SAAB borta inom något dygn


Att SAAB är på väg bort blir allt fler varse nu. Det visar sig nu att Victor Muller fått ut närmare två miljarder från EIB, pengar som kommer direkt ur skattebetalarnas fickor, med benäget bistånd från Maud Olofson och Fredrik Reinfeldt. Pengar som vi har förlorat nu, ett besked som kommer inom de närmaste dygnen.

SvD: ”– Vad innebär EIB:s nya krav?

– Om det verkligen stämmer att Saab EIB-lån måste sägas upp och betalas tillbaka inom 90 dagar blir det en mycket svår sits för Saab. Trollhättebolaget har fram till i dag lånat 217 miljoner euro (cirka 1,9 miljarder kronor) av EIB till särskilda utvecklingsprojekt. Ironiskt nog vill Saab egentligen inget hellre än att bli av med EIB-lånet, men att på kort tid lån låna upp så mycket pengar på annat håll blir svårt. Det innebär dessutom i praktiken att EIB och regeringen måste godkänna Vladimir Antonov som ägare – han har då lovat att gå in med nära en halv miljard kronor. Men det räcker alltså inte.”

När man läser redogörelser över Vladimir Antonovs handel och vandel så kantas den av tveksamheter, där bland annat ett antal mord ingår. Och Victor Muller lär enligt media ha betalat ut enorma summor till sig själv för SAAB:s sista pengar, pengar som enligt tidningarna har varit återbetalning för lån som han ska ha gett till SAAB. Lån där han har tagit ut en skyhög ränta. Frågan är väl om han egentligen har gett SAAB lån i den omfattning som han nu gör gällande.

Min uppfattning blir alltmer klar, hela affären har handlat om ett avancerat bondfångeri där målet har varit att få ut så mycket pengar som möjligt från Sveriges skattebetalare som har lämnat garantier för närmare fyra miljarder till den Europeiska Investeringsbanken, EIB. Ansvarig minister han varit Maud Olofsson, och den statssekreterare som skötte förhandlingarna med Muller och General Motors var Jöran Hägglund, en man som lägligt nog har försvunnit till ett toppjobb på – Vattenfall AB.

Men Olofsson är förstås inte ensam ansvarig. Den som har det yttersta ansvaret är förstås statsministern, Fredrik Reinfeldt och resten av regeringen. Nu kommer närmare tre tusen personer anställda av SAAB att bli arbetslösa, och i den industri som tillverkar delar till bilen så handlar det om närmare ett par tusen personer.

Det är fullständigt uteslutet att i nuläget gå med på att göra SAAB:s fabrikslokaler till en penningtvätt av gigantiskt format, nu handlar det mer om att slicka såren, tids nog får det väl utredas om det svenska politiska etablissemanget varit inblandat på något sätt i detta. Enligt min uppfattning så måste det i alla fall undersökas.

it Andra om: , , , , , svd123 dn12 ex12 gp1 ab1 sr svt


20 svar till “SAAB borta inom något dygn”

  1. Saab borde ha fått konka i vanlig ordning precis som andra dåliga företag. För länge sedan. Under hela sin historia har företaget över huvud taget inte genererat vinst mer än ett fåtal år. Och då berodde det på att valutakurserna blev synnerligen fördelaktiga för företaget.

    Det som hållit i gång företaget är först Volkswagenagenturen i form av ANA. Därefter loppade man vinsterna från Scania och slutligen har GM sprutat in miljarder i stor mängd under många år. Plus en och annan statlig insprutning då och då under resans gång.

    Man kan faktiskt se en parallell till de Svenska varven en gång i tiden. En industri som inte förnyat sig på många år och som fick det ena statliga stödpaketet efter det andra för att överleva. Officiellt påstår man att det var låga löner i Polen och Asien som tog knäcken på varven men sanningen är betydligt mer komplicerad än så. Hur som helst blev kontentan att mängder med statliga stödmiljoner till en näringsgren som inte längre var konkurrenskraftig var bortkastade pengar.

    När det gäller Saab skulle man bara ha stängt sjappet när GM drog sig ur. Genom att inte gå in med några garantier eller stöd. Men du hoppar över den delen av den moderna historieskrivningen som berättar att ursprungligen var det Alliansen som var tveksam och (s) med Mona i spetsen som krävde statligt ingripande. Medan (v) krävde att staten skulle köpa rasket. Och jag blev väldigt besviken när det nuvarande stödpaketet sjösattes av Alliansen. Men det var ju snart val så paketet kunde betecknas som ”valfläsk” för att få tyst på (s) och (v). Dyra pengar för dåligt fläsk visade det sig ganska snart.

    • Men du hoppar över den delen av den moderna historieskrivningen som berättar att ursprungligen var det Alliansen som var tveksam och (s) med Mona i spetsen som krävde statligt ingripande. Medan (v) krävde att staten skulle köpa rasket.

      Man kan inte skriva en historiebok varje gång. Det är sant att (V) och (S) varit snett ute, men jag tror att man hellre omskolar 3000 pers än handlar med ryska maffian.

  2. Trist om dett kommer att kosta oss skattebetalare pengar, men tur att inte Mona Sahlin satt vid makten, de ville ju gå in med ännu mer pengar…..!

    Som det är nu finns det säkerheter och det kanske visar sig att de täcker kostnaderna för lånet….

    Att Saab går dåligt handlar inte om politik utan om att de sålt allt för lite bilar….

    • Som det är nu finns det säkerheter och det kanske visar sig att de täcker kostnaderna för lånet….

      De fabrikslokaler som ryssen vill köpa för 250 mille? Juste säkerhet… :-)

      Står företagen i kö i Trollhättan för att få köpa dem ?? :-)

      • Det vore faktiskt intressant att veta vad säkerheterna egentligen består i. När Ryssen vill köpa fabrikslokalerna så snackas det om ett antal hundra millar. Jag antar att det inkluderar marken också. Hur som helst kan det aldrig täcka ett lån på flera miljarder.

        Så finns det ett varulager i form av färdiga bilar plus fabriksutrustningen. Men vi snackar ju som sagt om lån på ett par miljarder och det kan man väl aldrig i livet ”klämma ur” resterna av företaget om man slår igen och styckar allt sammans. Alltså är säkerheten beroende på att det är en verksamhet som är i drift och att det finns ett varumärke som är värt spänn. Verkar tunnt, tycker i vart fall jag.

        • Tror att säkerheterna även avser teknologi i form av olika bilmodeller. Ett kinesiska bilföretag (BAIC) köpte teknik från SAAB för något år sedan avseende gamla modeller och för dessa betalade de runt en miljard SEK. Därmed kan man anta att de nya modellerna är ”värda” något mera.

          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12156344.ab

          • Christian BAIC har tagit fram 4 olika modeller av elbilar och ett par med gamla turbomotorer, man startar tillverkning i 100 hektar nyabyggda fabriker av nya modeller på SAABs plattformar redan i år, 150 00 är kapaciteten i år och den skall ökas till 300 000 året 2013. På bilutställning förra veckan i Shanghai så kunde man se vad kineserna kallar Kinas “SAAB”, ställa ut inte mindre än 6 nya “SAAB”. I Sverige står SAAB-fabriken stilla, tack Maud Olofsson för det.

            Så här skriver en Kinesisk mycket insatt bloggare ”Beijing Auto försökte 2008 köpa Saab, men på grund av ointresse hos viktigaste parterna och Svenska staten helt utan framgång. Saab är nu i en nödsituation och Beiqi vill spara,övergripande känslan är mer positiv än för två år sedan. Beiqis förvaltning kan nu följa utvecklingen och överväga lämplig tidpunkt, vägen till förvärv av Saab efter en konkurs.” Google translate med justeringar av mig.

            xxx

  3. Även om jag själv står till klart till vänster om mitten rent politiskt måste jag nog i det här fallet konstatera att den socialdemokrat eller vänsterpartist som går ut och kritiserar hanterandet av Saab-affären på många sätt kackar i eget bo. Det är också lätt att inse att hur den nuvarande regeringen än hade handlat så hade kritiken ändå kommit som ett brev på posten.
    Utan statligt stöd: ”Regeringen sviker Saab och dess anställda”
    Med nuvarande stödinsatser: ”Regeringen skänker bort svenska skattepengar till tvivelaktiga ryska intressen i sina ogenomtänkta försök att rädda ett uppenbart dödsdömt företag.”

    Nåväl det här var nog första gången jag skrivit något som kan tolkas som ett försvar för allianspolitiken (och förhoppningsvis sista ;), men rätt ska vara rätt. Vart jag vill komma med det? Jo alliansen bör angripas men inte från fel utgångspunkter, sånt genomskådar folk och sätter likhetstecken mellan vänsterfolk och notoriska kverulanter. Det sänker vänsterblockets trovärdighet helt enkelt. Så jag tror det är bättre att kritisera högerkrafterna i de otaliga frågor där vänsterblocket har en bättre och rättvisare politik och inte som här i en fråga där de själv är lika skyldiga till debaclet.

  4. ”Jomen, var det inte du som skrev att vänstern ville förstatliga SAAB ??”
    Har jag skrivit det?? Nej det har jag inte, däremot ser jag att signaturen ”Donkeyman” var inne på den linjen. Om han har rätt eller fel vet jag inte.

    Som tillägg till min tidigare kommentar kan jag också säga att visst kan man kritisera det som händer i Saab-affären och hur regeringen har skött det hela. Men jag tror det är oklokt att göra det utifrån ett vänster- VS högerperspektiv, jag tror nämligen att en vänsterregering hade hamnat i samma sits.

  5. Tycker det är beklämmande att se regeringens politiska feghet i frågan. Detta skall vara en regering som förordar privatiseringar och liten statlig inblandning, ändå garanterar de lån till ett företag som i princip aldrig har genererat någon vinst. Att de enda intressenterna till SAAB var en leksaksbilstillverkare från Holland och en rysk affärsman med dunkelt förflutet borde ju ha gjort att varningsklockorna ringde.

  6. Är det inte märkligt med den här nepotismen mellan de internationella klassbröderna inom kapitalismen! Ingen yttrar ett ord om att miljard efter miljard av våra skattepengar försvinner på de mest förunderliga vis i fickorna eller bättre sagt hamnar i de redan tjocka plånböckerna hos kapitalisterna.
    Men om en enkel svensk får en hundring för mycket i bostadsbidrag då slås det direkt upp i tidningarna och kallas för ” fusk med bidrag”.
    Jag tycker att de riktigt tarvliga och farliga fusket finns inom friskolorna, vården och andra mer eller mindre tvångsbolagiserade institutioner, där våra skattepengar används till att generera vinst hos riskkapitalister, som inte ens betalar skatt, utan skickar (våra) pengarna för eget bruk till obskyra skatteparadis.
    Sverige har blivit en riktig bananrepublik. Tyvärr saknas en vederhäftig politisk analys om vad som håller på att ske med vårt land.
    Men skrämmande är det!!!
    Jag vill varken leva eller dö i Norden längre! Vi styrs av empatistörda idioter som inte kan räkna längre än näsan växer!

  7. Om jag så är ensam på hela denna sajt, så måste jag ändå påtala att det finns ett tredje alternativ, förutom konkurs och stöd åt skum rysslandskapitalism.

    • Du menar att vi ska göra en kolchos av fabriken? Ptja, vad ska de tillverka då? Jag tror inte ens att det funkar att göra leksaksbilar även om de har en gedigen erfarenhet. Skulle iofs vara kul att se Muller och Antonov sitta på golvet i fabriken och lattja med leksaksbilar. Antonov kunde ju få låna en leksakskulspruta så han känner att han är med i gänget. Men 3000 kolchosniks ??

  8. Det finns ju också det alternativ som Lars Henriksson har påpekat – att staten tar över butiken för att utnyttja tekniken till något annat – jättesatsning på kollektivtrafik till exempel. Inget kräver förstås att staten fortsätter äga den när väl den verksamheten är igång.

    Men det kräver förstås en annan regering än den nuvarande. Förmodligen också en annan än en regering Juholt.

    Men rent principiellt är det fullt möjligt. Det är bara politiskt omöjligt. Men det är ju nästan allt förnuft numera.

    • Jag håller absolut med! Det vore tacknämligt om samhället styrs om så att det börjar ägna sig åt samhällsnyttig verksamhet. Satsa oerhört mycket mer på miljön än idag, infrastrukturen, viktig forskning och annat som ger riktigt bra arbeten och välstånd till flera!