Fortkörning modell XL

En svensk har åkt fast för fortkörning på Autobahn, och han körde riktigt fort, hela 290 km/t visade radarn vilket sägs vara något slags rekord. Fast då jag legat och kört på autobahn i 150-160 km/t så kommer det hela tiden bilar farande med vänsterblinkers tända, vissa kommer med skrämmande hög fart.

Själv gillar jag att köra fort, så till den milda grad att jag tvingats vara utan körkort i tre månader vid ett tillfälle, ögon-
tjänare som jag är så missade jag helikoptern, men som polismannen som stoppade mig sa, slår man ut det på alla gånger du kört för fort så är det billigt, eller hur?

Dessutom måste jag erkänna att jag har kört riktigt fort i Sverige också, det är inget att skryta med eftersom jag såhär efteråt inser att det var oerhört korkat, så korkat att jag inte tänker berätta hur fort det var. Det var med en maskin som den på bilden, en symaskin som redan i original har rejäla fartresurser. Och den var inte i original. Nog om det, jag blir mest nyfiken på vilken svensk som slog rekordet. Han blir enligt tidningarna av med bilen också, en lämplig påföljd för dem som struntar helt i fartgränserna.

Jag kan berätta att jag idag kör betydligt lugnare. Det har kanske med åldern att göra även om jag inte kör som en farbror med hatt.

Yamma

it , , , , , , , , svd ab ex

  23 comments for “Fortkörning modell XL

  1. Micke
    9 augusti, 2010 at 20:40

    Men det är bra klantigt att köra så fort i Schweiz. Alla vet att man i Schweiz har både kameror framifrån och bakifrån, samt att deras polis inte lägger fingrarna emellan.
    Jag tror det är en tomte som har varit och hämtat sin Lamborghini, eller Ferrari i Italien, och sedan inte kunde hålla foten borta från gaspedalen.
    Jag har stött på en hel del av denna kategori på A5:an från Basel och norrut. Man ser en röd prick i backspegeln, och då flyttar man sig till höger. De kör som idioter, och vill bara testa vad bilen går för. Att köra på detta sätt i Schweiz är ren idioti.

    • 9 augusti, 2010 at 20:59

      Det var en merca.

      • Micke
        9 augusti, 2010 at 21:16

        Mercedes är spärrade til 250 från fabriken om det inte är tävlingsbilar. Kan ju vara att tomten hade tagit bort den elektroniska spärren, men vem faen behöver köra mer än 250?

        • 9 augusti, 2010 at 21:21

          Bara för att testa om det går? :-)

          • Micke
            9 augusti, 2010 at 21:44

            Mmm, de bilar jag har haft har bara gjort drygt 200, och jag tycker det räcker. Jag brukade ligga mellan 180-210 på Autobahn när så var trafiksäkert, men efter flera års tillvänjning. 250? Näe, det är över min trivelgräns.
            Och att köra så fort bara för att testa om det går är direkt oansvarigt. Folk som kör fort bara för sakens skull är idioter.

  2. Sören
    9 augusti, 2010 at 21:01

    Hur fort har du kört då Jinge?

    • 9 augusti, 2010 at 21:02

      FÖR fort.

  3. Matte
    9 augusti, 2010 at 21:02

    Vad gör en FZR? 200?

    • 9 augusti, 2010 at 21:02

      Minst. I original..

      • Kuno
        10 augusti, 2010 at 09:32

        Årsmodell 87-88 gjorde 254 Km/timmen.
        Den på bilden ser ut som en 89-90 och gör väl några km/timme ytterligare med sin förändrade kåpa, chassie och sina 10hk mer än modellen innan.

        • 10 augusti, 2010 at 10:02

          Och den var uppskrämd… :-I

          • Kuno
            10 augusti, 2010 at 20:48

            Inte uppskrämd. På den tiden ströps sporthojar till 100 hk i Sverige. En ostrypt orginal 87-88 hade 135 hk och gjorde vid en riktig mätning 254 km/h. Jag har för mig det var i MC-Nytt jag läste det. Den på bilden har 145 som ostrypt och bör vara något snabbare.
            Men du kanske menade att den du körde dessutom var uppskrämd utöver de ostrypta?
            I tidningen Bike (om jag minns rätt) trimmades en 87-88:a till 185 hk. 50 hk ytterligare lär kännas i gashandtaget.

            • 10 augusti, 2010 at 20:56

              Jag vet inte exakt. DET var en hoj jag lånade ett par timmar av en snubbe i Karlstad, han tog den 600 FJ som jag körde och hängde på så gott han kunde, vilket han inte kunde.. :) Den var lite läskig för den hade en tendens att vobbla runt 140 knyck om det inte var gaspådrag. Så det var bara att skruva lite till. Den var mer åtgärdad än strypningen, men vad minns jag inte. Skramlahan gjorde säkert 275 km/t om man hade brådis. Klart var att trafikpolisen inte kunde hänga på i alla fall, vilket jag lyckligtvis inte råkade ut för. I Karlstad… :-) :-)

              Jag var ung och dum på den tiden, drygt fyrtio bast…

              • Max
                10 augusti, 2010 at 21:13

                Jag har hört dig berätta, gör det här också!

                • 10 augusti, 2010 at 21:15

                  Nope. Jag skulle aldrig ha berättat det för dig… :-I

            • Kuno
              10 augusti, 2010 at 22:24

              Nu när tittar närmare på bilden så ser det ut att vara en Yamaha’s FZ750R OW01 med 121 hk. Jag trodde först det var en FZR1000 och den har 145 hk men är tyngre och klumpigare. OW01 är en renodlad banracer för allmän väg som bara gjordes i 500 ex och var hiskeligt dyr, mycket dyrare än FZR1000. Till OW01 fanns racekit att köpa och vips var den färdig för bana och Superbikes VM. Jag dreglade på den brochyren. Det är samlarvärde på de fåtal som finns kvar och som enbart gått på gatan.

  4. 9 augusti, 2010 at 21:05

    Snygg modell!

    =)

    /Theo

  5. C20
    10 augusti, 2010 at 01:42

    Du är bra konstig – först skriver du om dina egna fortkörningar (i inlägg som du skrivit förut) och att du gillar att köra fort och sen skriver du att det är en lämplig påföljd att ta någons bil pga en fortkörning på motorväg. Har du blivit ”gubbig” på senare tid eller?
    290 km/h är extremt snabbt – men på intet sätt nåt rekord utan troligen bara det snabbaste nån åkt fast för. Det är bara kolla diverse filmer på nätet – sen visar bilarnas hastighetsmätare troligen rätt mycket fel vid dom hastigheterna så man får dra ifrån ca 10-30 km/h, i dom flesta fall. Det finns dock även t ex biltester som är gjorda med riktig rättvisande utrustning också (t ex GPS-baserade system, eller som i detta fall – radar) – dock är dom testerna mestadels på testbanor, men det finns även på vägar. Biltillverkarna ställer medvetet in hastighetsmätarna så dom ska visa högre än verklig hastighet pga EU-direktiv – om du legat i 150-160 på autobahn, så är den verkliga farten kanske inte mer än 135-150 km/h (att mätarna visar 5-15 km/h för hög hastighet är standard i 160 km/h på dom flesta bilar – och felet blir ännu större i högre hastigheter)

    • 10 augusti, 2010 at 06:18

      Du är bra konstig – först skriver du om dina egna fortkörningar (i inlägg som du skrivit förut) och att du gillar att köra fort och sen skriver du att det är en lämplig påföljd att ta någons bil pga en fortkörning på motorväg. Har du blivit ”gubbig” på senare tid eller?

      Jepp. Jag har t.o.m. keps.

  6. mikael i go:teborg
    10 augusti, 2010 at 13:59

    Finland tillämpar också ett system vid Fortkörning där bötesbeloppet är kopplat till fortkörarens årsinkomst.Att koppla bötesbelopp till årsinkomst torde vara mer avskräckande för höginkomsttagare än ett fast belopp som vi har i Sverige.

    • Kuno
      10 augusti, 2010 at 20:49

      Klart mer rättvist och något vi borde ta efter.

  7. Marcus R
    13 augusti, 2010 at 11:07

    Det här måste vara samma kille: http://www.guardian.co.uk/world/2010/aug/12/record-speeding-fine-switzerland
    Ganska högt bötesbelopp. :P

  8. Hugo
    14 augusti, 2010 at 13:08

    @ C20 att bilen skulle visa fel hastighet på mätaren är mycket orimligt! Och inte fan går polisen efter bilens hastighetsmätare när det ger ut böter, De hade en radar som mätte upp hastigheten!

Comments are closed.