Saab INTE räddat!

Excentrisk miljardär räddar Saab genom att köpa en massa aktier i Spyker Cars hävdar nu SVT:s Rapport och tidningarna. Det är en utomordentligt förvånande nyhet, för varför vill någon köpa ett omodernt bilmärke som inte går att sälja? (GM dementerar överenskommelse 16.30)

AB: ”Enligt SVT:s Rapport står det nu klart att Spyker Cars köper Saab Automobile av General Motors. Europeiska investeringsbanken ska ha sagt ja till lånet och regeringen ska enligt SVT hålla ett extra regeringssammanträde kl 14.30 för att besluta om att gå i borgen.

– Ja, regeringen ska hålla ett extra sammanträde i eftermiddag om en del andra frågor, men troligen tas även frågan om lånegarantier upp, säger Hans G Pettersson, kansliråd på näringsdepartementet som också ingår i regeringens fordonsindustrigrupp, till TT.”

Möjligen är den excentriske holländske miljardären Marcel Boekhoorn mer än excentrisk, vi får väl se. Att döma av nyhetsrapporteringen så verkar det under alla omständigheter som om regeringen tänker borga för lånet i den Europeiska investeringsbanken. Visserligen så väntar man också på bekräftelse från både General Motors och från Saab, så nu är det väl tumhållning som anbefalls så att det inte stupar på mållinjen. Samtidigt kan man ju undra varifrån alla nya Saab-köpare ska komma.

saab

Problemet, som jag ser det, är att Saab är en alltför tung och bensinslukande bil. Det är knappast någon som kvalar in som miljöbil och till dess att Saab kan presentera någon hybrid eller annan vettig variant kommer det att ta flera år. Hur företaget ska klara sig fram till att det sker är skrivet i stjärnorna.

intressant Tags : , , , , , ab1 dn1 svd gp12 t

  22 comments for “Saab INTE räddat!

  1. 25 januari, 2010 at 14:13

    Ja man höjer på ögonbrynen i denna farsartade affär. Frågan är om det är någon mening att ösa in pengar i ett så vansinnigt projekt? Jag anser att SAAB är dödsdömt och borde läggas ner…

    • Allan
      25 januari, 2010 at 15:51

      Om Spyker, eller nån excentrisk miljonär vill detta, så varför inte? Så länge inte skattebetalarna behöver hosta upp nåt.

      Och, vem vet, kanske Spyker ser nåt vi andra inte sett?

      • 25 januari, 2010 at 18:17

        Den excentriske miljardären har nog fått se ritningarna på Saab 9-1 som är klar för produktion i år. En liten hybridbil.

        Driver du med folk här? Isf bör du åtminstone antyda att du skämtar med en smiley!

        Inget företag går från riktning till produktion på ett år, att Saab skulle göra det är dina egna fantasier. Det tar ofta närmare tre år från slutlig ritning till produktion, iaf minst 2 1/2.

  2. Sniff
    25 januari, 2010 at 14:36

    Jaha lika bra och sätta på popcorn – detta blir en intressant föreställning!

    Är det någon mer än jag som tror på att det kan vara del i en spekulation med Spykers aktie som 40% upp idag?

    Är det verkligen troligt att de fortsätter med att driva Saab som det ser ut idag på marknaden?? En produktionsomställning är inte gjord med en handvändning men de har väl lite reservdelar och tillverka undertiden en ny modell eller en annan produkt sätts i produktion. Frågan är fortfarande hur marknaden kommer ta emot en ny Saab och kommer volymerna räcka för att kunna driva projektet vidare. En kraftig nedbantning är i vilket fall och vänta.

  3. 25 januari, 2010 at 15:49

    Enligt SR/Ekot 15.45: ”Det finns ingen överenskommelse…”

    Som sagt, ett nytt initiativ för att få gratis reklam…

  4. Johnny
    25 januari, 2010 at 15:54

    Det snabbaste sättet att bli miljonär är att investera en miljard i SAAB.

  5. Pingback: Marita
  6. 25 januari, 2010 at 17:26

    Så länge samtalen om SAAB pågick och Maud satt med så gick det åt skogen.

    Nu var hon i Sydafrika under förhandlignarna och helt plötsligt verkar en affär vara nära.

  7. Pete
    25 januari, 2010 at 18:11

    Håll dig till ämnert för bloggposten! / Jinge

    • Pete
      25 januari, 2010 at 18:25

      xxx

  8. Klimatforskare
    25 januari, 2010 at 18:18

    Tja, att tillverka vindkraftverk är säkert en mycket bättre affär. Vestas går ju med brakförlust…

    • 25 januari, 2010 at 18:19

      VEm har pratat om vindkraft?

      • Styrman_jansson
        26 januari, 2010 at 12:22

        Maud Olofsson

        • 26 januari, 2010 at 12:49

          När har hon tillfört något vettigt?

          • Styrman_jansson
            26 januari, 2010 at 14:29

            Den frågan har jag också ställt mig.

  9. Moses
    25 januari, 2010 at 18:48

    Det här är så löjligt. Jag förstår inte hur folk kan fortfarande sitta och tro att SAAB kan säljas? frågan är inte om någon vill köpa SAAB, vi har alla set att det finns potentiella köpare därute. Ni måste ställa er själva en annan fråga.
    Vill GM sälja SAAB? ? ? Tydligen inte, GM:s Slakt kniv är framme den är färdig slipad för ett långsamt slakt.
    Om ni förväntar er att politiker (Maud & cirkus gänget) ska kunna göra något då har ni missuppfattat det hela.
    Så synd för SAAB och det Svenska folket, jag hoppas att svensken förstår nu att ibland så måste man trycka på lite hårdare. Detta var bara ett spel för balladen gott folk. SAAB kommer att läggas ner, SAAB kommer att slaktas . . . sorgligt nog

  10. Arebir
    25 januari, 2010 at 19:00

    På frågan om varför det finns spekulanter som vill köpa SAAB kan man spekulera friskt om. Men faktum är att man får ett märke som fortfarande har gott renommé (välförtjänt eller inte… ) + en modern bilfabrik och utbildat folk. Om Spyker har rätt kompetens/ambition för att klara uppgiften är tveksamt, men låt oss hoppas på detta!

    Jag önskar bara att staten varit med på ett hörn med en mindre ägarandel eftersom det hade gett bättre garantier för framtiden. Och innan folk börjar gapa om bortkastade pengar så är det inga stora summor jämfört med det faktum att staten redan öronmärkt 18 miljarder för att stödja bilindustrin – pengar som tyvärr inte kommit till användning pga av regeringens inkompetens i frågan. Och att skola om tusentals fd fordonsarbetare kostar – vad de nu ska skolas om till….. !?

    Det är trots allt vår främsta exportindustri det handlar om. Och vi kommer inte klara oss på att spekulera med bostadsrätter och dricka café late i framtiden.

    • Moses
      25 januari, 2010 at 20:01

      Man har sålt hela landet, det är bara en dröm att politikerna ska börja agera.

      De borde ha Nationaliserat det lilla som var kvar av Sverige. . . men nej allt ska lämnas till slakten. Man måste vara blind om man inte ser vad som har pågått strax innan finanskrisen fram till idag.

      Näe precis Arebir vi kommer inte att kunna leva på att spekulera bostadsrätter LOL och drick cafélate.
      Vad kommer vi att ha kvar egentligen? =D

      Jag jobbar som Finansrådgivare på ett litet auktoriserad mäklarbyrå, ska studiera utomlands snart. Sorgligt att behöva säga detta men det känns som om att Sverige kommer att ha fattiga kalla vintrar framöver =(

      Sluta överkonsumera börja fundera på din framtid säger jag till alla er därute. Sluta lura er själva med tron om att ni har råd med ett liv i lyx för det har ni inte. . . så jävla slut på alla som tror att en vanlig inkomstagare gjort ett super vinst genom att köpa en BR i det här skedet .

      Titanic syndromen i det globala ekonomit

  11. Styrman_jansson
    26 januari, 2010 at 08:13

    Jag förstår inte vad du fått ifrån att Saab skulle vara någon särkilt tung eller bensinslukande bil? T.ex. är tjänstevikten på en Saab 9-5 1585kg och en motsvarande volvo V70 1556kg.

    Vad bensinförbukning beträffar så drar motsvarande V70 2.4 0.89l/milen och en Saab 9-5 2.0T 0.9l/milen. Båda enligt fastställd körcykel.

    Dessutom är Saab 9-5 klassad som en av världens säkraste bilar inte bara i Euro NCAP utan även i försäkringsbolagens statistik över verkliga olyckor. Är även bland de bilar som har allra minst anmärkningar hos bilbesiktningen.

    Sedan förstår jag inte varför alla babblar om att det måste finnasn småbilar i sortimentet. Kommer det inte finnas barnfamiljer i framtiden? Hur skall vi få plats? Dessutom så är småbilar den i särdeles minst lönsamma bilsorten hos bilfabrikanterna. Volvo C30 har hittils gått med brakförlust totalt…

    Vad beträffar miljöbilar så finns det nog mer på gång än vad allmänheten känner till. Elbilar byggs redan: http://www.metro.se/2010/01/19/15562/saab-levererar-elbilar-trots-nedlaggn/index.xml

    Saab fick dessutom Svenska Leanpriset 2009 för sin fabrik i trollhättan:
    http://xxxxxxxxxxx

    En mycket modern och effektiv fabrik så alla förutsättningar finns.

    • Erik Södergren
      26 januari, 2010 at 08:39

      Vilket snack. Gammalmodig, bränsleslukande och så långt från miljöbil man kan komma.

      Arbetar du åt Saab? :-)

    • Micke F
      26 januari, 2010 at 08:49

      Styrmannen borde kanske hålla sig till fiskeflottan i Bohuslän i stället för att börja hävda att Saab är en lättviktare. Det har kanske gungat för mycket där?

      • Styrman_jansson
        26 januari, 2010 at 09:53

        Var har jag skrivit att Saab är en lättviktare? Jag har bara skrivit att den väger ungefär lika mycket som motsvarande andra bilmodeller. Vad har fiskeflottan i Bohuslän med saken att göra? Har de börjar producera bilar?

Comments are closed.