Googles förre VD äger Blondinbella AB?

Lasse Strömberg avslöjade i sin blogg att Blondinbella ägnar sig åt marknadsföring i sin blogg, en dold marknadsföring som smygs in i texten.


Lasse Strömberg:
”Vill verkligen en 17-årig tjej satsa 100 000 kronor för att driva en blogg? Varför driva en blogg som ett aktiebolag? Var är orsaken till det?

Tittar man på Blondinbellas blogg slås man av det faktum att hon ständigt framhåller olika företag. Har hon varit och fikat får man reda på vilket fik. Har hon varit och shoppat får man reda på var.

Hur kan en 17-årig tjej som inte har något att säga skriva en ”debattartikel” i Expressen? Hon har ju absolut inget att komma med. Men en sådan artikel genererar otvivelaktigt rätt mycket trafik till bloggen.

Kan svaret vara att hon inte själv bestämmer innehållet på sin blogg. I hennes bolag finns tre personer med i styrelsen, nämligen Johan Kinnander som har bolaget J Kinnander Förvaltnings AB på Sibyllegatan i Stockholm. Han har tidigare varit anställd på Google Sverige, men ska enligt uppgift fått sparken från den ena dagen till den andra.”

Johan Kinnander, som var VDGoogle Norden, tvingades att lämna Google med utomordentligt kort varsel. Orsaken är höljd i dunkel, något som troligen är ett resultat av en uppgörelse mellan honom och företaget. Efter detta har han arbetat som VD på ett företag som heter G-Life, en firma som sysslar med det mesta mellan klädförsäljning och olika slags event.

I en artikel som skrevs av Resumés Tobias Rydergren sägs det:

Resumé: ”Johan Kinnander vd på G-life är en av delägarna i klädbutiken Sid and Sally som slog upp portarna i fredags.

– Det här är ett privat projekt, där jag klivit in som partner. Mitt fokus är fortfarande på G-life.

Sid and Sally ska sikta in sig på en bred målgrupp. Och för att nå den blir digitala medier viktiga, för den förra Google-basen.

– Ja. Sökordsmarknadsföring kommer att vara en viktig del av marknadsföringen. Vi har också startat ett par bloggar och kommer att göra en del gerilla-aktiviteter.”


Proffsfoto, sminkning och aktiebolag, vem betalar?

Sid and Sally är ett slags näthandelsföretag som vänder sig till en ung publik, i vad mån det finns någon reell verksamhet är svårt att avgöra för en utomstående. Men Blondinbella AB ligger garanterat i linje med den publik som företaget vänder sig till. För övrigt så rapporterade G-life från en invigning från Clarion Sign, och gissa vem som mer gick på den invigningen och rapporterade utförligt på sin blogg, jo just Blondinbella.

Isabella Löwengrip har berättat på sin blogg att ”ett stort företag” köpt in sig i hennes aktiebolag. Det finns all anledning förmoda att det just är Googles förra Nordenchef Johan Kinnander, och att det numera är han och hans företag som bestämmer vad som ska skrivas på den bloggen, en av hans s.k. gerillabloggar.

Personligen måste jag säga att jag faktiskt trodde att Isabellas blogg var en riktig blogg och inte ett verktyg för att tjäna pengar, men efter att ha läst Lasses bloggning idag så inser jag att jag troligen haft fel. Proffsfoto, design och aktiebolaget kostar en del…

Lasse Strömberg G-Life Resumé DN1

Andra om , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Bloggosfären, Blondinbella, Johan Kinnander, Google, G-life, Gerillabloggar, MUF, Norrmalm, Vasastadem, Bloggtips, Modebloggar, Tjejbloggar, Narcissism, Politik[/tags]

  24 comments for “Googles förre VD äger Blondinbella AB?

  1. Charlie
    19 februari, 2008 at 10:55

    Så är det givetvis. Det är en reklamblogg som ska ta betalt för textreklamen, sedan kommer Blondinbella övergå till politisk reklam för (m) 2010, hon får ju rösta då för första gången. Smart!

  2. Micke B
    19 februari, 2008 at 11:17

    Gerillablogg :-)

  3. Kurt
    19 februari, 2008 at 12:15

    På nätet fungerar det ju inte så bra med separata reklambudskap, läsarna filtrerar bort dem mycket effektivt. Därför är det mycket effektivare att integrera reklamen i texten. Men det sker ju inte bara på nätet, utan även i kommersiell radio och TV där produktplacering växer stort t ex:

    http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=148843

  4. Leo
    19 februari, 2008 at 12:34

    Instämmer Kurt.. det vi nu beskådar är en omfördelning av profilen på företagens reklambudgetar. Dom är mycket skickliga på att mäta och utvärdera olika insatsers utfall.

    I det sammanhanget är det intressant hur DN och Expressen tex. hjälper till att ”hypa” bloggen Blondinella.. Om man vore lite konpiratoriskt lagd så skulle man börja ana ugglot i mossen men nu är man ju inte lagd så..

  5. Leo
    19 februari, 2008 at 12:35

    ugglor skulle det vara och inget annat..

  6. Micke
    19 februari, 2008 at 12:43

    Ganska intressant. Ett vanligt fenomen dock. Det anmärkningsvärda är inte att blondinbella finansieras av företag i syfte att marknadsföra produkter (det är vanligt i modebloggosfären) men det anmärkningsvärda är att blondinbella har fått mediautrymme i expressen och, hm, var det svenskan eller dn, minns inte. Men nån stor dagstidning hade ett reportage om henne.

    Också lite intressant att du skriver så mycket om nån blond småtjejs struntblogg. Är du lite avis? Liiite bara. För att du vet att du når ut till ganska många (i och med att du länkas från dn och svd varenda dag) men att den här ytliga bloggen når ut till fler. Jag vet inte jag. Jag tycker att ni riktar er till vitt skilda målgrupper så jag förstår inte varför ni hamnar i luven på varandra. Du riktar dig ju till tedrickande övre medelinkomstaggande kulturvänster på södermalm och hon till drinkpimplande omyndiga mufare i vasastan (samt alla småstadsbor som vill vara just det).

  7. ApanApansson
    19 februari, 2008 at 12:44

    Det var mycket intressant research Jinge, jag såg en dokumentär om hur företagen tar sig in nu när reklamen har slutat fungera. De använder just modeforum/bloggar på internet för att infiltrera rätt kretsar som sedan ger ringar på vattnet. Ett exempel är ju det där låtsassnuset (Catch?) som landserades genom att det till en början bara gick att köpa på Stureplan. Att skapa reklam utan avsändare är ett otäckt beteende.

  8. 19 februari, 2008 at 12:47

    Nej Micke, jag är inte avis. Jag har tillräckligt många besökare, fast visst skulle jag vilja tjäna lika mycket som Isabella. I mitt fall blir det iaf ett par spänn om dagen för somliga klickar på Googleannonserna, gott så.. :)

    Fast vill nån köpa bloggen min så är jag inte omöjlig :-)

  9. Micke
    19 februari, 2008 at 13:06

    Jag lovar att klicka lite mer på google-annonserna i framtiden så du inte svälter ihjäl. ;)

  10. 19 februari, 2008 at 13:57

    My my my…så nu är inte bara terroristsupportrar länkade till bruttan utan vi verkar också veta att hennes blogg inte är hennes eget verk utan hon skriver det hon blir tillsagd att skriva.

    Du sköna nya värld…som jag själv skrev om igår.

  11. Aewheros
    19 februari, 2008 at 14:48

    Ja, Micke B. Gerillablogg var faktiskt ett härligt ord.

  12. Looking over the Shoulders of Giants
    19 februari, 2008 at 15:00

    Varför är detta negativt?

    Jag ser det som att någon har tänkt till coh kommit på ett koncept som man är beredd att investera i. Så får man väl se om det blir npgon avkastning. Det är väl bara ett nytt sätt att sälja annonsplatser. En innovativ lösning, sen får man se om det fungerar bra eller inte.

  13. Magnus
    19 februari, 2008 at 15:18

    Man ser att det spenderas många pengar på den där bloggen, stylist, sminkös, fotograf och studio kostar skjortan. Att kidsen köper det utan att undra är märkligt.

  14. Leo
    19 februari, 2008 at 15:20

    Re Röde Condoren det är inte troligt att hågon säger åt blondinella vad hon skall blogga om och vad bloggposterna skall innehålla.. DET räknar hon nog ut alldeles själv..

    Det är lite som med journalisterna på Dagens Nyheter.. inte säger ngn åt dom vad dom skall skriva och hur det skall se ut! Dom vet ändå vad ”husse” tycker om.. och hur ”husse” tycker att det skall se ut.. Fri och oberoende media idag!

  15. lasse_x
    19 februari, 2008 at 15:25

    Ingen nyhet direkt. Vem litar på den uppsjö av specialblaskor för allt mellan himmel och gjord som finns nuförtiden och som är beroende av annonser för sin överlevnad? Troligen är det så att alla filmer nuförtiden ser till att bli sponsrade av varje produkt och varumärke som kan tänkas flimra förbi i filmen. Kan man lita på allehanda patientföreningar som sponsras av läkemedelsbolag. Det jag har lärt känna av amerikaner har en betydligt klarare rågång när det gäller nåt skall kunna gå för ideellt och icke kommersiellt, det är nolltolerans som gäller. Men så har de oftast inga som helst illusioner om vad som gäller när marknaden råder.

  16. el persson
    19 februari, 2008 at 16:43

    Gång på gång, ja några i alla fall, har du lurat in mig på den där blonda sidan med dina betraktelser Jinge., men inte denna gång. Så nu har jag läst din blogg, och kommentarerna UTAN att länka vidare till damen ifråga.

    Är jag på min vakt hoppas jag kunna undvika den fällan även i fortsättningen. För mig har den hittills varit lika ointressant som helgmålsringningen och lär väl fortsätta så. Å andra sidan hör jag väl inte till målgruppen för bor jag inte i Vasastan och har inte heller någon längtan dit, även om jag cyklar genom den ibland.

  17. 19 februari, 2008 at 16:59

    Jag valde att länka det här inlägget på blondinbella.se för att läsarna skulle kunna ta del av det. Föga förvånande blev jag censurerad. Eftersom blondinbellas läsare aldrig skulle klicka sig in på en blogg som din kommer de heller aldrig att veta om den lilla industrin.

  18. 19 februari, 2008 at 17:51

    Vi skrev tidigare om detta på Bloggtidningen.se med funderingar kring dessa plötsligt uppdykande btjej/modebloggar.Många med tävlingar och länkningar som förutsättning för att man skulle få vara med på chansen att få ett par märkesjeans mm. Vi hade en liten fundering kring det du nu intressant skriver om Jinge. Det fanns något som inte stämde i det här. Plötsligt så låg det en massa modebloggar bland oss alla ”torra” (nåväl jag skämtar lite, men ni fattar) åsiktsmaskiner. Det var det jag och RoseMari reagerade på.

    Principiellt så har inte jag något emot att det finns bloggar som Blondinbella, det är lika med VeckoRevyn på nåt sätt. Däremot kanske de ska ha en egen kategori, men det får de nog snart… Blondinbella är kul på sitt sätt och väldigt framgångsrik och en gullig tjej dessutom…

  19. Matte
    19 februari, 2008 at 17:54

    Hon är rätt rolig den där bruden. Hon skriver själv att hon har en bloggcoach och det betyder rimligen att den personen är den som bestämmer vad hon ska skriva om. Ihåligt skulle en hackspett säga!

  20. 20 februari, 2008 at 01:40

    Jag föraktar visserligen Blondinbella och det mesta hon står för. MEN! Att hon (och/eller någon annan) tjänar pengar på hennes bloggande är inte ett acceptabelt argument mot henne eller hennes blogg. Hennes fördummande, ytliga och meningslösa skriverier däremot, förtjänar all skit folk orkar kasta på dem.

    Det är inte fult att tjäna pengar.

  21. el persson
    20 februari, 2008 at 07:02

    Eldh #20. I affärsidén ingår säkert at en del ska förakta henne. Det värsta som kan drabba henne är att bli ignorerad.
    Kommentarerna hennes må tyckas vara ytliga, meningslösa osv för alla andra än supporterskaran, men tro inte att bruttan är dum. Hon är smart, skitsmart. Även om hon är coachad.
    Ingen coach kan bygga något av inget. Det måste finnas en grund. Att bli så omtalad utan att ha vunnit vare sig melodifestivalen, big brother eller nobelpriset tyder på talang innanför pannbenet.

  22. Therese
    27 februari, 2008 at 19:26

    Men du jinge, om du anser att Blondinbellas blogg bara är ett verktyg för att tjäna pengar och att det är fel – varför ser jag då flera annonser på din egen blogg? Vi har reklam runt omkring oss, överallt, så varför inte på bloggar? Jag jämställer reklam i bloggtexter som produktplacering, något som förekommer dagligen i film/tv/tidningar/m.m.
    Och varför skulle hennes blogg vara mindre värd för att den inte innehåller s.k. ”riktiga” texter? Många tycker uppenbarligen att hon skriver intressanta saker med tanke på hennes besökarantal.

  23. 27 februari, 2008 at 19:35

    Du tror att jag har denna blogg för att tjäna pengar ?? :-)

  24. 16 mars, 2008 at 12:10

    Det finns lite humor i att Kinander är engagerad i blondinbella och Sid and Sally. Sidorna är nämligen inte alls sökmotorvänliga ;-)

Comments are closed.