Tre flygplan som det översta, Boeing C-17 Globemaster, har Sverige med ett antal andra EU-länder köpt in för att kunna flytta ”fredsbevarande” soldater till olika oroshärdar, eller ”fredsframtvingande” som det numera heter.
Alla som följer nyheterna vet att det just nu pågår ett antal skogsbränder i Sverige, idag talar man om tre bränder som man ännu inte har under kontroll. Nere vid västkusten blåser det kraftigt och där finns enligt Ekot en risk för att branden når upp i trädkronorna vilket kan leda till toppeld, att branden sprider sig okontrollerat och det mycket snabbt.
Till hjälp för brandpersonalen och ett antal hemvärnsgubbar finns ett par helikoptrar vars vattenbehållare maximalt rymmer någon kubikmeter vatten. Det är en utmärkt hjälp i brandbekämpningen, men samtidigt så kan man konstatera att bränder som man fått under kontroll återigen kan flamma upp som den i Hassela i Hälsingland, detta trots att man haft hjälp av ett större antal helikoptrar.
Ilyushin Il-76P
Bilden ovanför detta stycke är en Ilyushin Il-76P, det planet lastar fyrtio kubikmeter vatten och kan tömma ut detta på bara några sekunder. Under dessa sekunder i arbetsfart med ett sådant plan så färdas det sannolikt en kilometer vilket gör att en brandgata skapas, en brandgata som är så blöt att det rinner om allt som skulle kunna brinna i torrt tillstånd.
Det mindre planet i bilden till höger är ett kanadabyggt plan, CL-415 Bombardier, som lastar drygt sex kubikmeter vatten.
Den europeiska unionen väljer trots detta att köpa in tre stycken Boeing C-17 Globemaster när man för samma pengar skulle ha fått fem stycken Ilyushin Il-76P eller tjugo stycken CL-415 Bombardier. Skulle man avstått från ett av de amerikanska Boeingplanen skulle man ha kunnat köpta sju stycken Bombardier, lämpligen placerade på tre olika ställen inom EU.
CL-415 Bombardier
Att tanken aldrig slagit våra svenska riksdagsmän är ingenting annat än sorgligt på ren svenska. Kan man inte tänka sig att samarbeta inom EU så borde man åtminstone se till att vi hade ett CL-415 Bombardier stationerat i Sverige. Ett sådant flygplan skulle kunna betjäna de andra nordiska länderna i händelse av skogsbrand, men framförallt sättas in mot större bränder i Sverige.
Men svenska rikspolitiker tycker antagligen att det är mycket tuffare att vara delägare i tre stycken Boeing C-17 Globemaster och vara med och leka krig i den ”Euroatlantiska Säkerhets-
zonen” som NATO kallas nuförtiden.
Det är skämmigt i överkant. Vad ska politikerna på Helgeandsholmen säga den dagen villaområden bränts ner och människor förlorat livet?
Att det är viktigare att jaga ett antal skäggiga typer i Afghanistan eftersom Bush vill det?
Andra om: Skogsbrand, Brandflyg, Boeing C-17 Globemaster, CL-415 Bombardier, Ilyushin Il-76P, Euroatlantiska Säkerhetszonen, Bush, Nato, Talibaner, Afghanistan, Pyromaner, EU, Samarbete, Växthuseffekten, Politik, Riksdagen
[tags]Skogsbrand, Brandflyg, Boeing C-17 Globemaster, CL-415 Bombardier, Ilyushin Il-76P, Euroatlantiska Säkerhetszonen, Bush, Nato, Talibaner, Afghanistan, Pyromaner, EU, Samarbete, Växthuseffekten, Politik, Riksdagen [/tags]
7 svar till “Brandflyg, när snålheten bedrar visheten”
Jag vaknade idag till lukten av skogsbrand här i Göteborg. :-)
Förmodligen antar politikerna att det inte blir lika varmt och torrt igen, men där har de fel.
Finns ytterligare ett ryskt alternativ till de värdelösa NATO-planen och det är Beriev 200 i mellanklassen som skulle passa våra förhållanden:
http://shorl.com/frygysodryludy
lyfter 12 ton på 14 sekunder:
Aircraft Performance
Maximum take-off weight, kg
37200
Maximum amount of water, kg
12000
Type of engines
– take-off power, kgf
– cruise power, kgf
D-436TP
2×7500
2×1500
Maximum flight altitude, m
8000
Maximum cruise speed, km/h
710
Economy cruise speed, km/h
600
Lift-off speed, km/h
220
Landing speed, km/h
185
Approach speed, km/h
200
Technical range with fuel reserve, km
3850
Average fuel consumption per 1 flight hour, kg/h
1500
Take-off distance (water/land), m
1000/700
Landing distance (water/land), m
1300/1050
Aquaplanning during water scooping, km/h
160-190
Water scooping time, s
14
Seaworthiness, sea state
up to 3
Wave height, m
up to 1.2
Water reservoir depth during operations
deeper than 2.0
Det är skillnad på brand och brand. Att en och annan gran, djur och någon stackare går åt får man ta för att stötta bush kamp mot världsterrorismen.
För övrigt slog det mig att de ryska planen skulle kunna användas också till ”konstbevattning” av grödor som håller på att torka bort, och inte bara släcka eldar.
Har Sverige sålt sin självständighet så att ni på eget beslut kan inte köpa in några CL-415 Water bombers?
@sandbuzz:
Politikerna prioriterar den euroatlantiska säkerhetszonen, NATO. Det får kosta, men arbetslösa, sjuka och pensionärer ska sättas åt. Det skit väl detsamma för högern om det brinner lite…
Mig veterligen jagar inte svenska soldater några skäggiga typer i Afghanistan. Våra soldater bidrar till fred och stabilitet i norra delarna av landet, för att kunna säkra en återuppbyggnad, vilket vi idag redan håller på med. Insatsen stöds av ett FN-mandat i botten.
USA:s krig mot terrorismen i södra delarna stöds däremot INTE av FN och är inte heller en operation Sverige bidrar till. Det kanske är denna operation, som för övrigt går under namnet Enduring Freedom, som du egentligen menar?
@Niklas:
Jesus vilket skitprat!