Stör ej Piloten!


Dagens ”roligaste” nyhet är att piloter ofta somnar under flygning, och när de vaknar tittar de ofta på kollegan som också visar sig ha somnat. Så lustigt är det väl inte egentligen, jag själv är skeptisk till att flyga stora flygplan, men mindre plan där man själv sitter bredvid piloten är trevligt.

Skulle jag inte nämna det särskilt så skulle fem-sex kommen-
tarer ramla in där skribenten påstår att han, för det är oftast män, inte är flygrädd. Vissa raljerar med att de flyger varje vecka, och ofta till andra världsdelar, men rädda är de aldrig. De har antagligen ljugit så ofta att de nästan tror på lögnerna själva.

De allra flesta som har något innehåll under skallbenet inser att vi inte är gjorda för att färdas över hav i en aluminiumcylinder i 750 kilometer i timman, dessutom tio tusen meter ovanför hav eller mark. Själv har jag bestämt mig för att bara flyga om jag ska till en annan kontinent, aldrig annars.

En annan kategori kommer säkerligen att skriva att det är säkrare att flyga än att åka bil. Visst, objektivt sett så dör färre flygpassagerare vid haverier än bilister, i alla fall om man ser till det antal kilometer de färdas. Men den sortens logik biter inte på mig, för nu har vi det svart på vitt, piloterna sover ofta under flygresan, och vad värre är, ofta somnar bägge piloterna. Särskilt roliga är knappast sådana nyheter…

it Andra om: , , , , , svt sr dn svd ex ab gp


7 svar till “Stör ej Piloten!”

  1. Lär ju vara farligare att flyga till en annan kontinent då….. bör ju vara då som piloterna somnar….Känns ju inte som att dom somnar mellan tex arlanda och munchen;)

    Du borde kanske ändra dina flygrutiner till tvärtom….lite längre restid till andra kontinenter…men du slipper piloter som sover!

  2. Detta är allvarligt! Måste det inträffa en olycka innan något händer? Varför inför man inte flyg (kör) och vilotidsbestämmelser som gäller för hela EU, liknande det som gäller för tung trafik (lastbilar), med ett digitalt färdskrivarkort som måste sättas in innan man flyger? Jag kan direkt härleda vad det är som är roten till detta. Denna heter PENGAR, som idag sätts före människoliv.

  3. Jag har rattat en Cessna-6 och en Cessna-4, Saab Safir, det namnet har jag läst förut men har inga minnesbilder. Men det är så, sitter man bredvid piloten så är man inte skraj, då ser man vad som händer och jag inbillar mig t.om. att jag skulle klara att landa en Cessna. Jag har själv spakat en hela tiden i en triangel Söderhamn-Bollnäs-Gäve-Söderhamn men jag fick givetvis vare sig starta eller landa.. :-/ Han som var ansvarig var major på flygflottiljen däruppe på 70-talet och hade som yrke att utbilda piloter till Draken, tror jag att det var.. Med andra ord rätt självklart att man känner sig trygg..

  4. Detta visar väl att piloterna inte längre behövs. Flygplanen sköter sig själva. Jag vet inte hur det är med start och landning, men om nu det inte går att helautomatisera så kanske det kunde styras från marken i stället? Man kan ju lika gärna sätta en person i en flygsimulator på marken som är kopplad till planet via radio och låta denne sköta start och landning – eller …?

    • Ja rent tekniskt är det säkert inga problem. Både start och landning funkar väl, om det inte blir strömavbrott… :-P

  5. Finns säkert sådana risker men troligen är det pilotfacket som blåser upp det rejält. Pilotfacket har alltid varit mästare i att skapa fördelar och höga löner åt sig och nu vill de nog dra ner arbetstiden utan lönesänkningar.

    • På Studio Ett i P1 talade man om arbetstider på upp till 13-14 timmar, och att EU vill utöka det till max 16 timmar…