Man hade önskat att kulturministern hade bett ”konstnären” att skära och äta tårtan om nu ”konstnären” kände för detta. Att be om en förklaring till verket hade också varit passande. Klart opassande var att skrattande hugga in med förskärare, det borde till och med en kulturminister förstå.

  11. Eftersom Makode är en svart kvinna ser jag inget rasistiskt i det hela. Uppmärksamhet ville hon ha och det fick hon bevisligen.
    Som konst betraktat är den för mig smaklös

    • Fast det där är ju ett väldigt konstigt argument, att bara för att konstnären är afrikansk så kan inte konstverket uppfattas som rasistiskt? Ingen kan vara immun mot att begå eller utföra rasistiska handlingar bara för att man är det ena eller det andra, dvs etnisk svensk eller afrikansk. I så fall skulle vi inte heller ha journalister och politiker med invandrarbakgrund som är rasistiska i sina artiklar och sina politiska förslag, som exempelvis xxxxxxxxxxx och yyyyyyyyy, men det har vi eller hur?

  12. Att vår kulturminister lånar sig till sådana här vulgära och vämjeliga jippon anordnat av ett statligt museé det är en stor skandal. Detta bör få förödande konsekvenser för det anordnande museéts del med omedelbart utbyte av utställningsansvarig. Men det bör också få konsekvenser för kulturministern som snarast möjligt bör avgå. Sverige är ett land som efter bästa förmåga försöker att förebygga rasism och fördomar baserade på etnisitet, hudfärg, religionstillhörighet, och sexulla preferanser. Då deltar kulturministern i ett s.k. konstjippo med övertydliga inslag av rasism. Så därför kulturministern se till och försvinn ut i anonymiteten innan du ställt till med fler smaklösheter det räcker med dina idiotiska infall nu.

  13. Tröttsamt! Visst, mörkhyade kan ta illa upp. Det kan jag förstå, men då har de ju ett minst ett val och det är inte att kräva ministerns avgång. Konsten provocerar alla, på olika sätt.

    Av vem, var och hur ska gränsen dras? Och av vem och och av dem på vilka promiser….?

    • ”då har de ju minst ett val” Vilket val menar du?
      Ska rätten att reagera, och t. ex. kräva en ministers avgång, vara kopplad till hudfärg? Eller anser du kanske att ingen får ställa ett sådant krav?

  14. Så man måste vara ”smakfull” i konsten, annars får man räkna med att få bidraget indraget och bli lynchad på nätet av en mobb vänsterfolk som missar poängen totalt? Har ingen insett vilken briljant kommentar eventet var? En massa flinade välgödda vita politiker som girigt skär sönder afrikanen, och en otäck nidbild därtill, precis som Europa har kalasat på det gråtande Afrika i århundraden.

    Tänk lite innan ni yttrar er och var inte så djäkla snabba att ropa ”osmakligt” och ”censur”. Det stinker Östtyskland om den reaktionen.

    • Tänk lite innan ni yttrar er och var inte så djäkla snabba att ropa ”osmakligt” och ”censur”.

      :-) Vem talar om censur? Senast ordet användes i en kommentar var 2/4…

      • Inte rent ut men det var snack om att deras bidrag borde dras in osv. Det tycker jag är ungefär samma sak.

      • Det är mest vänsterfolk som hänger här, inklusive jag själv. ;)

        • Hur vet du att det är mest vänsterfolk i denna kommentarstråd och att det är de som missat poängen totalt och det är de som talar om att bidrag borde dras in osv? Det kan ju lika gärna vara högertroll.

          Hittills har du inte presenterat något som visar att du tänkt till gällande det.

  15. Flera här påstår att Makode Aj Linde är en kvinna. Det är han inte. Han är man.
    Oavsett vilket så är den flabbande kulturministerns agerande ovärdigt ett civiliserat samhälle.

  16. I det här fallet räcker det med att gå till sig själv. Jag skulle ha tvärvägrat skära i ”tårtan”.

    När jag såg inslaget på TV igår var jag faktiskt inte på förhand insatt i frågan. Jag visste inte att kulturministern fått kritik, etc. Jag bara råkade få syn på videoupptagningen där Adelsohn Liljeroth, glatt skrattande, stod och skar i den skrikande installationen. Det var en oerhört obehaglig och äcklig upplevelse. Och på alla sätt självklart fel.

    Adelsohn Liljeroth må vara den sämsta kulturminister Sverige någonsin haft. Som moderat kan hon inte vara något annat. Men jag vet att hon är mycket intelligent och har hög integritet. Att tanken ”nej, det där kan jag inte göra” inte skulle ha flugit genom hennes hjärna vägrar jag tro.

    Att konstverket var smaklöst är en sak. Att konstnären ändå har rätt att provocera är en annan. Den konflikten kommer aldrig att kunna undvikas. Men när en kulturminister, med redan rätt pajigt rykte, inte klarar av att avläsa en så här uppenbar ”no no”-situation undrar man ju vad det är som fattas henne.

    Intelligens och integritet räcker tydligen inte.

  17. Det gick bra att skära i en svart kvinna, för det var en tårta!
    Nam nam. Ingen symbolik alls.
    Vad skall hon skära i nästa gång? En överkörd-baby-tårta? Manligt-scrotum-tåtra… eller vad sägs om att LAL gör en tårtabbort på en tårtlivmoder! Det kommer vara en höjdare för det gör inget det är bara en tårta. ;-)
    I mina ögon är kulturministern en åsna. Att prata om att blivit lurad gör henne till dubbelåsna!

    Är högst tveksam till om det hade skurits i en av judisk tårtfigur. Hade det varit en tårtmuslim eller en tårta över Västbanken så hade hon tvekat lika mycket som över den svarta kvinnan.

  18. Bra konst ska väl provocera och väcka tankar..? Ska vi bara ha snäll konst som inte upprör någon? Den var absolut smaklöst denna installation, men samtidigt på något vis genialt av De Linde. Scenen som skapades blev ju onekligen kraftfull. Liljerothen vet jag inte vad man ska säga om i detta sammanhanget, men jag tror faktiskt att uppståndelse och kritik skapats även om hon inte skurit.

        • Tycker du verkligen inte att de där TV-bilderna var ovanligt (i bemärkelsen sällsynt) frånstötande?

          Jag ställer gärna upp på att tolka konstnärens syften välvilligt. I verkets budskap går att tolka in kritik mot rasism, kolonialism, utsugningen av den afrikanska kontinenten, systematiska våldtäkter av kvinnor, könsstympning, etc. Rubbet.

          Men allt detta är allvarliga saker. Till och med några av de allvarligaste i vår tid. För vilken offentlig person som helst, i synnerhet en moderat kulturminister, är det precis fel tillfälle att låta sig avbildas skrattande och viftande med tårtfat.

          Okej, Adelson Liljeroth kanske gick i en medvetet gillrad fälla, som några har antytt. Men borde hon verkligen kunna göra det?

          • Jag försvarar absolut INTE Liljerothen. Jag hade aldrig skurit. Jag tycker däremot att konstverket är synnerligen kraftfullt och att det var en lyckad performance på ett sätt. Symboliken kunde inte bli mer tydlig. Även om det är makabert och motbjudande. men är inte det precis vad exploateringen av den afrikanska kontinenten och dess invånare alltid varit? makaber och motbjudande. men de som hävdar att liknande performance som riktade sig mot antisemitism eller antimuslimska strömmningar skulle vara svårare och framkalla långt fler protester har ju säkert en poäng. Jag är kluven.

  19. Konst har rätt att provocera och utmana. Jag skulle till och med säga att det är den egenskapen som skiljer ”konst” från ”illustration” eller ”hantverk”. Så, som konstverk betraktat så är det antagligen försvarbart.

    En minister, däremot, är en ambassadör för sitt land och sitt folk. Att göra något sådant i offentliga sammanhang, framför kameror, är omdömeslöst och får mig bara att vilja skrika ”What the effing hell was she thinking?!?!”. Visst, hon visste säkert inte vad som skulle förekomma på tillställningen, men det hade varit enkelt för henne att inte ta en aktiv roll, att bara kliva bak och försvinna bland publiken. Hon bör avgå, hon är helt enkelt för puckad för en så viktig position.

  20. Konstverket är gjort av Makode Linde, en person som är född i Sverige och vars ena förälder är afrikan och den andra är en infödd ”etnisk” svensk. Han har själv utsatts för rasism i sitt liv (det är ju tydligt att han är ”mörk” och dessutom heter han inte Lars eller Sven, utan Makode). Han har uttryckligen sagt att konstverket ska utmana ”västs” föreställningar om afrikaner, han utmanar snarare rasism med denna överdrift än han spär på rasismen. Rondellhunden kommer utifrån, från en svensk som uttryckligen är emot islam, som tycker att muslimers religion är dålig och farlig (enkelt uttryckt), samtidigt som deras kultur inte är lika högutvecklad som ”vår” kultur, eftersom ”deras” kultur innehåller stark religiositet med förtryck, osv. Det är inte hans sak att komma utifrån med sina rondellhundar och säga ”ni måste ändra er för er profet är en hund, er religion är en lika löjlig föråldrad saga som kristendomen är, er religion måste reformeras och era kulturer moderniseras”. Han gör precis tvärtom från vad Makode Linde har gjort, så rondellhunden lyckas endast med att spä på fördomarna och rasismen. Makode Linde utmanar ”våra” föreställningar framförallt, men tårtan och hans ”performance” är också en kritik mot könsstympningen. Hade rondellhundskonstnären gjort tårtan med samma målade ansikte och skrik, hade den haft en helt annan innebörd, för han själv har aldrig utsatts för diskriminering eller rasism för att han är ”neger”, dvs. afrikan, och han har aldrig utsatts för diskriminering eller rasism för att han är muslim.

    Det är mycket enkelt.

    • Konstverket som sådant, om än provocerande, är OK.

      Att en minister agerar på detta sätt är inte OK. Hur skulle det exempelvis uppfattas om hon åker på stadsbesök i ett afrikanskt land efter detta spektakel, hur skulle de reagera?

      Det är två helt olika saker.

  21. Hade tårtan föreställt en vit blondin hade ingen brytt sig. Det är bra att vara engagerad och försöka skapa en jämställd värld, men den extrema anti-rasismen idag gör ju motsatsen. Folk reagerar så kraftigt så fort svart hy kommer på fråga att anti-rasism, som borde vara något bra, har blivit något som skapar irritation för de flesta och gör det svårt att ens orka försöka ge sig in i den diskussionen.

    Det var en tårta som föreställde en svart kvinna, än sen? Dom som stör sig på något så löjligt som det här borde ju fråga sig själva om de verkligen är så fördomsfria som de tror när de är hyperkänsliga för allt som rör det afrikanska utseendet.

    • Jag har svårt att se poängen i att flabbande skära i ångestskrikande representationer av människor, oavsett hudfärg, kön eller hårfärg.
      Själv sysslade jag i min ungdom en del med skytte, tog några bra märken och kunde ha tagit flera. Tappade lusten då det handlade alltför mycket om att skjuta mot papptavlor med människofigurer, dock skrek inte tavlorna.
      Jag påstår inte att kulturministern och eliten av ”kulturtanter” är rasister, för det tror jag inte.
      Tror snarare att de, kanske utan att konstnären medvetet planerade detta, blev försökspersoner i en upprepning av Miligans experiment.
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment