Dåligt förtroende för regeringen


Idag berättar Svenska Dagbladet att förtroendet för regeringen sjunkit dramatiskt sedan den förra Skop-mätningen. Det samtidigt som Björklund och Sabuni skriver en debattartikel i DN.

DN: ”Regeringen inför maxtid på tre år och nationella slutprov i sfi-programmet. Bristerna i svenskundervisningen för invandrare (sfi) är alarmerande. Nu tar därför alliansregeringen ett samlat grepp om problemet och presenterar i dag ett reformprogram med högre krav på både elever och utbildning. Vi inför obligatoriska nationella slutprov som ska börja användas från årsskiftet. Därtill får flyktingar och invandrare inte ägna mer än tre år för att slutföra sin sfi-utbildning, vilket kommer att öka studiedisciplinen och genomströmningen. Framöver kommer också den nationella inspektionen av sfi att förstärkas med ökade sanktionsmöjligheter. Det ska inte längre vara möjligt att använda sfi som en form av försörjning år efter år utan att få några språkkunskaper, skriver utbildningsminister Jan Björklund och integrationsminister Nyamko Sabuni.

Det är knappast någon som har invändningar mot att man gör allt för att förbättra SFI-
utbildningen i Sverige. Mig förvånade det mycket att man faktiskt kan gå i tre år för att lära sig svenska, visserligen är vårt språk rätt svårtillgängligt för många invandrargrupper, men så hopplöst kan det ändå inte vara. Givetvis är det svårare ju äldre man är, och det har definitivt betydelse vilken språkgrupp man tillhör, men jag tycker ändå att tre år är en lång tid.

Men det jag egentligen reagerar mest på är draget av repression som finns över Sabuni och Björklunds förslag. Orsaken är givetvis den historia som bägge dessa ministrar har. Sabuni var det väl som ville undersöka alla flickors könsorgan, och Björklund har gjort sig känd mest för att ropa på Säpoagenter i skolan och nu senast att införa betyg från årskurs ett. Det dessa ministrar har gemensamt är att de är folkpartister. Oavsett vad jag själv tycker om de förslag som de presterar så kan jag inte undgå att slås av tanken på att detta är den nya typen


av liberalism, den sorts liberalism som framförallt är ägnad att hålla sverigedemokraterna utanför riksdagen.

Har man rätt i ett antagande om att invandrar-
fientligheten är större utanför riksdagen än inne i densamma så kan ett förslag i den här riktningen möjligen ändra folks uppskattning av regeringen. Nu är jag inte så konspiratorisk att jag tror att Skop-undersökningen har något samband med Sabuni och Björklunds förslag, men jag tycker mig ändå spåra ett populistiskt drag över folkpartiets agerande. Eller ska man möjligen se detta som en i raden av regeringens alla försöksballonger?

SvD1 AB DN HD

Andra om , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Regeringen, Populism, SFI, Invandrare, Språkundervisning, Skop, Förtroende, Folkpartiet, Främlingsfientliga, Sabuni, Björklund, Rottingmajor, Sverigedemokraterna, Politik[/tags]


25 svar till “Dåligt förtroende för regeringen”

  1. Det mest utmärkande draget hos alliansen är just repressivitet, Jinge!
    De som ingår i den nya, lägre klassen – ”utanförskapet” ska skrämmas, tuktas, få sina ”förmåner” indragna och lära sig veta hut…

  2. Det är typiskt den här högerregeringen, man sätter kravet på invandrarna/eleverna i stället för att ställa kravet på skolan/SFI. Individen ska ta ansvar, men det är inget som gäller skolan. Och hur har man tänkt att utbilda alla lärarna? Innan det skett så är massor av elever utstraffade. Då skyller man på dem och inte på den undermåliga utbildningen.

  3. ”Det är knappast någon som har invändningar mot att man gör allt för att förbättra SFI-
    utbildningen i Sverige.”

    Jo, jag är säker på att SD ogillar det ;)
    Själv tycker jag förslaget är bra :)

  4. Och jag har en invandrare i familjen, vederbörande lärde sig fullt godtagbar (och användbar) svenska på 4-5 månader. Men så var hans utgångsspråk engelska oxo.

  5. Jag fick SFI-undervisning i en termin. Sen klarade jag mig. Men det var på 1980-talet det, innan man ödelade SFI.

  6. Den gamla liberalismen försvann väl på 80-talet? Den nya liberalismen (tillhör kategoring det nya nu?) har få drag med liberalismen, utan påminner mer om konservatismen ideologimässigt sett. Folkpartiet är inte liberaler, dom är ju för hårdare tag, mer ordning och reda, och mindre valfrihet. Dom gillar krig och vapen. Har en militär som partiledare och tycker att alla ska rätta sig in i leden.

  7. Enligt ekoinslaget jag lyssnade till imorse så är det bara 10% av SFI lärarna som är behöriga i ”svenska som andraspråk”. Sen är det väl en sak att lära en arabisk akademiker svenska, en annan att lära en medelålders analfabet svenska.

  8. Jag glömde visst en sak:

    Givetvis så är också den nya liberalismen inställd på att ingen vet sitt egna bästa, om man inte skitmycket pengar förstås, och därför behövs staten för att diktera vad du ska göra.
    Stor statlig kontroll av alla.

    Snart vill dom säkert anställa en massa frisörer som ser till att alla är välkammade :)

  9. Daniel:
    Jag antar att det är en reaktion på det kravlösa samhället, där man förväntas bli försörjd.

    Om man nu inte kan krympa det sociala skyddsnätet till ett minimum (eller ta bort det helt, det beror ju på hur extrema åsikter man har.) får man istället ställa höga krav och kontrollera att de efterföljs.
    Det är svårt att ha frihet med dagens system.

  10. Inget samhälle är kravlöst, det handlar bara om hur normerna lärs ut. Men man kanske ska tvångsutbilda människor hur man uppfostrar sina barn istället. Var i en ICAbutik i ett välbeställt område förra veckan. Har aldrig sett så ouppfostrade barn. affären var ett enda stort dagis. Barnen petade i maten och sprang och skrek och kastade saker omkring sig. I en invandrarförorts butik så går barnen tysta brevid sina föräldrar… Tycker allt att man borde ställa lite krav på svenska föräldrar. Givetvis med: ”obligatoriska nationella slutprov”. Klarar man inte detta ska man inte ha barnbidrag, dagisplats, skola m.m. Man borde få 3 år på sig max att klara utbildningen.

  11. Borgarna är rätt tragikomiska. De skär först ner på SFI och ställer sedan hårdare krav. Det här måste nog ses som Sveriges mest subtila sätt att kasta ut invandrare om de inte ska komma hit och vara gästarbetare, för de vill ju se till att sänka arbetarnas (ALLA arbetares löner alltså!) löner med internationell konkurrens.

    Det är ingen slump att det är firma Sabuni och Björklund som lanserar förslaget. Jan Björklund är ansvarig för att ha skurit ner ordentligt jädra mycket på SFI i Stockholm och Nyamko Sabuni, hon försöker bara ge liberorasismen ett anständigt ansikte.

  12. Daniel:

    Vad är du ute och yrar om?

    Att bidrag och försörjningsstöd är villkorade är väl bara positivt då räcker det till fler. Att kontroller ser till att villkoren följs är väl en självklarhet annars kan man ju avskaffa bidragen och låta alla sköta sin egen ekonomi, det hade varit liberalt!

  13. ”I en invandrarförorts butik så går barnen tysta brevid sina föräldrar… ”
    Vilket kvalificerat skitsnack!

    ”Tycker allt att man borde ställa lite krav på svenska föräldrar. Givetvis med: “obligatoriska nationella slutprov”.”
    Javisst, om vi hade en sådan, frivillig, utbildning (gratis så klart) så tycker jag man borde ha ett examensprov. Om man inte klarar den på 3 år så får man anpassa sig och göra det bästa av situationen. (Föd ungen ändå)

    ”Klarar man inte detta ska man inte ha barnbidrag, dagisplats, skola m.m.”

    Okej? Svårt att dra paralleller här, men är det du försöker säga att _alla_ invandrare på kursen ska få den likvida bonusen, inte bara de som får godkänt eller högre? Eller är det bara invandrare som klarar kursen som ska få tala svenska?

  14. Jag föredra livliga,glad och nyfikna barn framför de ungar som inte vågar knysta och uppträder exakt som de vuxna vill.
    Det finns någonting som heter ”svart pedagogik” och de barn som utsätts för den uppfostran leder inte till deras mognad eller att de blir friska vuxna människor.
    Barn ska skoja, rasa och undersöka allt, det är deras natur.
    Kanske är det de vuxna som inte tål barns lekar och nyfikenhet som borde gå på utbildning. Jag är inte säker på att tre år räcker…

  15. William:
    Jag vet inte vilken förort du är i när du ser stökiga ungar, men jag kan ta två exempel. ICAmaxi i Torslanda, och Willys i Gamlestan.
    Barnen hjälper sina föräldrar på willys, och har matkrig på ica. Till sara G så kan jag ju säga att jag tycker att det är jättetrevligt med barn. Jag har faktiskt inte ens nåt emot skrikande barn på bussen, för att det är ganska naturligt, men när det kommer till mataffären så köpte jag inget i grönsaksavdelningen då barnen snortade in i frukten, och då stod föräldrarna brevid och sa bara nåt i stil med att nu kan vi ju inte köpa den frukten. Inga tillrättavisningar el. annat.
    SFI är i teorin frivillig, men många gånger ett obligatorium. Och vad händer om vissa (såsom en kompis till mig) får ett jobb, och blir tvungen att läsa SFI samtidigt som han jobbar heltid? För hoppar han av så sällar han sig in i gruppen avhoppare som hoppar fram och tillbaka ur kursen.
    Till sist så påminner den här bonusen om nåt som lars leijonborg sade för nåt år sedan om att folk studerade alldeles för länge vid universitet. Det han missade var ju att många kombinerar jobb och studier. Och det är nog fler invandrare än vad man tror som gör det också.

  16. Ja, Kerstin, men man kanske inte kan gå på SFI undervisningen i sju år. Man lär sig språket medan man gör annat. Jag läste och arbetade. Det var så jag lärde mig efter det att jag hade fått en bra grund på SFI.

  17. Jag skickade detta till DN Debatt. Men de tar väl inte in det. Hoppas att någon ska ta intryck iaf. Vad tycker ni här?

    Replik till Jan Björklund och Nyamko Sabunis debattartikel 080218, som fått rubriken ”Krav på svenskkunskaper skärps för invandrare”.
    Detta är ett mycket välkommet och efterlängtat initiativ. Men precis som vid tidigare liknande försök skjuter man in sig på fel målgrupp, nämligen på offren för undervisningen! Detta trots att man poängterar att läroplanen är alldeles för luddig och att endast 11% av lärarna har ämneskompetens motsvarande 40 poäng.

    Först som femte punkt kommer ett förslag på ”lärarlyft för sfi-lärare”. Men man erbjuder inget som helst förslag på hur detta lyft ska utformas. Kontrasten är bjärt mot alla detaljer för sanktioner mot elever som misslyckas.

    Björklund och Sabuni skriver att ”med dagens regler är det helt möjligt att använda sfi som en form av försörjning år efter år, utan att egentligen få några språkkunskaper eller prestera några resultat.” Men detta gäller ju även sfi-lärarna!!

    I radiodebatten mot Prof. Inger Lindberg om detta i P1 Morgon upprepade Nyamko Sabuni envist, att det inte finns någon annan skolform som inte har några krav på genomströmning med viss tidsbegränsning. Men vad hon inte sa, det var att det inte heller finns någon annan skolform som inte ens har några nämnvärda krav på lärarnas formella kompetens! Vem som helst som har tid och lust och kan tala svenska, och som har behov av att försörja sig, kan få arbete som sfi-lärare.

    Ett talande bevis för att Björklund, Sabuni, deras partikamrater och hela mediadrevet skjuter på fel målgrupp är resultaten för svenskundervisningen för utländska läkare. Här har vi verkligen en målgrupp med mycket hög studievana, dokumenterat hög inlärningsförmåga på avancerad akademisk nivå och, inte minst, ofantlig hög ambitionsnivå att så snabbt som någonsin möjligt komma förbi alla språkliga hinder och återgå till sin läkargärning. Hur kan det då komma sig att ca hälften av läkarna blir underkända vid första provtillfället i svenska? År efter år, samma statistik. Man kan inte värja sig för slutsatsen att det finns brister i undervisningen. Jag känner till detta i egenskap av både sfi-lärare och läkare. Jag träffar dessa invandrade läkare, och jag får veta hårresande detaljer om den s.k. undervisningen. Alltför få sfi-lärare är själva akademiker. De har ingen aning om hur akademiker lär.

    Nyamko Sabuni sa inte heller att det knappast finns någon annan skolform som drabbas av omöjliga villkor för undervisningen, som t.ex. krav på kontinuerlig intagning av nya elever, så att läraren inte har en chans att följa sin pedagogiska planering, eller krav på att i samma klass blanda allt från analfabeter utan studievana till högutbildade akademiker, ofta dessutom i tillfälliga, undermåliga lokaler.

    Nu måste det påpekas att det också finns massor av högeligen kompetenta, intresserade och ambitiösa sfi-lärare som mot alla odds presterar ett enastående arbete, så alla ska verkligen inte ta åt sig av denna kritik. Egentligen ska ingen sfi-lärare alls ta åt sig. Det mest skrämmande är nämligen att det inte finns särskilt stor korrelation mellan formell kompetens och undervisningsskicklighet. I många fall är flerårig erfarenhet betydligt bättre än formell utbildning. Problemet ligger högre upp.

    Det finns en detalj som nästan alla klagar över bristen på, nämligen uttalsundervisning. Även högutbildade lärare påpekar att de inte fått tillräckliga verktyg för att bedriva effektiv uttalsundervisning. Alla elever och före detta elever jag talat med klagar på att de får eller fick för lite uttalsundervisning. Allmänheten klagar på att alltför många invandrare talar så att det blir jobbigt eller för svårt att uppfatta vad de säger. Läkarsekreterare spenderar massor av tid på att försöka ta reda på vad doktorn egentligen dikterade – det får ju inte bli fel i journalen! SOS alarm har inte sällan svårt att uppfatta vad den uppringande säger och vart de ska skicka hjälp, och vilken hjälp de ska skicka. Hela förortsdialekter har utvecklats med ett ”annorlunda” uttal, som majoritetsbefolkningen gör sig lustig över.

    Men allt är ju vårt eget fel! Vi har utan respekt för sfi-elevernas behov prioriterat billiga, lågutbildade lärare. Och vi har inte tittat närmare på innehållet i den utbildning de utbildade får. Jag har därför sedan många år erbjudit lärarutbildarna fortbildning i just uttalsundervisning. Jag har kontaktat Skolverket med förslag till bättre läroplaner. Och jag har kontaktat Socialstyrelsen med krav på förbättrad svenskundervisning. Men vad har jag fått till svar? Tystnad. Eller en gäspning. Faktiskt också utskällning. Alltså risk att det s.k. lärarlyftet blir en flopp igen.

    Här har vi alltså ett av de verkliga hindren för en smärtfri integration. Majoritetssamhället vill inte ge invandrade svenskar en chans att smälta in i samhället. Sedan straffar vi dem för det. Där har vi något för politikerna att bita i – nu har ni er chans att förändra, Jan Björklund och Nyamko Sabuni!

    Olle Kjellin
    Doktor i fonetik,
    Sfi-lärare, läromedelsförfattare, expert på uttalsundervisning,
    Överläkare, specialist i talorganens radiologi,
    och expert på hjärnan, minne och inlärning

  18. DN fungerar mer och mer som en ”folkpartitrumpet” eller en trumpet för alliansen! Enda chansen för andra partier att få in ngt på DN-debatt är ”att kacka i eget bo”(kritisera de egna leden på det ena eller andra sättet) Hur många DN-debatt inlägg har Jan Björklund fått in de senaste åren? Nyamko Sabuni? Hägglund? Beatrice Ask ? osv.
    Är deras ”inlägg” av hög kvalité?

    Eftersom DN också i reportageform bedriver propaganda kan man fråga sig om det är rimligt att betala för att ta del av detta propagandaorgan. Jinge har tex. på ett skickligt sätt visat på DN:s totalt pro-israeliska perspektiv på MÖ-konflikten gång på gång.

    Som jag ser det skulle man ha betalt för att läsa DN eller åtminstone få ”publikationen” gratis för att ta del av den. Som det ser ut nu betalar folk två gånger för att ta del av Allianspropagandan! Som lösnummer eller prenumeration OCH via skattsedel som presstöd!(I DN:s fall handlar presstödet om ett saftigt distrubitionsstöd via skattepengar)

    DN balanserar på en farlig ”spång” just nu pga av ovanstående! Tänk om folk upptäcker det journalistiska sveket och tröttnar på att ta del av skiten..

  19. PS i övrigt tycker jag Olle Kjellin ratade inlägg här håller en kraftigt högre kvalité än den som Björklund/Sabuni fick publicerad!DS

  20. Min kära sambo Ildikó kom från ungerska delen av Rumänien, sent i december 2003.

    Hon skrev in sig på SFI i januari 2004. Med min hjälp tog hon sig igenom både SFI och SAS på ett och ett halvt år.
    Jag fick ofta rätta det som hennes lärare ”rättat”. Dessutom försökte knäppgökarna (lärarna) lura i eleverna att de skulle lära sig dialektsvenska, vilket här i Blekinge bland annat innebär att ta bort många ”r” ur talet och uttala sje-ljud långt ner i halsen.

    Dä bli ju dubbelt så svåt att föstå männischo fån nod-, väst- elle till å me mellansväje om du få läa däj att de ä så hä man pata svänska, elle hu? Fö att inte pata (jo, de använde ”prata”, inte ”tala”, konstant) om att fösöka göa sä schälv föstådd om man måste ta med sig både bytning fån ditt hemland OCH lokal dialekt!

    Nä ja fösto va som höll på att hända varnade jag Ildikó för att gå på tramset. Hon behövde inte fundera länge innan hon insåg vansinnigheten i ”pedagogiken”.

    Den (förmodligen) politiskt korrekta och dito tillsatta kvotkärringen som skulle föreställa ”Studie- och yrkesvägledare” var antingen aldrig tillgänglig eller rabblade standardsvaret ”Det kan bli svårt…” varpå Ildikó fick ta reda på informationen hon behövde på egen hand, vilket oftast inte var svårt…

    Nu, 2008, går flera av hennes klasskamrater på SFI och SAS fortfarande på SFI och SAS.
    Flera av dem hade inte velat börja utbildningen förrän de var kvalificerade för studiebidrag. Ildikó gick sina ett och ett halvt år utan bidrag, eftersom hon ville komma in i samhället så fort som möjligt. Det var lite tufft för oss, eftersom man ju i Sossedonien inte kan få sambeskattas längre.

    Och vad gör Ildikó nu då? Hon går andra året på socionomlinjen på högskolan i Kristianstad, samtidigt som hon även går en utbildning på Industriellt Utvecklingscentrum, IUC, här i Olofström, som heter ”Morgondagens ledare”
    Samtliga tentor hittills har hon klarat på första försöket…

    Dä hadde de no alldi tott på SFI…

    Och det här med att DN är en ”allianstrumpet”… Har ni inte läst vansinnigheterna som Andreas Malm vräker ur sig, gång på gång, i just DN?

  21. Hur kan man koppla detta förslaget till främlingsfientlighet? Dett är ju för invandrarnas skull. Systemet är ju sådant att man kan läsa sfi utan att egentligen anstränga sig och få pengar för det. Jag anser att det är systemet som gör folk bidragsberoende. Men behöver sätta krav för att få folk att anstränga sig. Dessutom så sätter man ju krav på utbildningen också till skillnad från vad någon kommenterade. Har du läst hela artikeln borde du förstått att man satsar mycket på lärarna. Efter en misslyckad integration måste man väl erkänna att man måste göra krafttag? Nu klagar folk på vad de borgerliga gör men sossarna gjorde ju ingenting alls! Vi ser ju ala vad det har lett till, bidragsberoende och främlingsfientlighet m.m.