Det verkar alltmer tydligt att SAAB automobil kommer att försvinna som bolag, den konkursansökan som är inlämnad kommer rimligen innebära att fler tappar tålamodet med företaget. Möjligen kan varumärket överleva om det köps av kineserna, annars så försvinner nog det med.
SvD: ”Underleverantörerna har haft mycket tålamod med Saab och att en konkursbegäran lämnats in först nu förklarar Svenåke Berglie med att det helt enkelt inte finns några pengar i bolaget. – Man hade säkert inte haft samma tålamod annars. Många underleverantörer har gått till Kronofogden men de har inte gått vidare med utmätning eftersom Saab inte har några utmätningsbara tillgångar.”
När sedan SAAB skjuter upp återstarten av produktionen till slutet av augusti så innebär det rimligen att deras kunder ger upp, vilken sansad människa skulle idag lägga sina pengar på en Saab? Även om handlarna inte har blivit av med sina nya bilar så måste det till rejäla rabatter om någon ska våga köpa en, och då handlar det säkerligen om företag. En privatperson kan knappast ta den sortens ekonomiska risker.
SvD: ”Lars Thunberg, ordförande för Swepart Verktyg AB säger till SvD Näringsliv att han inte vill att Saab ska gå i konkurs men bolaget har inte betalat sin skuld till underleverantören trots upprepade påstötningar. – Om man har en motpart som ger felaktig information eller inte ens svarar så får man ta till den här typen av åtgärder.”
Victor Muller har hävdat att han kommit överens med alla underleverantörer om hur och när Saab ska betala för det material som de redan har förbrukat, men dagens konkursansökan visar att Muller uppenbarligen struntat i den överenskommelsen, och de signaler som det innebär betyder nog att Saab inte har betalat någon av sina underleverantörer. Så att tillverkningen skulle starta igen i slutet av augusti är bara ytterligare en skenmanöver, en i en oändlig rad. (texten fortsätter under annonsen)
Har Saab verkligen betalat lönerna till de anställda så kan man ju undra hur det ser ut på deras bankkonton idag, på måndag så ska nästa löneutbetalning komma till personalen, jag tillåter mig tvivla på att den kommer. Men det kan knappast överraska någon, det fanns en anledning till att Wallenberg sålde Saab till GM, företaget har nämligen gått med förlust i alla år utom något enstaka, och under sådana förutsättningar går det inte att bedriva biltillverkning. Vill inte folk köpa den bil man tillverkar så verkar det listigare att lägga ner verksamheten, och så blir det nu.
Man kan hoppas att Volvo har sådant personalbehov att det löser sig för de flesta, de andra får nog finna sig i att stämpla eller omskolas, allt på grund av att en äventyrare av format lyckats få lån som vi skattebetalare borgar för. Vi kanske till och med ska tacka vår regering för detta?
it Andra om: Saab, Bluff, Konkurs, Bedrägeri, Regeringen, EIB svd123 dn1 ex e24 ekot1 svt gp1 ab