Huvudlöst om nytt JAS


Igår så skrev jag ett inlägg där jag höll med en folkpartist, något som faktiskt är väldigt ovanligt. Idag blev jag ordentligt botad från min tillfälliga sinnesförvirring och konstaterar att folkpartisterna trots allt är sig lika. Det är folkpartisten Allan Widman som idag skrev en artikel på Svenska Dagbladets Brännpunkt som fick mig att vakna till.

Allan Widman/SvD: ”I väntan på exportaffärer har Sverige vidmakthållit industriell kompetens genom regelbundna beställningar till Saab avseende vidmakthållande och viss utveckling. Men affärerna har uteblivit och ”skedmatningen” uppfattas inte som någon långsiktig lösning. Utan större och mera framåtsyftande materielprojekt försvinner de sista resterna av framtidstro och investeringsvilja hos svensk flygindustri. Jas 39 Gripen blir i så fall slutpunkten för svensk stridsflygstillverkning.

Det är mot denna bakgrund som ÖB inom någon vecka tar ställning för att Sverige på egen hand ska utveckla ett nytt stridsflyg. Under något år har Försvarsmakten studerat vilka operativa krav man vill ställa på det nya flygplanet. Efter ÖB:s fastställande kommer förslaget arbetas in i budgetunderlaget för 2012 för att sedan underställas regeringens och riksdagens beslut.”

När jag läste artikeln blev jag upprörd, han skriver att utvecklingen av ett nytt JAS Gripen skulle kosta mellan trettio och femtio miljarder, en oerhörd summa, dessutom vet vi att slutnotan blir minst det dubbla, troligen det fyr- eller femdubbla. Han vill, som försvarspolitisk talesman för FP, diskutera detta och valet av metod att diskutera är en debattartikel.

Själv är jag inte helt klar över om vi verkligen behöver ett försvar som innehåller den flyplanstypen, vi har avskaffat värnpliktsförsvaret av oklara skäl, istället ska vi satsa våra skattepengar, enligt Widman, på att bygga helt nytt och samtidigt mata in hela vår nationalbudget till Investor och Saab, även om vi avbetalar det under några år. Ska vi ha den typen av plan så finns det rysk teknik att köpa, och ingen kan påstå att den inte duger, i många fall är den helt överlägsen den amerikanska och framförallt – den svenska.

Dessutom talar Widman om etthundra flygplan, idag har vi inte råd att hålla ens hälften av våra plan i luften, varför vi i det läget skulle lägga våra skattepengar på ytterligare flygplan är helt obegripligt. Sedan är det väl General Electric som utvecklat den nuvarande motorn, ordet Westinghouse poppar upp i mitt huvud, men Wiberg skriver i artikeln att Sverige ska utveckla motorn, således inte bara flygplanet.

En sak som han inte nämner med ett ljud är att – de miljarder som vi fram till idag har lagt ner på JAS Gripen är förlorade för alltid. För medan vi betalar för utveckling och tillverkning så säljs den färdiga produkten med hjälp av mutor och andra affärstekniska finesser, men all förtjänst hamnar i fickan på en person som i Jönsonliganfilmerna kallas för Wall Enberg. På det sättet så har svenska skattebetalare gett socialbidrag till en industrigrupp som inte skulle strunta i JAS utan dessa bidrag.

För några år sedan så betalade vi närmare en miljard för att de skulle utveckla en dron, ett förarlöst flygplan, hur det gick vet jag inte men en gissning är att det kommer bli ytterligare miljarder. Och man kan verkligen fråga sig om vi behöver förarlösa flygplan? Men nu vill Folkpartiet att vi utveckla efterföljaren till Gripen och dessutom utveckla en svensk motor.

Vill man inte köpa de betydligt billigare ryska planen Suchoj (Su-27) eller Mikojan-Gurevitj (MiG-29) så kan man väl hänga med på det befintliga projektet med Eurofighter. När det gäller de ryska planen så är det teknik i toppklass, något som inte kan sägas om våra svenska plan.

Tänk det är märkligt, i alla möjliga och omöjliga sammanhang så talar borgarna så ömt om ”marknaden”, det är som man talade om en helig ko. Men så fort det gäller att göda familjen från filmerna om Jönssonligan så ska skattebetalarnas pengar bara vräkas ut, då räknas inte marknaden längre.

it , , , , , , , svd1 dn1 ab


9 svar till “Huvudlöst om nytt JAS”

  1. Regeringen sänker anslaget till tågtrafiken med 700 miljoner, men vill satsa 50-150 miljoner på ett flygplan för högst två personer??

  2. Jag har en något bättre koll på detta än Allan Widman och kan ju bara nämna att det han beskriver idag är väldigt långt ifrån verkligheten.

    Det är inte på något sätt tal om nya stora investeringar i JAS Gripen. 30-50Mdr är helt gripet ur en fantasivärld.

    Det finns en kontinuerlig investeringsplan för Svenska flygsystem. Detta ligger på ca 1 Mdr om året i genomsnitt och betalar i stort sett allt förutom förbandskostnaderna. Sett över lång tid blir det självfallet stora summor men då undviker vi stora klumpsummor mer sällan. Traditionell utveckling så som sker i andra länder då sparkar man anställda inom flygindustrin efter genomfört projekt för att efter 15-20 år nyanställa inför nästa gigantprojekt. Detta gör att flygplanen bara blir fräscha under kort tid tills det är dags för nästa stora uppgradering.

    Med Viggen och Gripen så har vi uppgraderat i mindre paket men kontinuerligt hela tiden och därför kunnat anpassa flygplanen efter behov. Nästa större behov är att kompensera för ett mindre flygvapen och färre baser genom att utöka räckvidden, samt öka dragkraft för att kompensera för ny elektronik och vapen.

    Man återanvänder dom befintliga flygplanen till stor del.

    Det brukar bli lite hysteri när Widman får utrymme i SvD men när väl propositionen kommer ut kommer ni se att det rör sig om väldigt låga kostnader för att slippa köpa ett helt nytt (utländskt) flygplan efter 2025 då vi kommer kunna använda JAS 39 fram till 2040.

    Folkpartisten behöver ni inte lyssna på.

  3. Tjeckerna kräver att om det skall bli några mer JAS-fräsar så måste alla papper om mutorna vid det förra inköpet tjeckiska inköpet på bordet. Kommer knappast att hända men man ser mer och mer att vi inte lever i ett civiliserat och demokratiskt samhälle med kloka beslutsfattare utan som på medeltiden med en adel (politikerna) som tillsammans med kyrkan (medierna) och köpmännen (kapitalisterna) gör vad dom vill!

  4. Det är just huvudlösa investeringar som JAS som har gjort Sverige till en industrination i världsklass. Enligt en forskare på KTH har JAS givit spinoff effekter till ett värde av 2.7 gånger investeringen.

    • Synd att inte skattebetalarna får igen dessa pengar då utan tvingas investera ytterligare hundratals miljarder.

      Industrination i världsklass? Typ Kina menar du?

      Vad har Saab gjort? Motorn? Elektroniken? (Du behöver inte svara flygande jordfräs, det vet vi redan)

  5. Skrota flyget helt och förse hemvärnet med stingerrobotar och sedan är allt som flyger fienden.

    • Ja det är märkligt att man inte anammar ett tips som detta. Har man dessutom en värnpliktsarmé så blir det omöjligt att ockupera landet…