11-årig flicka försvann tack vare SJ




Idag publicerar Aftonbladet en liten TT-artikel som jag inte vågar citera mer än vad jag gör nedan, och det är nog ett gränsfall om jag ska vara helt ärlig.

Aftonbladet/TT: ”En elvaårig flicka är försvunnen sedan en konduktör på ett tåg från Örebro till Göteborg tvingat henne av tåget i Kumla eftersom hon inte kunde visa upp sin biljett.

Flickan talar mycket lite svenska och storasystern, som hade biljetterna, var inne på toaletten när konduktören kom.

Händelsen inträffade omkring klockan halv åtta på tisdagskvällen, men först tre timmar senare kontaktade trafikledningen på SJ Örebropolisen och berättade vad som hänt.

Klockan halv fyra på onsdagsmorgonen var flickan fortfarande borta. Polisen letade då i trappuppgångar och på andra ställen i Kumla där en rädd liten flicka skulle kunna tänkas gömma sig.

Tåg som lämnat Kumla under kvällen har också genomsökts.

– Vi har inte fått några tips eller vittnesuppgifter. Just nu koncentrerar vi oss på att leta efter flickan, säger Kenneth Johannesson, vakthavande befäl vid Örebropolisen till TT.

Någon förklaring till konduktörens agerande hade polisen inte fått under natten.

– Vi får ta det sedan. Jag hoppas SJ har undersökt saken. Vi prioriterar sökandet. Men man får många tankar, säger Johannesson.”

Ett rimligt antagande är att konduktören ifråga får lämna in uniformsmössan idag samtidigt som han vänligt men bestämt ombeds att cykla i fortsättningen. Jag, som faktiskt ÄR en mycket fridfull äldre man, skulle bli full-
komligt galen om någon gjorde så mot ett av barnbarnen. Det skulle inte sluta väl…

Uppdatering 08:46 TT berättar att flickan har hittats i Kumla.

it Andra om: , , , , , , , , sr dn svd ab svt gp



63 svar till “11-årig flicka försvann tack vare SJ”

  1. En gång i tiden jobbade jag som utbildare och var anställd vid ett av våra större studieförbund (SV). Skulle utföra ett uppdrag på annan ort. Ordnar en s.k. biljettrekvisition för att åka tåg fram och åter. Fick mina biljetter i ett kuvert på SJ resebyrå och tänkte inte mer på det. Väl på tåget frågar konduktören efter studentlegitimation. Jag undrar – Va? Nej det har jag ingen sa jag.
    Konduktören fick nu totalt spel och skällde som en borstbindare på mig inför hela tågvagnen. Jag försökt förklara att jag köpt biljetterna på en rekvisition och jag antagit att det var rätt.
    Konduktören fick nu ytterligare ett utbrott och menade inför hela vagnen att jag mer eller mindre var en idiot som inte kontrollerade vad det var jag köpt.
    OK då jag betalar mellanskillnaden kontant nu då sa jag till konduktören.
    Han plockade med sina lister och kom fram till att jag skulle betala 5 kronor i extra avgift. Plötsligen så försvann han som en tunn blå rök ut ur vagnen.
    Att fela är mänskligt. Nu gäller det att få ”fäna” att begripa det som vanligt folk känner till.
    Försökte senare när resan var slut att få k0onduktören att fatta det idiotiska i sitt handlingssätt. Men jag skulle troligen rönt större framgång om jag använt mig av fysiskt våld. Vilket inte riktigt hör hemma i min sfär, om man kan säga så.
    Det finns vissa arbeten som medför makt. Konduktör är ett liksom växeltelefonist. I inget av dessa så kallade maktyrken behövs någon större utbildning i psykiskt betende eller konsekvensanalys. Andra yrken med makt där ställs större krav som t.ex. läkare, polis, åklagar, domare och för att inte nämna lärare.

    • Därför är det viktigt att sådana yrken inte privatiseras. Å andra sidan bör fackföreningar förbjudas inom alla statliga och kommunala verksamheter. Det är ofta facken som ligger bakom att det är omöjligt att sparka olämpliga tjänstemän. T.ex. om inte polisfacket varit skulle många, många nu ouppklarade brott ha blivit lösta. Då hade hundratals poliser fått röra på kaffemagarna och tvingats ut ur sina skyddade verkstäder.

      • Och varför i all världen skulle inte sådana tjänster privatiseras? det är väl precis tvärtom, det är då man kan ställa ett företag till ansvar och tvinga dem byta ut vederbörande, även om facket kräver att han/hon får sitta kvar i någon källare och sortera papper med full lön.

        • I verkligheten ser myndigheterna till att det privata företaget, som har lagt dumpade anbud, får en monopolställning. Sedan kan företaget härja fritt, och inte oroa sig för sådant som meddelarskydd etc.

    • Kriminellt och hjärtlöst agerande av konduktören!!!
      Konduktören i fråga får vara väldigt tacksam att flickan hittades välbehållen och omhändertagen av rätt person. Vi vet alla att hon lika gärna kunde hamnat i händerna av någon med onda avsikter.
      Konduktören skulle må bra av att bli utkastad från tåget förslagvis i något land i mellanöstern, utan språkkunskaper, + 40 C varmt…
      Ställ krav på dem som arbetar på tågen!!
      / anna

  2. Jag undrar mycket om en svensk flicka hade blivit behandlad på det här sättet…äsch, fan, det tror jag inte alls hon hade blivit.
    ”Ett rimligt antagande är att konduktören ifråga får lämna in uniformsmössan idag samtidigt som han vänligt men bestämt ombeds att cykla i fortsättningen.”
    säger Jinge.
    Vänligt?! Neej stryk det. Hoppas att du har rätt, men det där liknar en from förhoppning.
    ”Jag /…/ skulle bli fullkomligt galen om någon gjorde så mot ett av barnbarnen. Det skulle inte sluta väl…”
    Instämmer helt. Här har du en som *gladeligen* skulle hjälpa till att stampa lite vett i denna konduktörsskit.

    Göran Ingvarsson
    Kristianstad

  3. Detta, att köra ut barn är tydligen vanligt förekommande policy på Sj. Detsamma hände min då 13-årige son för många år sedan.Han lånade dock pengar och ringde hem …..

  4. Jag är mycket förvånad över konduktörens agerande. Sitter här vid frukostbordet i Finland och läser dagens nyheter, var nära att få kaffet i halsen. SJ; det enda rimliga är, att konduktören blir friställt ifrån sitt arbete. Jag har ett förslag: lämna honom vid någotn öde sträcka långt uppe i Norrland mitt i natten. Inlandsbanan är väl ett bra val. Se till att han inte har tillgång till mobil, pengar, och att det är minst 5 mil till närmaste bebyggelse, men raska på för myggtiden är snart över och det är ju halva förtjusningen i Norrlands-resande.

    • Du var snabb att skylla på SJ men det verkar som om du har rätt. Tydligen , enligt SJ´s rutiner, agerade konduktören korrekt. Konduktören togs ur tjänst ändå, vilket väl får ses som ett PR-trick från SJ´s sida.

      Men, det är svårt att hitta rutiner som fungerar perfekt, det uppstår förr eller senare speciella situationer som utmanar både regelboken och den som försöker följa den. I detta fallet med den 11-åriga flickan kan jag lätt se framför mig hur det blev ett missförstånd. Flickan ser ut att vara äldre (förmodligen är hon svart afrikan, av en bild från AB att döma) hon var förmodligen också väldigt blyg eller skygg av någon annan anledning – konduktören ser då framför sig en person som skäms för att hon blivit påkommen med att åka utan biljett och avvisar henne, helt enligt regel och rutin.

      Det verkar också som en del av personalstyrkan hos SJ egna attitydproblem att jobba med. Tänker då på de två som avvisade en kvinna som hade betalt sin biljett men av någon anledning inte registrerats. De stannade tåget enbart för att kasta av henne, vansinne!

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13419740.ab

      • Jämför med den kvinnliga polisen. Hon ser INTE ut att vara äldre. Håll inte på med den sortens struntkommentarer!!

        flicka

  5. Idiotiskt av konduktören, helt klart. Jag undrar dock två saker i den här historien:

    1. Hur lång tid tog det att avvisa flickan? Det känns som det borde ta längre tid än under ett normalt eller ens ett långt toalett besök.
    2. Varför väntar systern i två timmar innan hon försöker göra något åt det hela?

    • Det finns säkert många frågor som man kan ställa, och svaren är det väl ingen som har i nuläget. Men, och det är viktigt, man slänger inte av en liten barnunge i Kumla när man inte kan kommunicera med henne. Tycker man det är ok så har man en väldigt underlig inställning till människor..

    • Var står det att systern inte kontaktade tågpersonalen förrän efter ett par timmar? Jag läser innantill: ”… först tre timmar efter kontaktade TRAFIKLEDNINGEN på SJ …”.

      • Ps. Systrarna klev på i Örebro, storasyster gick på toa, konduktören tvingade av lillasyster i Kumla. Resan mellan Örebro och Kumla tar 10-11 minuter. Vem har inte haft ”långa” toasittningar?

        Dessutom undrar jag om det förutom systrar och konduktör var helt tomt i vagnen. Om inte, varför reagerade ingen medpassagerare?

      • Det står på DN

        ”Händelsen inträffade vid 19.30-tiden på tisdagen. Den elvaåriga flickan hade stigit på tåget i Örebro tillsammans med sin äldre syster.”

        ”När hon väl uppmärksammade tågpersonalen vid 21.30-tiden på att elvaåringen var borta hade personalen blivit avlöst och tåget kommit till Alingsås”

        Det blir alltså två timmar.

        Jag har senare läst en förklaring på en annan blogg men jag hittade ingen källa så de kan vara ren spekulation, så jag följer Jinge’s önskning och avstår från att posta det här tills vi har mer information.

        Jag säger inte alls att det avskriver konduktören från ansvaret, klart att det är han som gör något idiotiskt.

    • @Christian: det framkommer faktiskt inte att systern väntade i två timmar, i varje fall varken i artikel i aftonbladet eller dn, utan det står att tågpersonalen först efter 2 timmar vidtog åtgärder. Det är väl inte orimligt att tro att de först helt vägrade tro på storasystern och bad henne kolla igenom hela tåget först.

  6. En jäkla massa stryk skulle konduktörs helvetet ha!!!! Ursäkta språket…

  7. Spekulera kan man alltid, men kan man inte kommunicera med en 11-åring så ska hon inte slängas av tåget iaf. Dessutom förutsäger du att det handlade om någon sorts bedrägeri, det finns INGENTING som tyder på det i det som media redovisar, utan det är din egen invandrarfientliga inställning som gör att du antar det. Skärpning! / Jinge

  8. Spelar väl ingen roll om de försökte tjuvåka eller inte. MAN LÄMPAR INTE AV ETT BARN ENSAMT I EN FRÄMMANDE STAD!!!!!!!!!!!!! Utländsk eller inte spelar ingen roll.

    Och nu är hon försvunnen? Tänk om något hänt? Är det värt det? För en tågbiljett?

    • Precis. Hitta en ensam unge på ett tåg medför ett ansvar för den vuxna personen som hittat ungen, att se till att ungen i fråga hamnar i säkerhet. Det trodde jag var en sån där sak som man inte ens behöver tala om för folk.

      Men vissa blir berusade på makt och blir maktfullkomliga i den lilla makt de har tilldelats, eller nått.

  9. Inte klokt.

    Slutsats.

    Sverige har slagit slint.

    Låt oss sälja våra mödrar för pengar vettja och spionera på vår nästa.

    Ingen tvekan om att många har problem med sig själva i detta samhälle..

  10. När det gäller SJ har jag slutat att förvånas… det företaget saknar verklighetsförankring!

    Att den egna personalen verkar lida brist på empati och förståelse får väl ses som ett resultat av antingen ”bristfällig utbildning” eller ”brister i anställningsförfarandet” oavsett vilket visar det att organisationen inte fungerar!

    Konduktören, om han nu var en sådan, bör placeras på något av SJ´s partners som till exempel Banverket… gå efter rälsen och rensa skit, snö och is fram till pension!

  11. helt sjukt! vuxna utan biljett är en sak, men barn..!

    hände i Göteborg för ett tag sen också, en 11-12-årig tjej som bara hade kontokort, inga lösa pengar på tåget vars kortläsare var trasig och hennes mobil hade laddat ur blev avslängd… hon hittade inte i Göteborg och kunde inte heller ringa sin mamma som skulle hämta henne och som blev jättenervös… finns det liksom inga bättre sätt att lösa det på?

  12. jag vet en konduktör på pendeltåget som har gjort en liknande sak, hans kollegor berättade det. han har barn själv. varje gång jag ser honom vill jag spöa honom grundligt.

    • Konduktörer och tågmästare får nog ta emot både stryk och förolämpningar. En konduktör (mycket snäll och artig kille) berättade för mig, han ville hjälpa en kvinna med hennes barnvagn ner på perrongen men hon fräste: ta inte i mitt barn med dina skitiga händer! Det kändes inte kul för honom.

  13. De här som försöker förklara det hela med att flickan förmodligen var en bedragare och dessutom en utländskt född sådan tänker förmodligen i exakt samma banor som konduktören. Frågan är om rasistiska föreställningar styr SJ:s personal liksom en del av kommentatorerna på denna blogg. Och om man som icke svensk/icke svenskspråkig vågar åka tåg med SJ om man har/är barn.

    Att folk försöker förklara bort det hela med argument kring fusk/etnicitet är fullkomligt absurt. Om ett barn reser ensamt utan biljett borde det naturliga för konduktören vara att ha ringt polisen som fick möta i Kumla. Gjorde han det? Nej. Först när tåget bytte personal fick flickans syster gehör för sina försök att förklara att hennes syster var försvunnen. (Enligt SvD)

  14. Lätt att anta att en kontuktör är en man va? Sexism? ;-)
    Blir lätt väldigt bakvänt när man använder aftonbladet som utgångspunkt.

  15. Nu har vi bara en tidningsuppgift att gå på – och, ärligt talat, hur sanningsenliga brukar de vara? Finns säkert fler bottnar i detta och vi ska inte döma någon utan att ha hört konduktörens version av det hela. Men om det finns en ”rimlig” förklaring till det skedda, så kommer vi aldrig att få veta det. Korrigeringar av tidigare artiklar är ju inte massmedias starkaste sida….

  16. SJ agerande i detta fallet är ett resultat av Alliansens främst nya moderaternas med Fredrik Reinfeldt ”den osynlige statsmininstern” omänskliga politik som har genomsyrats ända ner till en vanlig konduktör anställd av skandalbolaget SJ.

  17. Eftersom jag själv bor i trakten vet jag att det tar bara ungefär 12-13 minuter mellan Örebro och Kumla. Eftersom många kliver på i Örebro tar det vanligtvis en bra stund för konduktören att genomföra biljettkontrollen. Ofta är man nästan framme i Kumla innan man får visa biljett.

    Därför är det å ena sidan väldigt vanligt att ungdomar busåker på sträckan, vilket förmodligen förklarar (men inte ursäktar) konduktörens drastiska beslut. Å andra sidan är det också lätt hänt att ett toabesök hinner dra över Kumla-stoppet. Eftersom flickan inte kunde kommunicera borde konduktören ha väntat och undersökt toaletterna. Särskilt om tåget kanske var en dubbeldäckare, där dessa ibland ligger utom synhåll från passagerarsätena.

    Oavsett vilket begriper jag inte varför SJ och andra tågoperatörer inte håller sig med en policy när det gäller så små barn. En 11-årig flicka måste man ju utgå från har ett ressällskap någonstans i tåget!

    • Ja detta verkar vara en logisk förklaring till det hela, tyvärr var beslutet i detta fallet inte det bästa! Men det hela slutade ju lyckligt, alla kan vi göra fel och misstag. Nu fortsätter jag dagen med andra viktiga ”för mej” viktiga sysslor och lägger detta bakom mej!

    • SJ HAR en policy när det gäller detta: Mycket enkel, man slänger INTE av ensamstående 11-åringar i Kumla!

  18. Nazister EJ önskvärda här!

    Och du annalindberg919@hotmail.com, jag har raderat alla dina kommentarer här där du kallat dig för andra namn oxo. Och du ligger numer i spamfiltret, för några nazzar vill jag inte ha i bloggen! / Jinge

  19. Efter mer än 30 år i branschen har jag svårt att tro att det gått till så som det framstår i media. Jag kan snarare tänka mig att flickan tolkat vad konduktören sagt till henne som att hon måste gå av, och sedan gjort detta självmant. Ett inte alls otänkbart scenario, kommunikationsrpoblem tycks ju ha förekommit. Men det skulle förstås inte frita konduktören från ansvar; man måste tänka på hur man formulerar sig, i synnerhet till barn.

    • Oj, jag kan se scenariot framför mig. Den snälla konduktören pratar med flickan om väder och vind, vilket hon uppfattar som att hon ska gå av tåget, på en främmande plats, utan pengar. Förgäves försöker den snälla konduktören hindra henne från att gå av. Storgråtande ser flickan tåget med systern ombord försvinna vid horisonten. Gör du en film på det temat lär den inte dra in några pengar.

  20. Flickan har kommit till rätta och det känns skönt.
    Samtidigt kan man ju undra litet varför personen som träffade på henne inte försöker underrätta anhöriga eller polis, utan bara tar hem henne som en upphittad kattunge.
    Det hade ju sparat in både tid att leta efter henne och anhörigas oro.

    Men antagligen ville hon nog bara väl och slutet blev ju gott.

    • 100 röda rosor till kvinnan som tog hand om tjejen. Hon gjorde rätt som tog hem henne, gav henne mat och lät henne sova innan hon kontaktade myndigheterna. Man måste betänka att vi har en regering vars polis sätter människor utan personnummer och id-kort, vuxna som barn, i häkten och fängelser, bland kriminella,där de kan råka ut för både det ena och andra. Kostnaden för polisens sökande efter flickan ska självklart betalas av SJ.

  21. Lars Ohly är ju också konduktör, men han kanske bara slänger av Svberigedemokrater? :-)

  22. Det största ansvaret ligger på SJ.
    Kontrollanten borde knappast ha någon egen vinning av att avvisa ett barn, utan levde väl upp till SJ-ledningens regler och krav på lönsamhet. Det frikänner naturligtvis inte kontrollörens egna ansvar, men kan vara en del av en förklaring till varför det kunde hända . Av intervjuer jag hört på radio med Sj-ledningen tvår dom sina händer och spelar chockade över händelsen. F..n trot.

  23. Vad jag hänger upp mig på är tidningarnas rubriksättning, jag tror nämligen inte att hon blev ”slängd av tåg” (Aftonbladet), eller ”kastades av tåget” (Expressen), ”SJ slängde av elvaårig flicka” (Sydsvenskan), jag tror snarare att hon blev avvisad. Men skriver man att hon blev avvisad så säljer man väl inga tidningar. Det var språkpolisen i mig som fick ett utbrott.

    Om det som står i tidningarna stämmer tycker jag att konduktören har visat brist på omdöme (är hon månne släkt med Reinfeldt). En naturlig reaktion borde väl vara att fråga passagerarna i vagnen om flickan tillhörde någon av dem eller om de sett om hon varit tillsammans med någon. Nu vet jag inte hur det ser ut med stationsbemanning i Kumla men jag skulle i alla fall inte lämna en 11-åring vind för våg, tågpersonalen har mobiltelefon och fanns det ingen personal tillgänglig på stationen var det bara att ringa polisen och förklara vad det gällde, jag gissar att de kommit direkt. Det skulle troligen inneburit att tåget blivit försenat (hemska tanke), men flickan skulle inte ha försvunnit.

    Jag har själv jobbat inom kollektivtrafiken i drygt 10 år och vi kan ha både bra och dåliga dagar, men att lämna en minderårig vind för våg skulle aldrig falla mig in, har till och med haft en kontrovers med biljettkontrollant då jag lät en 8-åring åka med gratis. Gissa vem som åkte av.

    En annan sak som jag undrar över är varför kvinnan som hjälpte flickan inte tog kontakt med polisen. Om jag hittade ett gråtande barn som säger sig ha blivit frånåkt, eller som i det här fallet avvisad från ett tåg, hade jag tagit kont kontakt med polisen direkt

    • Om språkpolisen i dig reagerade så reagerade begreppspolisen i mig.. :-) ”En naturlig reaktion borde väl vara att fråga passagerarna i vagnen om flickan tillhörde någon av dem” Du gör flickebarnet till en ägodel, det är inte snällt… :-)

  24. Har inte läst igenom alla kommentarerna här så ursäkta om jag upprepar det någon annan redan skrivit, MEN jag förstår att kvinnan som plockade hem den utkastade tjejen inte ringde polisen. Kvinnan och tjejen kunde tydligen kommunicera ned varandra. Det känns litet skumt det hela.

  25. Efter Behring Breivik aktar sig sverigedemokrater för att säga sina åsikter rent ut, man tassar runt, runt, har ett omslagspapper runt kniven.