Till höger visar jag hur Stockholm Lokaltrafiks hemsida ser ut just nu. Det rödmarkerade visar alla störningar i trafiken, och nyss sade de att all busstrafik i Stockholm är inställd.
Utöver det så lär en mängd flygplan vänta på bättre väder ute på Arlanda, flygtrafiken lär vara drabbad av stora störningar. För någon timme sedan så såg jag en krake som försökte ta sig fram på gångvägen utanför, vederbörande tvingades lyfta på benen så att det såg komiskt ut. Det är svårt att uppskatta hur mycket snö som fallit, men det ser i alla fall ut att vara 3-4 decimeter här utanför.
Givetvis så finns det ingen komik i något av det som nu sker, problemen som skapas av att folk inte kan ta sig till arbetet kan på sikt leda till ännu större problem där många drabbas indirekt. Rent allmänt så kan man rekommendera folk som ska ut och åka kollektivt att först kolla på http://sl.se för att se om det ens går någon trafik, och finns det inget som tvingar ut folk på gator och vägar så tycker jag att man ska stanna hemma.
Många av oss som har möjlighet att stanna inne kommer nog att följa utvecklingen i Egypten eftersom mycket talar för att den här dagen kommer att innebära många nyheter från landet, dessvärre kan en del av dessa bli dramatiska.
it Väder, SMHI, Snöstorm, SL, Busstrafiken, Pendeltåg, Trafikstopp, Fjollträsk, Stockholm, Haninge, Handen svd dn ab12 ex Läs oxo ilsemarie & k&å
17 svar till “Kollektivtrafiken nedlagd?”
Jo vi bussförare hade trevligt samvaro i garaget under hela morgonen eftersom det var så gott som okörbart.
Många bussförare hade problem att ta sig till jobbet med sina bilar.
För min del promenerar jag till bussjobbet klockan 4, så det gick ju fint att komma fram i tid.
Vid 12-tiden startade vi upp busstrafiken på vissa linjer ute i Nacka och på Värmdö.
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=lelle_modig_mitt_i_trafikkaoset&videoid=1222928
Har ni snö eller?
Här nere i Skåne håller den sista snön sakta smälta bort tack vare ett litet regn som faller.
:-)
lastbilar kommer fram och posten levererades i tid men bussarna går ej
Bussar transporterar människor (!) som vi måste vara rädda om och bussar måste också stanna hela tiden, även på de mest olämpliga ställen (oplogade och isiga busshållplatser i uppförsbacke) och det skiljer sig mot annan trafik.
Dessutom har vi ofta olämpliga däck på våra bussar för sådant här väglag. Vinterdäck krävs inte för bussar.
Det finns även rätt många förare som inte har kunskaper i körning i snö och halka.
En annan orsak är kostnaderna. Idag är det privata företag som kör bussarna och de har lagt så låga anbud att det inte finns ekonomiska marginaler för bärgning och reparationer av skador, därför ställer man gärna in trafiken.
då får nobina mfl lära sina förare att köra i snö och halka (när dom endå håller på lära dom att backa en ledbuss)
det är tid att ändra lagen så att vinterdäck blir ett krav på bussar (med riktigt höga böter om dom vägrar)
lastbilar har större krav på säkerhet än bussar som transporterar människor
Att flygtrafiken blir stående är snarare glädjande och positivt tycker jag i och för sig… Dessutom finns det väl knappast något man kan göra åt den saken för det handlar nog inte bara om oplogade landningsbanor utan om att det är farligt att flyga i luften vid dylik väderlek.
Att privatiseringarna av kollektivtrafiken orsakat stora problem är ju fullkomligt uppenbart och jag förstår inte hur man som den nuvarande regeringen kan vara så blind inför detta faktum att man bestämt sig för att förändra regelverket för att ännu mer släppa in den fria marknaden i kollektivtrafikvärlden genom att tvinga länstrafiken runtom i landet att släppa in marknadskrafterna på alla nivåer i verksamheten. Det är fullkomligt horribelt!
Busstrafiken kommer att bli ännu värre från 2012-01-01 då en ny lag träder i kraft som bygger på Lundin-utredningen. Resultatet av den utredningen var förbeställd av borgarna. Rena galenskaper.
Kan du inte berätta vad den går ut på och hur det ska bli sämre? Tror du att vi är tankeläsare? :-)
Ojdå! Har ni missat det som det skrivits så mycket om?
Man släpper alltså marknaden fri att köra buss.
Vem som helst kan få köra en eller flera busslinjer med 1 månads varsel och 3 månaders uppsägningstid.
Biljettbetalningen är det som de lever på och får behålla själva och de bestämmer själv hur mycket biljetten skall kosta.
Att som nu halva kostnaden betalas via skatten försvinner, det blir dyrt att åka buss framöver.
SL och liknande organisationer försvinner.
Busslinjer som ”marknaden” inte anser lönande får samhället köra själva om det är ett behov.
I England har man gjort så här och de är ett riktigt avskräckande exempel, men borgarna bryr sig inte om det, de är extremt envisa med sina marknadsideologier. Engelsmännen har varnat oss.
Tack vare befintliga fleråriga avtal kommer den här anarkin inte att genomföras redan 1 januari 2012, men det kommer sedan vartefter åren går och avtalen år ut.
Kan du inte presentera källa? Slänger du ur dig en massa påståenden så begriper du väl att du måste styrka dessa på något sätt. Jag har inte hört ett ljud om det du talar om, inte ett ljud.
Inte jag heller kände till. Men om man googlar på ”lundinutredningen” får man fram en hel del, t ex : http://www.busstidningen.se/2010/02/12/regeringsforslag-om-ny-kollektivtrafiklag-tar-form/
Jag tror att det finns liknade avtal som Ken skriver om när det gäller f.d. färdtjänst, i dag är det rullstolstaxi som det heter och de ska stå på pass ute på stan.
Det blir kaos i busstrafiken precis som när TAXI drabbades av sin avreglering.
http://www.regeringen.se/sb/d/12167/a/143453
http://www.busstidningen.se/2010/06/23/nya-kollektivtrafiklagen-klubbad-i-riksdagen/
http://www.kommunal.se/Kommunal/Branscher-och-yrken/Trafik/Nyheter/2010/Ny-kollektivtrafiklag-oppnar-for-fri-konkurrens/
http://www.ka.se/index.cfm?c=93267
http://www.planka.nu/nyheter/2009/05/10/kommentar-till-delbetankandet-en-ny-kollektivtrafiklag-sou-200939
http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&biw=1560&bih=1066&q=ny+kollektivtrafiklag
Ken: ”Man släpper alltså marknaden fri att köra buss. Vem som helst kan få köra en eller flera busslinjer med 1 månads varsel och 3 månaders uppsägningstid. Biljettbetalningen är det som de lever på och får behålla själva och de bestämmer själv hur mycket biljetten skall kosta.”
Du menar alltså att mitt accesskort inte kommer att gälla längre och att min 835:s busslinje kommer att övertas av Nisse med kompisars Busstrafik, samt att de övertar den med en månads varsel?
Ja ungefär så illa kan det bli. Det är stor risk för anarki framöver.
Genom att installera ATR(automatisk trafikräkning) på alla bussar skulle man kunna behålla nuvarande system intakt utan några större förändringar. Men det finns problem med det också eftersom alla måste stiga av genom bakdörrarna. Med andra ord kan detta bli ett problem då det kommer att registreras fler påstigande än avstigande. Ärligt sagt förstår jag inte hur de ska kunna implementera det på idiotsäkert sätt. Själv hade jag gärna sett en återgång av lokaltrafiken till länstrafikbolagen som på gamla tiden.