Men bojkotta Ryanair då?


Jag förstår egentligen inte upprördheten över att Ryanair inte följer den Allmänna Reklamationsnämnd-
ens rekommendationer. Gillar man inte läget så tycker jag att folk bör flyga med ett annat bolag istället.

SVT: ”Lågprisbolaget Ryanair är det flygbolag flest klagomål från konsumenter i hela Europa och efter Rapports granskning igår kräver nu Konsument Europa att det irländska flygbolaget börja följa konsumentlagstiftningarna. Svårt att få ersättning vid förseningar och inställda flyg, bristande information och svårt att överhuvudtaget få kontakt med flygbolaget. Flygbranschen toppar listan på klagomål i Konsumentverken i Europas senaste årliga rapport.”

Själv tillhör jag dem som ogillar flygning, men jag ligger inte sömnlös natten innan jag ska ut och flyga, men jag påminner mig själv om hur många meter jag är från marken när jag flyger. Orsaken är förstås att jag vare sig har vingar eller fall-
skärm. Men jag begriper inte varför folk klagar så mycket på Ryanair. Om det nu är allmänt bekant att de motsätter sig rekommendationer från reklamationsnämnden, då är det väl bara att byta flygbolag?

Folk flyger med dem för att de är så billiga, då kan inte kunderna heller begära att de ska följa de allmänna rekommendationer som andra bolag följer, för i så fall blev de tvungna att höja priserna. Det är väl bara att inse att de är billigare, och att passagerarna oftast kommer fram helskinnade? Att de kanske behandlar flygsäkerheten på sam-
ma sätt som Allmänna Reklamationsnämndens anvisningar är väl en god gissning, men folk spelar ju på Lotto också.

it Andra om: , , , , , svt 12 dn svd ab ex1234


11 svar till “Men bojkotta Ryanair då?”

  1. Att Ryanair är ett skitbolag är känt, jag skulle aldrig flyga med dem. Betalar hellre mer för att vara säker på att vi kommer fram.

  2. Med det grundmurat dåliga ryckte som Ryanair har, så är det förvånande att folk tror att de ska lyssna på kunders klagomål.
    Har flugit med dem ungefär 10ggr under årens lopp, men undviker, och då har jag varit fullt medveten om att om det strular med flyget, så får man ta hand om problemen själv,(flygningarna har fungerat).
    Om man ser till totala biljettpriset, från dörr till dörr, så tycker inte jag att de är så billiga, och ska man sedan bli lämnad i sticket om det strular, så är väl frågan hur prisvärda de är egentligen?.

  3. Fast den verkliga skandalen är väl egentligen att det finns kommuner som sponsrar Ryanair för att bolaget ska flyga från deras annars nedläggningshotade flygplatser. I exempelvis Västerås fall handlar det om så vidlyftiga rabatter att EU-kommissionen vill utreda om det är fråga om otillåtet gynnande. Med pengar som skattebetalarna står för.

    Just detta, att politiker och myndigheter har sina fingrar djupt i syltburken, gör det givetvis lite extra intressant att ett bolag har en så hög andel kundklagomål. Det är lätt att kräva av konsumenterna att de ska göra ett aktivt val. Men det blir svårare om korrumperade politiker och beslutsfattare redan på förhand gett bolaget en dominerande ställning genom att sätta marknadskrafterna ur spel.

  4. Jag har aldrig flugit med dom men frugan har ett par ggr. (ALDRIG mer!)

    Vill man bli behandlad som boskap och sitta i kättar och bli hetsade med elpiskor så varsågod!

    Och sett totalt så är dom inte billigare än tex SAS som jag flög ToR Irland i somras…

    Välj bort!

  5. Du får vad du betalar för. Så enkelt är det. Glöm inte bort att SAS har följt ARN-s utslag varenda gång. ”They are supid to do so.” var Ryan Airs kommentar till det. Så var lite ”stupid” själv och välj SAS nästa gång!

  6. Ryanairs piloter vill väl också landa – mjukt? Vad man ska titta på här är antalet starter och landningar samt jämföra med antalet incidenter – mer eller mindre allvarliga då.
    ”Ryanair har flugit i 21 år i Europa och de har aldrig haft en allvarlig olycka under den tiden. I listan över säkra flygbolag hos tyska flygtidningen Aero International placerar sig Ryanair på nionde plats med högsta säkerhetsbetyg. Listan bygger på statisk från Jet airliner crash data evaluation centre. SAS kommer på 31:a plats och British Airways på 14:e.”
    http://www.aftonbladet.se/resa/article10937864.ab
    Det är mycket som är underligt i flygbranschen; som till exempel att transiten ut till Skavsta ofta kostar det dubbla mot flygbiljetten? Vad kostar inte start- och landningstillstånd vid sidan av piloternas löner jämfört med en busschaufförs?

    • Inte kostar de mycket. Skavsta är vad man inom branschen kallar en lågkostnadsflygplats. Det vill säga, flygplatsavgifterna subventioneras av närliggande kommuner, etc, för att hålla flygplatsen öppen. Ryanair flyger bara till och från sådana. Det är centralt i företagets affärsidé.

      I övrigt hängde jag inte med i resonemanget riktigt. Är dåliga kundomdömen okej så länge ett flygbolag aldrig haft en ordentlig olycka? Varför länkar du till en sex år gammal artikel om bolaget?

  7. Vi är redan många som bojkottar Ryan Air. Min hustru flyger dock Ryan Air när inte pissenisse är med.