Gästbloggare Johannes Wahlström – Våra sinnens mur


OBS! Detta inlägg är från Jinge. Användarnamnet Anders är fel (tekniskt misstag av Anders).
Våra sinnes mur
Johannes Wahlström

(länk till artikeln som PDF längst ner)

Längs den nybyggda och avgiftsbelagda motorleden nr 6, som knyter an Israels nord med syd löper en 8 meter hög betongmur. Från passagerarsätet tycks det vara någon slags överdimensionerad ljudbarriär som ofta ackompanjerar moderna motorvägar. Liksom skygglappar på en orolig häst lugnar den passagerarna och skymmer sikten för allt som kan tyckas obehagligt. Muren har bekvämt förvandlat palestinierna på den andra sidan till en blindfläck i Israelernas periferi, ett ”inte vårt problem” som helst inte bör diskuteras allt för offentligt.

Betongmuren är givetvis bara ett led i skapandet av denna blindfläck, då israeler sedan länge är lyckligt ovetande om vad deras ”mellanösterns enda demokrati” kostat och kostar för ursprungsbefolkningen. De kallar sina barn för Sabra, en kaktusfrukt som nästan uteslutande växer på palestinska byars ruiner, inte av ondo utan för att de inte vet bättre. Massmedia upprätthåller denna freudianska förnekelse och uppmärksammar palestinierna endast när de lyckas göra sig uppmärksammade på de mest fantasifulla och ofta makabra vis. En mur av tystnad omger sedan länge Palestinas böljande berg, betongen är bara kronan på verket.

Tystnad?! Frågar sig den kritiske läsaren. Om det är något denna konflikt inte har är det väl tystnad? Inte en vecka går utan sensationella rubriker från Israel/Palestina, och det finns väl ingen konflikt som vi följt så länge och så noggrant. Nej det är givetvis inte en tystnad i ordets rätta bemärkelse, det är snarare att vissa ämnen och åsikter bara får viskas om.

Ett land utan folk för ett folk utan land. Det tog närapå tjugo år innan denna fras kunde ifrågasättas. I världens ögon existerade inte två och en halv miljon landsförvisade palestinier. Inte förrän en handfull av dem förflyttade sin kamp från Israels gränser till Europas hjärta kunde man fånga världens uppmärksamhet. Flygplan kapades och sprängdes, inom loppet av ett ögonblick fick man upp sin fråga på den globala dagordningen, till en början utan att någon kom till skada. Men i all denna kontroll av uppmärksamhet var det en sak man inte kunde påverka, nämligen hur man beskrevs. Än idag har denna kamp inte givit resultat. I inledningen av den andra intifadan då dussintals barn föll offer för israeliska krypskyttar, frågade drottning Silvia ”varför älskar palestinier inte sina barn?”. Och varje dag frågar sig palestinier i sin tur, varför förstår de oss inte? Varför ser de inte den orätt vi utsätts för? Och varför må ingen berätta om detta? Tystnadens mur som omgärdar Palestina har länge cementerat konflikten, den ger upphov till just de makabra våldsdåd som sedan länge kännetecknat rapporteringen. Så länge denna mur inte raseras och vi tvingas inse hur situationen ter sig för de miljontals människor i Israel som saknar medborgerliga rättigheter, kan det aldrig bli tal om något samförstånd eller fred. För i all denna verklighet lever vi vårt dagliga liv och blundar.

Flanörerna på strandpromenaden i Israels beryktade kuststad har återfunnit sin vardag. Walkmanutrustade joggare kämpar mot kalorierna, amorösa par avnjuter solnedgången över havet, folksamlingar fortrollas av konstnärens och svindlarens fingerfärdighet. Kriget är långt borta. I en bar sitter ett glatt sällskap och avnjuter berusningsmedel av alla tänkbara färger och former. Lättklädda pojkar och flickor dansar intimt och utbyter de få ord som kan urskiljas över dundrande musik. Vid ingången hälsas man välkommen av en stor varningsskylt. Knacka Inte! Om du inte blir insläppt genast, blir du inte insläppt alls! Storebrors elektroniska öga övervakar. På väggen hänger skärmen dit trånande blickar söker sig till köande vänner. Några månader tidigare körde en förtvivlad man sin sprängmedelspackade bil in i barens veranda. Laddningen var felkonstruerad och bilen tillsammans med chauffören fattade eld, ingen annan kom till skada. Nu barrikaderas ingången av två felparkerade bilar.

Vid ett bord intill bardisken sitter en späd blondin med en sugrörsdekorerad grogg. Natasha är tjugoett. Efter sovjetunionens kollaps flyttade hon från Leningrad med sina föräldrar, lockade till Israel med löften om ett tomt land med både honung, mjölk och blomstrande öknar såväl som ekonomi. De väcktes ur den rosadimmiga drömmen då Natashas mor en vacker dag blev skjuten i huvudet av en person vars mark hon ovetande tagit i besittning. Hon avled omedelbart.

På sabbaten, då religiösa judar dricker vin och diskuterar religion vid tända ljus, sitter Natasha i sin stammisbar omgärdad av uppfinningsrika porträtt på Rysslands president. Namnet har baren hämtat sin inspiration från av samma figur.

– När bilen körde in i verandan höll de flesta huvudet kallt. Portvakten delade ut jackor och jag snodde med mig en extra tändare från bordet, säger Natasha.

Veckan efter attentatet var baren fullsatt igen.

– Israeler vallfärdar till kaféer och barer som utsatts. Det blev på något sätt häftigt att komma hit, att trotsa ödet. Dessutom trodde ingen att det skulle kunna hända samma ställe igen.

Att leva sitt vardagsliv, att låtsas, att ignorera, är förnekarens självförsvar.

– Vi lever för dagen. Blundar och önskar att de försvann.

Natasha häver sin bägare ”sliskigt gult med på tok för mycket vodka” och söker upp en söt kille att dansa med.

Med jämna mellanrum briserar en uppgiven själ och färgar en intet ont anande kafévägg och dess gäster med sina inälvor. Ett kort ögonblick påminns alla om de skellett som ligger gömda i garderoben, och det diskuteras frenetiskt hur man bäst gömmer undan dem igen, hur man bibehåller sitt lugn och sin vardag, och hur man bäst kan få problemet att försvinna. Man bygger muren.

Judar, förklarade min farmor för mig, är ett gott folk. Vi tycker om katter och gör inte en fluga förnär. Att vi skulle göra något mot araberna är lögn och antisemitisk propaganda. De försöker utrota oss, förklarade hon, och därför måste vi rensa bort avskummet. Först efter det kan vi införa demokrati i hela landet menade hon. Farmödrar är ett folk man inte alltid förstår sig på, och även de mest gedigna kattälskare kan lida av förnekelsens sociala sjukdom. I hennes värld förekommer palestinier endast som terrorister och israel gör inget annat än att försvara sig. Trots att hon hamnar på fel sida om betongen i en av västbankens mest rabiata bosättningar, är hennes mur sedan länge färdigbyggd. I sinnet.

Tyvärr är inte dessa syndabockar ensamma om vanföreställningen, sjukdomen genomsyrar så gott som hela israeliska samhället. Och den smittar av sig. Efterkrigstidens mest uppmärksammade konflikt, med alla dess uppenbara kränkningar av mänskliga rättigheter, har ännu inte resulterat i någon internationell intervention eller allmänt fördömande. Medias bevakning av konflikten genomsyras av samma mur av tabun och tystnad som återfinns i det israeliska samhället. Är det ett sammanträffande?

I totalitära samhällen har människor utvecklat en förmåga att läsa mellan raderna. I väst saknas den förmågan för de tror sig inte behöva den. Men de behöver den, för illusion är effektivare än censur. Så sa den tjeckiske författaren Zdenek Urbanak redan på 70 talet.

Objektivitet. Den fria och objektiva pressen sägs vara demokratins grundpelare. Den har till uppgift att sakligt skildra verkligheten för medborgarna så att de kan bilda sina uppfattningar och medverka i beslutsprocessen. Så länge det inte gäller Expressen och Aftonbladet är vi benägna att godta att media nog är… ganska så objektiv i alla fall.

Illusionen handlar om att media varken är eller kan vara objektiv. Dess objektivitet är bara osynliggörandet av perspektiv. Två blinda män beskriver från varsitt håll en elefant. Den ene, håller i svansen och utropar, en elefant är ett rep! Nej, invänder den andre, som känner på betarna, en elefant är inget annat än två tjocka spjut! Perspektiven som media antar i sin beskrivning av konflikten kan aldrig vara allomfattande, det kommer alltid att ske ett urval. Problemen uppstår då vissa perspektiv inte får utrymme i den offentliga debatten.

Innan vi kan förklara vad som bestämmer urvalet av perspektiv måste vi göra två grundantaganden.

1) All, eller åtminstone en betydande del av den kunskap vi har om omvärlden, som vi inte har någon direkt kontakt med, får vi genom media. I Orwells 1984, begränsade nyspråket människors möjlighet att tänka fritt. Det vi inte kan tänka, kan vi inte tänka, därför kan vi inte säga det vi inte kan tänka skrev Wittgenstein.

2) Israel/Palestina konflikten förs lika mycket på den internationella arenan som lokalt. Israel kan inte existera utan stöd från USA; ekonomiskt, militärt och i säkerhetsrådets omröstningar är Israel beroende av USA. Palestinier å sin sida, kan inte få en egen stat eller medborgerliga rättigheter utan påtryckningar eller ingripande från världssamfundet.

Att påverka bevakningen av vår tids mest mediebevakade konflikt är politik i sin viktigaste form. Allt för att vinna internationellt stöd. Ansträngningarna är enorma.

Den 22 februari 2004 sprängs en buss i centrala Jerusalem. Det är dagen innan murbygget ska tas upp i Haagdomstolen. 8 personer dödas och Aktuellt gör ett sedvanligt reportage. ”Blod och sönderslitna kroppsdelar”, makabra bilder på dådet kablas ut. Rolf Fredrikssons speakerröst ekar genom televisionen ”Al-aqsa martyrbrigader tog på sig skulden för dådet, och sa att det var en hämnd för en tidigare attack i Gaza”. Israeliska talesmän förklarar att det inte är muren som står inför rätta utan Palestinierna. Palestinska premiärministern fördömer all terror mot civila. En man rider förbi det kolossala arkitektoniska komplexet på en åsna, han är ”palestinierna”.

Eurovision är inte bara schlager, det är även namnet på nyhetsbyrån som det ursprungliga reportaget kommer ifrån. Vad är urvalet? Vad klipps bort och vad visas? Det sägs ofta att media är sensationellt, man riktar in sig på nyheter som maximerar publiksiffrorna. Men detta underordnas alltid vad som kan sägas och vad man vill förmedla.

På onsdagen efter dådet träffar jag Rolf Fredriksson i SVT:s kafeteria, van vid att försvara sig i rapporteringen av konflikten förklarar han hur han resonerat. Vi hade ett reportage från självmordsbombarens familj med bilder på hur de utrymde sitt hus i väntan på militärens demoleringsorder förklarar han. Men det hade ingen större relevans i sändningen. Jo, vi visste såklart att det var ett uttalat svar på att 15 personer dödats i Gaza, men mängden var inte det väsentliga. Vi inleder en diskussion om hur man vinklar ett nyhetsreportage, vilka ställningstaganden man tar och vilka urval man gör. Den enes frihetskämpe är den andres terrorist brukar det heta. Den enes mur är den andres barriär. De som är för barriären kallar den barriär säger reportern, de som är emot den kallar den mur. I reportaget heter det att ”självmordsattacken kom dagen innan den internationella domstolen i Haag imorgon ska börja en rättegång om bygget av en barriär mellan palestinska och israeliska områden är enligt internationell rätt”.

Bussexplosioner har blivit till den del vanliga att journalister inte längre bemödar sig undersökningar. Rolf Fredriksson förklarar att han fick in ett TT telegram där talesmannen för Al-aqsa martyrbrigader tog avstånd från dådet och förnekade all inblandning. Jag kunde ju inte säga att det inte var de som utförde attentatet, det skulle bli allt för komplicerat för publiken, men man undrar förståss om inte Israel har ett finger med i spelet med tanke på tidpunkten förklarar han. Det sistnämnda understryker reportern är bara spekulationer, vilket man verkligen inte kan uttrycka. Nej, vissa saker kan man givetvis inte säga, men man kan förstås bara undra varför medias spekulationer om underrättelsetjänstens inblandning i bombningen av Moskvas hyreshus före Tjetjenienkriget tillät sig vara så vida.

Att det finns sådant som man i offentliga sammanhang inte kan yttra är ganska självklart. De politiska och sociala tabun som omgärdar oss begränsar vår möjlighet att uttrycka oss och att tänka kritiskt. Av de utländska korrespondenterna i Israel/Palestina räknar man med att ca en tredjedel är israeliska medborgare och ytterligare en tredjedel är judar bofasta i Israel. Så gott som alla bor i israeliska städer. Deras åsikter och begränsningar i urval av perspektiv behöver inte nödvändigtvis påverkas av deras bakgrund, språkkunskaper eller personliga anknytningar. Men vissa begränsningar är långtifrån journalistens egna val.

Vid vägposteringen till Nablus står FOX televisions uppgivna arbetslag. Den brokiga vägen till Neapels palestinske systerstad har kantats av missöden. I regn och lera har de väntat i timmar på att militärmakten ska ge dem tillträde att se hur palestinier lever.

-De ger oss egentligen ingen anledning, de påstår att vi behöver tillstånd för att ta oss in. Vi har tillstånd.

En beskedlig tid före arbetslagets avresa presenterar sig tv-stationen för den lokala israeliska ambassaden, man förklarar vad man ska göra och vilket syfte man har med att skicka korrespondenter. Väl i landet ansöker man om ackreditering från det israeliska pressministeriet som i sin tur gör en samkörning med den berörda ambassaden och underrättelsetjänstens arkiv. Ambassaden kontrollerar vad journalisterna tidigare producerat, medan underrättelsetjänsten undersöker vad man har för politiskt samröre. Efter det potentiella beviljandet utfärdas israeliskt presskort. Nästa steg är tillträdet. Gärna med en dags varsel bör militären kontaktas för skriftligt tillstånd att åka in i den specifika staden. Vid vägposteringen får man visa upp presskort och tillstånd. Och vänta. Om soldaternas humör tillåter, begär de bekräftelse på tillståndet.

– Journalister får inte komma in ryter kaptenen, det pågår militära operationer i området. Jag stoppar undan det värdelösa plastkortet som utfärdats veckan innan och går fram till en man som vinkar tio meter bort. Vill du komma förbi? Frågar han. Varför gör du inte som alla andra? Mannen pekar ned mot bergssluttningen där hundratals palestinier går runt posteringen till de väntande gula taxibilarna. Med betongen på plats blir detta en allt svårare bravad.

Även om journalister allt som oftast får tillträde till palestinska områden är det alltid Israel som har det sista ordet i när, hur och var de får arbeta. Israels hållning till möten med palestinier är enkel; endast med fientliga avsikter får man befinna sig på palestinsk mark. De som inte är soldater eller bosättare måste få militärens tillåtelse att köpa de samariska bergens ljusgröna olivolja, eller dricka kaffe och spela backgammon i Ramallahs flotta kaféer. Utan tillstånd riskerar den trotsige fängelse eller utvisning.

journalister ofta inte får tillträde till specifika områden tvingas de förlita sig på andrahandskällor för att få tillgång till information.

– Palestinier måste lära sig att vara objektiva, det är ju självklart att om man levt under 250 dagars utegångsförbud i Nablus kommer man att vara vinklad säger Washington Posts korrespondent John Andersson självsäkert. Han fick jobbet efter att pressministeriet enligt egna utsagor bojkottat hans föregångare Lee Hockstader för ”antiisraelisk rapportering”. Trots att tusentals palestinska journalister utexamineras varje år, och journalisttätheten är bland den högsta i världen arbetar så gott som ingen som reporter för utländsk eller israelisk media, de har reducerats till stringers.

En stringer i Palestina är i regel en person som fullföljt den Sidafinansierade treåriga journalistikutbildningen på Birzeits medieinstitut. Efter att ha studerat dagspressproduktion, grävande journalistik och troligtvis engelska och hebreiska, får man för 50 dollar i månaden per telefon berätta för Washington Posts korrespondent att militären invaderar. De är medarbetare så att säga, jag kan ju inte ta deras utsagor som fakta, så ofta intervjuar vi dem förklarar Andersson. Resultatet: sedvanligt. ”Enligt palestinska källor dödades idag tre palestinier i Gaza, enligt militärens talesman var de terrorister som planerade ett terrorattentat.” Vid udda fall nämner man att de palestinska källorna hävdar att de dödade var civila.

Eftersom palestinska journalister saknar trovärdighet och professionalitet i medias ögon har den i särklass största andrahandskällan blivit Haaretz. Den israeliska dagstidningens engelsk utgåva är alla morgontrötta utländska journalisters våta dröm. Genom att läsa morgontidningen, kan man utan att röra sig från hotellbaren i American Colony enkelt återberätta nyheterna för hemmapubliken. Haaretz är inte dummare dom, materialet hämtas från de israeliska radiostationerna Galats (vågor) och Galgalats (hjul), som i sin tur ägs och styrs av militären. Cirkeln sluts. Muren sluts. Palestiniernas röst blir allt tystare på den andra sidan.

I de blindes värld är den enögde mannen kung. Nej, i de blindes värld är den enögde mannen sannerligen inget annat än en hallucinerande galning. Foucault uttryckte det elegantare på sin tid: man kan tala sanning i ensamhetens vildmark, men det rätta säger du endast om du fogar dig för den diskursiva politikens regler.

– Ockupationen i Hebron är i särklass det hemskaste jag sett. När man ser det fylls man med känslor och intryck, men det gäller att hålla huvudet kallt och skriva balanserat förklarar DNs korrespondent.

Hon har av vänner och kolleger varnats för den sionistiska lobbyn. TTs förra korrespondent instämmer i att starka judiska grupperingar gör att man får vara försiktig i sin rapportering. Vi är inte intresserade av sådan material, skriv inget sånt svarade redaktören på den ryska korrespondenten Konstantins reportage från Gaza. Skriv inget antiisraeliskt fick den irländska journalisten Mary höra av arbetsgivaren, uppgivet svarade hon att det inte går. Vi ska se till att få dig svartlistad fick den Italienska reportern höra från israeliska ambassadens talesman. Listan på tystade kan göras oändlig. Sannolikt har ingen utländsk journalist undgått känslan av att man får passa sig i sin rapportering så att man inte blir stämplad antiisraelisk eller antisemitisk. Vad är då denna antiisraelism eller antisemitism som journalister så ofta anklagas för?

I februari 2003 hamnar jag på en konferens i Jerusalems universitet. Ämnet är ”antisemitism och fördomar i nutida media”, journalister, forskare och politiker från världens alla hörn medverkar, förklarar och planlägger strategier i tre dygn. Antisemitism förklarar Henrik Bachner forskaren från Lund är att påstå att det finns en sionistisk lobby som tystar journalister. Publiken nickar. Att påstå att israels ageranden har något att göra med islamisk terror är antisemitism fortsätter han. Att jämföra israels ageranden med nazisternas är också antisemitism instämmer Leon Volovici. Ja, att hävda att israel är Goliat, den starke i parten, är antisemitism tillägger Judith Elizur. Jag spärrar upp ögonen och undrar för mig själv om dessa tänkare någonsin har sett den verklighet de beskriver.

Simcha Epstein, en fransk judisk akademiker, får ordet. Han förklarar hur man förr i världen bekämpat denna antisemitism. Under 1930-talet bildades underjordiska judiska organisationer vars främsta mål var att köpa upp och förändra fransk press. Epstein förklarar att det specifikt rörde sig om de betydelsefulla tidningarna Les Droits de l´Homme och L´Humanité som blev pro Dreyfus så att säga. Strategin var ett självförsvar av en utsatt grupp och används än idag men betydligt mer medvetet menar han. Detta förklarar han är givetvis ett dilemma för det betyder att ”judar organiserade sig och i hemlighet finansierade fransk press, vilket var precis vad antisemiterna hävdade”. Storhetsvansinne, tänker jag förtvivlat, men förundras av att han vågar säga det med sån stolthet.

Epstein får vatten på sin kvarn av Anti Defamation Leagues direktör Kenneth Jacobson. Världens enda supermakt, förklarar han, intar en mycket, mycket pro-israelisk position, vilket beror på att judar är mycket prominenta i elitmedia. Detta är något vi kan vara mycket stolta över. Men, tillägger han, även i USA förekommer antisemitism, och det grundar sig just i att judar påstås ha stor makt över media. Logiken är slående.

Mannen bakom konferensen är en av vår tids största förintelseforskare och chefen för förintelsemuseet i Jerusalem, Yehuda Bauer. Han sammanfattar de tre dygnen och förklarar vad antisemitism egentligen är. Judendom är inte en ras. Vi är ungefär lika renrasiga som en Jerusalempudel. Det är inte heller en religion. Nej judendom, förtydligar Bauer, är en civilisation. Det är just denna civilisation, inte specifikt Israel eller judar, som så starkt hotas av antisemitism och Islam. I dagsläget är den judiska civilisationen centrerad i Israel och USA, den är globalistisk och kapitalistisk, och har en specifik strävan menar han. Antisemitism, förklarar han, är motståndet mot denna civilisation och dess intressen.

Utmattad lämnar jag de tre dygnen bakom mig, deras åsikter kan väl ändå inte ha särskilt stort inflytande tänker jag för mig själv. Ett år senare slår jag på TV:n.

En grålockig kortväxt figur tar sin plats vid talarpodiet i Stockholms folkmordskonferens. Han är nummer tre på talarlistan, före kommer endast Statsministern och FNs Generalsekreterare. Budskapet levererar han passionerat och koncist.

– Det största hotet mot all civilisation är radikal islam. Den uppmanar uttryckligen till massmord och utplåning, först och främst av alla icke-radikala muslimer och deras regeringar, till upphävandet av nationalstater, till mord på judar, kristna och hinduer, till väpnad världsdominans. Mannen tar en konstpaus och förklarar vidare att även i Väst gror antisemitismen, den måste bekämpas med upprättandet av en internationell konvention som fördömer och förhindrar dessa hatiska uttalanden.

Mannen på talarpodiet är regeringens vetenskaplige rådgivare i folkmordsfrågor, ingen annan än den ovannämnda Yehuda Bauer.

Optimistens största svaghet är vetskapen om att det alltid kan bli sämre.

Om det nu är sant att palestinier förstummas bakom en mur av tystnad, hur kommer det sig att vissa tidningar, kanaler och journalister trots allt anses och anser sig själva vara pro-palestinska? Hur kommer det sig att vi trots allt kan urskilja en skala av perspektiv? Vem bedömer vad som kallas pro-palestinsk rapportering?

Sommaren 2002 ljuder sirenerna i den israeliska tankepolisens kontor. Ted Turner, CNNs grundare frågar sig i en intervju till The Guardian om inte israeler och palestinier trots allt terroriserar varandra. Det samlade motangreppet riktas mot kronjuvelen, kanalen är antiisraelisk och antisemitisk heter det. Israels största kabelleverantör YES hotar med att byta ut CNN mot Rupert Murdochs mer inställsamma FOX. Kanalens chefer samlas till krismöte och förnekar gemensamt att de skulle vara pro-palestinska, snarare tvärt om säger de. Man bugar sig, lovar bättring och sänder tio avsnitt om efterlevare av självmordsattacker.

Som en riddare på sin vita häst ger sig Gush Shalom, en av israels mest progressiva fredsorganisationer, in i striden som palestiniernas och det fria ordets trogna vapendragare. På hemsidan uppmanas man att rädda CNN. Mina fienders fiende är min vän resonerar Adam Keller, organisationens talesman. YES gav med sig men lade till FOX i kabelutbudet. I allmänhetens ögon blev CNN genom israels angrepp och Palestinavännernas försvar, en pro-palestinsk kanal.

När jag frågar Svenska Dagbladets korrespondent Cordelia Edvardson varför hon anser sig skriva pro-palestinskt, förklarar hon att hon får hundratals arga brev från Israelvänner varje dag. I avsaknaden av en palestinsk röst kan journalister endast bedöma sina perspektiv utifrån vad Israel, Haaretz, Yehuda Bauer och Henrik Bachner tycker. Muren är snart fulländad, betongen är bara kronan på verket.

Från takterrasserna i Qalkiliya på den andra sidan om muren och motorleden påminner Tel avivs skyskrapor om en svunnen tid. På helgerna slingrade sig bilköer och konsumenter genom stadens alla shoppingalléer; ekonomin blomstrade, bensinmackarna förökade sig, likaså bankerna och flervåningsvillorna med tillhörande trädgårdar. Innan intifadan bröt ut var detta ett populärt resmål för reasökande israeler. Nu är gatorna tomma. Mödrar behöver inte oroa sig för att deras barn sprungit långt bort i det fem kilometer breda taggtrådsomgärdade ghettot. Israeler i Tel Aviv har sedan länge glömt dess existens.

Utfarten ur staden blockeras och kontrolleras av militären. Hundratals män köar här varje dag i hopp om att kunna ta sig ut och arbeta. Frustrationen kulminerar i konfrontation som bryskt besvaras av armén. Två kvinnliga soldater muddrar de tursamma kvinnor som fått passera.

– De är som djur de där araberna, titta på dem som de trängs och beter sig. Vi försöker vara trevliga mot dem, och de ställer bara till med bråk.

Soldaterna vet inte att de vaktar den enda utfarten ur staden. Staketet som löper åt varsitt håll från avspärrningen har de aldrig följt. I Warszawa spärrade man in folk på liknande sätt.

– Warszawa? Är det långt härifrån?

Visdom utan kunskap är slöseri medan kunskap utan visdom är livsfarligt. Så lyder ordspråket. Men avsaknaden av kunskap visar sig vara minst lika livsfarligt. Kontrollen över information har i konflikten drivit vansinnet till sitt yttersta. För att förnekelsen ska kunna upprätthållas måst palestinier med alla medel hållas osynliga. Först i pressen, sen på marken. Och medan israeler vaggas till ro bakom sin kinesiska mur och fortgår med sina vanliga liv kan man bara fråga sig hur länge? Hur länge kan man hålla ett folk bakom lås och bom? Hur länge kan man förtiga det? Och hur länge kan sinnets mur stå orubbad när det enda som behövs är en liten glimt av verkligheten för att rasera allt?

© Johannes Wahlström

[ Artikeln som PDF ]

36 svar till “Gästbloggare Johannes Wahlström – Våra sinnens mur”

  1. Texten är för lång, det är sant. Men de som vill kan kopiera den eller skriva ut den. Jag tyckte att den var så bra att jag inte hade lust att stycka upp den i en ingress och sedan en separat pdf.

  2. Tack för artikel
    Visst är det viktigt att kunna belysa detta problem på olika sätt.
    Efter att ha varit i Jerusalem uppfattar jag det så att det ldrig kan bli fred.
    Att kritisera artiekl för att den är för lång, är ganska löjligt med tanke på det långa lidande som förevarit och kommer att fortsätta.
    Det är viktigt att alla vet så mycket som möjligt. Men fred får vi aldrig

  3. Ska eller har? Nej jag tror inte att den är publicerad förut. Jag har frågat Johannes men han har inte hunnit svara än. Han gör nog det när han läst kommentarerna!

  4. Angående längden är ju ett tips att använda wordpress ”more”-funktion så kan man klicka för att läsa hela men bara ingressen behöver synas på sidan?

  5. Jämrans. Finns det en sådan, ska kolla..

    – –

    Tack Anders! Hittade blockquoute oxo.. :-) Kanske skulle ägna en stund åt att kika på de nyheter som finns.. :-/

  6. Mycket bra. Min enda invändning är att det är lite taskigt att leverera en sån monumental dystopi en fredag när man försöker ladda upp för en trevlig helg. Suck.

  7. Det är bara att gratulera Johannes till att Jinge vill publicera honom på sin blogg för en samlad publik av 7000 läsare. Efter fiaskot på Ordfront har författaren inte mycket trovärdighet kvar. Ovanstående artikel är egentligen bara en omskrivning av den ursprungliga Ordfron-artikeln – samma tema, samma exempel, samma slutsatser. Den ursprungliga artikeln avfärdades totalt så det finns egentligen ingen anledning att analysera sönder dagens upplaga.

  8. Gösta!

    Jag var mycket tveksam till att släppa fram den kommentaren eftersom den egentligen är snubblande nära ett personangrepp. Jag kan för övrigt upplysa dig om att denna artikel låg till grund för ordfrontartikeln som är en vidareutveckling.

    Dessutom så avfärdades ingalunda hans artikel i Ordfront. Det var ett par av de citerade som inte tordes stå för vad de sagt och ”avfärdandet” kom från en liten högljudd klick och inte hade någon substans i sin kritik utan bara vrålade det vanliga mantrat -antisemitism!!. Det finns utförligt beskrivet här i ett flertal postningar, det är bara att söka på ”ordfront”.

    En annan sak är att jag tycker att du ska läsa den noga och återkomma och ge Johannes kritik för de saker som du anser vara felaktiga i artikeln. Det är ett rätt fult sätt att agera genom att bara fördöma och inte berätta VAD du anser inte stämmer.

    F.ö. så är det fler än 7000 unika besökare varje vecka vilket egentligen spelar mindre roll. Men det blev inte en siffra rätt sas.. Dessutom är det snarare jag och bloggens läsare som ska vara glada över en så bra artikel.

  9. Står ”G” i ”G.Tikotzinsky” för Gösta?

    Det förklarar ju i så fall ett och annat. På båda bloggarna ”Simulev -Swedish anti-Israel bias” samt ”Digital resistance against Arabist propaganda in SWEDEN” är ju en viss ”Gösta” team member, givetvis tillsammans med den av Carl Bildt diagnosticerade folkmordförspråkaren Simulev själv.

    En gång i tiden hade dom en tredje team-member, ”IDF”. Om ni vill läsa mer om honom så får ni bege er til min hemsida och söka; Jinge tillåter ju inte länkar till sådant.

    Helt plötsligt förstår man då varör de ovan nämnda bloggarna rekommenderas av de sovande mossadagenterna.

    I övrigt, en mycket bra artikel av Johannes Wahlström. Hoppas vi får läsa mer av honom!

  10. Bultas! Du har missuppfattat kommentarsreglerna! Du kan visst länka till din blogg, men jag är allergisk mot att behöva sitta och kolla upp länkar, men det behöver jag inte när det gäller din blogg.

    Så lägg du in länken. (Hittade inte din bloggning om IDF..)

  11. Detta var en väldigt trevlig artikel.
    Sättet språket behandlas på är väldigt snyggt.

    I bloggvärlden där det mesta är kort-kort och hypersnabbt, så är det verkligen skönt att ibland (för sällan) få läsa en lite längre genomarbetad text!

  12. Gösta Tixell (G.Tikotzinsky): ”- Efter fiaskot på Ordfront har författaren inte mycket trovärdighet kvar..”

    Gösta! Hade ditt påstående varit sant så hade du inte behövt skriva det, eller hur? Då hade alla vetat om det.

    ”Det är bara att gratulera Johannes till att Jinge vill publicera honom på sin blogg för en samlad publik av 7000 läsare.

    Var nu inte så tyken Gösta! Om du skriver nåt bra så kan du oxo få gästblogga här..

  13. Johannes har nog rätt i att många israeler helst inte vill se palestiniernas lidanden. Han binder ju också med stor elegans ihop muren, ryska invandrare, sin farmor, förtryck av journalister och Warszawas getto till ett litterärt och filosofiskt epos. Mycket av det kan jag inte kritisera – jag har inte varit journalist på Västbanken, har inte pratat med TTs korre eller med Cordelia Edvardson (och inte i barerna i Tel Aviv heller, för den delen.

    Men när Johannes skriver att ”Haaretz är inte dummare dom, materialet hämtas från de israeliska radiostationerna Galats (vågor) och Galgalats (hjul), som i sin tur ägs och styrs av militären” så VET jag att han har fel.

    För det första har Haaretz två utmärkta journalister som skriver om palestiniernas situation – Amira Hass som är bosatt i Ramallah sedan år tillbaka, och Gideon Levy som åker runt oavbrutet. För det andra har jag sällan läst någon nyhet i Haaretz som kommer från Galats, ”Galey Tsahal”, dvs armeradion. Haaretz har egna reportrar. Galgalats är en ordlek, men det har mindre betydelse. Galgalats är armeradions musikstation som spelar musik, kör rapporter om situationen på vägarna och som sänder samma nyheter som Galats. Om Johannes W skriver så (han använde f ö samma argument i sin förra artikel) blir man litet misstänksam. Det är som om någon skulle anklaga DN för att ta sina utrikesrapporteringar från någon populär musikkanal med uppdateringar för bilister. Det är inte seriöst och det är helt klart inte sant.

    Jag hör kanske till en minoritet av Jinges bloggläsare som faktiskt tror på vad Lotta Schullerquist säger angående ”intervjun” med henne, men när jag läser uppenbara felaktigheter blir jag misstänksam mot alla fakta som Johannes W skriver. Även om en del är sant så läser jag inlägget som en åsikt. Hans egen åsikt. Varken mer eller mindre.

  14. Anna: ”Jag hör kanske till en minoritet av Jinges bloggläsare som faktiskt tror på vad Lotta Schullerquist säger angående “intervjun” med henne”

    Jag vet inte vad majoriteten av läsarna här på bloggen tror, men jag tror på Johannes version. Det han relaterar stämmer utmärkt med vad andra journalister hävdar och dit hör flertalet. Det är inte bara Herman Lindqvist och några till som påstått att det är så.

    Så varför skulle Johannes tillskriva henne den åsikten när han kan citera andras redan publicerade uppfattningar? Det verkar inte speciellt logiskt..

    Jag kan publicera en BUNT med länkar till andra artiklar som andra journalister skrivit med exakt den andemeningen.

    Även om en del är sant så läser jag inlägget som en åsikt. Hans egen åsikt. Varken mer eller mindre.

    Så ska du alltid läsa allt Anna. När du läser den här kommentaren ska du veta att den bygger på min åsikt. När jag skriver ett blogginlägg så är det samma sak. Min åsikt är grunden för det jag skriver. Utan en åsikt inget skrivande.

    Det är likadant med dig. Hade du inga åsikter skulle du knappast skriva utan mer gå omkring och lalla för dig själv.

    Johannes hade något att berätta, och han gjorde det mycket bra.

    Att du inte sympatiserar med hans rapport betyder säkert inget för honom. Vitsen med att låta andra komma till tals här på bloggen, och inte bara jag själv, är att det blir mer läsvärt. Du bidrar ju själv till att höja det läsvärdet här och jag är övertygad om att det finns folk som hävdar att det du för fram är en –åsikt.

  15. Jinge, du kommenterar medvetet inte det jag skriver om felaktiga fakta. I det fallet handlar det inte om att ”sympatisera”. Jag har också en åsikt och skriver som privatperson, men de fakta som jag skriver har jag kontrollerat. Johannes är journalist. Som borde vara professionell. Och är man professionell bandar man intervjuer och kollar upp fakta innan man väver ihop dem. Hans kritik skulle bara bli bättre av det. Om jag som inte är proffs kan hitta fel borde proffsen inte ha några större problem.

    Men har man bestämt sig för att det han skriver är Sanningen så spelar väl futtiga detaljer som fakta ingen större roll.

  16. Du har dessvärre INGET belägg för felaktiga fakta så varför skulle jag kommentera det? Jag kan plocka fram en mängd länkar till personer som uttalar sig likadant och den tydligaste är väl Herman Lindqvist. Cordelia Edvardson är oxo en klok person som sagt samma sak. Så _varför_ skulle Johannes tillskriva Shullerquist åsikter hon inte har?

    Det ÄR en allmänt spridd uppfattning bland de journalister som arbetar/arbetat i regionen. Samtidigt så tas det som intäkt för att artikeln är fejkad. Det är den inte, tyvärr måste man väl tillägga.

    Att en massa Likudnickar får frispel säger trots allt en hel del det oxo. Samtidigt som diskussionen pågår om en sionistlobby (kolla Jerusalem Post idag) så har jag själv kollat upp hur det de facto ser ut. Jag bad Granskningsnämnden för radio och TV att ge mig kopior på de anmälningar de fått mot ett TV-program.

    Där hade Mikael N skrivit EN anmälan. Samtidigt hade ”Alicio Hernandez” skickat en annan. Nu ”råkar” alicio vara identisk med Mikael N. Ett klart falsarium för att låtsas som det är en större grupp som klagar än vad det faktiskt är.

    Där fanns ytterligare några anmälningar från bloggare ska du veta. Av 11 anmälningar kom väl minst 4 från bloggare vill jag minnas. Samtliga dessa länkade texter korsvis mellan varandra och det gav ett himla lustigt intryck. Ett par personer hade dessutom skrivit praktiskt taget identiskt så jag tror att det egentligen rörde sig om 5-6 personer bara.

    Som du vet så har jag tagit upp ämnet flera gånger och jag betraktar mig som tämligen insatt i frågan. Därför vet jag oxo att det Johannes berättar bär sannolikhetens prägel i högsta grad. JAG känner personligen journalister som sagt exakt samma sak till mig.

    Hade Johannes i stället länkat till ngn som uttalat sig på samma sätt och undvikit att skriva DN (han skrev väl inte namnet i den här versionen av artikeln?) så hade du inte haft något att anmärka på. Det borde du själv inse och i stället presentera på vilket sätt hans artikel är värd kritik.

    Så där faller du som jag ser saken in i samma mönster som många Likudnickar och det tror jag inte att du vill.. :-)

    Det var så agent-Magnus höll på och diskuterade i kommentarer här på bloggen. Aldrig välunderbyggda argument, inte ens dåliga argument.

    Skriv du ut hans artikel på jobbet och ägna en stund åt den med en rödpenna i handen så får vi se vart det leder till..

    Jag har läst artikeln tre gånger och tycker att den är saklig, bra skriven och väldigt tydlig. Helt i klass med den du skrev om barnens situation i Israel och Palestina och den oro som man känner som förälder.

    När du skriver ”futtiga detaljer som fakta” så har du faktiskt inga fakta att komma med. Du misstror Johannes och det är din rättighet. Men det betyder inte att Johannes har fel.
    Vill du att jag ska underbygga min åsikt med länkar så gör jag gärna det men då får du ge dig till tåls en stund.

    Att professionella journalister bandar sina intervjuer har du fått om bakfoten. Man gör kanske det när man pratar med en toppolitiker, men man gör det knappast när man är på plats och talar med ”folket på gatan” i Palestina/Israel om man inte tillhör etermedia som ska sända ut intervjun.

    Jag har jobbat med åtskilliga journalister som ALDRIG bandar en intervju utan bara antecknar. Du kan höra med Lasse (fotolasse.se) oxo om ”professionella journalister alltid bandar sina intervjuer” Eller varför inte maila någon murvel du litar på och fråga.

    Tycker du att jag ska lägga in ett antal länkar till folk som säger samma sak som DN-korrespondenten så gör jag gärna det. Men det påverkar knappast trovärdigheten för den är redan hög.

  17. Jinge, jag citerade en mening från Johannes text som bevisligen inte är korrekt. Fakta: Galgalats är en musikstation för bilister, och Haaretz skriver inte av vad de rapporterar i sina nyhetssändningar eftersom de har sina egna journalister, bland annat Amira Hass som bor i Ramallah och Gideon Levy. Glömde Danny Rubinstein. De har utmärkta kontakter på den palestinska sidan och rapporterar regelbundet om detta. Resonemanget ”utländska journalister rapporterar andrahand från Haaretz hemsida, vars information kommer från armeradion” är inte hållbart.

    Fast vad hans farmor eller stackars Natasha som dricker för mycket vodka i Tel Aviv anser om saker och ting är naturligtvis läsvärt. Jag tycker att han borde skriva en bok om det, hans litterära ådra är ju synnerligen utvecklad.

    Skämt åsido: Johannes har rätt i att många israeler helst avstår från att veta vad som händer på den palestinska sidan. Men vill man veta vad som händer där är det inga större problem. Det finns soldater som skvallrar, palestinier med mobiltelefoner, utländska ISM-aktivister, journalister, israeliska fredsaktivister som t ex Btselem och Mahsom Watch, det finns palestinska människorättsorganisationer, Aljazeerakorrespondenter, etc etc etc. Det är militärt ockuperat land, visst. Rapporteringen är inte perfekt, OK. Men den är mycket bättre än från t ex Darfur och den är inte mörklagd. Sorry.

  18. Fast jag borde antagligen ta det som en komplimang att du jämför lilla mig med nationalhelgonet/martyren Johannes Wahlström: ”Helt i klass med den du skrev om barnens situation i Israel och Palestina och den oro som man känner som förälder” :-).

  19. Ok. Men det kanske var annorlunda då han var där? Du skrev ngt om att det var en ordlek?

    Om det inte är hållbart så är det bara bisatsen väl? Att utrikiska medier tar mer från Haaretz än JP är välkänt.

    Jag tycker oxo att farmor var intressant. Han är en riktig skriftställare Johannes.

    ”Rapporteringen är inte perfekt, OK. Men den är mycket bättre än från t ex Darfur och den är inte mörklagd

    Jag ska maila Cordelia och fråga vilken dag/månad/år hennes kolumn om det ”Israeliska Pressministeriet” var införd. Jag har letat efter det samtidigt som jag har slängt artikeln för nåt år sedan. Det var en liten följetong i SvD om hur hon oroade sig för att bli av med pressackrediteringen på grund av att hon skrivit ett par positiva spalter om palestinier, dvs varit israelkritisk.

    Men det går givetvis att plocka fram mängder med sådan info.

    ”- Wahlström ville med sin artikel lyfta fram den kampanj mot medierna som bedrivs av proisraeliska kretsar, säger Stefan Hjertén, Västasienskribent på TT. Enligt Hjertén finns det en organiserad kampanj från israeliska utrikesdepartementet på det sätt som beskrivs i Ordfrontsartikeln. Han betonar att det rör sig om en helt legitim men samordnad lobbykampanj, märkbar även i Sverige. – Varje gång vi inte beskriver palestinier som terrorister hör folk av sig. Enligt TT:s redaktionschef Mats Johansson har nyhetsbyrån också nödgats göra viss research om lobbyisternas ibland samordnade försök att påverka TT:s Västasienrapportering. Hjertén pekar också på ett mer subtilt sätt att bidra till obalans i rapporteringen om Israel/Palestinakonflikten i bland annat svenska medier. Det handlar till exempel om att israeliska illdåd ofta får en förklaring (vedergällning, etcetera) medan palestinska våldshandlingar framstår som obegripliga. Det finns också ofta en stark identifikation med den ena sidan. Israeliska offer får till exempel ibland namn eller till och med ansikte i medier medan palestinska offer överlag anonymiseras. Här handlar det om rasistiska och koloniala attityder visavi palestinier som finns inlagrade i den västerländska kulturen och som därför är omedvetna och oåtkomliga för många journalister som rapporterar från Västasien.”

    Ja du kan ta det som en komplimang f.ö. Det var starkt och påverkade mig precis som Johannes artikel. Jag fick dessutom feedback från flera som läste den och som tyckte att det var utmärkt bra skrivet och viktigt. Det ÄR aldrig ens fel att två träter, men konsekvenserna blev tydliggjorda, det är bra.

    Att rapporteringen från mellanösterkonflikten är bättre än den är från Darfur säger dock inte speciellt mycket Anna. Johannes berättar hur det fungerar och på den punkten kan du inte säga emot.

  20. ”Ok. Men det kanske var annorlunda då han var där? Du skrev ngt om att det var en ordlek”

    Nej. Inte de senaste fem sex åren åtminstone. Jag har följt rapporteringen sedan 1992 och väldigt noga sedan 2000. Både Amira Hass (som f ö fått något svenskt journalistpris) och Gideon Levy är väldigt erfarna journalister och har skrivit länge för Haaretz. Och Galgalats, musikkanalen för bilister, leker med orden ”galats” (förkortning för Galey Tsahal, ”Tsahal-vågorna”, dvs armeradion)plus ”galgal” som betyder hjul på hebreiska och alltså syftar på bilar. Galgalats betyder alltså väldigt kort ”hjul-armeradion”. Armeradion för folk som kör bil och vill höra musik och rapporter om situationen på vägarna.

    Igen: resonemanget ”Haaretz tar från armeradion och utländska journalister kopierar” håller inte. Cordelia har mig veterligen också kvar sitt presskort.

  21. Och apropå ”sinnets mur” – tyvärr tycks jag mig skönja en liknande mekanism här. Undersökningar eller debattinlägg som inte passar oss analyserar vi sönder och samman (antisemitismrapporten), men när åsikterna passar oss (eurobarometern om Israel som största hot mot världsfreden, ovanstående inlägg) är alla kunskaper om källkritik, glidning, problematiska frågeställningar etc fullständigt bortblåsta och alla brister omedelbart ut i allsång utan att fråga en endaste liten fråga. Kul. Men inte särskilt trovärdigt.

  22. Anna: Och apropå “sinnets mur” – tyvärr tycks jag mig skönja en liknande mekanism här. Undersökningar eller debattinlägg som inte passar oss analyserar vi sönder och samman...

    Jodå Anna. Så är det givetvis. Det räcker ju med att läsa tidningarnas debattsidor för att se att man inte i något sammanhang kan vara saklig och objektiv. Någon sådan debatt minns jag inte att jag någonsin sett faktiskt. Man har de åsikter man har och de ändrar man sällan.. :)

  23. Armeradion, med sina hundratals ”korrespondenter” över hela Västbanken är de israeliska mediernas främsta nyhetskälla. Men ”Anna” verkar tro att det inte är något annat än en musikstation:

    ”Det är som om någon skulle anklaga DN för att ta sina utrikesrapporteringar från någon populär musikkanal med uppdateringar för bilister. Det är inte seriöst och det är helt klart inte sant.”

    Det kan då tyckas märkligt att denna musikstation är så flitigt förekommande i till exempel Haaretz nyhetsreferenser. Gå gärna in på deras hemsida och sök på ordet ”radio”!

    ”Anna” tycks inte heller kunna skilja på reportage och nyheter. Amira Hass och Gideon Levy är visserligen Haaretz medarbetare, men tror verkligen ”Anna” att det är de som åker till Gaza eller Jenin och rapporterar om militärens närvaro?

    Är det förresten ingen annan som förundras över ”Annas” kameliont-tendenser? ena dan är hon ”palestinavän” och bundis med Jinge, andra dan myser hon med mossadgänget…

  24. Hej Y, du behöver inte sätta mitt namn inom citationstecken eftersom jag till skillnad från många andra använder mitt riktiga namn. Och efternamn.

    Jo, Anna tror attt Amira Hass och Gideon Levy åker till Gaza och Jenin. Anna tror sig veta att Amira Hass bor i Ramallah och har gjort det i åratal. Om inte Y tror det så kan Y kolla upp det.

    Galats är armeradion, Galgalats är bilistradion, och jag skrev inte att Haaretz ALDRIG rapporterar något som har sitt ursprung i en rapport från armeradion. Speciellt är det vanligt när det handlar om armens aktiviteter, eftersom just har bra koll på det. När det handlar om vad palestinierna gör är framför allt Amira Hass närvarande. Jag tror att du kan kolla upp det om du vill.

    Och angående ”kameliont-tendenser” – (f ö stavas det ”kameleont”) – jag har samma åsikter på alla bloggar. Till saken hör att jag skriver både på Sourze, hos Jinge och har också publicerat en artikel på Al-Hamatzav, som du kallar mossadgänget. Den publicerades också på Sourze men inte hos Jinge, eftersom det var ett uttryckligt judiskt tema som inte passade på hans blogg. Om du läst artikeln kan du se att jag medverkar (precis som hos Jinge) som ”gästbloggare”, och att artikeln inte handlar om politik. Jag har alltså inte ändrat åsikt alls. Det vet Magnus som är ansvarig för den bloggen alldeles utmärkt.

    Nu kan man ju tycka att det inte är konsekvent, OK. Men jag har ingen lust att stoppas in i något fack. Vill du kalla det ”kameliont” så är det helt OK. Kameleonter är rätt gulliga.

  25. Lika lite som jag gillade att Y satte citattecken runt Anna lika lite gillar jag att folk tjafsar om stavning. Kanske något som Anna och Y ska tänka på?

    Sedan en randanmärkning. Man behöver inte skriva sitt rätta namn här, eller så kan man bara kalla sig vid förnamn. Eller ”Tomten” om det känns bättre. Men jag har ALLTID en fungerande mailadress till den som skriver. Alla inlägg som jag upplever som kontroversiella mailar jag och kollar om jag inte känner igen personen sedan tidigare.

    Jag vet givetvis att du faktiskt heter Anna och jag vet oxo vem Y är. Men snälla ni, tjafsa inte om struntsaker. Ni har säkert annat att surra om vad det verkar.. :-)

  26. Jämför två citat från Anna:
    ”Resonemanget “utländska journalister rapporterar andrahand från Haaretz hemsida, vars information kommer från armeradion” är inte hållbart.”

    lite senate kommer:

    ”jag skrev inte att Haaretz ALDRIG rapporterar något som har sitt ursprung i en rapport från armeradion. Speciellt är det vanligt när det handlar om armens aktiviteter, eftersom just har bra koll på det.”

    Hm… nu blev det plötsligt andra bullar.

    ”Galgalatz är armeradions musikstation som spelar musik, kör rapporter om situationen på vägarna och som sänder samma nyheter som Galats”

    ”Det är som om någon skulle anklaga DN för att ta sina utrikesrapporteringar från någon populär musikkanal med uppdateringar för bilister. Det är inte seriöst och det är helt klart inte sant.”

    hm… Men om nu denna musikkanal sänder nyheter som Anna själv konstaterade vad är då poängen med hela denna utsvävning?