Kvällspressens ständiga självmål

Att ägna sig åt kritik av kvällspressen är troligen det allra lättaste ämnet för en blogg. Det räcker med att se på deras hemsidor för att förstå att de sedan länge övergett nyhetsrapporteringen till förmån för sex –
och kändisskriverier.

I högerspalten ser du hur Aftonbladet värderar nyheter just i skrivande stund. Jag fick skrolla ner fyra skärmsidor innan jag hittade den första artikeln som inte handlar om sex, kändisar, dokusåpor, TV eller dataspel. I högerspalten visar jag skärmdumpen och först vid den röda markeringen hittade jag det första som handlar om något annat.

Man toppar givetvis stenhårt med SEX. Artikel nummer ett som man puffar för har texten: ”Tenniscoachen förförde 13-åring. Flickan: Jag är för ung, hon borde vetat bättre.” Uppenbarligen är tenniscoachen kvinna vilket ger vid handen att det handlar om lesbisk erotik, vilket givetvis totalknäcker nyhet nummer två, att David Copperfield anklagas för grovt sexbrott.

Så håller det på sida efter sida. Jag är fullständigt övertygad om att tidningen Hänt i Veckan är seriösare än Aftonbladet. Egentligen vet jag inte om Hänt i Veckan fortfarande finns. Kvällstidningarna borde rimligen ha konkurrerat ut den på sin egen, tyvärr alltför långt utdragna vandring mot sotdöden.

Egentligen borde jag skriva något om journalistik också, men det känns som att sparka på någon som redan ligger. Aftonbladet har sedan länge lämnat journalistiken och är helt och hållet en del av underhållningsindustrin. Givetvis är det ett resultat av distributions-
formen, det handlar om att fånga köparen i kön i livsmedelsaffären eller då hon eller han passerar utanför ett annat försäljningsställe, men journalistik är det minsta det handlar om.

Det måste kännas märkligt för dem som drömmer om att bli journalister, att utbilda sig ett antal år och sedan inte få annat arbete än på Aftonbladet. Men de måste ju försörja sig…





Andra bloggar om: , , , , , ,

[tags]Kvällspressen, Aftonbladet, Mediekritik, Underhållning, Journalistik, Sex, Politik[/tags]

  12 comments for “Kvällspressens ständiga självmål

  1. 20 oktober, 2007 at 07:32

    Kvällspressen är intelligensbefriande…

  2. 20 oktober, 2007 at 08:45

    Man kan ju undra om de verkligen ska få ha presskort…

  3. Sara G
    20 oktober, 2007 at 10:10

    Märkligt att inte LO, som äger halva tidningen, protesterar!
    Men LO-bossen Vanja Lundby-Wedin har säkert roligare saker för sig än att värna om folkbildningen.
    Hon har ju en miljon om året att spendera…
    Och shopping tycker vissa är kul!

  4. Andreas
    20 oktober, 2007 at 10:37

    Sex, kändisar, dokusåpor, TV eller dataspel kan också vara nyheter. De skriver vad folket vill läsa. Annars hade de inte haft några läsare.

  5. 20 oktober, 2007 at 11:26

    Finns inget som tyder på att kvällspressen ser morgontidningarna som konkurrenter utan nu har riktat in sig på att ta upp kampen med Se&Hör och liknande slaskhinksproduktioner.

  6. Sara G
    20 oktober, 2007 at 11:28

    Presskort, liksom universitetsexamina, kan köpas på internet till rätt facila priser, har jag fått mig berättat.

  7. thomas
    20 oktober, 2007 at 12:46

    Man får väl anta att det tyvärr säljer, att aftonbladet bara ger folk vad folk vill ha. Det har dom nog ordentlig koll på, i konkurrensen med expressen har man utarbetat det mest säljande konceptet. Jag tycker det verkar som om man delat upp det så att aftonbladet tagit sexbiten och expressen fokuserar med på kungligheter och kändisskfaller.
    Det säljer bäst, konstigt nog, för alla jag känner uttrycker mer eller mindre förakt över kvällstidningarna, aldrig hör man någon säga något positivt om dem.
    Då är det väl folk det är fel på, kanske? Skulle en seriös kvällstidning kunna överleva är frågan.

  8. Neoliberal Agenda
    20 oktober, 2007 at 13:09

    Det måste kännas märkligt för dem som drömmer om att bli journalister, att utbilda sig ett antal år och sedan inte få annat arbete än på Aftonbladet. Men de måste ju försörja sig…

    Marknaden i nötskal. Det enda sättet att tjäna är genom att betjäna. Många konsumenter efterfrågar det som Aftonbladet och Expressen erbjuder. Marknaden levererar.

    Själv har jag inte köpt kvällstidningarna på tio år. Jag prenumerar mest på små kvalitetstidningar som tex. Nyliberalen.

  9. 20 oktober, 2007 at 13:35

    Sara! Giltiga presskort kan inte köpas på Internet.

    Thomas! Aftonbladet och Expressen tappar enormt i försäljningssiffror, din idé faller på det. De kommer INTE att överleva hur länge som helst. Inom tio år är de väck, troligen snabbare.

  10. 20 oktober, 2007 at 15:30

    Jag tycker mest om allt synd om den politiska redaktionen som måste känna sig totalt undanskuffad och bara existerande som ett alibi. Om Aftonbladets politiska redaktion rent fysiskt såg ut som hemsidan så skulle man hitta Helle Kleins kontor i källaren bakom en läckande toalett, utan elektriskt ljus och med halvfungerande skrivmaskiner med återanvända färgband.

  11. Sara G
    20 oktober, 2007 at 17:03

    Nää, dessa presskort är inte mera giltiga än de universitesexamina man kan köpa på nätet, om man känner för att gå den lättaste vägen.
    Men dom duger nog att vifta med ibland…

  12. Andreas
    20 oktober, 2007 at 22:49

    Jinge: Men att som du tror att Aftonbladet är borta om tio år beror förmodligen inte på att de skriver om det de gör utan att deras läsare har letat sig till Internet.

    Alla tidningar är på väg åt samma håll, förutom de som fortfarande har de mossigaste kvar.
    Internet är framtiden, tro det eller ej ;-)

Comments are closed.