Skamlös produktplacering av SVT


[column width=”49%” padding=”2%”]
Igår inleddes programserien Mitt i Naturen med att pro-
gramledaren Martin Emtenäs, och programmet fortsätter på sin inslagna linje att sätta programledaren i centrum för verksamheten. Många undrar säkert om det är Emtenäs det ska handla om eller naturen. Fast om-
gången program från Australien ska tydligen handla lika mycket om Canon.

Produktplacering, Canon, Reklam
Alla fotoentusiaster känner igen Canon och Nikon på grund av företagens dominerande ställning. Canon har en röd och svart kamerarem, nödtorftigt maskerad i filmen med svart tejp över ordet ”Canon”.
Produktplacering, Canon, Reklam
För att ytterligare understryka att det är en reklamfinansi-
erad film vi får se tar Emtenäs en massa stillbilder, bilder som dessutom visas i TV-rutan.
Produktplacering, Canon, Reklam
Men Canons varumärke är inte bara en kamerarem, det är framförallt deras objektiv. De är nämligen gråfärgade, och varenda fotograf känner igen dem, och det innefattar definitivt alla amatörfotografer. Alla andra märken har svarta objektiv.
Produktplacering, Canon, Reklam
För att alla ska bli helt säkra på att det är Canon som han använder så håller han upp kameran och ser till att det handlar om närbild.
[/column]
[column width=”49%” padding=”0”]Produktplacering, Canon, Reklam
”- Här har ni kameran som tog mig jorden runt, ett reklampro-
gram som Mitt i Naturen är värt hundratusentals kronor. Hur många tusenlappar jag har fått själv säger jag inte…”

Produktplacering, Canon, Reklam
Är man tyst och smyger fram med Canons teleobjektiv så kan man få riktigt läckra bilder på en Kängurumamma och hennes avkomma.
Produktplacering, Canon, Reklam
Bilder som vi sedan kan visa så att alla förstår hur fina bilder man kan ta om man har en Canon, i alla fall så ska de tro att de kan det bara de har rätt kameramärke.
Produktplacering, Canon, Reklam
Man kan ju till och med filma med kameran, tycks Emtenäs säga när han filmar ett sovande pungdjur med sin Canon.

Enligt SR/SVT:s avtal med staten så ska inte reklam före-
komma i programmen om det inte sker i anslutning till pro-
gramstart eller programmets slut.

Granskningsnämnden heter numera: .
Myndigheten för radio och tv
Box 33
121 25 Stockholm-Globen



[/column]

it , , , , , , , , , , ab ex dn svd


9 svar till “Skamlös produktplacering av SVT”

  1. Jag tänkte inte på det men reagerade på att han plåtade hela tiden och att man visade stillbilder! Jag fattade inte varför, men nu gör jag det. Tack!

  2. Tänkte också på det. Det var mer kamera än djur många gånger. T.o.m. när han fick se ’programmets’ höjdpunkt var det mer kamera än känguru. Nu har jag själv Canon, men tänkte extremt mycket på det. Hade jag varit en NIKON-ägare hade jag förmodligen stört mig på ett annat sätt.

    • Ptja, jag stör mig mest för att Public Service ska vara reklamfritt. Mitt i Naturen är TV och då är en TV- eller filmkamera naturlig, men här släpade han runt en Canon, men i varannan scen så hade han inte kameran över axeln. Men så -plötsligt- dök den upp igen och man visade de bilder han själv (eventuellt) tagit.

  3. SVTs kommer förmodligen att hantera detta genom att ha ett annat program där en NIKON kamera släpas runt som huvudperson istället…

    • Först en rejäl slant från Canon, och sedan en från Nikon? Mja, det gör ju inte saken bättre precis..

  4. Är det inte så att dessa program tidigare visade bilder på natur och djur i första hand, och att programledaren nu är huvudperson, förutom kameran då? Visade man inte Emtenäs fotografera fiskmåsar från en båt i höstas? Var det också en Canon han använde då?

  5. Det här är inte ett naturproggram som visar så mycket natur ö.h.t. Vad man istället ser mera av är Elmtenes nylle var och varannan sekund, han visade sitt nylle t.o.m i nattkameran nästan lika mycket som Pungdjuren uppe i trädet . Han kunde lika järna suttit i Sverige i något rum och visat Dia bilder.
    Jag tror att proggrammet är mer riktade till barn helt enkelt.

  6. Jag ser nästan aldrig på TV nu förtiden (slöseri med tid) och därför överaskas jag alltid av hur ’dockusåpa formatet’ brett ut sig till alla program när jag någon gång tittar. Det är alltid en massa ovidkommande uppgifter/bilder/snack runt journalistens ’äventyr’ på hotellet! Jag saknar de gamla informativa programmen där man ägnade tiden åt ämnet. Jag tycker denna utveckling är värre än produktplaceringar som ofta är precis så klumpigt gjord som i ’Mitt i Naturen’, den ’skrek’;
    -Reklam strunta i mig!

    Den var t.o.m så dålig att jag i bland funderade på om den var ett ärligt misstag och att Elmtenes använde stillbildskameran samtidigt med kameramanens videokamera för att de skulle finnas bilder till programmets ’dagbok’ (-:

    PS
    Jag såg på programmet för att en kompis e.v skall åka till Australien och tipsade mig, de var precis så dåligt som förväntat (-:
    DS