Torbjörn Larssons – nya DN


Jag läste någonstans att Jan Guillou slutat kalla Dagens Nyheter för ”Sveriges Malligaste Morgontidning” för att hans kompis Torbjörn Larsson nu är chefsredaktör där.


Jag förstår nu detta
påstående eftersom jag tycker att DN alltmer liknar kvällstidningarna, och de har minsann inte mycket att vara malliga för. Ska man se enbart till DN.se så förefaller det om tidningen redan är på väg mot samma slags journalistik som kvällstidningarna är experter på. Jag ska inte dra en massa konstiga DN-artiklar i repris nu, det lär inte behövas. Men det blir tydligare och tydligare för varje dag som går att Dagens Nyheter är på väg att byta genre.

Vilka som förlorar mest på det är oklart, men mitt grundtips är ägarfamiljen. Avståndet växer mot SvD…

Torbjörn Larssons NYA DN TB:s NYA DN1

Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]Bonnierkoncernen, Dagens Nyheter, Kvällspress, Mediekritik, Politik, Torbjörn Larsson, Jan Guillou[/tags]


12 svar till “Torbjörn Larssons – nya DN”

  1. Det här har inget med Madde o göra. Jag tyckte bara att vara lite roligt att den adsense reklam du har över bojkotta israel, visade reklam för hotell och hut att köpa i Israel :=)

  2. Tobbe har väl en bakgrund på Aftonslasket om jag minns saken rätt (och tabloidformatet fixade ju Wifstrand redan innan, måhända går man kanske till överdrift i sin iver att anpassa sig till formatet) ?

  3. Nu undrar jag: Är det inte så att AB har haft en otrolig ökning av köpare och läsare? Så jag är rädd att det inte är Bonniers som förlorar på att DN blir likadan, utan de svenskar som vill ha mer än en kvalitetstidning i landet.

  4. samma ställe som hans kollegor hos DN, Aftonbladet och Expressen m.m.
    Vad har hänt med media kulturen i Sverige egentligen.

  5. Ja, DN har sunkar ner sig de senaste åren. Innehållet är likvärdigt med Metro och ledarna är tråkiga, politiskt korrekta och saknar helt den skärpa som finns i SvD.

  6. Är det inte så att AB har haft en otrolig ökning av köpare och läsare?

    Va??

    Aftonbladet säljer färre och färre tidningar varje dag. Senast igår hörde jag att de sparkar 20 personer.

  7. Morteza undrar: Vad har hänt med mediakulturen i Sverige egentligen?
    Vi har fått Idol, dagliga redogörelser för vad kungbarnen har för sig och svulstigt skvaller om Brittney Spears och Micke Persbrandt, är inte de vad populasen suktar efter?
    Det är i varje fall vad reklammakarna påstår…
    Jag har helt slutat köpa AB eftersom jag inte längre står ut med dess äckliga ”grävande journalistik” om pseudohändelser.
    Jag får samma känsla av obehag efter att ha läst AB som om jag hade stoppat i mig ett kilo smågodis.

  8. Bör tilläggas, det är samma sak med DN.
    Efter att i mer än tjugo år prenumererat på tidningen.

  9. Sara G…
    Man kan bli lite övermättad på kändisskvaller, visst är det så.
    Men…. vad gäller mig själv så funkar det så här: Officiellt så förfasar jag mig å det grövsta över ”kändissnaskerier”. Privat snaskar jag glatt i mig desamma. Med persiennerna på halv och i läslampans sken flinar jag gott åt kändisarna konstigheter, fast egentligen mer åt själva journalistiken. Ibland är det något mycket komiskt över en ”sensation”.
    Om det är dubbelmoral eller vad det nu kan vara som får mig att i hemlighet läsa kändisskvaller kvittar, men så är det.
    Troligen är det dock bara jag som fungerar på detta märkliga sätt. Har jag förstått.

  10. Kallar ni rapportering av fallet Madeleine för “kändisskvaller”? För det är ju den bilden som opassande nog illustrerar denna bloggpost! Ett barn är kidnappat och kanske mördat – get a grip!