Cirkus SAAB stoppad!


Igår såg jag ett inslag, jag tror att det var på Rapport som intervjuade advokaten och konkursexperten Ulf Åbjörnsson, där Åbjörnsson var minst sagt tveksam till Victor Muller, eller Munchausen som han också kallas numera.

E24: ”Saabs kortfristiga skulder uppgår enligt balansräkningen till drygt 6,9 miljarder kronor. Av detta utgörs över 2,3 miljarder kronor av leverantörsskulder.”

SAAB:s kortfristiga skulder skriver man, där är inte det SAAB är skyldiga oss skattebetalare inräknade. Jag tror att cirka 2,5 miljarder är utbetalade via Europeiska Investeringsbanken, pengar som vi alla kan känna oss lurade på. Lurade av en viss näringsminister och resten av den regeringen. För även om det går att sälja delar av produktionsapparaten och eventuellt hela bilmodeller till Kina, så får vi aldrig den sortens summor.

Dessutom är SAAB:s varumärke helt kört i botten, det vore en ytterst dum idé att producera en bil med ett SAAB-
märke i fronten eftersom alla vet att SAAB-fabriken stått stilla i snart ett halvår och att både rysk och kinesisk maffia varit inblandad i diskussioner om företagets framtid.

Jag har skrivit det förr och snart får jag kopiera in texten från det jag skrivit tidigare, men jag tycker att polisens ekobrottsrotel ska kika på hur hela den här affären gått till för att försöka ta reda på om något har hänt som är åtalbart, får man sådana indikationer bör man försäkra sig om berörda personers medverkan i en sådan utredning menar jag. På svenska betyder det att jag anser att de bör häktas så att de kommer att vara tillgängliga för att förhöras.

En annan sak är att KU bör granska regeringens handlande i den här frågan, det är dessutom troligt att man måste ta in avancerad konsulthjälp för att bilda sig en uppfattning om regeringens agerande. Senare idag så ska tingsrätten meddela sitt beslut om SAAB ska få sin rekonstruktion eller om de ska försättas i konkurs. Åbjörnsson var tydlig när det gällde den frågan, det finns inga skäl till rekonstruktion eftersom företaget är kört i botten fullständigt. Dessutom var det bara något år sedan senaste gången. (forts nedan..)

Det betyder förhoppningsvis att det blir konkurs idag eftersom tingsrätten nekade SAAB en rekonstruktion. Facken har sagt att de nu ska begära företaget i kk.

Jag hoppas att rättsvårdande myndigheter fått kännedom om rättens utslag några minuter i förväg så att de hinner vidta de mått och steg som behövs för att utreda denna soppa. För regeringens del är det en katastrof, för Maud Olofssons del så är det nog värre än så. Det kommer skrivas nidvisor om henne så hon bör vara glad över att hon entledigas som minister i samma stund som Annie Lööf väljs till ny partiordförande i Centerpartiet.

it Andra om: , , , , , , dn12 svd123 ab12 ex1234 gp12 sr svt


10 svar till “Cirkus SAAB stoppad!”

  1. Eftersom Antonov varit stoppad av regeringen enda sedan Muller tog över så var SAAB dödsdömt redan från början av denna soppan…

    med andra ord dags för facken att lägga in sitt ”veto”(konkurs begäran) i det hela

  2. Får jag föreslå att man låter någon utländsk undersökningsledare ta hand om det hela, någon som inte är förhäxad av SAAB och ”svensk bilindustri” som har styrt såväl industri- som trafikpolitik i detta land de senaste femti åren?

    Kanske Eva Joly är intresserad?

  3. Av balansräkningen att döma så var det egna kapitalet 62 MSEK medan aktiekapitalet är 632 MSEK. Har företaget upprättat någon kontrollbalansräkning eller inte? En koll med Bolagsverket borde kunna fastställa detta. När var halva aktiekapitalet förbrukat är en intressant fråga? En långsiktig finansiering borde man ha försökt få till redan efter den förra rekonstruktionen. Sanningen är förmodligen att man försökte , men att ingen var intresserad. Många har påpekat att det enda vettiga är en konkurs. Först då får man se om någon är intresserad av att satsa pengar på att rädda det som är livskraftigt. De kineser som köpte verktygen till de gamla SAAB-modellerna borde rimligen vara intresserade av att kunna uppgradera sina kunder med modernare bilar. Blir det konkurs så verkar det som om varumärket försvinner och möjligen får vi då se SAAB:s teknik hos något annat bilmärke.

  4. Regeringen refuserade ju ryska investerare så jag hoppas att det blir KU om detta. Jag misstänker att regeringen har djupa förbindelser med Kina och det kan vara därför de stoppade ryssarna. Jag menar typ sälja sin själ till Kina. Näringsminister Maud Olofsson var ju på besök i Kina för något år sedan och exakt vad hon gjorde där kan jag bara spekulera i.

    Nu är det också klart att det blev avslag. Maud blev naturligtvis förvånad över beslutet. Jag är inte förvånad, det var väntat! Konkursexperter sade i en DN-artikel att ett bifall skulle förvåna dem mycket. Varför trodde Maud att Saab skulle få rekonstruktion beviljad när de har haft det en gång redan utan framgång?

    Det luktar hund begraven här om hela Saab-affären!

  5. Jag har läst att facken funderar på att sätta företaget i KK, har du någon länk om att de uttryckligen sagt att man ska göra det alltså nu innan överklagan till Hovrätten. Denna soppa är för mycket sedan tidigare, lägg ned cirkusen tycker jag

    • Senast i ekot 16.45 sade man det, och i Studio ett, minns inte om det var efter fyra eller fem. IF Metall är på väg till Trollhättan och ska träffa medlemmarna ikväll, troligen kommer det ett beslut redan i morgon.

  6. Nja någon granskning i KU lär nog inte bli aktuell. Oppositionen skäms nog ganska så rejält för att de ville taöver SAAB helt och hållet. Ackumulerad förlust för skattebetalarna om så hade skett fram till idag 5 miljarder SEK, slunotan hade lätt kunnat bli mångdubbel.

    • Hmm, vissa är möjligen förvånade över att M på samma sätt som saab lyckats trassla sig kvar så länge.

      Nu återstår att se vad vi kan få för överaskningar framöver. Tror inte att sista ordet är sagt om saab än, inte om M heller för den delen…

  7. Så synd att folk kan hata ett bilmärke som genom åren gynnade på ett eller annat sätt fordonsindustrin. Jag hoppas det här är slutet för nya moderaterna. Sveriges stolhet att ha SAAB och Volvo eller hur? skulle en fransman vilja Citroen, Peugeot eller Renault gå in i konkurs? Nej regeringen hjälpte till, samma med Tyskland, Österrike och Italien etc. Väl man är inte förvånad man ser varje dag hur arbetslösa, sjuka behandlas nuförtiden