Lägg ner SAAB idag!


I år så kommer Sverige att vara ordförandeland i EU från och med sommaren. Medlemmar i EU är både Frankrike och Tyskland, två länder som struntar i EU:s regler och som pumpar in pengar i den egna bilindustrin. Som grundarländer i kol- och stålunionen så tar de sig friheter som aldrig skulle våga tas av en borgerlig högerregering i Sverige.


Samtidigt är det bra
att regeringen inte gör någonting. Att idag gå in med lånegarantier till ett bilföretag som aldrig visat upp lönsamhet vore inget mindre än ren idioti. Vi har ett ansvar för att ta hand om bilarbetarna i Trollhättan, och med ”ta hand om” menas deras försörjning och vidareutbildning i samband med att Saab läggs ner. För att Saab är ett rullande fornminne är idag fullständigt klart.

Ur något slags nationellt perspektiv så är väl den svenska folksjälen sårad, vi har nog gärna sett att vårt lilleputtland kunde föda två stora bilmärken, men ska sanningen fram så har det aldrig kunnat göra det. Dessutom är Saab en otidsenlig bil, otidsenlig därför att den inte finns som hybrid eller har långt framskridna planer på att byta till eldrift.

SAAB är med andra ord förlorat och vi får hoppas att regeringen är ståndaktig och inte skjuter till skattepengar som de stora länderna i Mellaneuropa. Varenda krona till Saab är en bortslängd krona. Det hade inte gjort mig något om de svenska storkapitalisterna hade förlorat sina pengar, men jag är motståndare till att friska skattepengar ska slängas efter de dåliga pengarna. Vi gjorde det i varvskrisen, och vi vet alla vad som hände med varven. Att göra om samma misstag igen vore ren idioti.

Vad ska ske med Saab då? Om ingen utländsk köpare är intresserad av att köpa fabriken som den står och går så bör vi omedelbart K-stämpla den. Säkerligen kan ett hundratal ur personalen ha arbete i ytterligare ett år med att konservera fabriken åt eftervärlden som ett industriminne. Vi har svårt att se värdet i detta idag, men kommande generationer skulle säkerligen uppskatta ett snyggt och välordnat fornminne av det formatet.

Vi kan konstatera att Sverige, till skillnad från Norge, inte har några långt framskridna planer på

elbilstillverkning. Den norska elbilen Think har betydande svårigheter, men till skillnad från Saab och Volvo så är det framtidens teknologi som det märket bygger på, något som troligen leder till att det kommer att överleva. Möjligen kan vi söka någon slags samverkan med Norge och få en samman-
sättningsfabrik till Sverige.

Under alla omständigheter så vore det skönt att slippa en missriktad chauvinism som kräver att vi ska försöka rädda det sjunkande skepp som den svenska bilindustrin är. Hade företagen legat i teknikutvecklingens framkant så hade man kanske fått se saken ur ett annat perspektiv, men nu gör de inte det. Vårt ansvar för dessa industriella misslyckanden ska enbart vara ett socialt ansvar. Personalen ska inte behöva svälta ihjäl, helst inte heller behöva gå från gård och grund.

Det är därför våra skattemiljarder ska gå till omskolning och vidareutbildning, och inte till företag som aldrig någonsin har kunnat stå på egna ben.

Andra om: , , , , , , , , , , , it AB123456 DN1234 Dbl SvD12345678 Rossana Svensson KAS SKP Hellman

[tags]Saab, Bilindustrin, Finanskrisen, Depression, Elbil, Miljö, Högerregeringen, EU, Ordförandeskapet, Omodern, Otidsenlig, Politik[/tags]


37 svar till “Lägg ner SAAB idag!”

  1. Herr Jinge har skrivit en sansad blogg om SAAB. Staten ska hjälpa bilarbetarna men inte en sjunkande bilfabrik. Kan vi leva på reliker?
    Ulf Hesselgren

  2. Det lär ju faktiskt inte vara mer än ca 4000 personer som arbetar på SAAB:s fabriker i Trollhättan, räknar man dessutom med underentreprenörer så kanske det blir runt 6000 personer totalt. De borde ju kunna fördelas så att varje hushåll på Lidingö får sin egen hustomte, som sköter enklare underhåll soptömning etc.

  3. Nu får du väl skärpa dig ändå! Lägger man ner SAAB försvinner cirka 5000 jobb, med underleverantörer är 50-60 000 jobb hotade. Och så påstår du att ”varenda krona lagd på SAAB är en bortkastad krona”. Du vet alltså om 5 – 60 000 jobb i Sverige som du staten kan erbjuda. Förresten, vad kör du för bil? Antingen en Toyota eller Volvo?!?

  4. SAAB dödar både på marken och i luften.

    Å ena sidan: Marknaden sanerar sig själv
    Å andra sidan: Alla måste hjälpas åt att rädda …

  5. David varje krona på SAAB blir förlorade för GM har inga långsiktiga planer med SAAB, så dessa pengar tas nog hem till USA och täta hål i ekonomin där för GM.

    Och med växande protektionistiska och nationalistiska krafter i USA så kommer det troligast att bli så GM måste flytta mer och mer tillverkning till USA och bort från europa och asien.

    Detta gör SAABs framtid väldigt dyster, så låt SAAB gå omkull och då kanske GM säljer ut det till ett vrakpris, Om staten då köper upp SAAB är en annaan fråga, men om vi inte väntar till att krashen är fullständing så riskerar vi att få betala dubbelt upp.

    Om staten ska köpa upp SAAB är en fråga som vi kan diskutara, jag säger nej till det om de inte har en långsiktig plan och vet vad de ska göra med SAAB. Men om de har en vision så kan jag gå med på det.

  6. HEUREKA! Kurt har slagit huvet på spiken! Jag råkar bo på Lidingö o välkomnar en hustomte som bistår med hushållsnära tjänster! Tack!
    Ulf Hesselgren

  7. Det finns något konstigt i landet Lagom. Varje gång det sker en förändring är det från noll till hundra! Inga mellanting, inga stegvis.
    Varför kan inte en mindre del fortsätta bygga bilreliken, en del övergår att utveckla/bygga energivänliga alternativ och en del bygger vindsnurror eller annat som staten bereder mark för. Med bereder mark skapar bättre förutsättningar för att bygga/äga energialternativ som små vind- och vattenkraftverk.
    Vi har 1000-tals bäckar och floder som bara rinner iväg då vattendommar och storföretag hindrar en utveckling.
    Dessutom ”läcker” och vädrar våra byggnader bort enorma energimängder som vi kunde spara in med vettiga investeringar och stimulans från staten.

    Bra skrivet Mr. Jinge. /m

  8. Hur säkra kan ni verkligen vara på att Saab inte gjort bra resultat de senaste åren? Fördelen med att vara ett multinationellt företag är att man kan ta ut vinster där man vill och förluster där det gagnar en bäst. Det går att flytta runt pengar hur man vill på olika sätt. Detta har gagnat GM då de verkligen behövt pengar i USA. Jan-Åke Jonsson sa i AutoMotorSport i en intervjuv att han välkommnade SAAB som eget bolag så att man fick möjlighet att visa sitt ”riktiga” resultat. Bara det är väl en fingervisning av vad som skett inom GM när det gäller SAAB.

  9. Varför måste det byggas bilar, kan dom inte bygga vindkraftverk, alternativt bilar med vindsnurror på?

  10. Väldigt bra skrivet! Vidare så är det väl ett stöd som företaget vill ha och inte ett lån som jag förstått?

    Skattepengar skall inte täcka upp för dåliga investeringar av storföretag, det är väl en stor del av kapitalismen, man tar risker och det i sin tur kan leda till stor vinst eller stor förlust. Företagen skall inte kunna stödja sig på regeringsstöd, utan dumma risker skall man betala för själv, och regeringen skall hjälpa arbetarna som det har sagts innan i komentarerna.

    /P

  11. Väntar med spänning på dödsbudet om att denna pinsamma epok i svensk bilindustri är borta för alltid. Samtidigt kan man ju fråga sig vad Mona Sahlins regering skulle göra i denna situation? Det är svårt att hålla sig borta från fackliga krav och liknande.

    Äntligen får vi begrava SAAB och det sörjs nog bara av de närmaste!

  12. Det roliga är ju att GM säger ”Betala annars tar vi bort våran hand ifrån Saab”, haha so? .. ta bort handen då? Att Saab kommer försvinna helt tror jag ingen riktigt går på, dock vore det väldigt bra för svenska bilindustrin att dumpa kontakterna med amerika. Då alla vet att amerikaner automatiskt föds med en mildare form av downsyndrome, så ska man inte göra buisness med dom. Det vet alla förutom svenska regeringen, bränn ner us och ha de gött i europa! =)

  13. jag håller helt och hållet med vilket cp som helst fattar väl att det kommer kosta ännu mer pengar om man räddar saab dom har gått med förlust senaste 10 åren vad säger att det magiskt skulle ändras nu. och visst folk förlorar jobb men tänk om alla affärsmän börjar tänka så men det gör inget om jag förlorar några miljarder folk har ju sina jobb kvar finns ju inte en enda som tänker så!!!!

  14. Det stora problemet är att de handlar inte om Saab specifikt utan rent av om Trollhättan, västsverige och Sverige. Det är det dystra.
    Hur kan det handla om sverige frågar sig en del. Ja, under de senaste dagarna har Maud Olofson gång på gång signalerat att hon och regeringen inte är beredd att göra något för svensk industri, med påföljd att kronan rasar. Dessutom borgarnas signal att inte använda sig av EU-pengar för att arbetsmarknaden är en nationell angelägenhet avläses också som att de inte vill göra något för industrin i sveirge.
    När Maud Olofson tramsar om GM måste ta sitt ansvar visar hon på hur fruktansvärt ologisk hon är. GM,s hela existens är i us, ledningen och ägarna befinner sig huvudsakligen i us. För dem är det viktigare att rädda situationen på hemmaplan än i europa, då kommer Saab, trollhättan och sverige i tredjehand för GM.
    Det förhållande tycks inte regeringen inse utan de egna doktrinerna viktigare för dem än praktisk politik. De agerar precis som de tidigare borgerliga regeringar.

  15. Om det nu blir som GM säger – att Saab ställs på egna ben så är väl det precis vad många (utom Jinge ?) härinne förespråkar !?

    Saab kommer att tas över av de anställda – då får man chansen att visa om man kan klara sig !!

    Kan man inte det så skall regeringen ställa upp med vidareutbildning, startaeget bidrag osv osv – men INTE pumpa in pengar i ngt som inte ens ett av världens största bilföretag anser vara lönsamt !

    Och det kommer inte bli några 50-60000 arbetslösa. Förutom dom som snabbt får nya jobb så handlar det som sagt om 4000-5000 direkt anställda på Saab, samt lite neddragningar bland en del underleverantörer. Men kom ihåg att inte alla underleverantörer är svenska heller !

    /K

    • Men hur skulle de klara sig när de aldrig gått med vinst? Menar du att de ska byta bransch och börja trycka sedlar?

  16. Nedläggning av SAAB – det är resultatet av regeringens ”arbetslinje”. Och istället för vad? Bli trädgårdtomte på Lidingö… Näe, tomtar i alla länder förenen eder!

  17. General Motors har länge medvetet slaktat Saab.
    Dom har stuligt ideer till sina egna omorderna modeller.
    Titta på Caddilac bls…inredningen där är direkt kopierad av saab.
    Saab har samma bottenplatta som gm ägda opel mm mm
    Dom var aldrig intresserade av att utveckla Saab.

  18. När en del av mina barn var små hade vi en SAAB kombi som de kallade för Prutten. Den var oftast fullastad och rullade i nerförsbackarna på sitt frihjul utan gas. Med en verkstadshandbok fixade jag det mesta själv.

    Det är den bästa bil jag haft.

    Nu har vi en Volvo 245 som man fortfarande kan meka med och som aldrig verkar ta slut. Men det är inte meningen att vi längre skall ha bilar som man man meka med. Nu skall vi vara beroende på alla möjliga sätt och bilarna skall miljövänligt, men inte hålla mer än fem år.

    Det var bättre förr :)

    MVH

    Lasse W

    som konstaterar att den lilla människan alltid hamnar med Svartepettet.

  19. jo det har du rätt i.
    Men Saab borde väl rätt så enkelt kunna leverera nån kopia på Toyota prius modell med el motor.Det är väl det marknaden vill ha?
    Eller så är det så att det finns för många bilmärken i världen,och för få köpare.
    jag tror att många bilföretag har nu ,och dom ligger bara som gäddorna på lur, och väntar ut att dom svagaste ryker först….som det är sagt:den enes död den andres bröd……SaAB ÄR ETT BRA BILMÄKE,MEN FÖR LITET

  20. Det pratas flitigt om att SAAB inte gått med vinst på evigheter. Jag undrar då hur mycket resurser GM har satsat på att marknadsföra SAAB. SAAB:s bilägare är ju ofta ganska trogna märket. Nått bra måste SAAB ha gjort och många menar på att det är en mycket bra bil. Har GM gjort vad som står i deras makt för att lyfta fram SAAB:s varumärke hos allmänheten. Vad är det som säger att inte SAAB skulle kunna börja gå med vinst om de blev självständiga, där ägarna satsar allt krut på SAAB med nya lösningar som ligger rätt i tiden. Alla bara kollar på siffror som varit i GM:s ägo. SAAB som europeisk bil behöver kanske komma ifrån en ledning med amerikanska glasögon (Vrålåk-tänket).

  21. Jag har en Saab 900 92….den enda riktiga saaben som är kvar :)
    Jag köpte den ny….oljebehandlade dörrarna,för den dumma konstruktionen gör att där samlas vattnet…..men hur som hellst:
    Ä L K S A R bilen, sköter den med regebundet; underhåll….och man kan utan verkstadshjälp byta gödlampor och tändstift.
    Man kan t o m byta glödlampor.

  22. köp en ny bil av nått annat märke….där är det meningen att du inte ska kunna byta stift eller lampor själv,det ingår med nybilsköpet ingår åratal av besök hos märkesverkstad.
    Om man tänker tillbaka var nog citroeng cv4 den enklaste och smartaste konstruktionen miljömässigt och ekonomiskt……….
    eller kanske ekrigsbilen som drevs med Gengas…
    Men idag har allt blivigt så stressat ,krocksäkraste bilen m m
    När jag växte upp hadde farsan en gammal amazon utan bälten……vi överlevde ändå …./CHRISTER STOOR

  23. Jag har älskat mina SAABar men de ver precis som mina volvo bilar lätta att reparera och sköta om.

    Så min dröm bil skulle vara en bil som är lika lätt att sköta om som en gammal SAAB/VOLVO, bränsle snål, miljö vänlig bil som är billig och man kan få in alla mina 4 barn plus fru i.

    Men just nu tillverkar SAAB halvt om halvt lyxbilar och dessa är det inte mycket marknad för just nu och med en försvårade världs ekonomi så blir det inte en större marknad för dem.

    Om SAAB ska överleva måste de göra en 360 och kan troligast inte gå med vinst på många år.

    Frågan är om svenska staten och skattebetalarna har råd med det.

  24. Jag håller med till fullo! Ett företag som gått i förlust i 19 av de senaste 20 åren har såklart ingen framtid. Sedan är det komiskt hur kommentarerna ser ut. GM har stulit alla bra idéer, GM har smuslat undan vinster etc. Vi ska istället vara glada över att GM haft en ängels tålamod med fiaskobolaget. I drygt 15 års tid har man betalat svenska bilarbetare, trots uteblivna resultat. Skattepengar behövs på andra håll och skall inte kastas ned i svarta hål!

  25. Självklart ska SAAB läggas ner.
    Begär in de redan tillverkade och skrota dem, ta histirieböckerna och sryk ALLT om SaaB.
    Det är i första hand designen och i andra hand ”kvaliteten” som tagit död på märket!
    Ska verkligen bli skönt att slippa dem.

  26. Funderar dock på varför inte staten kan gå in och tillsammans med något annat företag driva SAAB vidare. En bra miljöbil kan väl inte vara så svår att utveckla. Jag såg att Volvo hade någon sorts variant i början på tvåtusen talet, som tydligen var för tidigt ute. Bilar kommer alltid att efterfrågas så det är väl nu de ska göras miljövänliga och moderna. Under en övergångstid skulle det förstås kosta. Men kanske kan man se det som en långsiktig investering. För övrigt verkar Maud Olofsson som vanligt snacka utan att begripa vad hon säger, men bra låter det, tycker tydligen en del.

  27. ok andreas …visst har du rätt…
    men i mitt svenska hjärta,finns det nått som säger : mig…….saab,volvo,husqvarna,skab,vattenfall,kungen,scan,julkalendern,smörgåsbord ,mors köttbullar,midsommarstång,sill och snaps;blonda blåögda barn…..SÄGER :bevara sverige…och SAAB

  28. Det är ju tur att det i Sverige finns några som tänker ekonomiskt. Saab som företag hade ju faktiskt utan GM som ägare gått i graven för ett antal år sedan. Att GM använt sig av svenskutvecklad teknik är väl inte heller så konstigt, lite återbäring på alla miljarder dom skyfflat in i SAAB vill dom ju som ägare ha. Om nu svenska staten skulle gå in med lånegarantier eller andra stöd så är det ju bara fråga om konstgjord anding för ett, sedan många år tillbaka, konkursmässigt företag.

  29. Självfallet ska staten ta över och driva Saab, allt annat vore oansvarigt. Vinst för företaget lär det väl knappast kunna bli, men däremot för landet. Ty det är skillnad på företagsekonomi och nationalekonomi.

  30. Hej Jinge

    Jag håller inte riktigt med om att Saab bör läggas ned. Det är ofantligt dyrbart att bygga upp en industri med hela den organisation och logistik som tillhör. Det vet alla som inrett ens sitt eget kontor. Det är jättekostnader med att få något att fungera och när det väl står där är det förhållandevis enkelt att göra förändringar i productionsinriktinigen. Saab har ett bra varumärke föknippat med sport och flyg, det borde med stor trovärdighet gå att anpassa till modernare saker som vindkraft, men också fräscha turbin / hybrid / elbilar om det är det man vill, men, just nu är det inte någon speciell kris med bilar – det är en finanskris och lågkonjunktur som gör att folk inte köper någonting alls. Och bilar råkar vara den enda stora hushållsinvestering man kanske kan vänta med ett tag. Hyra, elräkning och mat går det inte att vänta med. Så, jag tycker det är väldigt dyrt att slänga bort något som fungerar, och speciellt om det är av fel skäl.

    Sist tänkte jag också varna för något som återkommer i debatten idag, och det är referenser till varvskrisen, och det är något som vanligt folk fått om bakfoten. Det är för att du inte känner till det politiska spelet bakom. Fråga Bengt Tengroth i Göteborg. Det var han som var strategen bakom, enda problemet var att man behöll alldeles för mycket folk och för länge. Detta var ett ofantligt dyrbart spel man gjorde av politiska skäl. Det har att göra med hur man räknar röster på den socialdemokratiska partistämman – vilket beror på hur många medlemmar metallklubbarna hade (SKF + varven mot Volvo) var vad som räknades i Göteborg). Hade man nog många röster / medlemmar kunder man bestämma vem som skulle bli som statsminister, och det var så viktigt att komma så nära makten, att varven i princip kastades för vargarna. Folk stod i tusentals på varven utan att ha något att göra, för att varje medlem räknades. Hur som helst, du kan strunta i detta men ta inte ”varvskrisen” som intäkt för att skrota Saab, för det stämmer inte. Sveriges varvsindustri var vid den tiden modernast i världen, men ingen industri överlever med fem gånger för mycket arbetskraft.

    MB