Reklambyrån Den Nya Välfärden


Det har blivit alltmer populärt bland lobby-
organisationer och reklambyråer att kalla sig själva för ”tankesmedjor”. Genom att använda det ordet så försöker man sätta en stämpel på företaget, en stämpel som handlar om något slags intellektuellt innehåll, här har man minsann tänkt, låter det som.


Lobbyföretaget Den Nya Välfärden
har för många gjort sig kända för att snylta på tillnamnet ombudsmannen, så har t.ex. Pär Ström låtit sig döpas till integritets-
ombudsmannen vilket låter som om han vore utnämnd av regeringen. Det är han inte, han är utnämnd av sig själv. På lobbyföretaget ifråga har man även något som man kallar ”Företagarombudsmannen” som även det snyltar semantiskt på ordet ombudsman. Och när jag ändå är inne på svulstiga titlar kan jag nämna att DNV också har något som de kallar Konkurrenskommissionen, det låter väldigt seriöst och det namnet är också valt med omsorg, det låter som om regeringen tillsatt den.

Patrik Engellau heter chefen på företaget och om honom finns en lång artikel i ETC som jag tycker att ni ska läsa.

ETC: ”Den här berättelsen börjar den 6 juni 1995. Under rubriken ”Hushållsföreståndare, hembiträden” i Platsjournalens Stockholmsdel kunde landets arbetssökande läsa att familjen Engellau sökte en barnflicka. En som nappade var 19-åriga Pia från Mjölby. Efter anställnings-
intervjun fick hon jobbet. Lön: 1 500 kronor varannan vecka plus en enrummare att bo i. Ersättningen skulle betalas ut svart.

Mannen i familjen som anställde Pia heter Patrik Engellau och är samhällsdebattör. Sedan åtta år driver han lobbyföretaget ”Den nya välfärden” som i nära samarbete med SAF vill förändra Sverige i nyliberal riktning. Enligt Engellau är grunden för förändringsarbetet ”den enkla idén att Sverige blir bättre om medborgarna har mer att säga till om. Både över politiken och plånboken”.”

Nu har man också planer på att ägna sig åt mediekritik på företaget. Därför pågår något slags förhandlingar med en f.d. TV4-
medarbetare.

Dagens Media: ”Den för mutbrott misstänkte journalisten och juristen Trond Sefastsson är aktuell för Tankesmedjan och stiftelsen Den Nya Välfärden. Han ska ha ett nytt jobb på gång som medierådgivare för Den Nya Välfärden…

…Tv-kanalen TV4 sade i december upp samarbetet med Trond Sefastsson efter att han misstänkts för att ha tagit emot pengar för att göra sina reportage i programmet Kalla fakta.”

Nu är ju ordet ”Pressombudsmannen” redan upptaget så jag antar att den nya medarbetaren kommer att sägas representera Presskommissionen eller något i den vägen. Ett imponerande namn kommer Sefastssons avdelning i alla händelser få, hur imponerande Sefastsson själv är med tanke på brotts-
misstankarna är dock mer oklart.

Tittar man igenom lobbyorganisationens hemsida ser man att det helt överskjutande målet är att gagna företagare, något som man anser sig göra med svulstiga titlar på den egna verksamheten. Att ”Integritetsombudsmannen” numera fått en bisyssla som antifeminist är bara ett led i en och samma riktning, det handlar om att marknadsföra nyliberalism och verka för att av-
skaffa det man har i företagets namn, Välfärden.
(Tack Kurt!)

ETC Dagens Media SvD

Andra om , , , , , , , , ,

[tags]Den Nya Välfärden, Trond Sefastsson, Patrik Engellau, Pär Ström, Integritetsombudsmannen, Reklambyrå, Annonsbyrå, Lobbyföretag, Nyliberalism, Politik[/tags]


12 svar till “Reklambyrån Den Nya Välfärden”

  1. Det är helt uppenbart att det numera alltid måste ställa några grundläggande frågor när ”fakta”, statistik och undersökningar av olika slag presenteras!

    Vem har gjort vad? Varför? Var det någon som ville något och i så fall vadå? På vems uppdrag? Metoder? Urval? För vems pengar? osv.

    Det borde också vara varje seriös journalists första ätgärd och ställa frågor om och redovisa sådana grundfakta. Och om det inte görs är det för läsaren, tittaren lyssnaren bara att avfärda reportaget ifråga som propaganda.

  2. Den där Sefastsson sägs en gång i tiden ha varit en rätt aktad person inom journalistiken. Jag vet inte riktigt varför. Om det är som Dagens Media skriver har jag ännu svårare att förstå det.

  3. Framförallt är Patrik Engellau en gammal SAF-konsult. En organisation som blev så hatad och avskydd att den var tvungen att byta namn för att någon skulle lyssna på dem.

    Läs gärna Esbatis fantastiska genomgång av hans åsikter.

  4. Aktietorget. Om man vill gräva alltså.

    Killen bakom pensionsreformen från RSV är också knuten till DNV.

  5. För det första innehåller väl frasen ”Nya välfärden” i sig avsaknad av välfärd rent allmänt.
    Allt enl. Nyspråk.

    Sedan så kan man väl säga att alla dessa titlar får det att låta som ett katalogföretag som skickar bluffakturor. Dom är ju också kända för att snylta på andra namn, och sko sig på myndigheters titlar.

  6. Engellau anno 2005:

    ’Det är nya tider nu. Förr var systemet riggat för att anställda lätt skulle kunna ”sjukskriva sig”. Arbetsgivarna var ganska flata och betalade med automatik. Men numera råder en ny anda. Regeringen är allvarligt bekymrad över sjukskrivningarna och vill strama upp systemet. Försäkringskassan vill att arbetsgivarna hjälper till att hålla kontroll över sjukskrivningarna (även om varje enskild handläggare kanske inte fattat galoppen.)’

    http://www.dnv.se/4oktober/2005/2005.pdf

  7. Mer Engellau (ur Mikael Nybergs artikel De slutna sällskapens män):

    ”Processen var stundtals helt medveten. Patrik Engellau förklarade i en rapport för Aspeninstitutet att den ekologiska ideologin borde uppmuntras, eftersom den skulle göra det lättare att få den växande skaran arbetslösa att anpassa sig till en knaper tillvaro i samhällets utkanter.”

    http://www.mikaelnyberg.nu/artiklar/9909om.html