Munchausen lurade regeringen!




Och något annat än bluff har det inte varit ända sedan den dagen Wallenberg sålde företaget till GM. Varför sålde de undrar kanske någon, men då ber jag stillsamt att få påpeka att Wallenberg och deras Investor AB inte skulle vara det de är idag om de inte gjorde sig av med hopplösa företag.

Igår läste jag dessutom, till min fullständiga förvåning, en vänsterpartistisk bloggare tillika pensionerad press-
fotograf som skrev nedanstående rader om SAAB-konkursen.

Lasse Strömberg (Fotolasse.se): ”Med tanke på att Sverige har centerpartisten Maud Olofsson som näringsminister innebär nog att det är kört (sic) för företaget. Vilken näringsminister i vilket annat land på jorden skulle få vara kvar efter att ha förtalat ett av Sveriges dugligaste företag?”

Jag har känt Lasse i många år och kan berätta att han är snäll i alla fall. Att han åker omkring i en SAAB behöver jag väl inte ens nämna?

Att Victor Muller åkte till USA för att ”få tag i pengar” är nog den fetaste lögn jag har hört i hela mitt sextiofemåriga liv. Jag tror mer på tomten än vad jag tror på Victor Muller. Han har aldrig någonsin haft andra planer än att tillskansa sig någon miljard av de svenska skattebetalarnas surt för-
värvade slantar. Det finns en hel del som talar för att han aldrig kommer att besöka Sverige igen, risken för att åklagar-
myndigheten skulle försäkra sig om hans person bedöms antagligen som alltför stor.

Så på den punkten har i alla fall Lasse rätt, fast det var kört för Saab långt innan den vandrande olyckan Maud Olofsson hamnade i en svensk regering. Fast det är trist att hon avgår, hon behövs nämligen i regeringen om socialdemokraterna ska kunna vinna en jordskredsseger i valet 2014.

Idag säger facket, enligt Expressen, att man vill att regeringen ska släppa in den ryska maffian som ägare i SAAB. Möjligen har inte IF Metall förstått att de har varit med på ett hörn hela tiden, man borde väl i alla fall ha begripit det då det blev aktuellt att också blanda in den kinesiska maffian?

it Andra om: , , , , , ex12 ab123 gp1 dn12 svd1 svt1 ekot


24 svar till “Munchausen lurade regeringen!”

  1. Dugligt är helt enkelt en sån där definitionsfråga. De har ju tjänat GM bra på teknikområdet, men på egna ben står de inte. Deras innovationer inom plåtpressning är det jag känner till bland annat och sådana innovationer måste väl ändå räcka för att använda någon definition av ordet dugligt. Men ha kvar biltillverkning känns inte som framtiden. Jag undrar hur mycket dyrare det nu blev av att regeringen hellre låter sig duperas av internationella kapitalister än att investera i något med en framtid från början.

    • Nej men Lasse är snäll i alla fall som jag skrev. :-P

      Men för att de är duktiga på att pressa plåtflyglar betyder inte att hela företaget kan kallas för Sveriges dugligaste företag? :-)

    • Definitionsfråga? Om ett företag tillverkar något som köparna inte vill ha, hur kan då företagets duglighet vara en definitionsfråga? Det är väl bara att lägga till ett ´o´före ordet dugligt?

      • Bara för att folk inte köper bra grejer betyder det inte att grejerna är bra. Du får nog fundera lite mer kring ordet dugligt, din definition är givetvis korrekt, men företaget är dugligt för andra definitioner av duglig.

      • Nåja, det intressanta i sammanhanget är förstås frågan ”varför vill inte köparna ha Saab” (eller, rättare sagt, varför tror de att de inte vill ha den …) Det är därför att drevet går, man ”ska” tycka att Saab är kass annars är man inte politiskt korrekt. Som själv varande volvoägare men som av och till kör och har kört många andra märken, däribland Saab, kan jag intyga att Saab tillhör de absolut bästa och är lååångt bättre än sitt rykte.

        Dessutom tillhör märket ifråga Sveriges fåtaliga flaggskepp och man måste vara lika historielös som regeringen för att vilja göra sig av med ett sådant.

        • (eller, rättare sagt, varför tror de att de inte vill ha den …) Det är därför att drevet går, man ”ska” tycka att Saab är kass annars är man inte politiskt korrekt.

          Dravel! Tro ska man göra i kyrkan som bekant. Saab är inte kass, bara osäljbar…

            • Det är en -viss- skillnad på att stödja bilföretag som Volkswagen, AUDI, BMW och Mercedes som ALLA säljer miljoner bilar årligen, och att stödja Saab som utlänningar knappt har hört talas om och ännu färre köper…

              Varför kör du inte själv en Saab ??

              • Hur otrologt det än kan låta, tycker jag att Volvo är ännu bättre !!I övrigt vidhåller jag att Saab är oerhört bättre än sitt rykte och hade paasat bra i statlig ägo.

            • En artikel av SAAB-lobbyisten Collin ska knappast ses som något nyanserat inlägg i debatten utan en ren partsinlaga. Jag är ingen supporter av kapitalismen men på en punkt har dess förespråkare onekligen rätt, nämligen att olönsamma företag ska gå i konkurs.

              SAAB är olönsamt och ska därför gå i konkurs. Att som Collin gör försöka hävda att SAAB har någon slags särskild status som ’samhällsbärande’ företag är bara patetiskt. Att utländska underleverantörer skulle lämna Sverige om SAAB går under är rent strunt.

  2. Dugligt eller inte, så är det en värderingsfråga som vilken annan som helst. När jag ser tillbaka på svensk industri ser jag inte övervägande odugliga företag, tvärtom ser jag både innovationer, noggrannhet och långsiktighet. Vad som gjort dem chanslösa de senaste decennierna är konkurrensen om låga produktionskostnader från låglöneländerna. Att det dessutom också på samma gång ibland betytt sämre kvalité, gravt nersmutsade områden och en arbetssituation som kan jämföras med slaveri har inte hindrat dem som vill få ut maximalt för sina satsade kronor att satsa dem där.

    Vi ska inte låta lura oss av den opinionsbildning som med alla medel försöker få oss att tro att vinstmaximering är uttryck för en naturlag som till varje pris måste följas . Tvärtom är det dags för en förändring av synen på vinst. Att flytta sin produktion för att öka sin vinst till priset av människors slaveri och nersmutsning av moder Jord borde kort o gott fördömas av alla.

    • Vad som gjort dem chanslösa de senaste decennierna är konkurrensen om låga produktionskostnader från låglöneländerna.

      Saab Automobil AB har varit lönsamt bara något enstaka år. DET är INTE en värderingsfråga!

  3. Saab kunde ju åtminstånde betala ut den Lön som Arbetarna har innestående,det är väl det minsta man kan begära,särskilt före eventuella Semestrar, och Midsommarafton till på köpet.
    Svagt var ordet!

  4. Folket kanske anser den bilen vara en del av deras kultur-arv, något så pass viktigt att de vill att staten gör något annat än att vecka pannans allvarsrynkor & säga att det hela är lite bekymmersamt..?

  5. I det här fallet håller jag med dig helt och hållet Jinge. Det är helt och totalt meningslöst att pumpa in pengar i ett företag som saknar egen bärkraft, då fortsätter bara eländet. Hade det bara vara frågan om en tillfällig brist på likvida medel kunde det möjligen har varit meningsfullt att pumpa in några miljoner men SAAB:s huvudproblem är inte att de råkar in i den ena likviditetskrisen efter den andra, utan roten till allt ont – både likviditetskriser och andra problem – är att SAAB inte säljer tillräckligt många bilar, och då hjälper det inte hur mycket medel som än satsas på företaget.

  6. Att om och omigen upprepa att Saab är en osäljbar bil är varken särskilt nyanserat el konstruktivt. Visst finns det produkter som inte går att sälja, frågan blir då varför och hur ändrar man på det?

    Att skapa mervärde handlar om företagsamhet, för detta erfordras pengar, idéer och arbete.
    Om vi på hemmaplan har en färdig fabrik på plats, välutbildade arbetare plus fungerande rutiner för att skapa bilar, varför skulle vi då inte kunna tillverka Saabbilar som går att sälja? Varför basunera ut denna svartsyn?

    Allt som vi historiskt sett varit stolta över, ska idag ifrågasättas och helst sänkas helt. Oavsett det gäller den svenska modellen eller svensk bilindustri el ngt annat. I magasinet Axess ifrågasätts t.o.m det svenska konsesustänkandet ..? Allt som tjänat oss väl under många år har börjat ifrågasättas och ofta gjorts om till dess motsats bland media och opinionsbildare. Varför?

    I efterkrigstidens Sverige samarbetade politiken och näringslivet med ett mkt gott resultat. Men tyvärr finns det starka krafter som är emot en sådat samarbete idag, eftersom det skulle strida emot de ideologiska principer man numera så bergfast håller på. Principer som omsorgsfullt har utarbetas av nyliberala tankesmedjor på näringslivets uppdrag och som fullt ut har anammats av den borgerliga regeringen i Sverige.

    Sverige ska fortsätta resan till ett alltmer segregerat klassamhälle enl amerikansk förlaga! Produktion o jobb ska inte skapas i samarbete mellan stat o näringsliv för att ge våra medborgare fasta jobb, de ska skapas globalt genom att utnyttja låglöneländernas arbetskraft. Det är med den bäringen som stora delar av etablissemanget idag tar avstånd till tidigare fullt fungerande modeller eftersom de inte stämmer överens med dagens ideologi.

    • ”Att om och omigen upprepa att Saab är en osäljbar bil är varken särskilt nyanserat el konstruktivt.”

      1) Huruvida det är konstruktivt eller inte spelar kanske inte så stor roll. SAAB kommer att begäras i konkurs endera dagen, något som beror på att folk faktiskt inte vill köpa den bilen. Så har det varit sedan den första bilen rullade ut ur fabriken. Tyvärr så måste man upprepa detta faktum gång efter gång eftersom somliga inte fattar att det inte går att ha en fabrik som tillverkar bilar som inte folk vill ha.

      2) När det gäller frågan om det är nyanserat att upprepa detta faktum om och om igen så tycker jag att motiven är behovsstyrda. För trots att jag och många andra berättar det igen och igen varje gång frågan aktualiseras så finns det alltid någon som inte har förstått, eller vill förstå.

      Det är tur för mig att det är min blogg, inte bara sätter jag upp reglerna för hur de som kommenterar ska bete sig för att en kommentar ska släppas fram, dessutom bestämmer jag själv vad jag anser vara nyanserat och konstruktivt. Det är ju för väl att alla inte har samma uppfattning som undertecknad, för vad hade vi då haft att diskutera?

      • Jinge, Det är inte dig el din blogg jag ifrågasätter, vad jag vill är att sätta fokus på skillnaden mellan opinionsbildning och kritisk gransning övht idag och hur detta påverkar händelsutvecklingen när det gäller t.ex Saab. Kritisk granskning från media är idag en bristvara. Den har ersatts av en opinionssbildning som går i en viss regerings riktning. Detta började redan vid ett tidigare regeringsinnehav när EU diskuterades. Sen vet vi hur det har gått. Jag gillar din blogg starkt och ber om ursäkt om jag trampat i klaveret.
        Mvh,
        Kaol.

  7. I Indien har man sina heliga kor, vilka inte får dödas, vilket skick de än befinner sig i. I Sverige har vi heliga SAAB. Någon religion måste man ha.