Brandflyg, när snålheten bedrar visheten

Boeing

Tre flygplan som det översta, Boeing C-17 Globemaster, har Sverige med ett antal andra EU-länder köpt in för att kunna flytta ”fredsbevarande” soldater till olika oroshärdar, eller ”fredsframtvingande” som det numera heter.

Alla som följer nyheterna vet att det just nu pågår ett antal skogsbränder i Sverige, idag talar man om tre bränder som man ännu inte har under kontroll. Nere vid västkusten blåser det kraftigt och där finns enligt Ekot en risk för att branden når upp i trädkronorna vilket kan leda till toppeld, att branden sprider sig okontrollerat och det mycket snabbt.

Till hjälp för brandpersonalen och ett antal hemvärnsgubbar finns ett par helikoptrar vars vattenbehållare maximalt rymmer någon kubikmeter vatten. Det är en utmärkt hjälp i brandbekämpningen, men samtidigt så kan man konstatera att bränder som man fått under kontroll återigen kan flamma upp som den i Hassela i Hälsingland, detta trots att man haft hjälp av ett större antal helikoptrar.

Ilyushin
Ilyushin Il-76P

Bilden ovanför detta stycke är en Ilyushin Il-76P, det planet lastar fyrtio kubikmeter vatten och kan tömma ut detta på bara några sekunder. Under dessa sekunder i arbetsfart med ett sådant plan så färdas det sannolikt en kilometer vilket gör att en brandgata skapas, en brandgata som är så blöt att det rinner om allt som skulle kunna brinna i torrt tillstånd.

Det mindre planet i bilden till höger är ett kanadabyggt plan, CL-415 Bombardier, som lastar drygt sex kubikmeter vatten.

Den europeiska unionen väljer trots detta att köpa in tre stycken Boeing C-17 Globemaster när man för samma pengar skulle ha fått fem stycken Ilyushin Il-76P eller tjugo stycken CL-415 Bombardier. Skulle man avstått från ett av de amerikanska Boeingplanen skulle man ha kunnat köpta sju stycken Bombardier, lämpligen placerade på tre olika ställen inom EU.

Bombardier
CL-415 Bombardier

Att tanken aldrig slagit våra svenska riksdagsmän är ingenting annat än sorgligt på ren svenska. Kan man inte tänka sig att samarbeta inom EU så borde man åtminstone se till att vi hade ett CL-415 Bombardier stationerat i Sverige. Ett sådant flygplan skulle kunna betjäna de andra nordiska länderna i händelse av skogsbrand, men framförallt sättas in mot större bränder i Sverige.

Men svenska rikspolitiker tycker antagligen att det är mycket tuffare att vara delägare i tre stycken Boeing C-17 Globemaster och vara med och leka krig i den ”Euroatlantiska Säkerhets-
zonen” som NATO kallas nuförtiden.

Det är skämmigt i överkant. Vad ska politikerna på Helgeandsholmen säga den dagen villaområden bränts ner och människor förlorat livet?

Att det är viktigare att jaga ett antal skäggiga typer i Afghanistan eftersom Bush vill det?

AB DN12 SvD12 Dagbladet1

Andra om: , , , , , , , , , , , , , , ,

[tags]Skogsbrand, Brandflyg, Boeing C-17 Globemaster, CL-415 Bombardier, Ilyushin Il-76P, Euroatlantiska Säkerhetszonen, Bush, Nato, Talibaner, Afghanistan, Pyromaner, EU, Samarbete, Växthuseffekten, Politik, Riksdagen [/tags]

Intressant Twingly

  7 comments for “Brandflyg, när snålheten bedrar visheten

  1. Betel
    11 juni, 2008 at 11:20

    Jag vaknade idag till lukten av skogsbrand här i Göteborg. :-)

    Förmodligen antar politikerna att det inte blir lika varmt och torrt igen, men där har de fel.

  2. Antti
    11 juni, 2008 at 12:03

    Finns ytterligare ett ryskt alternativ till de värdelösa NATO-planen och det är Beriev 200 i mellanklassen som skulle passa våra förhållanden:

    http://shorl.com/frygysodryludy

    lyfter 12 ton på 14 sekunder:

    Aircraft Performance
    Maximum take-off weight, kg
    37200
    Maximum amount of water, kg
    12000
    Type of engines
    – take-off power, kgf
    – cruise power, kgf
    D-436TP
    2×7500
    2×1500
    Maximum flight altitude, m
    8000
    Maximum cruise speed, km/h
    710
    Economy cruise speed, km/h
    600
    Lift-off speed, km/h
    220
    Landing speed, km/h
    185
    Approach speed, km/h
    200
    Technical range with fuel reserve, km
    3850
    Average fuel consumption per 1 flight hour, kg/h
    1500
    Take-off distance (water/land), m
    1000/700
    Landing distance (water/land), m
    1300/1050
    Aquaplanning during water scooping, km/h
    160-190
    Water scooping time, s
    14
    Seaworthiness, sea state
    up to 3
    Wave height, m
    up to 1.2
    Water reservoir depth during operations
    deeper than 2.0

  3. Christer W
    11 juni, 2008 at 13:16

    Det är skillnad på brand och brand. Att en och annan gran, djur och någon stackare går åt får man ta för att stötta bush kamp mot världsterrorismen.

    För övrigt slog det mig att de ryska planen skulle kunna användas också till ”konstbevattning” av grödor som håller på att torka bort, och inte bara släcka eldar.

  4. 11 juni, 2008 at 19:49

    Har Sverige sålt sin självständighet så att ni på eget beslut kan inte köpa in några CL-415 Water bombers?

  5. 11 juni, 2008 at 20:03

    @sandbuzz:

    Politikerna prioriterar den euroatlantiska säkerhetszonen, NATO. Det får kosta, men arbetslösa, sjuka och pensionärer ska sättas åt. Det skit väl detsamma för högern om det brinner lite…

  6. Niklas
    11 juni, 2008 at 20:33

    Mig veterligen jagar inte svenska soldater några skäggiga typer i Afghanistan. Våra soldater bidrar till fred och stabilitet i norra delarna av landet, för att kunna säkra en återuppbyggnad, vilket vi idag redan håller på med. Insatsen stöds av ett FN-mandat i botten.

    USA:s krig mot terrorismen i södra delarna stöds däremot INTE av FN och är inte heller en operation Sverige bidrar till. Det kanske är denna operation, som för övrigt går under namnet Enduring Freedom, som du egentligen menar?

  7. 11 juni, 2008 at 20:42

    @Niklas:

    Jesus vilket skitprat!

Comments are closed.