Drömmar – II

Igår berättade jag att varje vår brukar jag drömma om de mest omöjliga ting. Omöjliga eftersom dessa leksaker passar bättre för börsdirektörer som med arbetarrörelsens hjälp lurat till sig pensioner i kollosalformat.

När jag skrev om en maffig husbil så skrev en av bloggens besökare en kommentar som gick ut på att jag visade bilder på en maffig båt förra våren. Och ja, det gjorde jag. Och eftersom jag skrev om den första mannen som seglade ensam jorden runt på 1890-talet så kom jag att tänka på denna motorseglare. Den är av samma fabrikat som den drömbåten jag visade förra året, men det var en ren motorbåt av typ trawler.

Denna lilla skuta (52 fot) har samma princip fast den är försedd med mast och segel. Just den på bilden är den första som byggts av Nordhavn och den levereras antagligen till köparen vilken dag som helst. Vad den kostar vet jag inte, men den borde ligga i spannet $ 7-800 000, med andra ord en båt för börsdirektörer eller sådana som fått hjälp av LO.

Det fiffiga med båten är att hon kan seglas i 7-9 knop och att maskinens propeller har ställbar anfallsvinkel. Det betyder att man, beroende på hastigheten, kan hjälpa till med maskinen så att farten ökar till 11-12 knop. Det betyder i sin tur att den är utomordentligt användbar om man har för avsikt att segla jorden runt, lämpligen undviker man farvattnen utanför Somalia.

I utrustningen, som kunden själv specificerar, ingår givetvis automatstyrning, internet, telefon, radio och diverse navigationshjälpmedel. Dessutom finns det luftkonditionering, kyl, frys, tvättmaskin, torkskåp och eget elverk. Vill man dessutom ha en televisions-
mottagare så får man det. En parabolantenn som är gyrostabiliserad gör det möjligt att följa de TV-
program man är van vid. I HD-kvalitet, men det förstod nog alla.

Själv har jag varit offentliganställd, och dess-
utom hyfsat betald, under de senaste 25 åren av min tid på arbetsmarknaden. Men denna skuta har aldrig varit möjlig att skaffa med lagliga metoder. I alla fall om man bortser från de lagliga metoder som kan användas om man är kompis med en riktigt högt placerad fackbas.

Tyck gärna att jag är tråkig, avundsjuk och miss-
unnsam. Alla dina funderingar är helt korrekta, det är precis så det är.

Andra om: , , , , , , , , , it

  18 comments for “Drömmar – II

  1. Marcus R
    10 april, 2009 at 18:19

    Går det verkligen att segla en sån där skuta ensam? Det mesta är kanske automatstyrt, vad vet jag? :)

  2. Mats E
    10 april, 2009 at 18:21

    Kan man förvänta sig en Drömmar III, IV osv?

    Ungefär när i ordningen kommer en rymdresa? :D

    • 10 april, 2009 at 18:26

      Ingen rymdresa Mats, nej. Dessutom känner jag ju inte Wanja… :-)

      Ja Marcus, både storen och fockarna är i rullformat (elektriskt styrda) så det går utmärkt. Men seglar man ensam så måste man ha radarn på vakt, men hundratals har seglat ensamma utan radar så…

  3. Marcus R
    10 april, 2009 at 18:35
    • 10 april, 2009 at 18:43

      Nej det där skrället krävs det ju en hel besättning för att köra. Då var den förra Nordhavn jag visade bättre…

  4. Marcus R
    10 april, 2009 at 18:50

    Hur länge kan en Nordhavn vara ute? Har den vattenrenare ombord som kan få bort salt ur havsvattnet? Det hade varit rätt häftigt att segla jorden runt ändå…

    • 10 april, 2009 at 19:30

      Den har givetvis sådan utrustning av säkerhetsskäl om inte annat, dubbla upplagor. Vitsen med en motorkryssare i den storlemen är förstås att man kan göra väldigt långa seglingar utan att gå i land. Om just det är avsikten med just denna båt vet jag inte, det beror väl på köparens intressen. Men det som begränsar sjövistelsen är väl närmast matförrådet.. Så nog kan man kajka ett halvår utan att bunkra alltid.. :P

  5. Micke W
    10 april, 2009 at 20:00

    För något år sedan så var jag elev på en dieselmekanikerkurs (ingen särskrivning).
    På kursen så var även Arne Mårtensson med fru med. Han fick fet pension ifrån SHB när han slutade och är nu på världsomsegling med sin 50-fotare.
    Många kompisar undrar ifall jag följer hans segling på webben eftersom jag har träffat honom som seglare.
    Men åka runt med en 50-fots segelbåt och även ha miljoner på ett konto att ta till när det blir problem tycker inte är något att uppmärksamma.

    Jag följer gärna någon på webben som tar sig runt med en Albin Vega.

    Ett värdelöst vetande är att han har elspis ombord eftersom det var struligt med att bunkra gasol. Så nu har ha truckbatterier och en dieselmotor bara för att ladda batterier.

    /Micke W

  6. 10 april, 2009 at 20:33

    Albin Vega är för mycket sport för mig, jag skulle hellre ha ngt 38-39″ med en häck som en snipa. En större och högre akter än Vegan…

  7. blingbling
    10 april, 2009 at 21:20

    Vega ? Ungefär lika mycket sport som ett underriggat strykjärn av 40-talsmodell.

    Det här liknar däremot sport, iallafall prestanda:

    • 10 april, 2009 at 21:29

      Jävla galningar! :P

  8. Anders Östergren
    11 april, 2009 at 07:11

    Drömmer du verkligen om en sådan båt eller husbil?

    • 11 april, 2009 at 08:14

      Nej det gör jag inte. Inte ens om jag hade pengarna som krävdes skulle jag lägga på den sortens manicker. Men det hindrar givetvis inte att man fascineras av dem. Det är faktiskt oxo lite kul att kolla in dem, se på bilder och slikt.

  9. uno
    11 april, 2009 at 09:51

    Orsaken till korruption!!! Jag ser massor av vräkiga båtar här i väst. Själv har jag en liten IF – det räcker gott. Joshua Slocum menar du, ensamseglaren, alltså. Läste honom som liten och minns ännu hans problem att komma genom Magellans sund. För någon månad sen fick jag bilder från samma sund – min son var där. Skillnad på kommunikationer minsann. Uno

    • 11 april, 2009 at 10:24

      Ja han hade det kämpigt i Magellans sund. Han seglade baklänges bitvis.. :-) Läs om Slocum. Jag har läst boken minst 20 (tjugo) gånger och det är lika fängslande varje gång. Jaså IF… Vi höll på at tköpa en IF som hette ”Borta med Vinden” för omkring 25 år sedan. Har för mig att den var byggd 1971, men jag minns säkert att den deltagit i ett antal SM, som bäst etta eller tvåa.

      Det var en massa special på den som låsbara fall t.ex. När storen var hissad så hakade fallet i ett speciellt fäste som gjorde att man fick ta ner den på ett speciellt sätt, minns inte hur. Senare genom åren så kollar jag alltid annonser på just IF. En mycket vacker och välseglande båt.

      Själv är jag långkölsfantast efter att ha smällt på med en fenkölad kärra en gång (då jag låg i ruffen och vilade medans min ”seglingsvane” kamrat agerade skeppare…)

      En välskött IF, gärna utrustad med inombordare, vore drömmen. Lagom för en distingerad gentleman och hans katt… :-)

  10. blingbling
    11 april, 2009 at 12:37

    #15, Jinge:

    Om det suger svårt tror jag att du kan få en sån här i inte alltför dåligt skick till skänks:

    http://www.sailguide.com/Bilder/Hurley_20bild.htm

    Men då får du nöjet att segla hem den från Holland.

    • 11 april, 2009 at 12:44

      Är det en Marieholm?

  11. blingbling
    11 april, 2009 at 23:33

    #17, Jinge

    nej, det är en liten engelsk Hurley 20, en trevlig liten båt som en polare tänkte sig att segla ner till medelhavet med. Nånstans på resan kom han väl på att segling inte var hans grej trots allt. Sånt händer.

Comments are closed.