Saabskandalen, ett varv till före Konkursen?




Nu läser jag i tidningarna att man har lyckats sälja fabrikslokalerna och på det sättet får in ett par hundra miljoner. Jag läste också att EIB betalat ut tvåhundrasjutton miljoner Euro till Munchausen, vilket i runda tal betyder två miljarder.

Med andra ord så kommer fastighetsaffärens tvåhundra miljoner möjligen klara SAAB ytterligare någon vecka men när som helst så kommer något av företagen som tillverkar delar att begära företaget i konkurs. Under alla omständigheter så kommer personalen inte få ut nästa lön, även om de nu skulle få ut denna.

Hela soppan med Saab drabbar givetvis regeringen ordentligt. Det går an att trycka upp en reklambok med softade bilder på statsministern, men sköta näringslivet kan inte regeringen, och den här regeringen som ju är så fixerad vid just detta. Visst har Maud Olofsson ställt till en hel del på egen hand, men uppenbarligen så har regeringen inte lyckats få tag på kompetent folk som kunnat stötta henne. Å andra sidan har ju statssekreterare och departementssekreterare passerat revy i den borgerliga alliansregeringen hela tiden.

Europeiska Investeringsbanken, EIB, kommer i alla händelser inte betala ut några mer pengar till Saab, det betyder att skattebetalarnas pengar framöver inte kommer att gå till vare sig rysk eller kinesisk maffia. Någon av tidningarna beskrev Mullers agerande som att hoppa mellan olika tuvor, och det passar precis in på den bild jag har. Dessutom lät han se till att utbetala ett antal miljoner till sig själv i ”bonus”, en bonus som skulle utbetalats om Saab uppfyllt försäljningsmålen.

Idag får man nog betrakta en person som köper en ny SAAB som totalt rubbad. Man köper givetvis inte en bil när man förstår att bilen slutat tillverkas redan och att fabriken går i konkurs endera veckan. När ett företag är så till den grad på obestånd att man inte kan betala ut lönerna så borde givetvis staten ingripa. Frågan är vart pengarna som de får för fastighetsaffären tar vägen, Munchausen kan ju skriva en räkning för kostnader till SAAB och attestera den och kräva direkt utbetalning.

Egentligen är det sorgligt, väldigt få ville köpa en Saab tidigare på grund av att den är tung, omoderna och en bränsleslukare. När de nu har fått fram en eller annan modell som är snålare när det gäller bränsleåtgången så tas fabriken över av en pratmakare och äventyrare med maffiakontakter.

De Saabanställda hoppas givetvis på att allt ska ordna upp sig, men inget kommer tyvärr att ordna upp sig. Även om Muller skulle betala ut lönerna så har han inga pengar till att betala underleverantörerna, så hur de än beter sig så är vi tillbaka på ruta ett.

it Andra om: , , , , ab123 ex12 gp12 svd12 dn123 sr1 svt


8 svar till “Saabskandalen, ett varv till före Konkursen?”

  1. kalla det inte för SAAB skandal,kalla det för regeringsskandal istället!

    • Fast huvudproblemet är ju att folk inte vill ha SAAB, hade det varit annorlunda så hade det sprutat ut bilar från fabriken. Men tack vare att det är en udda design på ett bränsletörstigt och miljöskadligt åbäke så säljs inga bilar, något enstaka år har verksamheten gått runt, det var därför som Wall Enberg sålde…

  2. ”Idag får man nog betrakta en person som köper en ny SAAB som totalt rubbad”

    Leif Pagrotsky köpte en och jag instämmer i att han måste vara lite bakom flötet?

  3. Klar du ska kalla det regeringsskandal som har varit en bromskloss. Finns en stor finansiär vid namn Antonov som mer än gärna stoppar in miljarder bara han får.

    Det är så många olika myndigheter och bolag som har kollat upp Antonov och inte hittat några kopplingar till maffian så det är dags att ni lägger ner det snacket eller lägger upp lite bevis istället, allt annat är bara patetiskt jantesnack.

    Sen säger en del att ingen köper en Saab, men alla Saabar som tillverkas säljs ju, och att beställa en ny Saab är ju inga prblem efterosm du betalar ju vid leverans.

    Probelemet som är nu är ju att pengar har saknats för att kunna tillverka fler Saabar.

  4. Fast SAABs dotterbolag som tillverkar reservdelar går det ju bra för, och har alltid gjort. Vad säger det om ett bilmärke, när reservdelstillverkarna blomstrar medans biltillverkningen går på knäna? :)