Expressens partiska Juholt-bevakning



Som bekant så har de Bonnierägda dagstidningarna Dagens Nyheter och Expressen fått mycket kritik för att de politiserar på nyhetsplats. Det betyder inte att nyheter om politiker inte behöver vara journalistik, men när negativa nyheter konsekvent handlar om politiker från de röd-gröna, och positiva handlar om den sittande regeringen så finns det all anledning att höja på ögonbrynen.

I valrörelsen 2010 så satte Expressen kampanj-
journalistiken i system. Man hade en artikel om dagen som var negativ till Mona Sahlin, eller någon av de andra rödgröna partiledarna. Ett par dagar före valet så gjorde man flera sidor som förklarade för läsarna vad ”Tobleroneaffären” egentligen handlade om. Nu är Mona Sahlin borta och hennes efterträdare får finna sig i att bli behandlad på samma sätt.

Det är självklart att media ska granska politiker, och det ingående. Hittar man konstiga saker så ska de givetvis berätta det för sina läsare/tittare och lyssnare. Men när konstigheterna konsekvent drabbar ett parti eller de ”rödgröna” så blir agendan alltför uppenbar för att kunna passera obemärkt. Lyckligtvis så har många av dem som läser dessa tidningar sett att nyheter först betraktas ur ett politiskt perspektiv innan man eventuellt värderar deras eventuella nyhetsvärde, men det gäller inte de mer okritiska mediekonsumenterna tyvärr.

Om Håkan Juholt skulle göra något som kan uppfattas som negativt så leder det per automatik till förstasidan. Gör Reinfeldt exakt samma sak blir inte ens en notis. Och på samma sätt förhåller det sig med Dagens Nyheter, fast där är det är inte lika övertydligt som det är när det gäller Expressen, men det är kanske ännu värre för demokratin.

Antagligen så kan man hitta kampanjjournalistik inom alla medier, men ingenstans är det lika tydligt som i Expressen och Dagens Nyheter. Och ska jag nämna någon tidning som sticker ut åt det motsatta hållet så skulle det givetvis bli Svenska Dagbladet. Tidningen är långt ifrån perfekt, men rötmånadsjournalistiken håller man faktiskt hyfsat i schack. Men betyget dras ner av att ledarsidan ofta påminner om SD-kuriren.

Kampanjjournalistiken diskuteras inom praktiskt taget varenda redaktion, men tyvärr så innebär dessa diskussioner sällan några reella förändringar. Man kan ha stormiga diskussioner ena dagen och redan dagen därpå så finns det en artikel på förstasidan som handlar om Håkan Juholts svångrem. Några kanske säger att vi får den journalistik vi förtjänar, men så är det inte. Vi förtjänar bättre.

Bilderna som illustrerar dessa rader är hastigt valda från Expressens hemsida. Fortsättningsvis så ska jag göra skärmdumpar av allt som jag upplever som kampanjjournalistik.

it Andra om: , , , , , ex12 dn12 svd12 ab12

  7 comments for “Expressens partiska Juholt-bevakning

  1. 2 juni, 2011 at 12:34

    En figur som ärver sitt ämbete, är kung och statschef, och som inte kan åtalas , han är kanske en ”människa som vi alla andra”, men av honom förväntas också att vara ett föredöme, vara landets ansikte utåt, och då ska man inte gå på porrklubb eller käka på gangsterrestauranter. Att göra sådana saker är inte vanligt, utan vulgärt.

  2. KalleB
    2 juni, 2011 at 14:35

    Måhända kan detta kopplas till moderaternas heta önskan om en statstelevision/radio.

    Man blir mörkrädd.

    • 2 juni, 2011 at 18:58

      Det otäcka är att deras ekokammare är så allomfattande och har en så stor genomslagskraft. En yttrandefrihet där den ena sidan överröstar den andra känns en aning ihålig.

  3. T Lindholm
    2 juni, 2011 at 17:57

    Som jämförelse med mediebevakning gällande Juholt och Kungen,och sedan dom CIA Agenterna som smög omkring i Sverige.
    Man ”kräver”svar av Kungen tex, men när Beatris Ask och Reinfelt vägrar kommentera om CIA Agenterna som smyger omkring innanför Sveriges gränser,så händer det ingenting.
    Varför krävs det inte att den skandalen får ett svar?

  4. 2 juni, 2011 at 18:19

    Min kommentar ovan hamnade naturligtvis på fel plats. Betr. det aktuella ämnet så tycker jag också att Svenska dagbladets inrikessidor är jämförelsevis neutrala. Och av tv-kanalerna är det endast TV4 som kritiserar regeringen.

    • Martin Forsman
      2 juni, 2011 at 23:03

      Att SVT inte kritiserar Regeringen beror väl främst på att Knutsson och Silberstein, deras två politiska reportrar, är stenhårda anhängare av Allianzen och drar sig in i det längsta från att kritisera vår ’Käre Ledare och Landsfader’ Fredrik Reinfeldt.

      Numera måste väl förresten SVT få program godkända av Regeringen och då kan ju opartiskheten flyga och fara.

      Håller med angående SvD. Tidningen är helt ok för att vara borgerlig, MEN ledarsidan med islamofoben Per Gudmundsson i spetsen är direkt motbjudande.

  5. Susanne R Vagnhammar
    17 juni, 2011 at 22:42

    Hej, Jinge! Så glad jag blir över ditt inlägg – jag har länge tänkt exakt samma sak och undrat över varför media aldrig tar upp detta. Det är så uppenbart hur de hackar på Juholt. xxxxxxxxxxxxx
    – Det är så tröttsamt, att man fortsätter trycka lögner, som Juholt redan klarat upp ( i bl.a. Ekots lördagsintervju) – ( som det där med Istanbul: han läste upp vad en vän skrev till honom i ett mejl, han sade inte själv att han ”tagit kulturfrågan till sin”. – Jag tänker faktiskt på Palmehatet, det hela påminner om det. Vad allt handlar om är förstås en berättigad skräck att Juholt kommer vinna tillbaka sina väljare och vinna nästa val.

Comments are closed.