Varför hände Skandalen Nynäsvägen?

Jag ska för ovanlighetens skull börja med att citera mig själv. Igår skrev jag en bloggpost med rubriken ”Nu kräksnögar det”, ordet kräksnögar tror jag kommer från TV-serien Pistvakt.


Jinge:
”Möjligen har bilisterna det något bättre, där startar halkbekämpningen tämligen snabbt, men vi gångare får halka omkring bäst vi vill.”

Redan igår kväll insåg jag mitt misstag, inte hade bilisterna det bättre än dem som använde apostlahästarna, tvärtom. Väg 73 var rena katastrofen och i skrivande stund 05.30 är vägen helt avstängd mellan Ösmo och Nynäshamn.

Pendeltågstrafiken till Nynäshamn fungerade inte, något som Nynäshamnsborna fått vänja sig vid. De nya pendeltågen från Bombardier går inte att köra på sträckan Västerhaninge – Nynäshamn, och själv har jag inte besökt staden alls sommaren 2007. År 2006 var jag nere 5-6 gånger, men efter att varje gång fått vänta minst en halvtimme på försenade tåg, och vid två tillfällen råkat ut för inställda tåg så har jag tröttnat. SL lyckades inte ens informera trafikanterna via skyltarna, inte heller via högtalarsystemet. Och extrabussar tog de från billigaste åkeriet någonstans norr om Stockholm. Det innebar att bussförarna inte ens hittade till Nynäshamn, de körde till Södertälje.

Och har JAG tröttnat på Nynäshamn så kan man lätt förstå hur befolkningen i staden känner sig.

Utbyggnaden av förbättrad pendeltrafik verkar dra ut på tiden, befolkningen vill ha tvåspår hela vägen men jag tror inte att de kommer att få det. Man har börjat bygga motorväg från Fors i Västerhaninge ner mot Nynäshamn men jag tvivlar på att den kommer att sträcka sig ända fram. Även om den ska det så kommer det att dröja många år innan kommunikationerna fungerar på ett godtagbart sätt.

Och i mitt stilla sinne undrar jag hur sjuktransporter ska ta sig fram när inte vägverket ens lyckas hålla snön från vägen? Är det meningen att någon med hjärtinfarkt ska transporteras sjövägen till Stockholm?

Det är ingenting annat än en stor skandal att ett snöoväder kan ställa till så mycket elände som det gjorde igår. Media rapporterar att

skolbarn satt halva natten i bussar och inte kom vare sig framåt eller bakåt. I mitt stilla sinne undrar jag hur de löste toalettfrågan? Jag har faktiskt inte sett några SL-bussar med toalett.

Jag vet att lokalpolitiker i Nynäshamn kämpat länge och väl för att få vettiga kommunikationer. Var ansvaret ligger kan jag inte bedöma, men antagligen är den tidigare sosseregeringen den största proppen i denna soppa. Men hur kommer det sig att inte ens snöröjningen fungerade? Att det var ett rejält snöoväder att vänta var fullkomligt klart. Och det hade varit klart i nästan ett dygn, ändå fungerade det inte.

Nu skyller man på polska långtradare, men det kan väl inte vara obekant för trafikplanerare att polska långtradare trafikerar Nynäsvägen?

Jag anser att myndigheterna nu får tillsätta en snabbutredning som får ta reda på varför Nynäsvägen inte snöröjdes, och hur man ska kunna försäkra sig om att kommunikationerna mellan Stockholm och Nynäshamn fungerar framöver. Den utredningen måste göras med expressfart, vintern har faktiskt inte kommit ännu, detta var bara ett litet förspel.

Källor: DN DN1 DN2 AB2 Jag igår SvD SvD1 SvD2

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

[tags]Nynäshamn, Nynäsvägen, Snökaos, Väder, Vägverket, Pendeltåg, SL, Socialdemokraterna, Politik, Skandal, Trafik[/tags]

  37 comments for “Varför hände Skandalen Nynäsvägen?

  1. Kurt
    14 november, 2007 at 08:05

    Det blir nog motorväg till Nynäshamn, framförallt p g a att Stockholmarna vill ha bra väg till Gotlandsfärjorna. Men så här års åker man ju inte till Gotland, så snöröjningen blir nog inte bättre. Pendeltrafiken lär ju inte byggas ut, man vill ju ha med sig bilen till Gotland.

  2. 14 november, 2007 at 09:24

    Under vargavintrarna i Sverige i början av 40-talet stod snödrivorna meterhöga men tågen tuffade på och samhället i övrigt visade inte heller några tecken på att vilja bryta samman. Idag räcker det med ganska måttliga snöfall för att kaos skall utbryta. Det går utför med vårt land! Dåligt ledarskap verkar vara huvudproblemet. Sedan får man väl peka finger åt det folk som accepterar ett dåligt ledarskap.

  3. Tomas S
    14 november, 2007 at 09:45

    Varje gång jag läser såna här beskrivningar av väderkatastrofer kan jag inte låta bli att undra.. varför är det så viktigt att alla måste kunna transportera sig överallt när som helst? Finns det någon naturlag som säger att vi, människor, har universiell rätt att ta oss vart som helst när som helst?
    Jag kan förstå argumentet om att de sjuka måste få vård, men att hela sydöstra Stockholm inte skulle kunna erbjuda vård på plats låter lite otroligt. I såna fall är det ju fel av vården att koncentrera sig till endast en plats.

  4. Ante
    14 november, 2007 at 09:54

    Snön är aldrig något bekymmer i norrland, skulle stockholmarna slänga på sina vinterdäck i god tid och lära sig att köra på vintervägar skulle mycket av problemet vara löst.

  5. 14 november, 2007 at 10:02

    Ante! Du kan givetvis göra dig lustig på Fjollträsks bekostnad, det gör mig inget alls. Men fakta i målet är att det var tre polska långtradare som körde av vägen och stängde väg 73.

    Det blir ju inte lika sexigt om man vill skylla på Stockholmare, men fråga dig istället hur det kommer sig att lastbilar i yrkestrafik tillåts befara våra vägar vintertid utan vinterdäck…

    Tomas S! Man kan givetvis ifrågasätta varför de inte kan få vård, men i praktiken så har den del av regionen Huddinge Sjukhus och/eller Södersjukhuset att vända sig till i livshotande situationer.

    Vid sommarväglag är det givetvis betydligt snabbare än vad folk i glesbygd kan få.

  6. 14 november, 2007 at 10:13

    De hade inte sandat. Det är en SANDAL!

    Varendajävla år blir folk så FÖRVÅNADE över det där vita som ramlar ner från skyn. Det blir JAG förvånad över.

  7. 14 november, 2007 at 10:59

    Tomas S: Ja, tänk så konstigt att folk vill komma hem från jobbet och skolan! Jag ringde skolan i Handen redan vid tolv och bad min dotter att börja ta sej hemåt t ösmo. I västerhaninge var det stopp, pendeltågen gick som vanligt inte. Efter 2 timmar kom en ersättningsbuss som givetvis fastnade i soppan på nynäsvägen. Strax efter 23 var hon hemma (bussen lyckade så småningom vända och köra tillbaka till västerhaninge och pendeln som kom igång igen vid 21-tiden), 10 timmar, utsvulten, törstig och kissnödig, och hon hade tur! Grannen som försökte ta sej hem med bil var hemma halv fyra i morse, de hade suttit i en kall bil på nynäsvägen i 12 timmar.. 10-12 timmar på bussar och i bilar utan ens något att dricka. Tror du nån utsätter sej för detta frivilligt? De allra flesta ville bara ta sej hem!
    Att notera: snöröjningen på väg 225 fungerade., trots långtradare i diket även där. Nynäsvägen är för hårt trafikerad, och pendeltågstrafiken MÅSTE fås att fungera!

  8. Ante
    14 november, 2007 at 11:01

    Jinge, i detta specifika fall var kanske orsaken 3 st. polska långtradare. Men efter att ha bott i Stockholm under några års tid kan jag med egen erfarenhet säga att många Stockholmare är fruktansvärt dåliga på att hantera vinterväglag.

  9. 14 november, 2007 at 11:05

    Läs igenom kommentarsreglerna och försök igen! / Jinge

  10. Pelle
    14 november, 2007 at 11:17

    Jag satt själv i kön inatt och är en av dom ”drabbade” Nynäshamnarna. Det tog mej 12 timmar att komma hem från jobbet och under tiden jag satt där syntes det inte till speciellt många fordon eller personal från t.ex polisen, vägverket etc. Nu vet jag att man jobbade en hel del längre fram men det förvånar mej att polisen inte var ute mer och hjälpte till med dirigering. Norrgående in mot Sthlm rullade långa stunder, t.ex kom det en hel gotlandsbåt md mötande trafik medans vi satt helt fast. Trots att mötande körbana långa tider var helt outnyttjad så dirigerades inte södergående trafik om. Sedan kan man naturligtvis tycka att folk borde vara så pass listiga att dom använder den körbanan i alla fall men det hade nog ställt till det ännu mer om ingen hade haft koll på det hela.
    Snöröjningen den här dagen/natten var verkligen under all kritik, men att sanda som någon föreslår hjälper tämligen lite då det ligger några decimeter snö/slask/is på vägen. Snöröjningen och långtradare med sommardäck var nog den utlösande faktorn till problemen. När jag väl kom förbi Landfjärden där dom stora problemn var så var vägen rätt fin ända ner till Ösmorondellen, men döm om min förvåning när sista milen till Nynäs inte är snöröjd över huvud taget! 30-50 cm snövall mellan körbanorna och djupa djulspår var det som mötte på andra sidan rondellen, och nu på morgonen vid 8 tiden så hörde jag att vägen fortfarande inte var plogad?!? Återigen, snöröjningen är verkligen under all kritik.
    Till sist vill jag bara påpeka att vi som bor ute i Nynäs och på södra södertörn är inte Stockholmare i den bemärkelsen att vi är ovana vid körning i vinterväglag, vi är tämligen vana vid eländigt framkommlighet, både på vägarna och med kollektivtrafiken.

  11. Tomas S
    14 november, 2007 at 11:23

    Raggoparden (#7): Jag tror inte riktigt min retoriska fråga gick fram. Jag frågar mig, vad har vi för rätt att anta att vi kan utnyttja service och faciliteter dagligen som ligger flera mil borta? Det här är en utveckling som skett de senaste 70-80 åren, innan dess (200.000 år) har mänskligheten klarat sig fint utan pendeltåg och motorvägar. Vi har gjort oss beroende av transporter och maskiner (pendeltåg, bilar, snöröjningsutrustning i det här fallet), och jag frågar mig om det är den typen av samhällsutveckling vi vill ha? Meningen med teknologi är väl att den ska underlätta vår vardag, inte bli förslavade av den?
    Jag har inga svar eller lösningar, vill mest väcka frågan.

  12. 14 november, 2007 at 12:23

    Kris!

    Jag måste nog säga att jag är – i stort sett nöjd – med pendeltågen. Det gäller givetvis inte tillförlitligheten vintertid, men annars.

    Men Nynäsborna är det rejält synd om. De har det fan inte så lätt…

  13. Ove Bojarp
    14 november, 2007 at 13:33

    Varför väljer man som exempel att ta akutsjuka sjövägen? Det finns ju ambulanshelikoptrar borde han ju veta.

  14. 14 november, 2007 at 13:39

    Borde han veta det? :-)

    Jag är inte helt övertygad om att man vill flyga helikopter när sikten är noll, vinden kuling.

    Och även om så vore, regionen söder om Västerhaninge innehåller tillräckligt mycket folk för att det skulle bli knepigt. Tänk bara på alla avåkningar…

  15. leif
    14 november, 2007 at 13:43

    Same procedure as last year.
    Varje år ser vi bilden av en långtradare tvärs över vintervägen,ofta har den sexton hjul varav femton står stilla och ett snurrar i en isgrop.Det är nu drygt hundra år sedan den första bilen körde på svenska vägar och forfarande drivs bilarna bara av ett hjul när det blir halt.
    Varför rodnar inte volvochefen och scaniachefen?

  16. Christer W
    14 november, 2007 at 14:11

    Ante, du snackar (skriver) en jäkla massa skit. I norrland är snön torr och driver sällan,i fjällvärlden driver snön ibland och då stängs vägarna av.. I upplands och sörmlands kustland är den ofta blöt, inte allt för sällan är det regnblandad snö.
    På de stora öppna stråken driver den och lägger sig i meterhöga driver på kort stund. En riktigt jävlig passage är mellan uppsala gävle, i närheten av björklinge, när snöstormen kommer från nordöst över bottenhavet och bottenviken.
    Jag minns att Sundsvall för några år sedan blev totalt insnöat och att det sattes in bandvagnar för att klara situationen. Sundsvall ligger ju i norrland.
    Ante, en snöstorm i skåne orsakar ofta blankslipade isgator och snövallar på 1 till 2 meters höjd eftersom vinden har fritt spelrum.
    Eller som min norrbottniske far sa efter ha bott i skåne några år, ingen däruppe begriper hur jävlig snön kan vara här nere. De förstår inte att att det kan vara bar mark på stora ytor men tvärs över vägen kan det vara en 100 meter lång hårdpacka och flera meter hög snödriva och går man ur bilen så halkar man på isgatan som har slipats fram av vind och snö.
    Själv har jag inget emot att köra i snöoväder i övre norrland (utom fjällvärlden) eftersom snö är torr och lätt, det är mycket lättare köra där än att köra på E4 från gävle ner till jönköping och i skåne i snöoväder.

  17. Christer W
    14 november, 2007 at 14:15

    Leif, det finns något som heter differental på bilarna, utan den skulle inte bilarna klara av att ta kurvorna något vidare. Det är den som gör att bara ett hjul snurrar. Alla bilar det antingen i växelådan (framhjulsdrivna) eller bakväxel.

  18. Simon
    14 november, 2007 at 14:28

    Enklaste lösningen är att avskaffa privatbilismen i städerna helt. En win-win situation för alla.

  19. per nygren
    14 november, 2007 at 14:39

    Men Jinge – jag trodde du gillade fulväder :)

  20. 14 november, 2007 at 14:45

    Jamen jag GÖR det. Men jag gillar oxo plogbilar…

    :-)

  21. Kj
    14 november, 2007 at 16:39

    För dom flesta bilar, lastbilarna och bussarna finns det en gammal fin uppfinning som heter snö-kedjor.Borde vara ett minsta krav på utlänska lastbilar, för att kräva dubbdäck är nog lite orimligt.
    Våra fina ”dragspels-bussar borde bara användas sommartid då dom vid första halkan knyter sig på mitten (använder bussar dubbdäck ?)
    Fick själv sitta i köerna i 3.5 t innan en polis escort släppte fram en omgång bilar söderut.(kör själv med Dubbdäck ), passade på att ta med mig bilen full från en av Bussarna som stod vid Landfjärden.

    Största problemet var att alla underskattade omfattningen och inte satte in tillräckligt med resurser.
    Dom övervägde att kalla in millitär …. Varför gorde dom inte det då ?? utan dom skickade civila bandvagnar med ”några filtar och lite kex chocklad”
    Dom som satt i köerna på motorvägen såg aldrig till denna hjälpen.
    Underskattat omfattningen eller var dom inte värda det ??

    Snöröjningen , hmm uttalande under Em var att deras kostnader inte tillät mer resurser ,wtf.
    (det kom från dom som var satta att sköta snöröjningen)

    Men det är väl lite av den verkligheten vi kommer att få se mer av i ”privatiseringens tidevarv” dom måste ju tjäna lite mer, och spara på resurserna ….

    Kj

  22. Harri
    14 november, 2007 at 17:37

    Det var rätt tyst utanför min lägenhet vanligtvis så dundrar några lastbilar förbi här

  23. Staffan
    14 november, 2007 at 17:40

    Jag skulle gärna sett att trafiken söder om stan hade spärrats av helt under gårdagens snöväder. Det hade säkert behövts vid förra årets blixthalka också.
    Av någon anledning så finns det en rädsla att fatta detta beslut som troligen åligger kommunens räddningschef. Och i vår kommunrika region med gemensamma räddningstjänster för kommunerna är det en komplex beslutsordning kan jag tro. Sen har vi ju Länsstyrelsen som har att samordna!
    Det enkla kan var svårt då!
    Så förvånas jag av bilförare som absolut måste köra in i ovädersområdet bara för att här körde jag i morse och alla andra dagar. Var försvann självbevarelse driften? Fösvann den när jag satte mig i bilen?
    Och ersättningsbuss för pendeltåget, var det böterna för utebliven tåglägenhet som gjorde att entreprenören med berått mod utsatte pendlarna för ytterligare fara. Det hade gått att öppna lokaler i Västerhaningen för de som inte kom vidare.
    Har Nynäshamnsborna vrede mot kollektivtrafiken inneburit att entreprenörer och SL tappat det sunda förnuftet helt.
    På tisdagen fattades det visa beslut av ansvariga tjänstemän och politiker.
    Civilförsvar och militär är en resurs att ta till i en krissituation som tisdagens. Men de måste få ett belut att göra det!

  24. blingbling
    14 november, 2007 at 17:50

    Jag tror lite som Kj, man får helt enkelt privatisera lite mer och hoppas på att den saliggörande konkurrensen sköter snöröjningen.

    Kanske kunde man tänka sig att göra finansieringen frivillig såtillvida att snöröjningsstyrkorna gör ett varv längs vägen och tar upp kollekt innan man skrider till verket ? På så sätt kanske vi skulle kunna sänka kommunalskatten nån tioöring till.

  25. Ken
    14 november, 2007 at 18:50

    När det gäller ledbussar finns det två typer av konstruktion. Antingn har man drivningen i den främre delen, eller så har man drivningen i släpvagnen och då skjuter vagnen den främre delen framför sig, inte alls bra på vintern.
    I Nacka/Värmdö har i drivningen i den främre delen och slipper oftast att bussen viker sig vid halka. Dock finns det förare som lyckas ändå. Jag kör buss på heltid här i Nacka/Värmdö. Alla bussförare är inte uppväxta i vårt land och har därför inte det här i blodet. Dessutom har vi ofta undermåliga däck på många av våra bussar och då blir det lika illa som med de polska långtradarna.

  26. 14 november, 2007 at 20:27

    Som sagt, det är ju så kul med busväder – ja åtminstone så länge det drabbar någon annan. Vore du konsekvent skulle du sitta däruppe i Haninge och riktigt njuta av eländet just nu och välsigna det mysiga vädret – och konsekvenserna av det.

  27. 14 november, 2007 at 20:38

    Men Kerstin då!?

    Jag NJÖT av vädret, det var läckert. Men jag blir förbannad på Vägverket som indirekt orsakar att kanske 1500 personer fick tillbringa kvällen och natten i bil eller buss.

  28. Ken
    14 november, 2007 at 20:48

    Vägverket är oerhört klantiga som vanligt. De förstår aldrig hur ”hemskt” vädret blir, varken den 1 november förra året eller som nu den här gången. Vägverket lär sig aldrig. De drar bara ner på resurserna hela tiden. De saltar istället för plogar när det kommer många decimeter med snö. Sådant fungerar ju inte förstås.

  29. Rob
    14 november, 2007 at 21:13

    Alltså, som Nynäshamnsbo vet jag att det har snöat rätt rejält, men som tur är har jag inte varit tvungen att ta mig från centralorten.

    Man skall dock komma ihåg att både RV73 (öht) och E18 norr om Täby inte är prioriterade vägsträckor. Alltså, vi söder om sta’n anses som avskrapet av samhället, och det har vi tjänstemännen på VV att tacka för.

    Att sedan ”illbattingen”, som (s)tyr våran kommun i minoritet, inte tar beslut att stänga av RV73 i sådant här kaos, kan ju diskuteras.

  30. Martin
    14 november, 2007 at 22:14

    Fan vad äcklad man blir av att det aldrig finns någon som tar ansvar, inte för att man kan ta ansvar för att det snöar men hur fan kan man skylla på polska långtradare? det är ju så man blir gråhårig. De där långtradarna kör där varje dag, det borde inte vara någon nyhet för någon, så varför är inte vägen anpassad för den tunga trafiken? Nynäshamn är avkroken som gud glömde….

  31. 15 november, 2007 at 00:00

    Man undrar hur folk har klarat sig hela natten i bilar och bussar. Blir nog en och annan som får lugninflammation.

    I nordvästra Stockholm har det inte snöat speciellt mycket. Inte har vi märkt av något busväder här. Men halkbekämpningen blir sämre för varje år.

  32. 15 november, 2007 at 00:26

    Jovisst Jinge,
    i den perfektaste av alla önskevärldar, där ingenting störande kan hända under busväder, inga trän kan falla över vägen och järnvägen, eller över hus, inga takplåtar kan blåsa av, inga tegelpannor drösa ner, inga bilar eller långtradare kan ställa sig på tvären och spärra framkomligheten på vägarna etc. så skulle inte heller jag tycka illa om riktiga busväder, om de alla vore som att se dem på film alltså.

    Nu är verkligheten den att riktiga busväder ställer till en massa trassel och att de inte heller är ofarliga. Naturens makter går inte alltid att rå på. Gudrun exempelvis, tog omkring 15 personers liv, dels under själva stormen, dels bland dem som röjde upp efter den. Det var tragedier för deras anhöriga

    Välkommen till verkligheten alltså!

  33. Pelle
    15 november, 2007 at 09:07

    Martin, ok.. det är oförskämt att skylla på själva långtradaren, men någon har ansvar för att själva långtradaren är utrustad att åka med i det väder och väglag som råder. En del av dom långtradarna som jag såg stå still längs vägen hade däck som möjligen skulle fungera som gungor i någon lekpark.

    Stänga av vägen? Skulle vi då ha suttit i bilen/bussen och väntat ännu längre eller skulle dom ha stängt av redan i helgen för att femdygnprognosen sa att det kunde snöa några dagar senare?
    Nä ut och snöröj och halkbekämpa i tid för i he”#%¤te! Och ändra reglerna om vinterdäck även för tung trafik.

  34. Pelle2
    15 november, 2007 at 12:18

    Lustigt att alla här anser att långtradarna är problemet medan Vägverket bygger en väg för att öka framkomligheten. Om orsaken till att vägen stängdes av är långtradare från kontinenten som ej är utrustade för vinterväglag så löser ju inte en ny väg problemet. En däckkontroll vid färjeläget skulle vara bättre…

  35. Johan Andersson
    16 november, 2007 at 01:19

    Det är inte underligt att just 40tons utländskaekipage har problem med snö. På grund av EUs regler så får fordonen inte väga så mycket som Svenska och Finska ”60ton” och norska ”50ton” ekipage. På ett typiskt Nordiskt ekipage kan föraren öka trycket på drivhjulen vid svårt väglag. Europeiska dragbilar kan genom sin utformning inte göra så då inga axlar går att lyfta. Diffspärr sitter i de flesta tunga fordon men många som aldrig har råkat ut för halka vet inte hur man hanterar den. Snökätting är ett bra förslag men man bör nog även kräva att föraren kan lägga på den i snöoväder också. I Norge kräver man sju snökjedjor på tunga ekipage samt att föraren har kunskap om hur man hanterar dessa. Fem till bilen och två till släp eller trailern. Dessa krav borde finnas i Sverige också. Jag har varit åkare i snart tio år och ser mer och mer utländska och i synnerlighet baltiska ekipage på våra vägar så problemen bör nog öka. Nu när Polackerna får bedriva inrikestrafik i Sverige så kanske det är dags för Vägverket att reagera.

  36. Kim
    5 december, 2007 at 02:02

    Hej!

    Jag satt fast i snökaoset med min skolklass, på väg hem till gotland och bilden du har från DN.se föreställer oss. Jag kan inte hitta den på dn.se, skulle du kunna mejla den till mig tror du?

    Tack på förhand.

    kim

  37. Marcus R
    5 december, 2007 at 09:36

    Där finns alltid dem som har det sämre! :)
    http://englishrussia.com/?p=315

    Hoppas Jinge låter länken komma fram – den är faktiskt lite underhållande.

Comments are closed.