Munchausen-skandalen regeringens ansvar



Rubriken är vi nog många som är överens om i dagsläget, och ännu fler blir vi för varje dag som går nu den närmaste tiden. Alla tecken fanns ju där, varför bemödade sig inte högt betalda politiker och journalister om att tyda dem och berätta vad de kom fram till?

Den frågan är berättigad, redan igår bestämde jag mig för att konkursförklara SAAB i ett inlägg idag på morgonen. Då berättades det nämligen att Victor Mullers överenskommelse med leverantörerna inskränkte sig till att betala ”kontant” en vecka efter att de fått leveranserna, han var helt enkelt okunnig om vad ordet kontant betyder. Nu hann inte de utsatta leverantörerna agera utan beskedet kom istället idag. Än så har man inte begärt SAAB i konkurs men det beskedet kommer under dagen.

I praktiken så kommer lönegarantin sättas in, det betyder att skattebetalarna får stå för de anställdas löner, det innebär säkerligen att en del leverantörer omedelbart permitterar en stor del av personal-
styrkan. Hur många tusen det blir som ska försörjas av skattebetalarna vet jag inte, men vi har råd med det. Vi har dessutom råd att omskola en stor del av personalen till något som de kan försörja sig på. Det ska vi också göra och det tråkiga för dem är att det just händer nu.

Hur många miljarder vi är blåsta på vet jag inte, men jag har för mig att den Europeiska Central-
banken har fått garantier på drygt fyra miljarder, men den summan är inte utbetald i sin helhet. I slutänden kan vi nog räkna med att SAAB kostar oss skattebetalare någonstans mellan tjugo och fyrtio miljarder, och även det har vi råd med, om inte annat så får väl regeringen höja skatten någon procent för de bäst avlönade och dem med största förmögenheterna.

Och på en skala, hur troligt är ett sådant scenario?

Nejdå, kostnaden för SAAB lär läggas på utanförskapet som en extra börda för att förmå dem att skaffa ett jobb, plötsligt så växte utanförskapet med ett antal tusen personer men regeringen har inte tänkt på dessa förr och lär inte göra det nu heller. Men det faktum att regeringen gått med på dessa luftaffärer från allra första början visar med all önskvärd tydlighet på deras egen inkompetens.

När inte ens det faktum att rysk och kinesisk maffia blir inblandad i SAAB-soppan får regeringen att reagera, så kan man verkligen undra vad mer de har lyckats ställa till med? Tiden lär nog avslöja både det ena och det andra tror jag. Själv är jag innerligt glad över att jag sade nej redan från dag ett. När ett litet företag vid namn Koenigsegg försökte kapa åt sig en riktig bilfabrik när de inte ens kunde tillverka en bil som var körbar på svenska vägar så borde bromsarna ha slagits till. När sedan ett bankrutt F1-stall som Munchausens ville köpa SAAB så borde samhället ha utlöst sitt skyddsnät direkt, men vi får ta det nu istället, och det kommer att kosta oss ännu fler miljarder.

Nu behöver regeringen snabbt gå ut och 1) Begära SAAB i konkurs 2) Snabbehandla lönegarantin så att SAAB-
anställda slipper gå till socialtjänsten redan på måndag. 3) Be polismyndigheten starta en utredning om det kan finnas ekonomisk brottslighet i samband med denna affär.

Har regeringen verkligen den handlingskraft som krävs för att ta tag i ett akut problem? Tänk jag tvivlar, och konkursen måste till så att inte Munchausen, förlåt Muller, hinner genomföra ytterligare fantasiaffärer som sedan ska bekostas av oss skattebetalarare.

it Andra om: , , , , , ab12 ex1 gp12 dn1234 svd123 svt ekot

  8 comments for “Munchausen-skandalen regeringens ansvar

  1. Christer
    23 juni, 2011 at 10:52

    Nu är det så många samverkande faktorer som i princip gör fortsatt verksamhet omöjlig. Nu väntar vi bara på konkursen och den kan komma redan i eftermiddag. Maud Olofsson har presskonferens 13.30…

    • Alfons
      23 juni, 2011 at 11:15

      förtroendet för den tanten är högt…

      men Jinge, kan inte du ringa åklagar myndigheten och styra upp en anmälan så det blir gjort? alla har väl rätt att göra det i vissa fall?

      • 23 juni, 2011 at 11:20

        men Jinge, kan inte du ringa åklagar myndigheten och styra upp en anmälan så det blir gjort? alla har väl rätt att göra det i vissa fall?

        Visst, men det kan ju någon av SAAB:s anställda göra, de har ju ändå inget att göra från och med nu…

        • Alfons
          23 juni, 2011 at 12:57

          dom har protester att planera

          IF Metall ska börja förbereda en betalningsuppmaning som ska skickas till ”Sedan har arbetsgivaren sju dagar på sig att reagera. Om det blir så, att vi går ut med betalningsuppmaningen och företaget ändå inte fixar detta, har vi att ta ställning till konkurs.”

  2. Christian
    23 juni, 2011 at 13:16

    Tycker regeringen visat upp en oerhörd politisk feghet. Trots att hela oppositionen, tillsammans med fackföreningen krävde att SAAB skulle räddas, kosta vad det kosta ville, borde regeringen ha lyssnat på alla experter som entydigt sa att SAAB inte har någon framtid.

    Låt oss bara hoppas att eländet tar slut här och regeringen ser sitt misstag och inte skjuter till mer pengar, samt att S+V+MP+SD inte gemensamt driver igenom ett eget räddningspaket för SAAB i riksdagen.

    • Ronerik
      23 juni, 2011 at 21:27

      På något sätt var det här tvunget att nå vägs ände. Spelets tärningar måste kastas. Om regeringen ”stängt SAAB” hade det blåst orkan från Trollhättan och hela Västsverige. Nu har marknadens alla tricks använts och det är uppenbart för alla att Saab är räddningslöst förlorad.
      Men visst, några av oss har förutsett utgången sedan några år nu.

  3. Joakim
    24 juni, 2011 at 00:16

    Märkligt att den fullt möjliga lösningen ATT STATEN KÖPER & ÄGER inte ens kan diskuteras? Då finns ju arbetsplatsen kvar & folkbilar med hyfsad kvalitet & lågt pris kan produceras. Mest provocerande efter stora nedläggningar är ju de efterföljande politiska sago-berättelserna om att folk ”ställer om till annat” & hittar andra arbetsgivare (med symboliskt lokalt AMS-paket). Så funkar det inte längre. Det finns ofta inget annat. Den tiden är över, det var farfars sorgfria dagar, minnen från en annan tid.

    • Ronerik
      24 juni, 2011 at 06:56

      Ja, se där, den klart sämsta lösningen av alla. Naturligtvis är inte staten och vi skattebetalare de bästa ägare av bilfabriker och förvaltare av ett bilmärke.
      Det var heller inte amerikanerna. Att bli uppköpta av amerikanska intressen var ingen höjdare för vare sig Volvo eller Saab. Det ser ut som att Volvo klarade livhanken genom det äventyret, men för Saab var det början till slutet.

Comments are closed.