Intressant måste man kalla det eftersom tjuvarna stal fem tavlor vars värde sammanlagt är fem miljarder. DN konstaterar att det troligen handlar om konst som ska säljas tillbaka till försäkringsbolaget, då kommer tjuvarna ”bara” att få hundra miljoner eller något sådant.
DN: ”Fem tavlor av bland andra Matisse och Picasso har stulits från ett museum i Paris, sade personer med koppling till brottsutredningen till AFP på torsdagen. De stulna verken sägs vara värda 500 miljoner euro. Stölden tros ha förövats under natten i Musée national d’art moderne de la ville de Paris. De stulna tavlorna är Picassos Le pigeon aux petits pois, La pastorale av Henri Matisse, L’olivier près de l’Estaque av Georges Braque, Amedeo Modiglianis La femme à l’éventail och Fernand Légers Nature morte aux chandeliers.”
Möjligen kommer någon författare att inspireras till till att skriva om den stora konststölden, det kan också finnas anledning att misstänka att Hollywood kommer att göra en slant på en film om den. Men visst är det märkligt att man förvarar så dyra konstverk på ett museum som saknar vettigt larm? Larm hade de säkert, men ett larm som tjuvar kan ta sig förbi är tämligen meningslöst.
Som brott betraktat så är det intressant. En stöld där ingen skadas eller blir skrämd, där tjuvarna genomför dådet tack vare god planering och stor yrkesskicklighet fascinerar alltid, det är till och med så att polisen sägs ha respekt för den kategorin brottslingar. Om det påståendet är en myt eller ej kan jag inte bedöma, men folk i allmänhet tycker nog inte att det är så farligt när någon knallar iväg med en Picasso under armen.
Som sagt, tavlorna är snart tillbaka och tjuvarna sitter då någonstans i Västindien och smuttar på en Piña Colada. Det skulle vara intressant att veta hur många som läser om detta som suckar och tycker att de hamnat i fel bransch och hejar på tjuvarna?
Kuriosa: I DN hamnade artikeln under ”Kultur & Nöje”..
i Tags: Kriminalitet, Brott, Konsttjuvar, Picasso, Larm, Manschettbrottslingar dn ab ex svd svt t
3 svar till “Ett intressant brott i Paris?”
Varför får försäkringsbolag idka häleri? Får bara ett försäkringsbolag vara med eller kan man få bjuda? :)
Försäkringsbolag är så renodlad ondska att man alltid njuter när man ser någon blåsa dem för en gångs skull. Det skedde dessutom utan att någon skada skedde, några nedklottrade dukar utan reelt värde försvann, vem bryr sig? All konst är reklam för borgligheten! :) Skänk skiten som ved till nån fattig och upplåt skrytbyggena som inhyser död kultur till boende och produktion. För jag har hört att vi är fattiga här i europa, nostalgi är lyx!
Visst, tjuvar lever också på arbetarnas ryggar, men de är en försvinnande liten del av de som lever på den producerande massans ryggar.
En målande beskrivning av det våldsfria rambrottet. Ganska likt ägandets egentliga ursprung. I början ägde inte någon någonting, sedan kom någon och hävdade sitt ägande över en plätt mark eller två. Sedan dess har människorna slagits lite nu och då om ägandet och själv-besittningsrätten. Men i första läget så lade man ju faktiskt beslag på något via en princip som då var ganska ny för utanför revirinpissningsivern som sådan. Kanske var det just denna historiska händelse som också utgör ramverket för att göra en tavla? Freskens Ur-Pittoresk?
Någon upptäckte hur ändarna på saker och ting förändrade världen, de tog och bearbetade ändarna och till och med konsten förändrades bilderna likaså för det blev en pensel. Den första tavlorna lär dock ha gjorts av tryckuft direkt från människans strupe, vassrör med pigment som blåstes på grottgångarna, som för att bildkrydda tankepigmenten i detta boningshus.
När det sedan ansågs fint med historia så tog vinnarna genast patent på beskrivningsrätten, för det är sedan dess vinnarna skriver historia. Det är därför kära barn som det kallas kulturhistoria när det i själva verket består av en långt utdragen hierarkisk beskrivning uppifrån och ned, dvs världen sett ur våldtäktsmannens ögon.
Kulturbevarande är en oerhörd konservativ kraft. Den är väl huvudansvarig till att vi har en kung.