En bil för sexton tusen?


Idag presenteras en verklig motornyhet, eller är det inte det? En bil med en 33 hästkrafters sexhundrakubikare kommer att säljas billigare än vissa mopeder.

AB: ”Tata tillbakavisar kritiken om att Nano kommer att bidra till utsläppen och nedsmutsningen. Ambitionen har varit att tillverka ett ”säkert, billigt transportmedel för alla väder – en folkbil, utformad för att klara alla säkerhetsstandarder och utsläppsregler och tillgänglig för alla.”

Självklart kommer denna bil leda till ökade utsläpp av växthusgaser, det inser var och en. En bil som är så billig att ”alla” har råd att köpa en leder givetvis till minskat kollektivåkande. Det finns dessutom skäl att anta att den kommer dyka upp i Sverige också. När vi gick med i EU så förlorade vi möjligheten att själva bestämma över vad som ska få säljas här, och även om Indien inte är medlemmar i unionen så är det en handelspartner som blir viktigare för varje dag som går.

Det är knappast någon skillnad på att köra ihjäl sig själv och andra i en bil för sexton tusen i stället för en billig småbil för etthundrasextio tusen. Men skulle jag skaffa bil så valde jag hellre en tung Mercedes om jag inbillade mig att jag skulle krocka.

AB SvD DN

Andra om , , , , , , , ,

[tags]Tata Nano, Bil, Trafiksäkerhet, Miljö, Växthusgaser, Krocksäkerhet, Kollektivtrafik, Indien, Politik[/tags]


16 svar till “En bil för sexton tusen?”

  1. Av nàgon konstig anledning har inte en än större motornyhet nàtt Sverige:
    Bilen som drivs av komprimerad luft kommer inom nàgra àr säljas till allmänheten. Projektet, som heter OneCAT, är franskt (uppfinnaren heter Guy Negre), och bilen kommer förmodligen att kosta runt EUR 3500. CO2 utsläpp = 0, Max hastighet 90-110 km/t.

  2. #3 Putte – Det låter lite som att försöka lyfta sig själv genom att dra sig i håret. Energi är aldrig gratis.
    Vad blir den totala miljökostnaden för en sådan bil? Dvs, hur mycket CO2 släpps ut när man driver de kompressorer som krävs för att komprimera luften?

  3. Nej, alla indier kan inte köpa en bil för 16 000, endast en minoritet har råd med det.

    Bilen är nog inte heller alls tänkt för den svenska marknaden.

  4. Den lär aldrig få säljas inom EU. Dels uppfyller den inte kraven på krocksäkerhet och dels är den förmodligen inte utrustad med avgasrening. Det låga priset indikerar att den inte har katalysator som enbart den kostar flera tusen kronor. Möjligtvis kan vi se den rulla i Sverige om någon importör stryper motorn, tar bort baksätet och får den klassad som mopedbil.

  5. Förvisso intressant med en billig bil. Men att ange att den kommer att kosta 16000:- är fel.

    Det riktiga priset på bilen är 1 lakh + skatter. 1 lakh=100000 indiska Rupee vilket motsvarar drygt 17500 kr. Sen tillkommer skatter på ungefär 20% så slutpriset blir lite mer än 21000kr

  6. Nej, alla indier kan inte köpa en bil för 16 000, endast en minoritet har råd med det.

    Om vi säger att 10% av Indiens befolkning är en minoritet så har vi 110 miljoner människor. Det är mer än något EU-land.

  7. Klarar EU normer för utsläpp samt krocksäkerhet..men ändå tror jag inteattdet är i första hand avsedd för Norden…. Mera eftertraktad i övriga länder…t ex thailand sydamerika, afrika..

    Egentligen var syftet med bilen att erbjuda dom familjer i Indien som använder motorcyklar…som kostar ungef. lika mycket.

    Priset som nämns är för grundvarianten..finns två Delux modeller som är dyrare och harfinesser som luftkonditionering mm. TATA ska också tillverka bilen som använder tryckluft.(ONECAT).

  8. Köpte en ”Kinaraket” (tung motorcykel från Kina) för ngt år sedan för en ”spottstyver”.. sååå roligt har jag sällan haft för så lite pengar!

    OCH den går fortfarande som en ”raket”.. Drar lite soppa, är pålitlig och lätt att skruva med.

    Jag höll på att spara till en tysk BMW alt en Amerikansk HD eller en Japan.. men lade ner det då jag fick provköra en Kines..som var en välgjord kopia av en Japan..

    NÄR kina och Indien börjar leverera bilar till Europa kan det bli ”cirkus”.. ( En riktigt stor kinesisk biltillverkare kommer strax med en BMW-kopia som är minst lika bra som orginalet för ca 130 000! Och man slipper de senaste galenskaperna med mängder av datorer och bredband i bilen..)

  9. Tvivlar starkt på att den kommer till Europa, den kommer troligen inte klara EU:s krockkrav.
    Dessutom skulle den troligen landa runt 50.000 kr med alla svenska skatter, också billigt, men för de pengarna får man en skaplig begagnad.

    Bilar har blivit för tok för dyra, jämfört med elektronik, där konsumenterna får mer prestanda för mindre pengar.

    Håller med Leo, länder som Korea, Kina, Indien kommer skärpa konkurrensen med vettiga bilar till lägre pris.

    Folk skrattade först åt Japan, sedan Korea. Skrattet har upphört, japanska och koreanska bilar har idag högre kvalitet och bättre utrustning till ett lägre pris än europeiska och amerikanska.

  10. Att ingen tidning reagerat på Tata´s pr-språk
    ”Tata Motors blitzkrieg of new products at its biggest ever presence
    at the Auto Expo” från deras hemsida

  11. Och varför skulle vi i Europa, med våra tjocka plånböcker och vår höga levnadsstandard, ha större rätt att förpesta luften i varsin tung Mercedes!? Varför ska indierna vara hänvisade till kollektivtrafik när inte vi är beredda att nöja oss med det? Deras bidrag per capita till utsläpp som är ett miljöhot är så oändligt mkt mindre än våra. Så länge vi inte kräver mer av oss själva kan vi knappast ställa krav på andra.

  12. Fy tusan men det där skräpet blir aldrig något hot mot våra fina svenska Volvo och Saab. Vad vet indier förresten? Bättre vi tar besluten åt dom, det märks. Länge leve kolonialismen!