Ett norskt ”Kampflytillbud” inte så allvarligt som det låter

Utvecklingen av Internet har inneburit att många numera har tillgång till utländska nyhetskällor av olika slag och på många olika språk.


De flesta svenskar,
i alla fall hyfsat unga, kan läsa engelska utan problem, alla svenskar kan läsa danska och norska. Och norskan har mer eller mindre blivit ett av mina absoluta favoritspråk. Ordet ”Kampflytillbud” kan vi lista ut, i alla fall första delen. Det är ingen kampfluga, eller illasinnad geting det handlar om, det är stridsflygplan. Att två sådana nästan har kolliderat blir nästa slutsats. Det är inte helt fel tänkt, men tillbud används inte som i svenskan utan betyder i stället offert/-
erbjudande.

Det handlar återigen om det flygande socialbidraget till familjen Wallenberg, det som i folkmun kallas den flygande jordfräsen. Hur man översätter jordfräs till norska vet jag inte, men jag anar att det norska ordet är lika fräsigt som kampfly. En annan skojig sak är att norrmän/kvinnor har börjat läsa svenska tidningar och bloggar. Jag valde ordet skojig i stället för rolig som inte har samma betydelse på norska och svenska.

Dagbladet.no: ”Klokken 14.00 går fristen ut for den såkalte «Request for Binding Information» (RBI) som jagerflytilbyderne skal overlevere Norge. Overleveringen markeres allerede klokken ni i dag morges, der amerikanske Lockheed Martin og svenske JAS Gripen gir en kort presentasjon av tilbudspakken de leverer den norske stat. RBI-dokumentene inneholder den siste og mest omfattende bindene informasjonen om kampflypakken de tilbyr Norge.”

Min åsikt om jaktflyg är dock helt klar, de bästa flygplanen för skandinaviska förhål-


Låt oss hoppas att Norge slipper dessa bilder…

landen är de ryska. De är byggda för att starta och landa på illa skötta flygplatser och vägar, och prestandan är överlägsen JAS/Gripen, och säkerligen också det amerikanska flygplan som norrmännen ska få ”tillbud” om idag.

När det gäller den med statliga socialbidrag försörjda familjen Wallenberg, så kan jag tänka mig att sälja min blogg till dem för 50 000.- :-) Men det måste vara svarta pengar eftersom jag inte vill bidra med en enda skattekrona till JAS/Gripen.

Jinge

Dagbladet.no12 SvD1 DN

Andra om: , , , , , , , , , , ,

[tags]JAS Gripen, Norge, Investor, Saab, Wallenberg, Industri, Militärindustri, Flygplan, Jaktflyg, Jordfräs, Socialbidrag, Politik[/tags]

  20 comments for “Ett norskt ”Kampflytillbud” inte så allvarligt som det låter

  1. 28 april, 2008 at 10:18

    Jeg kan fortelle deg at ”jordfräsen” rett og slett kan oversettes til ”jordfreseren.”

    Dernest så leverer du gode tilleggsargumenter til min egen sak om dette.

  2. Rawia Morra
    28 april, 2008 at 10:25

    ”Det handlar återigen om det flygande socialbidraget till familjen Wallenberg.”

    :-)

    Den var bra!

  3. Marcus R
    28 april, 2008 at 12:32

    Jag håller inte riktigt med om argumenten. Måhända att familjen Wallenberg får betalt med skattepengar för att ha utvecklat flygplanet – men vi behöver ju ett försvar? Att man sedan inte tycker att flygvapnet är det man ska satsa på är en annan sak.
    Om kommunen kontrakterar ett privat företag för att asfaltera en skolgård och betalar dem med skattepengar betyder väl inte att man ger dem ”socialbidrag”?

    Att kalla Gripen för en jordfräs känns inte riktigt rätt heller. Det är ett väldigt kapabelt flygplan och har egentligen inte haft så många crashar jämfört med andra flygplan.
    Bara 2007 så hade jänkarna 10 klass A-olyckor med F-16, dvs olyckor som slutade med dödsfall.

    Dock så är det ju lite fjånigt att ens tänka på att uppgradera de planen som vi har om de nu ändå ska lägga ner de nordliga flygbaserna…

  4. 28 april, 2008 at 12:51

    Tillbud använd i Västsverige i alla fall. Ibland i dess danska/norska betydelse (i bohuslänska dialekter), erbjudande, och ibland i ord som olyckstillbud (västgötska dialekter som göteborgska). En del av oss kan ju bägge typerna av dialekt och kan bäge orden eller betydelserna av orden.

  5. Allan
    28 april, 2008 at 13:15

    Vid bl.a Kuriska näset (Litauen) borrade Ryssland (då Sovjet)redan för 20 år sen efter olja. Och fann det. Man har planer på att redan i år börja ta upp den.

  6. 28 april, 2008 at 13:31

    @Marcus R:

    JAS harkostat oss skattebetalare hundratals MILJARDER. När nu Wall Enberg säljer flygplanen så får de vinsten, ingenting betalas tillbaka till staten.

    Läs på Marcus!!

    man behöver inte betala tillbaka socialbidrag heller!

  7. 28 april, 2008 at 13:33

    Anders! Skulle någon komma och hojta om tillbud i Stockholm skulle alla undra vad som hänt…

  8. 28 april, 2008 at 14:40

    Jinge: jo det är klart. Att det finns i bohuslänska är väl en kvarleva från norskan/danskan kan jag tänka. Plus att vi alla ser det varje gång vi åker till Danmark eller Norge. Det är lite närmare härifrån kan man säga.

    Man har utvunnit olja på det gotländska fatslandet i ett antal år (vet inte om man gör det längre).

  9. Sanna
    28 april, 2008 at 15:08

    En av mina bekanta utbildade sig till flygmekaniker för en 15-20 år sedan och i den miljön kallades planet för ”Kras 39 Bofinken” på grund av alla ”tillbuden” (i den rikssvenska, höll på att skriva risksvenska, bemärkelsen).

    Nedvärderande mot de stackars bofinkarna kan man ju tycka.

  10. Högerspöket
    28 april, 2008 at 15:30

    Solen skiner och jinge är emot Svenskt försvar. Skönt att allt är sig normalt även denna måndag.

  11. PO
    28 april, 2008 at 16:26

    Wall Enberg ger ju jobb åt några tusen pipel i Linköping i alla fall. Och i Jönköping. Och Göteborg, Karlskoga. Arboga, etc, etc. Och det i sin tur ger ju en och annan skattekrona tebaks te staten som kan använda dom till bidrag å annat nyttigt.

  12. Mona
    28 april, 2008 at 16:44

    Marcus R!

    ”Bara 2007 så hade jänkarna 10 klass A-olyckor med F-16, dvs olyckor som slutade med dödsfall”

    Tacka fan för det Marcus. USA bedriver flera krig. De använder sina stridsflygplan en aaaning mer än vi gör… ju fler flygningar, desto flera olyckor?

  13. Tommy
    28 april, 2008 at 16:47

    Jinge,
    Att köpa ryska stridsflygplan är tyvärr helt uteslutet, vi hade då kommit i en position där ryssarna en dag helt enkelt kan vägra leverera reservdelar till oss såvida vi inte uppfyller vissa politiska krav. Samma problem har man med amerikanska flygplan, så i sann neutralitets-anda utvecklade vi ett eget. Det kostar på att vara självförsörjande…

    Att kalla Gripen för en jordfräs är mycket oförtjänt, faktum är att Gripen aldrig varit inblandad i en olycka med dödlig utgång. Jag utmanar dig att hitta något stridsflygplan som efter ett par år i drift kan uppvisa samma statistik.

    Kan du inte vara lite stolt över svensk ingenjörskonst istället för att döma ut hela projektet därför att Wallenbergarna kan ha tjänat pengar på det?

  14. 28 april, 2008 at 17:17

    @Tommy:

    Svensk?

    Över hälften av flygplanet är amerikansk teknik, resten är väl brittisk.

  15. 28 april, 2008 at 17:19

    @Högerspöket:

    Du har inte hajjat mycket du inte. Läs mer får vi se om NÅGOT ramlar in!?

  16. Fubar
    28 april, 2008 at 19:28

    Regner med at Norge kjøper JAS for å fly og ikke styrte i bakken.Sjansen for at et JAS fly styrter er ikke større enn hva det er for et annet.Men antall flytimer er avgjørende.Problemet er at nordmennene tør ikke fordi USA bestemmer.Alt hadde vært lettere med svenskt. Problemet er da at de med silketrusa i halsen må dra til Sverige å lære seg og fly i stedet for USA.USA er mer eksotisk.La kjerringene holde på.

  17. Mikael
    28 april, 2008 at 20:18

    Tomhylsan kanske lyckas bättre som säljare än som minister. Det vore roligt för honom och kanske för hans personliga ekonomi som konsult åt SAAB/BAE efter valet 2010.

  18. Torsten
    2 maj, 2008 at 00:10

    Det är väl flygvapnet/FMV som säljer av överskottsplan?

  19. alexander
    9 maj, 2008 at 04:04

    ”De är byggda för att starta och landa på illa skötta flygplatser och vägar”

    du är alltså inte medveten om att Gripen är byggd för att kunna utnyttjas på svenska vägbaser med mycket kort startsträcka (under 800m), precis som föregångarna Viggen och Draken?

  20. Jerker Andersson
    15 maj, 2008 at 09:25

    Jinge: Du raljererar ofta om Wallenberg

    Kan du förklara varför det är bättre att jynna rysk istället för svensk försvarsidustri?

    På vilket sätt har utvecklingen av de ryska flygplanen inte kostat skattebetalare pengar?

    Som det ser ut nu så kommer Norge att köpa Amerikanska flygplan – om de väljer att inte köpa Gripen. Ett ryskt flygplan kommer inte på fråga. ”Dream on”.

    Menar du att det enbart är Svenska flygplan som störtar vid utvecklingsarbetet av en flygplanstyp. Och att ryska plan aldrig kraschar eller vad menar du?

    Du säger : ”Min åsikt om jaktflyg är dock helt klar, de bästa flygplanen för skandinaviska förhållanden är de ryska. De är byggda för att starta och landa på illa skötta flygplatser och vägar, och prestandan är överlägsen JAS/Gripen, och säkerligen också det amerikanska flygplan som norrmännen ska få ”tillbud” om idag.”

    På viket sätt har de ryska planen överlägsna prestanda? Vilka modeller avser du då?
    *Räckvidd?

    *Manövereringsförmåga?

    *Styrsystem?

    *Radarteknik?

    *Uppgraderingsmöjlighet?

    *Möjligt för Sverige/Norge att få anpassade ryska flygplan allteftersom bohoven förändras?

    *Länksystem?

    *Tillförlitlighet/driftsäkerhet?

    *Leveranssäkerhet av reservdelar?

    *Flygfältsautonomi?

    Vad kostar dom:

    * i inköp

    * i driftskostnad

    * modefieringar nödvändig för utrustning och /eller flygplanen pga skild standard

    * politisk hänsyn, offsetavtal?

    Du behöver ju inte svara på allt men motivera gärna varför du tycker som du gör. Vilken typ av prestandaöverlägsenhet är det som gör att sverige/Norge borde ”köpa ryskt”.

Comments are closed.